2009-07-23, 18:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Erik Sahlin återigen.

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Så vad vi vet är alltså att bilen ägdes av Erik Sahlin fr o m 1963-1967, alltså hela tiden under försvinnandet. Varför i allsin dar har då inte Erik själv brukat bilen (i vart fall inte under försvinnandet och troligtvis månaderna innan då Dahlsjö/Johansson/Karlsson använt den) under stora delar av den tiden?
Och hur fick de isåfall tag på den från Erik Sahlin, om dessa inte har någon som helst koppling?

Det här är sannerligen ett mysterium! Känns som om nästa punkt är att ta reda på vem denna Erik Sahlin är/var (om han finns i livet) och om han har/hade någon koppling alls till den omtalade trion?

Ja junaz här "ligger en hund begraven" - åtminstone en om inte flera vovvar samtidigt.

Kan denne Sahlin ev. ha varit ägare av en vit PV 544 av 1964 årsmodell också? Påstår inte alls att han skulle ha vara det, men det skulle vara av stort intresse att veta vare sig det ena eller det andra? Alltså båda svaren är av intresse.
Citera
2009-07-23, 19:14
Medlem
Jag skall försöka ta mig till KTB nästa vecka och kolla in ngr artiklar i GP från 1965 och se om vi blir klokare.
Citera
2009-07-23, 19:41
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var bra att du fick tag i den gamla damen CrapStack.

Vad gjorde en planeringsman 1963? Det skulle vara intressant att veta om denne Sahlin ägde ev. ytterligare någon bil?

Ja åldern behöver ju inte iof betyda något.

Iaf i GP söndagen den 29 juli 1984 så omnämns bilen på följande sätt: "Bilen var en duvblå PV 444 modell - 56 med registreringsnummer O 19920:"

GP hade ju inte någon som helst anledning att ljuga ihop detta om bilen. Förresten så var oftast dessa gamla PV-bilar svarta. Kan den gamla damen ha blandat ihop det hela på något sätt?

Ju mera vi gräver i fallet desto mera frågor blir det som fodrar svar?
Det känns ju för otroligt att det skulle vara en felskrivning på ägarbeviset, jag tvivlar inte på att Erik Sahlin ägde bilen någon gång... Men kan vi med 100% säkerhet verkligen säga att det varit så?
Citera
2009-07-23, 19:48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Här händer grejer!

Tyvärr kommer jag in som (ger mig fan på) elfte man på Prudens länkar och har alltså inte sett dem.

Kan man se av- och påställningshistorik på fordonet? Kan man se fordonets färg/ändring av färg?

Är det möjligen så att Dahlsjö köpt bilen men utan att ägarbyte registrerats innan han "förlorar intresse" för den? Eller att han/han och Karlsson informellt lagt handpenning och sedan får "annat att tänka på"?
Citera
2009-07-23, 19:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
100% säkerhet!

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Det känns ju för otroligt att det skulle vara en felskrivning på ägarbeviset, jag tvivlar inte på att Erik Sahlin ägde bilen någon gång... Men kan vi med 100% säkerhet verkligen säga att det varit så?

I "Dahlsjö-fallet" kan vi inte vara 100% säkra på någonting snart.

Ang. den 29 juli 1965 så vet vi iaf att det var denna dag "Hymme" försvann. Han skulle samma dag, sen eftermiddag/kväll ha ankommit konstskolan som han skulle till. Vilket han ju aldrig gjorde. Genom vykortet så vet vi också att han var Göteborg just detta datum.

Denne Erik Sahlin var född 1919 och avled 2002. Folkbokförd i Fässberg, Mölndals kommun.

Nej jag tror inte att det var någon felskrivning på ägarebeviset till O 19920. Vad vi också vet är att Sahlin stod som ägare tll denna bil under ca fyra (4) år - enligt ägarebeviset. Om han sedan hade bilen utlånad har vi ju ingen aning om?

Varför säger änkan att denna bil var svart till färgen, när GP 1984 säger att den var duvblå? Naturligtvis kan hon minnas fel. Hon var tydligen litet virrig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-23 kl. 19:56.
Citera
2009-07-23, 19:52
Medlem
Tänkte först att bilen skulle vara stulen och omlackad men att man inte ändrar regplåtarna. Men låter lite för fantastiskt att en bil som är inblandad i ett försvinnande ev skulle vara stulen och ingen har märkt ngt.
Citera
2009-07-23, 19:57
Medlem
Var inte bilen som grabbarna hade helt enkelt falskskyltad? Ingen av dom hade ju körkort och kanske användes bilen i div skumma sammanhang tex kioskinbrott? Av en händelse har de sett Erik Sahlins bil av samma årsmodell (han bodde ju i samma stad) och antingen snott hans skyltar eller skrivit av dem och tillverkat egna skyltar. Dåtidens skyltar var enkla att själv plocka ihop egna sifferkombinationer på. Man gick bara ut på tex en parkeringsplats och plockade de siffror och bokstäver man behövde eftersom varje bokstav/siffra oftast satt fast med enklare nitar eller små skruvar som man bara pillade loss och monterade sedan fast dom på sina egna skyltar. Man kan ju undra varför bilen isf efterlystes med "fel" regnr men deras anhöriga som sentomsider anmälde dom försvunna kanske mindes regnummret om de sett bilen vid något tillfälle. Isf borde det väl ha nämts i efterlysningen att bilen var falskskyltad vid försvinnandet samt också det riktiga regnummret? Gamla tidningsartiklar borde ge svar då. Hoppas pedda19 hittar nåt då. Det här låter lite långsökt men kanske inte helt omöjligt?

En liten bagatell bara men färgen duvblå eller duvgrå som volvo själva kallar den fanns bara 1950 till 1953 årsmodeller, 1956 hette färgerna midnattsblå och rivierablå alt pärlgrå (om vi håller oss till dom blå/grå färgerna). Kanske färgen bara var en felskrivning av massmedierna eller så var bilen omlackad.
Senast redigerad av frissefrisén 2009-07-23 kl. 20:04.
Citera
2009-07-23, 20:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget förvånar mig längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Tänkte först att bilen skulle vara stulen och omlackad men att man inte ändrar regplåtarna. Men låter lite för fantastiskt att en bil som är inblandad i ett försvinnande ev skulle vara stulen och ingen har märkt ngt.

Inget förvånar mig längre i detta mycket mystiska fall.

Erik Sahlin ägde ju uppenbarligen denna bil under ca fyra år. `Både före och efter den 29 juli 1965. Jag tror inte att den var stulen. Omlackerad? Ja kanske?
Citera
2009-07-23, 20:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frissefrisén
En liten bagatell bara men färgen duvblå eller duvgrå som volvo själva kallar den fanns bara 1950 till 1953 årsmodeller, 1956 hette färgerna midnattsblå och rivierablå alt pärlgrå (om vi håller oss till dom blå/grå färgerna). Kanske det med färgen bara var en felskrivning av massmedierna eller så var bilen omlackad.

Då är den ljusa 54:an i denna Blocket-annons alltså "pärlgrå"?

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_PV_1947_och_1954_22637758.htm?ca=11&w=3
Citera
2009-07-23, 20:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika beteckningar på färgen blå.

Citat:
Var inte bilen som grabbarna hade helt enkelt falskskyltad? Ingen av dom hade ju körkort och kanske användes bilen i div skumma sammanhang tex kioskinbrott? Av en händelse har de sett Erik Sahlins bil av samma årsmodell (han bodde ju i samma stad) och antingen snott hans skyltar eller skrivit av dem och tillverkat egna skyltar. Dåtidens skyltar var enkla att själv plocka ihop egna sifferkombinationer på. Man gick bara ut på tex en parkeringsplats och plockade de siffror och bokstäver man behövde eftersom varje bokstav/siffra oftast satt fast med enklare nitar eller små skruvar som man bara pillade loss och monterade sedan fast dom på sina egna skyltar. Man kan ju undra varför bilen isf efterlystes med "fel" regnr men deras anhöriga som sentomsider anmälde dom försvunna kanske mindes regnummret om de sett bilen vid något tillfälle. Isf borde det väl ha nämts i efterlysningen att bilen var falskskyltad vid försvinnandet samt också det riktiga regnummret? Gamla tidningsartiklar borde ge svar då. Hoppas pedda19 hittar nåt då. Det här låter lite långsökt men kanske inte helt omöjligt?

En liten bagatell bara men färgen duvblå eller duvgrå som volvo själva kallar den fanns bara 1950 till 1953 årsmodeller, 1956 hette färgerna midnattsblå och rivierablå alt pärlgrå (om vi håller oss till dom blå/grå färgerna). Kanske färgen bara var en felskrivning av massmedierna eller så var bilen omlackad.

En mycket intressant upplysning ang. den blå färgen. Ja färgen kan ju ha varit en felskrivning av GP 1984. Samma färg ger Norlén bilen också 1995. Hur såg rivierablå exakt ut? Midnattsblå vet jag. Pärlgrå verkar alltför grå?

Ja tack det känner man till hur lätt det var att ta bort dessa siffror och bokstäver. Dessutom hade också de en förkärlek att ramla av efter ett antal år på nacken.

Har aldrig hört talats om att den skulle ha varit falskskyltad, men i det här fallet är nog inget omöjligt? Naturligtvis kan den ju också ha blivit omlackerad?
Citera
2009-07-23, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Då är den ljusa 54:an i denna Blocket-annons alltså "pärlgrå"?

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_PV_1947_och_1954_22637758.htm?ca=11&w=3

Är ingen pvexpert utan jag satt och läste bara på den här sidan och såg nu att den duvgrå försvann först i december 1954. Sorry.

http://tomeli.ownit.nu/Volvo%20pv444.htm
Citera
2009-07-23, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla Volvobilar.

Citat:
Är ingen pvexpert utan jag satt och läste bara på den här sidan och såg nu att den duvgrå försvann först i december 1954. Sorry.

http://tomeli.ownit.nu/Volvo%20pv444.htm

Tack för länken frissefrisén. Har kollat denna nu samt gjort en utskrift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in