2013-01-27, 15:02
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Nej, Blå Donau låg inte på Linnégatan nr 6 utan snarare nr 60. Nr 6 är nära Järntorget. Blå Donau låg långt upp på höger sida på Linnégatan från Järntorget räknat. Den fanns kvar långt in på 70-talet i alla fall. Jag minns att jag gick förbi däribland. Tyckte att det var ett så vackert namn.Därför kommer jag ihåg det. Tror inte att jag besökte stället någon gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den upplysningen.

Du har helt rätt. Blå Donau låg inte på # 6. Ja restaurangen hade ett vackert namn.

Ni får gärna diskutera hur Göteborg såg ut på 1960-talet och konstera att det förändras. Ja, Blå Donau är ett vackert namn och nu fick vi reda på ungefär var den låg.

Det låg inte på Linnégatn 6 utan snarare 60. Men var har det med de försvunna killarna att göra?
Halva tråden är en geografilektion! I normala fall skulle sådana inlägg ryka för off topic, men i denna tråd diskuteras byggnader, hur staden har förändrats och färger på bilar!

Varför?

Begär av admin att få starta en tråd om hur det var på 60-talet i svenska städer och vilken förändring städerna har genomgått.

Då kan Stockholmarna diskutera almuppropet och malmöiterna Kockums nedläggning!
Senast redigerad av why123 2013-01-27 kl. 15:05. Anledning: .
Citera
2013-01-27, 15:10
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ni får gärna diskutera hur Göteborg såg ut på 1960-talet och konstera att det förändras. Ja, Blå Donau är ett vackert namn och nu fick vi reda på ungefär var den låg.
Det låg inte på Linnégatn 6 utan snarare 60. Men var har det med de försvunna killarna att göra?
Halva tråden är en geografilektion! I normala fall skulle sådana inlägg ryka för off topic, men i denna tråd diskuteras byggnader, hur staden har förändrats och färger på bilar!
Varför?
Begär av admin att få starta en tråd om hur det var på 60-talet i svenska städer och vilken förändring städerna har genomgått.
Då kan Stockholmarna diskutera almuppropet och malmöiterna Kockums nedläggning!
Gissningsvis är kopplingen att exilungrare kan tänkas ha hållit till på Blå Donau och där har vi kopplingen till grodmansrånet.
https://www.flashback.org/p38437855
Citera
2013-01-27, 15:19
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Gissningsvis är kopplingen att exilungrare kan tänkas ha hållit till på Blå Donau och där har vi kopplingen till grodmansrånet.
https://www.flashback.org/p38437855

Ja, men även om det vore så är väl ingen av dem försvunna. Dessutom hur påverkas rånet av hur vacker namnet Blå Donau är eller inte? Har dessutom väldigt svårt att tänka mig att rånet påverkades av läget på Blå Donau!
Citera
2013-01-27, 15:20
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:

Varför?
Ledsen, men det ingår lite i denna tråds koncept.

Take it or leave it!
Citera
2013-01-27, 15:27
Medlem
Citat:

Varför?

Instämmer i att det svävas ut i rent trams ibland men t ex adressen för BD är intressant då BD ägts av den drivande bland utförarna av grodmansrånet samma dag som som det förmodade dramat med våra huvudpersoner ska ha inträffat och han därmed hade direkt anknytning till Haga, om BD låg i Haga, som de andra.

Alla inblandade var kriminella om än i olika grad och hade hemligheter som i olika grad behövde skyddas och vi famlar egentligen ännu efter exakt vad som utlöste dramat. Även om föga annat knyter samman händelserna är detta tillräckligt för att, ett litet steg i taget, åtminstone försöka avföra detta eventuella samband för att kunna fokusera på sånt som inte kan avföras.
Citera
2013-01-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ja, men även om det vore så är väl ingen av dem försvunna. Dessutom hur påverkas rånet av hur vacker namnet Blå Donau är eller inte? Har dessutom väldigt svårt att tänka mig att rånet påverkades av läget på Blå Donau!

Dahlsjögänget är försvunnet eller dess öde är okänt och om det finns en koppling mellan dem och Grodmansrånet så kan Blå Donau vara en intressant faktor i sammanhanget.

Att någon nämnde att den tyckte namnet Blå Donau var vackert var för att han/hon erinrade sig att ha passerat denna restaurang/café när det fanns och lagt namnet på minnet just för att det uppfattades som ett vackert namn.
Citera
2013-01-27, 15:31
Medlem
kraksparks avatar
http://goo.gl/maps/Wgh8w

Linnegatan 70 men de gamla huset är rivet

det gamla huset
http://62.88.129.39/carlotta/web/image/zoom/432566/Fotou.nr%3A0%3A1550.jpg
Senast redigerad av krakspark 2013-01-27 kl. 15:50.
Citera
2013-01-27, 15:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Domarna.

Citat:
Ursprungligen postat av askum
Har du även studerat grodmansrånutredningen? Där?

Nej "Grodmansutredningen" har jag inte studerat. Däremot har jag beställt domarna från Göteborgs rådhusrätt. Vem som helst kan också beställa denna lunta som är totalt på 92 sidor.

Här nämns bl.a. Blå Donau.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-27 kl. 15:40.
Citera
2013-01-27, 15:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Urklipp från GBG-boken 65 och 66, Linnégatan 70.

Till vänster kan man se att grodmansrånaren Pinter ägde stället i november 64. Året därpå skakade han ju galler och stället hade övertagits av en kvinna.

http://imageshack.us/photo/my-images/651/l70u.jpg/
Citera
2013-01-27, 15:43
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Till vänster kan man se att grodmansrånaren Pinter ägde stället i november 64. Året därpå skakade han ju galler och stället hade övertagits av en kvinna.

Då låg det på hörnet av Olivedalsgatan / Linnegatan
Citera
2013-01-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Tack för att du gjorde dig mödan att scanna in detta. Finns en kvinna med det namnet i Helsingborg som är 79 år gammal, enligt sökresultatet i Råttan. Kanske är hon.
Citera
2013-01-27, 15:45
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macadam-soul
Dahlsjögänget är försvunnet eller dess öde är okänt och om det finns en koppling mellan dem och Grodmansrånet så kan Blå Donau vara en intressant faktor i sammanhanget.

Att någon nämnde att den tyckte namnet Blå Donau var vackert var för att han/hon erinrade sig att ha passerat denna restaurang/café när det fanns och lagt namnet på minnet just för att det uppfattades som ett vackert namn.

De som var ansvariga för rånet åkte väl dit om jag inte missminner mig. Det finns ingen mer än några i denna tråden som sätter blandar ihop rånarna med Dahlsjökillarna.

Således är det irrelevant. Skaraborg kan ju alltid ringa upp sin kompis Locky och fråga vad hon tror om Kjell-Åkes inblandning i rånet.
'
I början på tråden var de småbusar, jag undrar vad de sluta som SÄPO-agenter? Eller ska vi sätta en slant på att de trots allt var inblandade i rånet, trots altt rånarna togs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in