2013-06-19, 19:56
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Kent Sollenstedt försvann från sandplan strax efter att Kjell-Åke och de andra försvann.

Huvudorsaken till att ungdomarna slutade umgås på sandplan var med stor sannolikhet det som skedde den 29 juli.

Hur långt efter de andras försvinnande försvann Sollenstedt? Vad baserar du att huvudorsaken till att ungdomarna slutade umgås på sandplan var det som hände 29 juli? Som du utrycker dig skulle det vara allmänt känt (av många?) vad som hände den 29 juli, och ändå är det ingen som talat på 50 år, är det inte märkligt?

Vilda teorier om Olof Palmes död, om vilka SÄPO har listade osv... florerar, men just detta är ännu större och hemligare!

Förstår ni vad jag menar?
Citera
2013-06-20, 02:49
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Kent Sollenstedt försvann från sandplan strax efter att Kjell-Åke och de andra försvann.

Huvudorsaken till att ungdomarna slutade umgås på sandplan var med stor sannolikhet det som skedde den 29 juli.
Det är mycket bra att du själv svarar här, Locky!
Ju närmare vi kan komma grundkällorna - vilka du tillhör - desto bättre.

Det är förståeligt att ungdomarna kände sig skrämda efter den 29 juli, men finns det verkligen belägg för att de vetat vad som hänt?

Hur många av ungdomarna som fanns på Sandplan i juli 1965 har du varit i kontakt med i nutid? Jag känner till två stycken - båda kvinnor. Men en av dem är ju inte speciellt villig att samarbeta.

Vad är egentligen skälet till allt fokus på Kent-Åke Sollenstedt, förutom faktumet att han var kompis med Kjell-Åke? Finns det överhuvudtaget några fakta som säger att Kent-Åke varit inblandad i fallet?

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
De som var intresserade av vad som hade hänt de försvunna fick rådet att lägga ner sitt intresse och försöka gå vidare.
Locky, vem eller vilka gav detta råd?
Och vilka fick rådet?
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-06-20 kl. 03:08.
Citera
2013-06-20, 06:12
Medlem
Som du själv vet har jag haft kontakt med två kvinnor från sandplan. Sen finns det ytterligare en kvinna som jag umgås med och hon var också med på sandplan. Men vi träffades inte på många år efter det att Kjell-Åke försvann.

Ett par personer sa till mig att jag skulle sluta att ställa frågor samt att försöka glömma och gå vidare.

Vad jag känner till så var Kent-Åke aldrig inblandad i fallet. Däremot kan han mycket väl känt till vad Kjell-Åke kan ha varit inblandad i. Kent-Åke slutade komma till Sandplan under hösten 65. Sedan dess såg jag honom aldrig mer.
Citera
2013-06-20, 11:17
Medlem
why123s avatar
Citat:
Som du själv vet har jag haft kontakt med två kvinnor från sandplan. Sen finns det ytterligare en kvinna som jag umgås med och hon var också med på sandplan. Men vi träffades inte på många år efter det att Kjell-Åke försvann.

Ett par personer sa till mig att jag skulle sluta att ställa frågor samt att försöka glömma och gå vidare.

Vad jag känner till så var Kent-Åke aldrig inblandad i fallet. Däremot kan han mycket väl känt till vad Kjell-Åke kan ha varit inblandad i. Kent-Åke slutade komma till Sandplan under hösten 65. Sedan dess såg jag honom aldrig mer.

Det är väldigt vanligt vid t ex dödsfall eller andra obehagliga händelser att man får rådet att glömma och gå vidare. Men du kunde ha svarat de som tyckte att du skulle sluta ställa frågor att du ville veta vad som hänt.

Personligen skulle jag aldrig slutat ställa frågor om det gällt min anhörig, det kanske var så att de inte hade något svar och därför kände sig hjälplösa.
Citera
2013-06-20, 15:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Sen finns det ytterligare en kvinna som jag umgås med och hon var också med på sandplan. Men vi träffades inte på många år efter det att Kjell-Åke försvann.
Men det var väl hon som flyttade till Kortedala långt innan sommaren 1965?
Citat:
Ifrån vilka kretsar kom dessa personer?
Kan du precisera huruvida dessa egentligen visste vad som hade hänt de försvunna?
Citera
2013-06-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men det var väl hon som flyttade till Kortedala långt innan sommaren 1965?

Ifrån vilka kretsar kom dessa personer?
Kan du precisera huruvida dessa egentligen visste vad som hade hänt de försvunna?

Vet inte vem du menar som flyttade till Kortedala?

En av dem som sa till mig detta var Tomas Dahlsjö.
Citera
2013-06-21, 01:58
Medlem
Citat:

Enligt en tidigare uppgiftslämnare så kände Kent-Åke Sollenstedt till vad som hade hänt. Han skrev bl.a "Den enda förbindelselänken mellan personerna i grodmansrånet och de personer i undre världen som planerade kuppen var Dahlsjögänget. Om grodmännen avslöjade Dahlsjögänget så fanns det ju en stor risk att de avslöjade hjärnorna bakom rånet. Detta visste Dahlsjögänget samt två personer till varav en som Skaraborg skrivit om och som gick till sjöss strax efter händelserna 29 juli."

Denna person som gick till sjöss antar jag avser just Sollenstedt. Vem annars? Denne UL har varit oanträffbar sedan ett år tillbaka och det har inte gått att ställa föjldfrågor. Man kan tro vad man vill om detta scenario man jag tycker denne UL verkade trovärdig.
Citera
2013-06-21, 02:09
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Vet inte vem du menar som flyttade till Kortedala?
E.
Citat:
En av dem som sa till mig detta var Tomas Dahlsjö.
Men i vilket syfte? Och när ungefär?
Citera
2013-06-21, 02:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Enligt en tidigare uppgiftslämnare så kände Kent-Åke Sollenstedt till vad som hade hänt. Han skrev bl.a "Den enda förbindelselänken mellan personerna i grodmansrånet och de personer i undre världen som planerade kuppen var Dahlsjögänget. Om grodmännen avslöjade Dahlsjögänget så fanns det ju en stor risk att de avslöjade hjärnorna bakom rånet. Detta visste Dahlsjögänget samt två personer till varav en som Skaraborg skrivit om och som gick till sjöss strax efter händelserna 29 juli."

Denna person som gick till sjöss antar jag avser just Sollenstedt. Vem annars?
Jag tror att detta handlar om en felformulering. Källan nämnde aldrig Sollenstedt för mig. Han var annars väldigt noga med att uppge allt han sade sig veta.
Citera
2013-06-21, 03:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen Kent Sollenstedt 1949-1985.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond

Denna person som gick till sjöss antar jag avser just Sollenstedt. Vem annars? Denne UL har varit oanträffbar sedan ett år tillbaka och det har inte gått att ställa föjldfrågor. Man kan tro vad man vill om detta scenario man jag tycker denne UL verkade trovärdig.

Just det Edmond! Vem annars! Visst måste detta ha varit Sollenstedt även om det inte går att bevisa att orsaken till att begav sig ut till sjöss i november 1965 var just denna.

Kent Sollenstedt skall ha känt till vad som var i görningen. P.g.a. denna kunskap kände han sig tvungen att bege sig ut till sjöss ett antal månader efter den 29 juli.

Jag vet vilken UL du menar här. Det finns ju ett antal sådana numera. Dessa uppgifter kände Dahlsjögänget till. Sollenstedt själv skall aldrig ha haft någon del i dessa händelser men kände också till dessa.

Förutom denne UL som du tar upp här, har även liknande uppgifter inkommit från annan UL. P.g.a. denna kunskap blev en del personer oroliga över sin egen säkerhet och stack därför ut till sjöss.

Kent Sollenstedt hade ingen som helst anknytning till sjömansyrket vad jag känner till. Varför skulle han hux flux börja att arbeta på olika båtar efter den 29 juli 1965? Hans sjömansperiod blev också kortvarig.

Under återstoden av sitt korta liv kom han sedan att flytta runt till ett antal olika orter.

Mer att läsa om honom:

https://www.flashback.org/t1523186
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-06-21 kl. 03:20.
Citera
2013-06-22, 14:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Just det Edmond! Vem annars! Visst måste detta ha varit Sollenstedt även om det inte går att bevisa att orsaken till att begav sig ut till sjöss i november 1965 var just denna.
Skara, du har inte uteslutit möjligheten att källan kan ha haft dig själv som källa här.

Varför har du egentligen lagt så mycket fokus på en person som kanske inte alls har haft med detta fall att göra?
Bör man inte annars i logikens namn även nämna alla andra personer som KÅ umgåtts med - och inte bara Sollenstedt?
Även de kan ju ha känt till det som du tror att Sollenstedt ska ha vetat.

Kan du förklara varför du hela tiden har uppmärksammat just honom?
Det var ju så pass sent som i juni 2012 som uppgiften om killarnas inblanding i grodmansrånet presenterades och då källan till denna uppgift skrev det som Edmond citerade. Och det var inte förrän i mars 2011 som Sollenstedts syster berättade att han hade varit ute till sjöss.
Kan du förklara varför han var så intressant för dig långt innan vi fått veta ovanstående?
Vad exakt hade sagts om honom före mars 2011?
Var det bara att även han hade "försvunnit från Sandplan i juli 1965"?
Nu säger ju du och Locky att alla ungdomar hade försvunnit och att orsaken sannolikt varit för att de hade vetat vad som hänt. Så om inte även alla dessa gått till sjöss eller dylikt, blir ju Sollenstedts resa mindre intressant som belägg för att han ska ha känt sig skrämd.

När man lägger så mycket fokus på en person, är det lätt hänt att läsaren får uppfattningen att vederbörande är viktigare i sammanhanget än vad som faktiskt är fallet. Det enda rätta är att förklara att Sollenstedt, med nuvarande tillgänglig information, endast är en detalj i periferin. Och det samma gäller det s.k Sandplan - detta var endast en lekplats där Kjell-Åke, Locky och många andra ynglingar runt 14-16 år brukade hänga. Det har ju inte getts några uppgifter om händelser därifrån som bevisligen kan ge ledtrådar om detta fall.
Citera
2013-06-22, 16:50
Medlem
FritzDaCats avatar
Skara, här är det inlägg som jag tror att källan hade läst och refererade till:

2012-06-11, 04:40
Citat:
Däremot tror jag att när Kent Sollenstedt hux flux begav sig ut till sjöss sent på året 1965, så var detta nog en flykt undan det han hade fått kännedom om. Eftersom Kjell-Åke och Kent-Åke var goda vänner, så är det mycket troligt att Kjell-Åke hade berättat detta för honom.

https://www.flashback.org/sp37811471

Risken för rundgång är uppenbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in