2010-06-01, 15:30
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Liftandet ställer jag mig tveksam till. Varför skulle förmögne Hymme stå och lifta i spöregnet istället för att ta ett tåg?

Jag tror det kan vara värt att nämna här att unga människor ibland väljer äventyrets väg i ett försök att leva upp till myter de läst om. Extra sannolikt är det om ett konstnärshjärta bultar i den späda kroppen.
Citera
2010-06-01, 15:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av getost
- Kan du sammanfatta de punkterna kort, eftersom jag måste ha missat lite av det som skrivits i tråden trots att jag försöker hänga med?

Vad utlöste vaddå? Att en bil sprängts och någon dött vet jag att du nämnt, men det saknas väl fler än en person om jag förstått teorierna rätt?

Det finns ett flertal olika uppgifter som antingen har kommit via mellanhand eller också senare direkt till mig i denna tråd. Orkar inte leta upp dessa men skall ta med några saker som har framkommit.

I ett inlägg skrivet av mig den 29 april i år finns detta: "En bil sprängdes och det var då allt började. En skitsak kan man tycka, men detta kostade människor livet."

Dessutom finns det ytterligare inlägg från den 30/4 kl. 13.55, 1 maj kl. 17.29 samt den 3 maj kl. 18.29.

Alltså ingen människa dog i samband med att en bil sprängdes utan senare. I botten låg det svartsjuka.

F.ö. så läs gärna Venators långa inlägg och då framför allt hans alternativ två. Ligger nog en hel del i detta.
Citera
2010-06-01, 16:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Venators alternativ nummer två.

Andra alternativet är att de tre i bilen var inblandade i allvarligare kriminell verksamhet, kanske var skyldiga pengar till andra eller inom gänget. Någon eller några av den dödades för detta - av misstag eller planerat. Jag såg att Skaraborg2 höll detta för mest sannolikt efter att fått mer information, men där saknar vi andra insikt, men de senaste 70 sidorna har det blivit mer och mer sannolikt (innan bilsprängningen och svartsjukan kom in i bilden). Dahlsjös inköp av bilen pekar i den riktingen. Det passar också in med misshandeln av Johansson, som skrivits. Min första tanke kring detta är att det är ett alternativ som gör att vi inte behöver bli så fixerade vid datumet 29:e. Som någon skrev ger ju detta ett spelrum tidsmässigt, och då blir Hymmes inblandning mindre sannolik (återkommer till det nedan). Om det å andra sidan finns en länk mellan Hymme och de tre killarna blir det mer komplicerat. Då kan man tänka sig att han var med dem, och blev ett ofrivilligt vittne.

Vet vi egentligen att det alls skedde något den 29/7 mer än att Hymme försvann och Johansson inte kom hem till mamma? De tre grabbarna kanske satt på Risåsgatan och söp hela dagen, och försvann inte förrän in i augusti, och kanske inte ens vid samma tidpunkt alla tre? Johansson hade fått smörj och var kanske orolig för att få det igen eller råka ut för något värre, och kan ha gömt sig på Risåsgatan hos vännerna istället för att åka hem. Polisen ser väl inte något samband mellan de tre personernas försvinnande förrän 7/9? Då är de tre och bilen borta men när det skedde vet vi inte och inte heller om de försvann samtidigt. Det talas om att den duvblå bilen skulle ha kört ut från Risåsgatan den 29/7 och sedan varit försvunnen, men det finns väl inget vittne som sett detta? Det är väl sannolikt bara journalistisk utfyllnad i någon veckotidningstext, av Norlén eller någon annan...? Grabbarna kanske till och med hade tänkt campa i Åsa men stannade hemma och söp istället... Det senare är väl dock mindre sannolikt, om det inte var så att killarna brukade vara ute och campa (vilket vi inte sett någon info om). Men det enda som i mina ögon verkligen gör 29/7 till en ödesdag i denna historia är att det finns en koppling mellan Hymme och grabbarna. Om det kan beläggas att de träffades - eller att kopplingen finns - blir händelserna denna dag centrala. Så verkar också vara fallet, pga "överklassdamen", så det är inget jag ifrågasätter så länge hon och kopplingen till Hymme finns med i bilden. Dock behöver inte alla dödsfallen inträffat denna dag även om det första kunde gjort det.

Det för oss till "överklassdamen". Hon hade studerat konst i Stockholm och kände Hymme därifrån, men kan det vara så att hon inte var född i överklassen och fanns närmare grabbarna socialt, men långt senare gift sig in i andra kretsar...? Då blir den kopplingen mer naturlig. Om hon nyttjade droger är ju också kopplingen mer naturlig som någon skrev, men en tjej från Örgryte eller Hovås hade nog en annan typ av kran, även om hon studerade på Valand.

Men om nu 29/7 är dagen då allt hände, inklusive det stora rånet i Sävedalen: Kan grabbarna ha haft en leverenas av något - sannolikt droger - och fått panik när de såg en massa polisbilar och poliskontroller pga grodmansrånet? Antag att de skulle hämta en leverans i hamnen men fegade ur när de såg alla poliser, båten hann gå och grabbarnas uppdragsgivare förlorade en stor summa pengar... Där har vi ett motiv. Och Hymme? Han kan ha blivit vittne det hela och var labil och helt ovan vid denna miljö och därmed ett farligt hot. Exit Hymme.

Sedan drar jag ju följande slutsats av vad som skrivs i tråden: Någon är idag rädd för att de verkliga händelserna skall komma ut. Alltså har någon något att förlora på det. Då talar vi inte om någon alkoholiserad gammal buse som lever hos Stadsmissionen, som snarast skulle se detta som en källa till en slant från Aftonbladet. Här får jag faktiskt en vision av en person som har mycket att förlora. Någon med pengar fanns ju också sannolikt med i bilden redan 1965, förmodligen som finansiär på något sätt. Har vi en person här som gjorde sig en hacka på droger på 60-talet och sedan investerade lagligt och idag sitter i en fin villa i Långedrag eller Hovås? Eller någon som fanns i den positionen redan då, och gav sig in i drogaffärer i väntan på fadersarvet? Jag väntar ju inget svar på detta, men det är intressanta spekulationer för att kopplingen till "överklassdamen" skulle kunna finnas här. Det skulle få det hela att hänga ihop lite mer...

En annan sak jag funderat på: Inga möbler eller andra prylar efter Karlsson gick till familjen, men eftersom det sannolikt var en utslussningslägenhet torde han väl fått hyra den möblerad? Kan det också ha varit så att två personer under utslussning fick dela lägenheten? Det kunde förklara den "mystiske mannen" i lägenheten, om det inte hade varit Johansson (och Karlssons syster var väl bara säker till ca 80%, så en alternativ förklaring kan vara värd att ta i bakfickan). En hård kille under utslussning, som delade lägenhet med Karlsson och visste att denne var följsam och vek och dessutom var borta sedan någon vecka, kanske helt enkelt försåg sig ur Karlssons garderob när han behövde en tröja? Kanske "tog han hand om" resten av Karlssons tillhörigheter också, i den mån det fanns några...?

Sedan redogör Skaraborg2 för rykten om att det var Karlsson som tömde lägenheten. Då står vi plötsligt inför att det var Johansson och Karlsson som överlevde... men att Karlsson trots detta aldrig gav ett livstecken till sin syster trots att de stod varandra så nära? Skulle det betyda att han skulle sätta systern i fara om han gjorde det? Eller var det en felskrivning av Skaraborg2 när han skrev att det var Karlsson som tömde lägenheten hösten eller vintern -65?

Jaha, så här långt hade jag skrivit när Skaraborg2 släppte nyheten om att en bilsprängning och svartsjuka låg bakom! Raderar inte det ovanstående men det känns genast lite skakigare, förutsatt att det senare stämmer...

Sedan har vi ju detta...

Jag har inte kunnat låta bli att spekulera över vad som döljer sig här (och väntar inte respons från Skaraborg2). Mitt intryck är att någon undersöker om det finns några spår, handlingar eller föremål kvar från någon eller några av de försvunna. Kanske i samband med flytt eller tömning av dödsbo efter anhöriga...? Det senare skulle ju kunna vara "slutbesiktningen". Då är det inte någon orimlig slutsats att det är identiteten hos dessa besökare som gör att det kan dras slutsatser om kopplingar till tyngre kriminella, som dessutom ännu är aktiva i någon mening...

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att tänka på parallellerna till fallet Max som är omskrivet i "Aktuella brott" (se min signatur). Max och Karlsson har stora likheter. Snälla och familjekära killar som inte kan säga nej när de hamnar i fel sällskap, och som ger sig in i större och tyngre grejer som de till slut inte kan hantera vilket blir deras undergång, dessutom i samband med en mystisk bilresa... Från min egen aktivitet i den tråden känner jag också mycket väl igen den situation som Skaraborg2 befinner sig i - respekt.[/quote]

Stort tack för din intressanta synpunkter Venator.

Kommer i detta inlägg bara ta upp ditt alternativ nr. två.

Som jag förut har skrivit så ligger det nog en hel del i detta du tar fram. Ingen av oss vet om det som utspelade sig sker den 29 juli, natten mot den 30 juli eller rent utav under de tidiga morgontimmarna den 30 juli. Senare lär det inte ha skett för vi vet i dag att på morgonen den 30 juli är Kjell-Åke Johansson inte hemma i lägenheten i Brämaregården. Detta har framkommit i olika artiklar och i en av dessa berättar hans mamma att hon såg sonen för sista gången den 29 juli. Han vägrar då, enligt henne, att gå till sitt arbete. När modern exakt anmäler sonen som försvunnen har inte kunnat fastställas men vi vet genom PU den 5 spetember 1965 att han då har blivit efterlyst. Den polisman som modern hade att göra med var Bo Björndahl. Utan henne hade vi i dag inte ens vetat vilket datum de försvann.

Att den duvblå inköptes av Dahlsjö för någon slags kriminell verksamhet är jag ganska övertygad om. Tror dock inte längre på narkotika. Vid denna tid hade inte knarket ens i Göteborg "slagit igenom" s.a.s. Troligtvis kan det ha handlat om spritlangning som var av stor omfattning i Haga vid denna tid. Ev. även mindre inbrott som t.ex. Pressbyrån. Både Dahlsjö och Karlsson hade erfarenhet av sådan verksamhet.

Ja det fanns definitivt en länk mellan "Hymme" och de tre övriga. Omöjligt att uttala sig om ifall de hade träffats förut eller om den 29 juli 1965 var första gången de möttes?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-01 kl. 16:54.
Citera
2010-06-01, 18:48
Medlem
Venators avatar
Tack Skaraborg2 för input! Roligt också att mitt vimsande kunde glädja några. Jag ser det inte som en sammanfattning, mer som lite fritt spånande under läsningen av tråden...

Jag tolkar det du skriver som att deras kriminella verksamhet åtminstone indirekt hade att göra med det som sedan hände, men att orsaken till att allt gick åt helskotta för dem istället var svartsjuka. Genom kriminaliteten kom de in i kretsar där svartsjuka kunde få långtgående konsekvenser...?

Alltså: svartsjuka leder till att någon spränger en bil vilket visserligen bara innebar materiella skador, men som i sin tur ledde till att människor dödades.

Jag har två frågor som jag undrar om Skaraborg2 känner sig fri att svara på (förutsatt att denne vet svaret):

Första frågan här: Skall sprängningen av bilen tolkas som ett mordförsök som misslyckades, eller var syftet att bara förstöra någons bil?

Andra frågan: handlar det om svartsjuka i betydelsen att en man eller kvinna ger sig på sin partner, eller att en man eller kvinna ger sig på en rival?
Citera
2010-06-01, 19:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag tror det kan vara värt att nämna här att unga människor ibland väljer äventyrets väg i ett försök att leva upp till myter de läst om. Extra sannolikt är det om ett konstnärshjärta bultar i den späda kroppen.
Jo, visst kan det vara så.
Men om man tänker sig in i situationen: Lifta från Torekov till Göteborg, där det spöregnar. Då vinner till slut bekvämligheten över äventyrslustan, känner jag själv.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-01 kl. 19:16.
Citera
2010-06-01, 19:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte enbart gissningar.

[quote=GhettoSven]Vad skulle vara sämre i Venators teori än i alla andra teorier i tråden? Förklara istället för att ge tom kritik.

Samtliga teorier i tråden är ju endast GISSNINGAR. Fallet saknar helt tillräckligt pålitliga vittnen (bla pga tidsaspekten) och fysiska bevis.

Dock har ni bitvis gjort ett berömvärt arbete i tråden, följer den med intresse.[/QUOTE]

Tack för denna uppskattning GhettoSven.

Det finns faktiskt en viss information i tråden efter den 29 juli 1965 som inte är gissningar.

Det som hände i "Dahlsjö-fallet" finns faktiskt redan med i tråden - åtminstone bitvis och delvis.
Citera
2010-06-01, 19:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två olika uppgifter.

Citat:
Jo, visst kan det vara så.
Men om man tänker sig in i situationen: Lifta från Torekov till Göteborg, där det spöregnar. Då vinner till slut bekvämligheten över den konstnärliga äventyrslustan, känner jag själv.

Har ingen aning hur vädret var denna dag i traketerna av Torekov och Båstad? Endast hur vädret var i Göteborg. Dessutom kanske han inte visste att det regnade i Göteborg?

Nu finns det iofs två olika uppgifter. Den ena var att "Hymme" liftade och det är den som förekommer mest. Den andra var att han tog tåget från Båstad. Denna uppgift har jag bara sett en eller två gånger.
Citera
2010-06-01, 19:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dessutom kanske han inte visste att det regnade i Göteborg?
Men när han väl står där vid centralstation/hisingsbron så har han ju en valmöjlighet.

Apropå vädret. Killarna i PV:n kanske ändå stack till Danmark. (Fredrikshavn antar jag.) De kanske chansade på att vädret var bättre där.
Kunde man ta med bilen på en färja till Fredrikshavn 1965?
Citera
2010-06-01, 19:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Efter att ha läst hela tråden har jag hunnit forma en del idéer, sett andra ta upp samma spår och jag har också hunnit förkasta några funderingar. Andra har växt sig starkare. Några kändes mycket starka och föll ihop som korthus några sidor senare... Mina tankar kan väl dels delas upp i frågor och i funderingar om vad som kan ha hänt. I det senare har jag väl inget nytt att komma med, men kanske intresserar det någon att veta vilka intryck jag fått av att läsa tråden nu:

Första scenariot är ju att Hymme faktiskt var med i bilen, i så fall sannolikt upplockad när han liftade vid brofästet eller utanför Centralen. Detta var väl vad jag höll som ganska sannolikt fram tills dess Skaraborg2 tvekade. Detta alternativ har målats upp olika varianter som inte är osannolika, fast jag tror också på att det i så fall kan ha varit Hymme som utförde det första mordet/dråpet (som ju föreslagits tidigare i tråden). Det uppstår bråk i bilen - kanske ville de råna Hymme som någon föreslog eller kanske för att de vill att Hymme skall betala bensinpengar för att han är rikemansbarn. Det blir handgemäng. Vi vet att Hymme var labil, eventuellt manisk, och kanske kände sig trängd av att vara själv mot tre. Kanske hade han en kniv (campade han på resan är det mer än troligt)? Kanske hotar han Dahlsjö med kniv och Karlsson går emellan för att skydda sin bäste vän och får kniven i halsen... Kanske angriper Hymme Karlsson direkt. Hymme dödar Karlsson och de andra dödar Hymme - avsiktligt eller av misstag? Om det är så det gått till måste Karlsson fått ett hugg som var snabbt dödande, annars hade de förmodligen kört honom till sjukhus istället. Men med ett hugg i halsen kan det bli väldigt mycket blod i bilen dessutom. Därefter? De dumpar bilen eller gömmer liken och skrotar bilen. De blir tvungna att ge sig iväg utomlands men är det så det gick till kan det bidra till att förklara varför andra personer i periferin kan ha hjälpt dem (vilket är sannolikt): "en galning till överklasskille har knivdödat Karlsson och vi råkade ha ihjäl honom sedan, så hjälp oss gömma liken och bilen och komma iväg".

Andra alternativet är att de tre i bilen var inblandade i allvarligare kriminell verksamhet, kanske var skyldiga pengar till andra eller inom gänget. Någon eller några av den dödades för detta - av misstag eller planerat. Jag såg att Skaraborg2 höll detta för mest sannolikt efter att fått mer information, men där saknar vi andra insikt, men de senaste 70 sidorna har det blivit mer och mer sannolikt (innan bilsprängningen och svartsjukan kom in i bilden). Dahlsjös inköp av bilen pekar i den riktingen. Det passar också in med misshandeln av Johansson, som skrivits. Min första tanke kring detta är att det är ett alternativ som gör att vi inte behöver bli så fixerade vid datumet 29:e. Som någon skrev ger ju detta ett spelrum tidsmässigt, och då blir Hymmes inblandning mindre sannolik (återkommer till det nedan). Om det å andra sidan finns en länk mellan Hymme och de tre killarna blir det mer komplicerat. Då kan man tänka sig att han var med dem, och blev ett ofrivilligt vittne.

Vet vi egentligen att det alls skedde något den 29/7 mer än att Hymme försvann och Johansson inte kom hem till mamma? De tre grabbarna kanske satt på Risåsgatan och söp hela dagen, och försvann inte förrän in i augusti, och kanske inte ens vid samma tidpunkt alla tre? Johansson hade fått smörj och var kanske orolig för att få det igen eller råka ut för något värre, och kan ha gömt sig på Risåsgatan hos vännerna istället för att åka hem. Polisen ser väl inte något samband mellan de tre personernas försvinnande förrän 7/9? Då är de tre och bilen borta men när det skedde vet vi inte och inte heller om de försvann samtidigt. Det talas om att den duvblå bilen skulle ha kört ut från Risåsgatan den 29/7 och sedan varit försvunnen, men det finns väl inget vittne som sett detta? Det är väl sannolikt bara journalistisk utfyllnad i någon veckotidningstext, av Norlén eller någon annan...? Grabbarna kanske till och med hade tänkt campa i Åsa men stannade hemma och söp istället... Det senare är väl dock mindre sannolikt, om det inte var så att killarna brukade vara ute och campa (vilket vi inte sett någon info om). Men det enda som i mina ögon verkligen gör 29/7 till en ödesdag i denna historia är att det finns en koppling mellan Hymme och grabbarna. Om det kan beläggas att de träffades - eller att kopplingen finns - blir händelserna denna dag centrala. Så verkar också vara fallet, pga "överklassdamen", så det är inget jag ifrågasätter så länge hon och kopplingen till Hymme finns med i bilden. Dock behöver inte alla dödsfallen inträffat denna dag även om det första kunde gjort det.

Det för oss till "överklassdamen". Hon hade studerat konst i Stockholm och kände Hymme därifrån, men kan det vara så att hon inte var född i överklassen och fanns närmare grabbarna socialt, men långt senare gift sig in i andra kretsar...? Då blir den kopplingen mer naturlig. Om hon nyttjade droger är ju också kopplingen mer naturlig som någon skrev, men en tjej från Örgryte eller Hovås hade nog en annan typ av kran, även om hon studerade på Valand.

Men om nu 29/7 är dagen då allt hände, inklusive det stora rånet i Sävedalen: Kan grabbarna ha haft en leverenas av något - sannolikt droger - och fått panik när de såg en massa polisbilar och poliskontroller pga grodmansrånet? Antag att de skulle hämta en leverans i hamnen men fegade ur när de såg alla poliser, båten hann gå och grabbarnas uppdragsgivare förlorade en stor summa pengar... Där har vi ett motiv. Och Hymme? Han kan ha blivit vittne det hela och var labil och helt ovan vid denna miljö och därmed ett farligt hot. Exit Hymme.

Sedan drar jag ju följande slutsats av vad som skrivs i tråden: Någon är idag rädd för att de verkliga händelserna skall komma ut. Alltså har någon något att förlora på det. Då talar vi inte om någon alkoholiserad gammal buse som lever hos Stadsmissionen, som snarast skulle se detta som en källa till en slant från Aftonbladet. Här får jag faktiskt en vision av en person som har mycket att förlora. Någon med pengar fanns ju också sannolikt med i bilden redan 1965, förmodligen som finansiär på något sätt. Har vi en person här som gjorde sig en hacka på droger på 60-talet och sedan investerade lagligt och idag sitter i en fin villa i Långedrag eller Hovås? Eller någon som fanns i den positionen redan då, och gav sig in i drogaffärer i väntan på fadersarvet? Jag väntar ju inget svar på detta, men det är intressanta spekulationer för att kopplingen till "överklassdamen" skulle kunna finnas här. Det skulle få det hela att hänga ihop lite mer...

En annan sak jag funderat på: Inga möbler eller andra prylar efter Karlsson gick till familjen, men eftersom det sannolikt var en utslussningslägenhet torde han väl fått hyra den möblerad? Kan det också ha varit så att två personer under utslussning fick dela lägenheten? Det kunde förklara den "mystiske mannen" i lägenheten, om det inte hade varit Johansson (och Karlssons syster var väl bara säker till ca 80%, så en alternativ förklaring kan vara värd att ta i bakfickan). En hård kille under utslussning, som delade lägenhet med Karlsson och visste att denne var följsam och vek och dessutom var borta sedan någon vecka, kanske helt enkelt försåg sig ur Karlssons garderob när han behövde en tröja? Kanske "tog han hand om" resten av Karlssons tillhörigheter också, i den mån det fanns några...? Han skall ensam ha innehaft denna lägenhet enligt både systern och modern.

Sedan redogör Skaraborg2 för rykten om att det var Karlsson som tömde lägenheten. Då står vi plötsligt inför att det var Johansson och Karlsson som överlevde... men att Karlsson trots detta aldrig gav ett livstecken till sin syster trots att de stod varandra så nära? Skulle det betyda att han skulle sätta systern i fara om han gjorde det? Eller var det en felskrivning av Skaraborg2 när han skrev att det var Karlsson som tömde lägenheten hösten eller vintern -65? Rykten gick under hösten/senhösten 1965 att Karlsson var tillbaka och höll på att flytta. Har själv pratat med folk som hörde detta rykte.

Jaha, så här långt hade jag skrivit när Skaraborg2 släppte nyheten om att en bilsprängning och svartsjuka låg bakom! Raderar inte det ovanstående men det känns genast lite skakigare, förutsatt att det senare stämmer...

Sedan har vi ju detta...

Jag har inte kunnat låta bli att spekulera över vad som döljer sig här (och väntar inte respons från Skaraborg2). Mitt intryck är att någon undersöker om det finns några spår, handlingar eller föremål kvar från någon eller några av de försvunna. Kanske i samband med flytt eller tömning av dödsbo efter anhöriga...? Det senare skulle ju kunna vara "slutbesiktningen". Då är det inte någon orimlig slutsats att det är identiteten hos dessa besökare som gör att det kan dras slutsatser om kopplingar till tyngre kriminella, som dessutom ännu är aktiva i någon mening...

Avslutningsvis kan jag inte låta bli att tänka på parallellerna till fallet Max som är omskrivet i "Aktuella brott" (se min signatur). Max och Karlsson har stora likheter. Snälla och familjekära killar som inte kan säga nej när de hamnar i fel sällskap, och som ger sig in i större och tyngre grejer som de till slut inte kan hantera vilket blir deras undergång, dessutom i samband med en mystisk bilresa... Från min egen aktivitet i den tråden känner jag också mycket väl igen den situation som Skaraborg2 befinner sig i - respekt.

En mycket intressant läsning på ett flertal sätt.

Stort tack för denna förståelse över denna situation!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-01 kl. 19:56.
Citera
2010-06-01, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En mycket intressant läsning på ett flertal sätt.

Stort tack för denna förståelse över denna situation!
Nu blir jag aningen betänksam här Sk. Du är trådstartare och har under hela tiden varit den drivande med uppgifter från dina mer eller mindre officiella källor. Den senaste tiden har du backat tillbaka och låtitit andra medlemmar stå för fakta och ev.nya uppgifter. Flera av dessa är nya i tråden och baserar sina utlåtande på det som skrivits tidigare här.

Hur tror du att vi som har följt fallet från början ska uppfatta detta? En tydlig tendens från din sida Sk är att man upplever dig efterhand som allt mer svävande och osäker beträffande fakta i fallet. Nu har du ett gyllene tillfälle att befästa din ställning här som ledande i detta fall. Så en rak fråga till dig personligen Sk:

Vad vet du i dagsläget om fallet?

Kanske är jag rakt på sak här,men för den fortsatta trovärdigheten i utredningen så finner jag dessa frågor nödvändiga att ställa.

Att hänvisa till att fallet efter 45 år fortfarande är känsligt är enligt mitt förmenande inte trovärdigt.
Citera
2010-06-01, 21:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Vad vet du i dagsläget om fallet?

Kanske är jag rakt på sak här,men för den fortsatta trovärdigheten i utredningen så finner jag dessa frågor nödvändiga att ställa.

Att hänvisa till att fallet efter 45 år fortfarande är känsligt är enligt mitt förmenande inte trovärdigt.
Det är klart att vi alla vill veta så mycket som möjligt, men om det nu finns uppgiftslämnare som vill att S2 ligger lågt (ett tag?) så måste han ju respektera detta. Vi kan ju inte veta vad som är känsligt eller inte för just den personen.
Citera
2010-06-01, 21:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" hade sovsäck med sig på resan.

Citat:
Men när han väl står där vid centralstation/hisingsbron så har han ju en valmöjlighet.

Apropå vädret. Killarna i PV:n kanske ändå stack till Danmark. (Fredrikshavn antar jag.) De kanske chansade på att vädret var bättre där.
Kunde man ta med bilen på en färja till Fredrikshavn 1965?

"Hymme" hade med största sannolikhet tänkt att ligga över natt i Göteborg. Varför hade han en sovsäck med sig annars? På konstskolan fanns det ju en säng som väntade på honom.

Någon resa till Fredrikshavn blev det inte denna dag. Som jag minns i dag så tog färjan bilar 1965.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in