2013-02-18, 18:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Levnadsförhållanden i Haga-Annedal 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Omoderna lägenheter i Annedal hade enbart ytterdass i en länga på gården. I övrigt var lgh ofta som beskrivits trappuppgång/svale trätrappa med en ytterdörr ledande till ett kök med vedspis och en kallvattenskran. Ytterligare ett rum innanför. Vissa lägenheter hade dock en kakelugn.

Det var de halvmoderna lägenheterna som kunde ha toalett i trappan/svalen.

Ibland kunde det tom finnas ett BADRUM i källaren bredvid kol/koksintaget.

Skriver detta då jag tycker det hör till tråden hur levnadsförhållanden i var stadsdelen.

Ja detta tillhör definitivt tråden. Hur levnadsförhållendena var i Haga-Annedal vid denna tid visar på den miljö de försvunna levde i.

Isf får man väl beskriva Gays lägenhet som halvmodern eftersom det fanns en toalett i svalen. Det fanns iaf en sådan i hans uppgång Risåsgatan 9 C. Om hans lägenhet hade en kakelugn vet jag inte.

Där utedassen låg måste det också ha legat vedbodar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-18 kl. 18:45.
Citera
2013-02-18, 18:44
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vilka händelser tänker du här på? Kan du uppge vilka inlägg det har antytts att "Hymmes" försvinnade skulle haft kopplingar till homosexuella kretsar i Göteborg? Polisutredningens innehåll har diskuterats mycket litet eftersom det ligger en sekretess på denna.
Runt 1965 var bland de mest fruktade ligorna i Göteborg den finska.

Det var min tanke när jag funderade över vad frlliois skrev 120724:
Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
Nu när jag läst utredningen... vad finns det att säga? Jag tror mig veta vad Skaraborg2 funnit så intressant att han valt att “avskriva” Hymme från resten av Dahlsjöfallet. Jag delar denna uppfattning, men vill förtydliga att det absolut inte är något uppseendeväckande och “skyddsvärt” så som man kunnat tro. Hymme har helt enkelt setts efter den 29:e juli, minst fyra observationer är enligt mig helt säkra. Sekretessen beror antagligen på andra saker, de paragrafer och kapitel som åberopades var OSL 35 kap. 1 § (generell sekretess rörande förundersökningar, utdrag ur misstankeregister/spaningsregister m.m.) och 21 kap ("uppgifter om hälsa eller sexualliv, såsom sjukdomar, missbruk, sexuell läggning, könsbyte, sexualbrott). Samtidigt dags att säga att den som tror sig kunna PM:a för att få veta mer icke behöver göra sig det besväret. Jag kommer trots allt att respektera sekretessen, även om det bara var ett fåtal sådana saker som får sägas vara av personlig karaktär. De flesta till och med nämnda i tråden redan.

När det gäller dina inlägg Skaraborg2 får man träna sig att läsa mellan raderna. Antyder du i nedanstående inlägg att cykelhandlaren var intresserad av småpojkar?
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Även BO Dijner måste Kjell-Åke också vetat vem det var. Dijner bodde på Landsvägsgatan. Detta var en gata som den försvunne ofta besökte. Kanske hade Kjell-Åke haft något ärrende till Dijners cykelverkstad som pojk?

I övrigt känner jag att det är dags att börja läsa tråden noggrant från allra första början igen - fullt av gäckande skuggor här...
Vem kan man lita på?
Citera
2013-02-18, 19:03
Medlem
Verkstäder, forts.

Haga Bil & Motor på Landsvägsgatan 19
Vi börjar med Haga Bil & Motor på Landsvägsgatan 19 som låg mellan Mården och Rio, som FritzDaCat efterlyste info om.

På gatsidan fanns en genomgångsport till gården med ytterdörrar till trapphusen på var sida inne i porten på vanligt vis. Huset var byggt för bostadslägenheter och går i vinkel in på gården.

Bottenvåningen mot gatan hade ändrats från originalritningen till verksamhetslokaler med entre mot gatan.

Bakom fotografen vet vi inte vad som fanns 1965 utöver torrdassen och annat som hörde till men gårdsfotot (1970 dock) visar inga tecken på något annat än ett bostadshus i god ordning.

http://oi47.tinypic.com/14eb11f.jpg

Så detta verkar snarast ha varit en bildelsbutik eller -distributör, eller kanske fanns själva verkstaden inhyst i vägg i vägg i huset intill, nr 21, eller mittemot, nr 26? Ska försöka återkomma till det.

http://oi47.tinypic.com/2w6wgsl.jpg

Kommentarer?

Edit: Snubblade just över en gammal tvist mellan dem och en kund om avbetalningsköp av bil - tror därför t v att de ägnade sig i första hand åt bilförsäljning.

(forts)
Senast redigerad av askum 2013-02-18 kl. 19:54. Anledning: Kom på en sak
Citera
2013-02-18, 19:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Antyder inte på det bestämdaste något sådant!

Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Det var min tanke när jag funderade över vad frlliois skrev 120724:

När det gäller dina inlägg Skaraborg2 får man träna sig att läsa mellan raderna. Antyder du i nedanstående inlägg att cykelhandlaren var intresserad av småpojkar?

I övrigt känner jag att det är dags att börja läsa tråden noggrant från allra första början igen - fullt av gäckande skuggor här...
Vem kan man lita på?

Det du hänvisar till som skribenten frllois skrev 12.07.24., så kan t.ex. sexuell läggning vara en av orsakerna till en sådan sekretess. Det framkommer också i hans text att det kan vara en mängd olika orsaker till en sådan.

I det här svaret behöver du iaf inte läsa mellan raderna. Jag antyder på det bestämdaste inte något sådant! Alltså återigen jag antyder inte på något sätt att den gamle cykelreperatören/cykelhandlaren skulle ha haft detta intresse!!! Kjell-Åke kan ev. ha besökt honom t.ex. vid byte av ett nytt däck på sin cykel, nytt ventilgummi etc.? Om Kjell-Åke verkligen gjorde det har vi ingen som helst aning om?

Nu är bodde troligtvis Dijner på Landsvägsgatan 5 och hade sin cykelverkstad på Bangatan. Vid sin död var Dijner änkeman. Hans hustru hade avlidit 1964.

Kjell-Åke hade all anledning att besöka just Landsvägsgatan. Här låg bl.a. Mården och Rio. Två av hans favoritställen. Här på denna gata bodde också bekanta till honom.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-18 kl. 19:49.
Citera
2013-02-19, 17:22
Medlem
kraksparks avatar
En undran/tanke med tanke på alla hak de hängde på i Haga o de bodde där o Risåsgatan
självklart kan man sammankoppla adresser o hak.

Men går det att få mer detaljer om t ex varför dessa hak var så intressanta för grabbarna mer än att svinga en bägare.

Finns det ännu mer kopplingar med vänner som vi inte vet?
Sen är den stora frågan som vi kanske aldrig får reda på vad hände egentligen den 29 juli 1965 ??
Vart tog Gay vägen ??
Citera
2013-02-19, 20:39
Medlem
Verkstäder forts.

Bilservice på Risåsgatan 22 mm
Vi tar oss 200 m söderut från Haga Bil & Motor, uppför Risåsbacken. På Risåsgatan 22, till synes inrymt i två små personbilsgarage, fanns denna verkstaden.

http://oi47.tinypic.com/dw29x.jpg

Det ser lite anonymt ut. Kanske en filial?

Någon som kan slå upp abonnenter utifrån gamla telefonnummer (de på bilden)? De måste inte stå på denna adressen. Iså fall, åtminstone om abonnenten var en privatperson, kan det vara lämpligt att PM:a.

Denna lilla verkstad låg alltså i backen ned mot Rio, mittemot nr 17 och vägen upp till skansen.

Om vi fortsätter söderut 100 m till så fanns det en gummiverkstad på gården till Sveagatan 8. Det huset står kvar än i dag.

Lite närmare fanns en cykelverkstad på Sveagatan 2, men det huset är också kvar – det finns t o m fortfarande en cykelverkstad där.

Inte så hett kanske; eller kommentarer?

(forts)
Citera
2013-02-19, 21:47
Medlem
kraksparks avatar
Risåsgatan 22

http://goo.gl/maps/gCqUe

Garagen är igenmurade o ett är rivet

står idag lilla risåsgatan 28
Senast redigerad av krakspark 2013-02-19 kl. 21:49.
Citera
2013-02-19, 21:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Populära ställen som Rio och Mården.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
En undran/tanke med tanke på alla hak de hängde på i Haga o de bodde där o Risåsgatan
självklart kan man sammankoppla adresser o hak.

Men går det att få mer detaljer om t ex varför dessa hak var så intressanta för grabbarna mer än att svinga en bägare.

Finns det ännu mer kopplingar med vänner som vi inte vet?
Sen är den stora frågan som vi kanske aldrig får reda på vad hände egentligen den 29 juli 1965 ??
Vart tog Gay vägen ??

På t.ex. Mården och Rio, båda Landsvägsgatan, höll de försvunna till därför att där fanns delar av deras umgängeskrets. Rio var också ett populärt ungdomsställe. Även om Sandplan inte var ett hak, så var det också en populär träffpunkt för en del av Hagas ungdomar.

Visst finns det ännu mera kopplingar ang. vänner till de tre som försvann vilka vi inte känner till.

Vart Gay tog vägen efter hans försvinnande vet vi inte. Olika scenarios finns men ingen vet något tyvärr.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-19 kl. 21:52.
Citera
2013-02-19, 22:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Risåsgatan 22

http://goo.gl/maps/gCqUe

Garagen är igenmurade o ett är rivet

står idag lilla risåsgatan 28
Det är inte samma plats.
Lilla Risåsgatan går idag över den plats där garagen låg.
Mycket bra bilder som Askum har funnit!
Citera
2013-02-19, 22:26
Medlem
kraksparks avatar
[quote=FritzDaCat]Det är inte samma plats.
Lilla Risåsgatan går idag över den plats där garagen låg.
Mycket bra bilder som Askum har funnit![/QU

men högre upp på gatan finns ju ingen backe .... men fanns lilla risåsgatan på 60 talet ?
Citera
2013-02-19, 22:30
Medlem
FritzDaCats avatar
De drog om gatan.
Askums bild visar huset på Risåsgatan 22, som du även kan se längst ner på denna bild:

http://img21.imageshack.us/img21/7778/riss17.jpg
Citera
2013-02-19, 22:34
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
De drog om gatan.
Askums bild visar huset på Risåsgatan 22, som du även kan se längst ner på denna bild:

http://img21.imageshack.us/img21/7778/riss17.jpg

Askums bilder är bra ..

Okej när la de om gatorna ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in