2013-02-07, 23:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan 15.

Citat:
Ursprungligen postat av askum
Nagy ovan hyrde en lägenhet på Linnegatan 6 medan rånet förbereddes. (Det var den adressen som förväxlades med Blå Donau.)

Här bodde en annan Nagy ca 1964/65:

http://img267.imageshack.us/img267/1148/ris1715.jpg

Risåsgatan 15

Inte helt ovanligt efternamn dock.

Det är helt riktigt. I mitt inlägg # 3281 den 27 januari tog jag upp detta att jag hade förväxlat Linnégatan 6 där rånarna bodde med där Blå Donau låg.

Undrar om inte den personen som hette Nagy och som bodde på Risåsgatan 15 var en person som avled ev. redan 1964? Året därefter fanns detta efternamn kvar men då stod hans fru istället för mantalskrivningen. Jag är dock inte helt säker på detta. Hustruns förnamn var iaf ett vanligt svenskt namn.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-08 kl. 00:01.
Citera
2013-02-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt. I mitt inlägg # 3281 den 27 januari tog jag upp detta att jag hade förväxlat Linnégatan 6 där rånarna bodde med där Blå Donau låg.

Undrar om inte den personen som hette Nagy och som bodde på Risåsgatan 15 var en person som avled ev. redan 1964? Året därefter fanns detta efternamn kvar men då stod hans fru istället för mantalskrivningen. Jag är dock inte helt säker på detta. Hustruns förnamn var iaf ett vanligt svenskt kvinnonamn.

Ev släktskap med Dezi (Dezsö), född 1940, kunde vara intressant på så sätt att det kunde knyta grodrånet ännu lite närmare till våra tre grabbars närmaste hemtrakter. Därmed inte sagt att det finns ett samband.

Nagy på nr 15 har samma förnamn som en Nagy född 1942 nu boende i en annan del av stan. Om det är den samme vet jag ej.
Citera
2013-02-08, 00:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ev släktskap med Dezi (Dezsö), född 1940, kunde vara intressant på så sätt att det kunde knyta grodrånet ännu lite närmare till våra tre grabbars närmaste hemtrakter. Därmed inte sagt att det finns ett samband.

Nagy på nr 15 har samma förnamn som en Nagy född 1942 nu boende i en annan del av stan. Om det är den samme vet jag ej.

Det skulle kunna vara intressant. Därmed inte sagt att denna närhet till Gay Karlsson har något som helst samband. Inget har heller framkommit att Gay skulle ha umgåtts med sina grannar i husen uppe på Skansberget. Iaf vad vi känner till. Alla hans närmare vänner verkar ha bott på olika adresser i både Annedal och Haga.

Namnet Nagy verkar vara vanligt i Sverige.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-02-08 kl. 00:26.
Citera
2013-02-08, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton Kjell-Åke Johansson & Gay Karlsson.

Har förut tagit upp de foton som finns utlagda på både Dahlsjö och "Hymme". Nu kommer vi till de två existerande fotona på Gay Karlsson.

Det första fotot på honom är som förut nämnts taget vid hans konfirmation som måste ha varit 1957. Detta foto finns i original och har kopierats upp av släkten att ha som minne efter honom.

Det andra fotot togs någon gång 1962-63 under hans militärtjänst. Tyvärr har han en stor och bylsig uniformsrock på sig samt en båtmössa. Dessutom finns detta foto inte som original utan är ett urklipp ur Fib/Aktuellt 1966. Detta urklipp hittades bland hans pappas tillhörigheter efter att han avlidit 1981.

Strax innan Gay förvann gick han och fotade sig i en fotoautomat. Ett av dessa foton fick systern. Tyvärr gav hon detta foto till sin biologiska mamma. Fotot är numera försvunnet.

Den ende som det finns många och bra foton på är Kjell-Åke Johansson. Foton ända från 1956/57 fram till bara några veckor innan han försvann. Här kan man se Kjell-Åke i olika sammanhang. Bl.a. hur han skrattar och gestikulerar hemma hos flickvännen tillsammans med hennes föräldrar.

Det känns något märkligt att se att hans syster gör likadana gester. Genom henne kan man få en viss uppfattning om hur han var som person.
Citera
2013-02-08, 21:08
Medlem
Citat:
Det skulle kunna vara intressant. Därmed inte sagt att denna närhet till Gay Karlsson har något som helst samband. Inget har heller framkommit att Gay skulle ha umgåtts med sina grannar i husen uppe på Skansberget. Iaf vad vi känner till. Alla hans närmare vänner verkar ha bott på olika adresser i både Annedal och Haga.

Namnet Nagy verkar vara vanligt i Sverige.

Det möjligen intressanta sambandet skulle snarare kunnat uppstå genom (ev) jämnårighet i kombination med den gemensamma närheten till diverse lokaler såsom Rio, Mården m fl.
Citera
2013-02-08, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatan 9 och 15.

Citat:
Det möjligen intressanta sambandet skulle snarare kunnat uppstå genom (ev) jämnårighet i kombination med den gemensamma närheten till diverse lokaler såsom Rio, Mården m fl.

Det har du rätt i. Denne Nagy som bodde på Riåsgatan 15 hade yrket nitare. Kanske arbetade han på något varv?

Den person som jag har talat om förut som bodde Risåsgatan och som dog ung avled i juni 1965. Han bodde på Risåsgatan 9. Han hade ett annat för och efternamn. Ej heller ungrare.
Citera
2013-02-08, 22:55
Medlem
Citat:
Det har du rätt i. Denne Nagy som bodde på Riåsgatan 15 hade yrket nitare. Kanske arbetade han på något varv?

Den person som jag har talat om förut som bodde Risåsgatan och som dog ung avled i juni 1965. Han bodde på Risåsgatan 9. Han hade ett annat för och efternamn. Ej heller ungrare.

Nitare var ett varvsyrke i Göteborg gott o väl före 1950-talet, när skroven nitades ihop istället för att svetsas.

Så antingen var Nagy på Nr 15 (skriver inte ut hans förnamn eftersom vi indirekt spekulerar kring en persons ev samröre med ev kriminella, om än för 47 år sedan). Kruxet är dock det att det inte längre fanns nitare på nybyggnadsvarven i Göteborg 1965. Men kanske på Lindholmen, för reparation av gamla båtar; någon som vet?

Annars kan det varit en gammal pensionerad varvsnitare. Det är bara det att de flesta ungrare kom till Sverige 1956... så det stämmer inte heller.

Gissar på nitare utanför varven (vad det nu kunde ha varit) eller arbetande med fartygsreparationer.

Kommentarer?
Citera
2013-02-08, 23:18
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Nitare var ett varvsyrke i Göteborg gott o väl före 1950-talet, när skroven nitades ihop istället för att svetsas.

Så antingen var Nagy på Nr 15 (skriver inte ut hans förnamn eftersom vi indirekt spekulerar kring en persons ev samröre med ev kriminella, om än för 47 år sedan). Kruxet är dock det att det inte längre fanns nitare på nybyggnadsvarven i Göteborg 1965. Men kanske på Lindholmen, för reparation av gamla båtar; någon som vet?

Annars kan det varit en gammal pensionerad varvsnitare. Det är bara det att de flesta ungrare kom till Sverige 1956... så det stämmer inte heller.

Gissar på nitare utanför varven (vad det nu kunde ha varit) eller arbetande med fartygsreparationer.

Kommentarer?

var det bara varvsarbetare som var nitare ???
hittade på nån släktforskar sida detta ''Nitare fanns på varven i Göteborg. Götaverken, Lindholmen och Eriksberg. ''
Citera
2013-02-08, 23:34
Medlem
kraksparks avatar
Med tanke på att de byggde även Älvsborgsbron . Arbetet med bron startade på hösten 1963 och var fullt avslutat i december 1967. Hade inte de nitare som arbetare ?
Citera
2013-02-08, 23:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arbeta på varv.

Citat:

Kommentarer?

Tack för denna info ang. nitare. Som du helt riktigt skrev så kom de flesta ungrare hit 1956. Han kan ju ha arbetat på Lindholmen men kan lika gärna ha arbetat som nitare utanför varven.

De tre försvunna hade också arbetat på varv. Gays pappa var någonslags vaktmästare eller portvakt, Gay hade själv arbetat tillsammans med Janne, den sistnämnde hade också arbetat tillsammans med en bror och slutligen skall också Kjell-Åke ha arbetat tillsammans med sin far. Alla hade, förutom Gays far, arbetat som klassningsarbetare.

Detta var dock på Arendalsvarvet.
Citera
2013-02-09, 00:07
Medlem
Citat:
Tack för denna info ang. nitare. Som du helt riktigt skrev så kom de flesta ungrare hit 1956. Han kan ju ha arbetat på Lindholmen men kan lika gärna ha arbetat som nitare utanför varven.

De tre försvunna hade också arbetat på varv. Gays pappa var någonslags vaktmästare eller portvakt, Gay hade själv arbetat tillsammans med Janne, den sistnämnde hade också arbetat tillsammans med en bror och slutligen skall också Kjell-Åke ha arbetat tillsammans med sin far. Alla hade, förutom Gays far, arbetat som klassningsarbetare.

Detta var dock på Arendalsvarvet.

Yep. Och kan närmast garantera att nitning inte förekom på det då hypermoderna Arendalsvarvet. Definitivt inte av skrov.

Däremot behövdes klassningsarbetare på alla varv.

Det var också det lägst stående yrket.

Bestod i all form av uppstädnings - och rengöringsarbete inför att klassningssällskapet, t ex Lloyds, skulle inspektera och godkänna nybygget, ombyggnationen, eller reparationen, innan fartyget fick gå i trafik (igen). Tungt, smutsigt och bråttom.

Om jag förstått rätt, var klassningsarbetare inte fast änställda ens hos varvets underentreprenör, utan raggades vid behov som daglönare på morgonen på t ex Järntorget (som ligger i NV hörnet av Haga). Säkert finns det någon som har fler o säkrare detaljer kring hur länge detta förekom mm.

JOD och KÅJ var så vitt jag minns rätt klassningsarbetare.
Citera
2013-02-09, 00:10
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Yep. Och kan närmast garantera att nitning inte förekom på det då hypermoderna Arendalsvarvet. Definitivt inte av skrov.

Däremot behövdes klassningsarbetare på alla varv.

Det var också det lägst stående yrket.

Bestod i all form av uppstädnings - och rengöringsarbete inför att klassningssällskapet, t ex Lloyds, skulle inspektera och godkänna nybygget, ombyggnationen, eller reparationen, innan fartyget fick gå i trafik (igen). Tungt, smutsigt och bråttom.

Om jag förstått rätt, var klassningsarbetare inte fast änställda ens hos varvets underentreprenör, utan raggades vid behov som daglönare på morgonen på t ex Järntorget (som ligger i NV hörnet av Haga). Säkert finns det någon som har fler o säkrare detaljer kring hur länge detta förekom mm.

JOD och KÅJ var så vitt jag minns rätt klassningsarbetare.

KÅJ var klassningsarbetare..
men Älvsborgsbron behövde väl nitare då den byggdes ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in