2012-08-03, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika artiklar.

Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
Hörde något om att söndagens bilaga till GT/Expressen har ett stort reportage om detta.

Någon som läst det?

Ja, jag har läst både Expressen/Söndag den 22 och 29 juli. Den första artikeln handlade om "Hymme" men även de tre andra tas upp. I artikeln "Vännerna som gick upp i rök" tas både "Hymme" och "Grodmansrånet" upp.

Även i GT den 20 juli skrevs det om dessa försvinnanden.
Citera
2012-08-04, 17:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den här lilla anteckningsboken innehöll 15 namn med telefonnummer varav en del är något underliga kontakter.
Jag skulle nog säga att samtliga kontakter var helt logiska.
De var familjemedlemmar, myndighetspersoner, killkompisar och några unga tjejer.
Tre av de unga killarna blev inte gamla, men en kille kunde berätta något intressant, nämligen att han hade fått uppfattningen att KÅ och några till hade planerat en långresa och att det var därför de försvann. Typ: "Är det ingen mer som ska hänga med?"
Exakt samma sak sa en make till en av tjejerna i anteckningsboken. KÅ hade på Rio till honom sagt, "nu sticker vi". Deras tanke var att KÅ drog för att slippa allt ansvar han hade fått ta på sig - arbetet, sonen osv.
Tjejen kunde dessutom berätta att hon och några till, långt efter försvinnandet sett KÅ på Liseberg, och när han hade upptäckt dem, hade han snabbt avvikit som om han velat undvika dem.

Så olycksteorin verkar med andra ord, mindre trolig.
Citera
2012-08-07, 00:20
Medlem
Nån stans finns du Kjell Åke och min högsta önskan är att vi en gång kan mötas igen, nej jag har inga frågor som kräver svar.
Det ända jag vill att du och jag ska ska träffas en ända gång.

Du kan väl höra av dig.

Din syster Locky
Citera
2012-08-07, 13:22
Medlem
kraksparks avatar
har suttit o läst allt .. mga tankar har snurrat i mitt huvud. de har varit borta i 47 år nu ,helt makalöst att de inte har synts till .. mina tankar har även gått till de anhöriga,,fruktansvärt att inte veta vad de försvunna har varit med om . och var de har varit och var finns dom....
Citera
2012-08-07, 15:22
Medlem
hej jag ser vad som skrivits om pappa kjell åke här . det är inte lätt att vara faderlös . spec inte i unga år o ej nu heller på äldre dar men med stöd av mina närmaste vänner o spec av den jag lever med så har det gått bra ...... bara en sak som o se sin far i tidningen hugger det till i bröstet o bara tanken o veta att han troligen finns någon stans i värden ..... o jag har inga fågor till kjell åke men jag skulle vilja träffa han. han e ju min far o han har två stora barnbarn som e nyfikna o vill gärna träffa farfar..
Citera
2012-08-07, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ovissheten.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
har suttit o läst allt .. mga tankar har snurrat i mitt huvud. de har varit borta i 47 år nu ,helt makalöst att de inte har synts till .. mina tankar har även gått till de anhöriga,,fruktansvärt att inte veta vad de försvunna har varit med om . och var de har varit och var finns dom....

Det har inte varit trevligt för de anhöriga att inte ha fått svar på vad som hände nära och kära denna dag. Ovissheten är bland det värsta som finns.

De saknade har faktiskt synts till efter den 29 juli 1965 även om uppgifterna är gamla. Bl.a. berättade Gays syster om sitt möte med "Tröjmannen" i Expressen/Söndag den 29 juli.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-08-07 kl. 22:17.
Citera
2012-08-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admiral69
hej jag ser vad som skrivits om pappa kjell åke här . det är inte lätt att vara faderlös . spec inte i unga år o ej nu heller på äldre dar men med stöd av mina närmaste vänner o spec av den jag lever med så har det gått bra ...... bara en sak som o se sin far i tidningen hugger det till i bröstet o bara tanken o veta att han troligen finns någon stans i värden ..... o jag har inga fågor till kjell åke men jag skulle vilja träffa han. han e ju min far o han har två stora barnbarn som e nyfikna o vill gärna träffa farfar..
All respekt för att du skriver här. Får jag fråga, har du följt tråden under en längre tid eller hittat hit först nu?

Om jag räknar rätt är din far 63 år idag om han fortfarande lever. Både du och din faster tycks tro det, vilket givetvis är glädjande men samtidigt ställer det många nya frågor om vad som får er att tro det. Tanken är samtidigt väldigt "hisnande", att en av de huvudpersoner vi behandlat här faktiskt kan vara inne här och läsa ibland.
Citera
2012-08-08, 20:25
Medlem
ja jag har läst allt här sen en längre tid till baka . ja varför skall man ge upp hoppet . det e ju det sista som lämnar en . det måste va någon som bevisar motsatsen till att pappa inte finns .
Citera
2012-08-09, 19:28
Medlem
Kan de ha blivit kidnappade/sjanghajade och förda till Nordkorea?

Nordkorea ägnade under denna tid sig åt kidnappningar av utländska medborgare som sedan fördes till Nordkorea för att användas som kvalificerad arbetskraft man inte kunde tillgå på hemmaplan pg.a. det slutna systemet.
Det var mest japaner som drabbades men det finns även exempel på västerlänningar som kidnappats.

Jag kom att tänka på det eftersom en släkting en gång berättade för mig att han drogats och överfallits av två asiatiska män (han undkom dock) samt att han av någon anledning kopplade ihop detta med ett "asiatiskt" fartyg som låg i hamn. Detta var under sextiotalet och i Göteborg. Har nordkorea någon gång i historien disponerat handelsfartyg som angjort europeiska hamnar?

Om de kidnappats och förts ombord på ett fartyg med destination ett av världens mest slutna länden kan ju det vara en förklaring till försvinnandet.
Citera
2012-08-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanakoflower

Nordkorea ägnade under denna tid sig åt kidnappningar av utländska medborgare som sedan fördes till Nordkorea för att användas som kvalificerad arbetskraft man inte kunde tillgå på hemmaplan pg.a. det slutna systemet.
Det var mest japaner som drabbades men det finns även exempel på västerlänningar som kidnappats.

Jag kom att tänka på det eftersom en släkting en gång berättade för mig att han drogats och överfallits av två asiatiska män (han undkom dock) samt att han av någon anledning kopplade ihop detta med ett "asiatiskt" fartyg som låg i hamn. Detta var under sextiotalet och i Göteborg. Har nordkorea någon gång i historien disponerat handelsfartyg som angjort europeiska hamnar?

Om de kidnappats och förts ombord på ett fartyg med destination ett av världens mest slutna länden kan ju det vara en förklaring till försvinnandet.
Kan kolla de avskrifter jag gjort från utredningen när jag får tillfälle. Det fanns en lista med avgående skepp från Göteborgs hamn den aktuella dagen och ett tag framåt.
Citera
2012-08-09, 20:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nordkorea.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanakoflower

Ja, det är helt riktigt att detta slutna land kidnappade t.ex. kvalificerad arbetskraft från bl.a. Japan. Nu hade dock ingen av göteborgstrion 1965 några speciella kunskaper som skulle ha gjort dem intressnt för ett land som Nordkorea. Även från Kina och något land från östeuropa skall kidnappningar ha genomförts. I vilket fall som helst, så hade inte Nordkorea någon ambassad eller konsulat i Sverige förrän under 1970-talet.
Citera
2012-08-09, 20:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avgående skepp från Göteborgs hamn.

Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
Kan kolla de avskrifter jag gjort från utredningen när jag får tillfälle. Det fanns en lista med avgående skepp från Göteborgs hamn den aktuella dagen och ett tag framåt.

Jag har den listan och skall också ta mig en titt på den igen. Fast andra personer av intresse lämnade landet senare och då inte ens från Göteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-08-09 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in