2013-02-19, 22:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket intressanta och bra bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Askums bilder är bra ..

Okej när la de om gatorna ?

askums bilder är mycket bra och intressanta. H*n skriver också på ett sådant sätt att man förstår hur alla gator gick, hur det såg ut vid denna tid samt hur olika ställen låg i förhållande till varandra.

Stort tack för detta askum!
Citera
2013-02-19, 23:24
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Askums bilder är bra ..

Okej när la de om gatorna ?
Lilla Risåsgatan nämns först i slutet av 70-talet, i alla fall.

Jag håller med om att det borde vara den plats du menar, men om man jämför huset med tex flygbilden från 1946, ser man att det bara är nr 22 som hade en sorts torn på gavlarna.

http://tinypic.com/view.php?pic=wcb7o3&s=6
Citera
2013-02-20, 07:44
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Lilla Risåsgatan nämns först i slutet av 70-talet, i alla fall.

Jag håller med om att det borde vara den plats du menar, men om man jämför huset med tex flygbilden från 1946, ser man att det bara är nr 22 som hade en sorts torn på gavlarna.

http://tinypic.com/view.php?pic=wcb7o3&s=6

Ja för den delen av gatan sluttar o garagen igenmurade.. men det är säkerligen så som du säger..
så det fler garage på gatan.
Citera
2013-02-22, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan 22 i Annedal.

Citat:
Ja för den delen av gatan sluttar o garagen igenmurade.. men det är säkerligen så som du säger..
så det fler garage på gatan.

Hur exakt gatan såg ut vi denna tid och exakt i vilket hus verkstaden låg vet jag inte. Däremot var det otroligt intressant att få se fotot på Risåsgatan 22. En klar och tydlig bild på hur detta ställe såg ut.

Kanske togs fotot 1967? Strax innan allt revs? Stället verkar helt övergivet. Kanske hade ägaren slutat med verksamheten när detta togs?
Citera
2013-02-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hur exakt gatan såg ut vi denna tid och exakt i vilket hus verkstaden låg vet jag inte. Däremot var det otroligt intressant att få se fotot på Risåsgatan 22. En klar och tydlig bild på hur detta ställe såg ut.

Kanske togs fotot 1967? Strax innan allt revs? Stället verkar helt övergivet. Kanske hade ägaren slutat med verksamheten när detta togs?

Verkstaden låg exakt på Risåsgatan 22. ev disponerades även garaget vi ser på nr 24, det utan skylt.

Fotot är från april 1967.

Huset revs någon gång under 1967 och verksamheten flyttades.
Citera
2013-02-22, 22:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
April 1967.

Citat:
Ursprungligen postat av askum
Verkstaden låg exakt på Risåsgatan 22. ev disponerades även garaget vi ser på nr 24, det utan skylt.

Så fotot var taget i april 1967. Trodde att det var taget under vänstertrafikens tid 1967. Undrar om inte verksamheten redan kan ha varit flyttad?

Just det! # 24 disponerades troligtvis också men då utan skylt.
Citera
2013-02-22, 23:57
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askum

Inressant ....
Citera
2013-02-23, 06:08
Medlem
Citat:
Så fotot var taget i april 1967. Trodde att det var taget under vänstertrafikens tid 1967. Undrar om inte verksamheten redan kan ha varit flyttad?

Just det! # 24 disponerades troligtvis också men då utan skylt.

Det var vänstertrafik april 67, omläggnigen var först 3.e september..
Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden om ett garage på Bergsgatan som spelade en roll...
som ev hyrdes/förvaltades av en av bröderna Dahlsjö.

Ev ett av dessa?
http://hem.passagen.se/rogern/haga/h004.htm
Senast redigerad av frijidpink 2013-02-23 kl. 06:50.
Citera
2013-02-23, 13:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vänstertrafik.

Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Jag har för mig att jag läst tidigare i tråden om ett garage på Bergsgatan som spelade en roll...

Ev ett av dessa?

Ja jag vet mycket väl att vänstertrafiken infördes mitt i natten/arla morgonstund den 3 september 1967. Var själv ute och såg på omläggningen från vänster till höger.

Vad jag menade i det inlägget var att jag trodde, innan askum skrev att fotot var från april -67, att det var taget just under vänstertrafikens tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-23 kl. 13:33.
Citera
2013-02-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ja personer blev mördade. Hade inte någon betett sig på ett visst sätt så hade detta aldrig skett.

Denne uppgiftslämnare har absolut ingen som helst anledning att ljuga och fabulera. H*n har ej heller något att vinna på att göra på ett sådant sätt.

Uppgifterna kommer in från flera olika håll. En del av uppgifterna korsar varndra.

Vet ej exakt vilket av all denna information jag har fått mig tillhanda kan läggas ut än? I vilket fall som helst så verkar det som om ev. "slutuppgörelsen" skulle kunna till sist läggas ut i tråden? Isf skulle det bli jag själv som skulle lägga ut detta i samråd "med andra". Jag kan alltså inte lägga ut detta hur jag vill.

Har återigen fått det bekräftat att den som "lämnade fältet" bor och verkar än i dag i mellansverige.

Kan du bekräfta att det var KÅJ som du menade ovan och inte Sollenstedt?
Citera
2013-02-23, 19:44
Medlem
Verkstäder, forts.

Kommendantsängens 3:e Kvarter Vaktposten
Men det fanns minst tre intressanta fastigheter i Kommendantsängens Tredje Kvarter Vaktposten. De bröt tvärs igenom detta annars fashionabla stenkvarter, mellan Risåsgatan och Sveagatan.

Stadsdelen heter alltså Kommendantsängen och inget annat, då som nu.

Ovanifrån såg det ut så här:

http://oi50.tinypic.com/99jdjn.jpg

Sveagatan är gatan som går horisontellt på bilden.

Således mer eller mindre sammanbyggda enkla skjulliknande byggnader ägnade för verksamheter och inte för bostadsändamål. Och några till på andra sidan Sveagatan.

Vad användes de till?

Sveagatan 4-6
Vi börjar på Sveagatan. På nr 4 fanns ursprungligen stall och magasin i trä byggt 1922 av Birger Johansson m fl. Där blev det sedan lager för kol och koks och fastigheten gick igenom till Risåsgatan 16. På nr 6 syns en garagelänga:

http://oi48.tinypic.com/ilj2op.jpg

Om fyran fortfarande användes för ved och koks vet jag inte men många av de äldsta trähusen och landshövdingehuset värmdes förmodligen med sina kakelugnar och somliga använde sina gamla vedspisar så det fanns nog fortfarande efterfrågan på ved. Och där det fanns vattenburen centralvärme – eldade man fortfarande pannorna med koks? Bilden för närmast tankarna till begbilförsäljning.

Så till garagelängorna på nr 6. Från början var den en öppen infart in på gården men senare byggdes gården över. Var det helt enkelt parkerade bilar bakom dessa garageportar och vad fanns det på gården?

Sveagatan 3-7
Ett tillfälligt hopp till kvarteret mittemot; på andra sidan gatan såg det ut på liknande sätt; med Johansson J A ved- o kolaffär (ej med på bild), Johansson Bror åkeri med garage och och längst bort Sven Bratt AB som handlade med byggvaror.

Så såg det ut:

http://oi48.tinypic.com/2nlsh37.jpg

Den sista bilden är från sjuttiotal och där har Innerstadsbyggen slagit ner sina pålar på nr 5 föranlett av de omfattande byggaktiviteterna i området.

(forts)
Citera
2013-02-23, 20:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dahlsjös bilverkstad.

Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink

Ev ett av dessa?

Tack för den intressanta länken. Glömde att svara på detta ang. länken i mitt förra inlägg.

Det är mycket möjligt att en av bröderna Dahlsjö kan ha hyrt något garage på Bergsgatan? Detta är ingenting jag känner till.

Däremot så fanns det en bilverkstad som hette Dahlsjös bilverkstad. Denna låg inte i Haga utan i Masthugget under ett par olika adresser. Denna verkstad dyker först upp 1968 i telefonkatalogen m.m. Troligtvis grundades den 1967. Denna verkstad verkar upphöra med sin verksamhet i det tidiga 1970-talet. Ev. kan verksamheten redan ha upphört 1970.

Om det var någon av Janne Dahlsjös bröder eller andra släktingar till honom, som innehade denna verkstad vet jag inte. Släkten Dahlsjö är stor och det finns två olika släkter i Göteborg med detta efternamn.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-23 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in