Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-28, 18:01
  #6865
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Dom är ingjutna i Älvsborgsbron enligt en betonggjutare i pelaren närmast Hisingen.Pengarna användes för att starta en firma som är framgångsrik idag.

Vilka pengar?
Citera
2023-01-28, 18:06
  #6866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vilka pengar?
Frånet
Citera
2023-01-28, 18:31
  #6867
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rena tillfälligheter.

Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Frånet

Det blev inga pengar från rånet i Gamlestaden eftersom ligan åkte fast snabbt.

Dessutom var detta en liten summa. De hade räknat med betydligt mera. Denna liga var ungrare och i stort sett hela deras bekantskapskrets var ungrare. Misstänktes en gång i tiden att de tre som försvann och Grodmansrånet hade med varandra att göra men så var inte fallet. När det gäller bekantskapskretsen runt de tre som försvann var det i stort sett idel svenskar. Gay kände en finne och Kjell-Åke var bekant med en tysk man - ev. från Östtyskland. De fanns också någon dansk.

Att banken rånades detta datum berodde på att det det spöregnade. Rena tillfälligheter att massförsvinnandet och bankrånet inträffade samma datum.

Uppgifterna att Gay Karlsson blev avrättade från 2020 gjorde gällande att detta skedde vid ett nybygge.
Citera
2023-01-28, 18:52
  #6868
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det blev inga pengar från rånet i Gamlestaden eftersom ligan åkte fast snabbt.


Läser man i tråden om Grodmansrånet, så får man veta att bytet blev ca 17600 kr. Och tydligen greps en av rånarna några dagar efteråt, med ca 14000 kr på sig. Skulle ca 3000 kr alltså ha hamnat hos "våra tre killar". Och sedan de blivit ingjutna, skulle pengarna alltså ha använts till att starta ett företag i betongbranschen?
Citera
2023-01-28, 19:04
  #6869
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2



Ja det finns personer än i dag som vet vad som hände och varför. De personerna är Kjell-Åkes flickvän samt hans äldre bror. Båda vägrar berätta något. Även flickvännens näst äldsta syster har berättat att hon också vet vad som hände men att hon aldrig kommer att berätta något.


Okej, VET du att de vet, eller är det din tolkning?
Jag kan ju anse att det är lite speciellt att säga "ja, jag vet, men jag tänker inte säga något". Då öppnar man ju för fler frågor och spekulationer. I min värld hade det; även om man vetat; varit mer rationellt att säga "Nej jag vet inte" och därmed gjort ett "avslut". Att säga "ja, jag vet, men tänker aldrig avslöja något" är ju som att inbjuda frågeställaren till att tjata och lirka.
Citera
2023-01-28, 21:40
  #6870
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pengarna från bankrånet.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
]Läser man i tråden om Grodmansrånet, så får man veta att bytet blev ca 17600 kr. [/b]Och tydligen greps en av rånarna några dagar efteråt, med ca 14000 kr på sig. Skulle ca 3000 kr alltså ha hamnat hos "våra tre killar". Och sedan de blivit ingjutna, skulle pengarna alltså ha använts till att starta ett företag i betongbranschen?

Det är helt riktigt men ligamedlemmarna räknade med ett betydligt större byte.

Redan här blev rånet en flopp. Ca 3000 kr saknades och minns nu inte alla detaljer utan att läsa igenom tråden men dessa pengar användes av de ligamedlemmar som var fria något längre. En del av detta belopp hamnade också i fickorna hos andra ungerska bekanta. 3000 kr 1965 var inte ens då ett stort belopp.

Inget av det saknade beloppet hamnade hos "våra" grabbar. Enligt flera UL som jag/vi har varit i kontakt med under årens lopp så har ett sådant rykte helt riktigt florerat att de skulle ha blivit ingjutna i Älvsborgsbron som då var under uppförande. Samma UL har också omtalat att det aldrig har legat någon sanning i detta rykte. Många intressanta uppgifter framkom under våren 2020 i tråden.
Citera
2023-01-29, 18:12
  #6871
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2



Ja det finns personer än i dag som vet vad som hände och varför. De personerna är Kjell-Åkes flickvän samt hans äldre bror. Båda vägrar berätta något. Även flickvännens näst äldsta syster har berättat att hon också vet vad som hände men att hon aldrig kommer att berätta något.


Det är ju som jag antytt tidigare, egentligen två delar i detta.

Vet dessa personer orsaken till det som hände den 29 juli -65; och vad som hände just den dagen?
Eller vet de även killarnas fortsatta öden, alltså vart de "flydde" eller om de blev mördade.
Citera
2023-01-30, 11:40
  #6872
Medlem
Skaraborg2s avatar
Älvsborgsbron 1966.

På ett foto från den 20 mars 1965, från Hisingssidan, ser man redan då hur långt broarbetet har framskridit.

Det mesta verkar vara färdiggjutet. Bron är en hängbro. Den byggdes av Friedrich Krupp och Armerad Betong. Invigningen skedde den 8 november 1966 och vid invigningen hade det mesta varit färdigt ett bra tag. Att någon av de tre skulle ha blivit ingjuten i en pelare låter verkligen inte troligt.
Citera
2023-01-30, 13:02
  #6873
Medlem
Vem skulle ha gjort det i så fall? Det är nog bara ett rykte.
Citera
2023-02-04, 00:21
  #6874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ju också bara mannen som har det specifika förnamnet som tilltalsnamn.

Sedan säger ju oftast inte användarnamn mycket. Användaren kan ju vara en stark intressent av det här fallet fast heter med största sannolikhet något helt annat.

Bra spaning hur som helst.

Jag tror chansen är större att gay i användarnamnet syftar mer på bög än namnet.
Citera
2023-02-04, 01:35
  #6875
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag tror chansen är större att gay i användarnamnet syftar mer på bög än namnet.

Fullt möjligt att det kan vara på det här sättet som du tar upp.

Fast något märkligt ändå att detta förnamn, eller betydelsen, dyker upp tillsammans med just efternamnet Karlsson.
Citera
2023-02-05, 17:20
  #6876
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dessa personer vet vad som hände samt orsaken.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är ju som jag antytt tidigare, egentligen två delar i detta.

Vet dessa personer orsaken till det som hände den 29 juli -65; och vad som hände just den dagen?
Eller vet de även killarnas fortsatta öden, alltså vart de "flydde" eller om de blev mördade.

Ja absolut två delar vad som hände den 29 juli - om inte tre delar med tanke på "Hymme".

Ja dessa personer vet vad som hände detta datum och varför. Därmed inte sagt att de visste det exakt den dagen men kort tid därefter (kanske ett par dagar) eller att de vet varenda liten detalj. Däremot Gay Karlssons familj visste ingenting. Den första tiden efter att Kjell-Åke och Dahlsjö försvann så visste den förstnämndes flickvän och hennes familj och den sistnämndes bröder (hans helbröder) och mor. Åtminstone Kjell-Åkes flickvän måste ha varit inblandad så till vida att hon hjälpte honom med mat och kläder. Troligen över vintern 1965-66. Vare sig flickvännen eller den äldre brodern har aldrig någonsin velat berätta för Kjell-Åkes syster som han stod mycket nära vad som egentligen hände och varför då hon har frågat. Kjell-Åkes flickvän kom att bli en mycket bitter kvinna. Vi ett tillfälle (2010-talet) så sa hon följande: "Han bara lämnade mig mitt i skiten".

Sedan har vi Kjell-Åkes mor. Han var mycket modersbunden och vi tror att han mycket väl kan ha hört av sig till henne via telefon. I a f under den första tiden som saknad. Kom hon att få träffa älsklingssonen igen personligen? Ja det vet förstås ingen men helt omöjligt är det inte.

Janne Dahlsjös bror som ägde den midnattsblå har jag vid två tillfällen själv pratat med via telefon. Han var mycket ovillig att prata om detta och kände sig i allra högsta grad besvärad. Janne Dahlsjö skall ha sagt att det var okej att hans familj visste vad som hade hänt men att detta inte fick föras vidare till andra.

1990 i samband med att det var 25 år sedan de försvann gjordes en intervju med denne broder till Janne. Han arbetade då som taxichaufför. Den enda teori han hade att komma med var att det verkade som att utomjordingar hade fört bort både bilen och de tre unga männen. Han kunde inte ens ljuga och säga att han trodde att de hade kört ned i ett vattendrag och drunknat.

Ju längre tid som gick lär flickvännen och brodern till Kjell-Åke känt till mindre och mindre. Utan att vi vet något så kan Kjell-Åke mycket väl ha hållit kontakt med flickvännen lång tid efter den 29 juli 1965 via telefon. Kanske också med sin mor.

Däremot familjen Dahlsjö lär ha haft kontakt med den försvunne fram tills dess han avled i Holland.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-02-05 kl. 17:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback