2013-09-14, 17:12
Medlem
Vilken otroligt intressant tråd! Kom över den för ca en månad sedan och hade dessförinnan aldrig hört talas om detta. Ett stort tack till er alla, som på något sätt har bidragit med information! Jag hoppas innerligt att denna gåta en dag skall knäckas, trots att så många år har gått, framförallt för de anhörigas skull! Keep up the good work, flickor och pojkar!
Citera
2013-09-16, 23:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Vilken otroligt intressant tråd"!

Citat:
Ursprungligen postat av Blahaxa
Vilken otroligt intressant tråd! Kom över den för ca en månad sedan och hade dessförinnan aldrig hört talas om detta. Ett stort tack till er alla, som på något sätt har bidragit med information! Jag hoppas innerligt att denna gåta en dag skall knäckas, trots att så många år har gått, framförallt för de anhörigas skull! Keep up the good work, flickor och pojkar!

Ja, det är en verkligen intressant tråd. Inte så ofta precis att ett massförsvinnande sker som dessutom förblir olöst eller hur? Inte så konstigt att du aldrig har hört talats om försvinnandena förut. Märkligt nog har fallet inte blivit speciellt mycket omnämnt i media. Den senaste gången det skrevs en artikel om fallet, som jag iaf känner till, var i Expressens söndagsbilaga den 29 juli 2012.

Har du nu läst alla inlägg i tråden?

Det har funnits många duktiga och intresserade skribenter som har skrivit i den.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-09-16 kl. 23:43.
Citera
2013-09-17, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, det är en verkligen intressant tråd. Inte så ofta precis att ett massförsvinnande sker som dessutom förblir olöst eller hur? Inte så konstigt att du aldrig har hört talats om försvinnandena förut. Märkligt nog har fallet inte blivit speciellt mycket omnämnt i media. Den senaste gången det skrevs en artikel om fallet, som jag iaf känner till, var i Expressens söndagsbilaga den 29 juli 2012.

Har du nu läst alla inlägg i tråden?

Det har funnits många duktiga och intresserade skribenter som har skrivit i den.
Ja, jag har läst alla inlägg. Det är svårt att minnas Allt så här på rak arm, men är du fortfarande säker på vad som hände? Du får ursäkta mig om jag missuppfattat detta, men det verkade (åtminstone tidigare i tråden) som att du hade en ganska klar uppfattning om vad som hade hänt (även om det inte gick att bevisa)? Tror du att någon av de tre lever idag?
Citera
2013-09-18, 18:19
Medlem
LeonVances avatar
Personer som försvann tillsammans med bil i USA 1970 har nu hittats. http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/09/17/20547251-cold-wet-cases-oklahoma-troopers-stumble-on-six-bodies-in-two-cars-at-bottom-of-lake?lite

Så det är aldrig försent, kanske får även detta fall sin förklaring en vacker dag.
Citera
2013-09-18, 23:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
En av dem.

[quote=Blahaxa|45278989]Ja, jag har läst alla inlägg. Det är svårt att minnas Allt så här på rak arm, men är du fortfarande säker på vad som hände? Du får ursäkta mig om jag missuppfattat detta, men det verkade (åtminstone tidigare i tråden) som att du hade en ganska klar uppfattning om vad som hade hänt (även om det inte gick att bevisa)? Tror du att någon av de tre lever idag?[/QUOTE]

Det var bra gjort att du orkade läsa igenom alla inlägg på alla dessa sidor.

Ja. En av dem.
Citera
2013-09-19, 11:28
Medlem
Fjordstiernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Personer som försvann tillsammans med bil i USA 1970 har nu hittats. http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/09/17/20547251-cold-wet-cases-oklahoma-troopers-stumble-on-six-bodies-in-two-cars-at-bottom-of-lake?lite

Så det är aldrig försent, kanske får även detta fall sin förklaring en vacker dag.

Har läst hela tråden också, och följt med. Fruktansvärt intressant. När jag öppnade aftonbladets hemsida nyss så såg jag bara rubriken "Bilar hittades i sjö - innehöll kroppar" Och så bilder på de gamla bilarna. Jag trodde först att det var detta fall som fått sig en ny vändning.
Citera
2013-09-29, 21:16
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vill du vara vänlig och skriva ner vad som kan styrkas och hur det kan styrkas vore jag tacksam?

Och hoppa över bilens registreringsnr och färg, inte intressant, inte heller vilken byggnad som låg där eller där 1965, det är inte heller intressant. Berätta vad som kan styrkas om de tre!

Edit: då menar jag inte utseende eller födelsedata eller vad de arbetade med eller hur mycket de tjänade, det är inte intressant i dagsläget.
Dessvärre finns det en del biografiska detaljer kvar att redovisa.

Skolgång

När det gäller killarnas uppförande i skolan kan man konstatera att Gay och KÅ:s formkurvor liknar varandras - de var först skötsamma (som sina klasskamrater), men blev i 10-årsåldern så pass besvärliga att detta ledde till drastiska konsekvenser för dem, men till sist kom de att bättra sig. Janne var däremot ordningssam fram till sjunde och sista klass, då han tvärt svängde om.

Gay hade ju varit bortlämnad som fosterbarn ett par år, men återförenats runt 1949 med fadern (då titulerad nattvakt) och hans nya familj på hällskriftsgatan 8 E. Och hösten 1950 var det dags för skoldebuten, vilken gjordes på Bjurslättsskolan. Som sagts, skilde han sig först inte från övriga elever, men i tredje klass måste han ha varit väldigt stökig - med B* i uppförande och allmänt låga betyg skickades han åter bort som fosterbarn. Han hamnade på Långekärr i Klövedals församling på Tjörn i Göteborgs skärgård, hos hemmansägaren Sune Hermansson och hans fru.

* Ordning och uppförande angavs i A, B, C och D. Allra oftast gavs högsta betyg, A.

I januari 1953 började Gay på Långekärrskolan, där han kom att tillbringa resten av sin skoltid och därefter skärpte han till sig och fick A i uppförande och ordning och allt eftersom även bättre betyg i skolämnena. I sjätte och sjunde klass fick han tillfälligt sänkningar i uppförande och ordning, men när han gick ut skolan 1957, hade han A.

Sen kan man notera att han genom hela sin skoltid hade extremt låg sjukfrånvaro - lägre än de flesta av klasskamraterna.

Janne växte under sin första levnad upp i Masthugget, pappan, Fritiof Dahlsjö var målare. Fastigheten de bodde i (Skeppareg 22/Kjellmansgatan 2) är det bruna huset till höger:

http://www.gamlamasthugget.se/bilder/m994.jpg

Janne gick första klass i Oscars Fredriks skola. Här är hans klass i Slottskogen våren 1952. Han bör vara pojken som är tvåa till vänster längst ned. Han var vid denna tid nästan 8 år gammal:

http://hem.passagen.se/emast/m603.jpg

Sommaren 1952 flyttade familjen till en nyare fastighet på Eketrägatan 15 på Hisingen och Janne började på Bräckeskolan, där han gick t.o.m sjätte klass. Och han hade alltså inga problem med ordning, uppförande eller sjukfrånvaro.

Sitt sjunde läsår (1957/58) gick han på Lindholmsskolan och denna tid tycks ha varit jobbig för honom. Han hade enormt många sjukdagar och på vårterminen lyckades han med bedriften att erhålla B i ordning och C i uppförande, det senare var tämligen unikt, han måste ha betett sig väldigt illa. Kanske orsaken varit jobbiga familjeförhållanden - den 20/1 1958 skildes nämligen Jannes föräldrar.

Som tidigare nämnts i tråden växte Kjell Åke upp på Haga Östergata 12 i Haga. Han började 1956 i första klass på Nordhemsskolan. Hans pappa Anker Johansson anges i elevkatalogerna som stuvningsarbetare och senare byggnadsarbetare.
Något hände med KÅ när han var 10 år - för fjärde läsåret 59/60 finns bara ett streck angivet. 1960/61 gick han om fjärde klass.
I klass fem hade han på höstterminen som övriga klasskamrater stort A i ordning och uppförande, men för våren fick han som enda elev i klassen B i ordning. Han hade inga vidare betyg i övrigt, mest B och Bc.
På vårterminen, när han är 13 år fick han enskild undervisning och en anteckning säger: ''Pojkens placering ej avgjord i väntan på Barnavårdsnämnden''.
1962 överfördes han till en OBS-klass i Högsbo där han gick sina två sista skolår och alla fall i 6:e klass lyckades han skärpa till sig. (Jag har inte kunnat finna betygen från sista läsåret, dessa handlingar verkar inte vara arkiverade.)

När man studerar killarnas resultat i skolan, är det väl föga förvånande att de inte hade lysande betyg, men de var faktiskt långt ifrån sämst i sina respektive klasser. T.ex. hade Gay och Janne aldrig jumbobetyg som Bc (förutom Janne i musik en termin), vilket flera av övriga elever hade.
Mest hade killarna medelmåttiga B och det mer hyfsade Ba.

En sjuskalig betygskala användes. (A, a, AB, Ba, B, Bc och C.)
Jag har inte noterat att någon elev i killarnas klasser fått A eller C. Och inte heller var a speciellt vanligt förekommande.

Gay visade från första början att han var väldigt verbal (vilket det ju har hintats om .) Han fick tidigt Ba i tal och läsövingar/muntlig framställning och läsning, i fjärde klass Ba + och i sjätte klass hade han uppnått AB, vilket bör betraktas som en 4:a.
Och KÅ uppnådde Ba i muntlig framställning i sjätte klass.
Gay visade att han uppenbarligen kunde lära sig mycket när han väl var intresserad, som i historia, i sjätte klass uppnår han faktiskt AB+, vilket bör ligga nära en 5:a.(Och i närliggande kristendomskunskap var Gay periodvis bra.)
Även Janne var bra i historia och det känns ju lite ironiskt nu när de själva blivit föremål för just historieskrivning.
Jag tror inte riktigt på den beskrivning som getts angående Gay, att han skulle varit "dum-snäll". Kanske upplevdes han som korkad för att han hade svårt för att hålla truten.
Sedan var Gay, till skillnad från Janne och KÅ, även bra i Gymnastik.

Som slutbetyg, i sjunde klass fick Gay AB i muntlig framställning och läsning, skrivning och språklära, gymnastik, slöjd och hembygdskunskap. (När historia slagits ihop med samhällskunskap tyngde uppenbarligen det senare ämnet ned totalbetyget. Sannolikt var Gay inte intresserad av samhällskunskap.)

Janne var inte verbal som Gay, men hade till skillnad från denne, konstant OK betyg i matematik (Ba)
Sista året var dessa hans bästa ämnen, vilka han erhöll hyfsade Ba i:
kristendomskunskap, engelska, historia, naturkunskap, matematik, slöjd och hemkunskap.

En intressant och kanske viktig detalj är ju den att han klarade engelska väl till skillnad från de andra två, tex fick KÅ endast B - i ämnet i sjätte klass. Detta läsår var de teoretiska ämnen som KÅ klarade väl; muntlig framställning, biologi och matematik, i vilka han fick Ba.
Slöjd var alla tre killarna bra i, så händiga var de tydligen. (Vilket är bra om man ska plocka isär bilar...)

Men KÅ skilde sig helt från de två andra genom att ha en konstnärlig läggning, med Ba i teckning och musik - ämnen som Gay och Janne var usla i.
KÅ fick i sista termin i sjätte klass faktiskt AB i teckning! (Locky har berättat att även hon själv och andra av syskonen ofta ägnade sig åt teckning och målning.)
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-09-29 kl. 21:38.
Citera
2013-09-29, 21:53
Medlem
FritzDaCats avatar
Kent G

Jag pratade nyligen med en klasskompis till Janne som heter Kent och det visade sig att han även kände Gay. De hade umgåtts i samma kretsar när de alla bodde kring Kyrkbytorget i slutet av 50-talet. Kent bodde på Inägogatan, alltså på samma gata som Gay bodde på hos sin bror.

Några kommentarer:

"Gay var stark som en oxe. Han visste inte hur stark han var." "Jag var harmynt och när killarna retade mig, tog Gay mig i försvar." "Han var väldigt snäll, men han hade en annan sida också - om han blev arg kunde det smälla till ordentligt." "Jag hälsade på honom på Skyddsvärnet, jag har för mig att han bodde längst upp."

Senare hade Kent även varit hemma några gånger hos Gay på Risåsgatan och krökat.

Angående försvinnandena trodde Kent faktiskt att de hade följt med en ”cirkus” (tivoli?) som var i stan, som de inklusive honom själv hade snackat om att följa med.
Det verkar alltså som om de ofta pratat om att sticka iväg på något vis. Det kan ju förklara varför försvinnandena inte togs på blodigt allvar bland deras kompisar och andra ungdomar i dessa kretsar – man verkade tänka att de nog hade dragit ut på äventyr.
Och det trodde ju även dessa två:
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
en kille kunde berätta något intressant, nämligen att han hade fått uppfattningen att KÅ och några till hade planerat en långresa och att det var därför de försvann. Typ: "Är det ingen mer som ska hänga med?"
Exakt samma sak sa en make till en av tjejerna i anteckningsboken. KÅ hade på Rio till honom sagt, "nu sticker vi". Deras tanke var att KÅ drog för att slippa allt ansvar han hade fått ta på sig - arbetet, sonen osv.

Och Jannes bror Thomas yttrade så pass sent som 1968 att han trodde att brodern hade "gjort detta försvinnande för att en dag kunna komma hem med mycket pengar".
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-09-29 kl. 22:01.
Citera
2013-09-29, 21:56
Medlem
FritzDaCats avatar
Skyddsvärnet

Den 15/11 1961 skulle Gay ha ryckt in som malaj vid Lv6 i Göteborg, men denna höst hade han, efter att ha åkt dit för småstölder, blivit placerad på Skyddsvärnets boende för villkorligt frigivna fångar. Detta låg i Sociala huset, vid Grönsakstorget i centrala Göteborg, som tidigare hade varit det ursprungliga Sahlgrenska Sjukhuset och numera är en universitetsbyggnad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sociala_Huset

1961 hade Skyddsvärnet 12 inackorderingsplatser och som kostade kostade 225 kr i månaden per plats.
Eftersom boendet fungerade som ett halvvägshus bör väl Gay även ha suttit på ungdomshem en kortare tid innan han kommit dit.
Citera
2013-09-29, 21:57
Medlem
FritzDaCats avatar
Krocken

Som berättats i tråden blev Kjell-Åke tagen för fylleri den 10 juni 1965. Och dagen innan hade faktiskt Gay häktats för rattfylleri och att ha kört utan körkort.
Man undrar vilken koll polisen hade. Så pass sent som 1971 hade de försökt att nå Gay för att delge honom en kallelse till förhör angående målet. Hinder, står det antecknat för hand i deras handlingar. Verkligen...
Citera
2013-09-30, 01:19
Medlem
Tack Fritz för denna mycket intressanta berättelse om killarnas skolgång! Här framkommer en del detaljer som vi inte kände till förut. Var dom bodde och vilka olika skolor dom gick i. Intressant är också det som Kent berättade.
Citera
2013-10-01, 20:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Jaha...

När Gay åkte fast för rattfylleri den 9 juni 1965, var han tillsammans med en annan kille, Kjell U. Denne tillhörde gänget från Kyrkbytorget, men hade fortsatt att hålla kontakten med Gay och Janne.
Kvällen innan försvinnandet, eller möjligen den dessförinnan, besökte Janne och Gay sent på natten Kjell U i hans bostad vid Olskroken. De knackade på (och väckte en tant) och berättade för Kjell U att de skulle åka på semester med PV:n.
Han poängterar hur bra killar Gay och Janne var, ”prima killar” - ”visst, det var lite småbus och så”. Han kunde inte för allt i världen tro att de skulle ha varit insyltade i någonting grövre, eller att de skulle slagit sig i lag med okända brottslingar eller t.ex. medverkat i ett bankrån.
”Jag vägrar att acceptera något sådant!”, poängterade han med eftertryck.
Han anser att om de hade haft något bus på gång, skulle de ha berättat detta för honom. ”Vi var ju kompisar.” Han tror själv på olycksteorin.

Han visste inte vem den tredje killen var (KÅ) som skulle åka med Janne och Gay på semester och han har inte hört något snack bland kompisarna som skulle kunna ge ledtrådar i fallet.

Kjell U var i kontakt med Ingrid Dahlsjö flera år efter försvinnandet för att hålla sig ajour med ärendet.

Janne var väldigt lugn av sig och hade just blivit förman för klassningsarbetarna. Även Kjell U och Gay hade jobbat med detta tillfälligtvis. Själva företaget var ambulerande, så de åkte runt på olika varv.

”Gay var väldigt snäll”, poängterar Kjell U som alla andra. ”Han var vuxen i resonemangen.”
Det var framförallt när Gay hade "fått lite i sig" som han blev väldigt pratsam.
Han körde PV:n fast han inte hade körkort, sa jag. ”Ja, vem gjorde inte det?” var det lakoniska svar jag fick.
Mycket riktigt hade Gay suttit på ungdomshem (på Hisingen) innan han hamnade på Sociala huset.

Jag fick intrycket att Kjell talade sanning. Vi pratade ganska länge och han upprepade sina åsikter med emfas.

Trist nog gallrade tingsrätten i Göteborg 1993 ut dokument om Gay, som t.ex. hans levnadsbeskrivning och utdrag från belastningsregistret.
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-10-01 kl. 21:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in