2011-05-25, 21:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information på annat sätt!

För att få fram uppgifter i detta olösta massförsvinnade kan man t.ex. inte gå via domstolshandlingar. Här får man alltså söka upp information på annat sätt. Bl.a. genom samtal med personer som själva befann sig i dessa kretsar vid denna tid. Jag är ganska övertygad om att ingen av dessa personer skulle bli så förtjusta i att se sina namn här. Dessutom tillkommer naturligtvis åldern på fallet.

Man får också söka uppgifter om dessa personer via olika register och div. gamla handlingar. Mycket av dessa uppgifter är inte heller sådana som man kan lägga ut till allmänt beskådande. Tre av de försvunna har många familjemedlemmar som är i livet. En del av dem har träffat de försvunna medans de yngre enbart har hört talats om dem.

Om någon vill tro att det är en spännande saga så är detta helt okey för oss.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-05-25 kl. 21:10.
Citera
2011-05-27, 22:23
Medlem
Tack för en mycket intressant tråd. Jag inser hur mycket arbete som lagts ner på efterforskningar. Jag kan ingenting om de tre göteborgarna utöver vad som framkommit i tråden, men jag har av olika orsaker en hel del information om Hymme.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
På konstskolan behövde han ju ingen sovsäck. Där hade han ju en säng som väntade på honom. Att han hade tänkt sova över på Centralstationen är jag övertygad om att han inte hade tänkt göra.

Hymme skulle inte till konstskolan. Han skulle förvisso till orten Gerlesborg (som huserar konstskolan med samma namn), men det var för att träffa en tjej som han träffat där sommaren det föregående året. Hon arbetade där som barnflicka. Hymme hade besökt Gerlesborg flera gånger tidigare.

Det gör att det inte verkar rimligt att han frivilligt skulle ha stuckit iväg utomlands till t.ex. Australien som antytts tidigare i tråden.

Hymme hade ett ganska lynnigt humör och hade en del konflikter med sin pappa och hade tidigare stuckit hemifån i samband med sådana.

Det finns flera som kände Hymme ganska bra och som under lång tid undrat vad som hände med honom. Jag har ikväll försökt läsa relevanta delar av tråden för dem.

Om någon har mer information om vad som hände Hymme skulle jag vara mycket tacksam för PM eller fler inlägg i tråden.
Citera
2011-05-28, 17:53
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Intressant med någon som känner till Hymme! Vet du mer om hur han var som person? Var han och brodern lika varann? Kan tänka mig att det stämmer att det var konflikter mellan bröderna och pappan, han var kanske inte så lätt att leva med.

Kanske inte så underligt att man betonat att Hymme skulle till konstskolan, mor och far kanske inte kände till flickvännen? Eller valde medvetet att hålla henne utanför?
Citera
2011-05-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Intressant med någon som känner till Hymme! Vet du mer om hur han var som person? Var han och brodern lika varann?

Han kunde vara rätt labil tydligen. Hans tvillingbror (dock inte enäggstvilling) tog försvinnandet hårt och blev rätt konstig med tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Kanske inte så underligt att man betonat att Hymme skulle till konstskolan, mor och far kanske inte kände till flickvännen? Eller valde medvetet att hålla henne utanför?

Ebba och Evert kände till flickan och att Hymme skulle till Gerlesborg för att träffa henne.
Citera
2011-05-29, 00:37
Medlem
Vet du om Hymme hade vänner i Göteborg Corelli? Det har ju spekulerats om att han skulle övernatta hos någon bekannt i Göteborg innan han åkte vidare. Ebba Reutercrona var ju och letade under ett par veckor i Göteborg efter Hymme försvunnit. Vilka kontakter hon tog eller exakt vad hon gjorde är inte känt.
Citera
2011-05-29, 12:27
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Nått som säkert inte ens inverkar på fallet är att färgen Duvblå egentligen heter Duvgrå Färgkod 7 och att det enligt vissa experter var en nyans som tog bort från Volvos program 1954 och ersattes av pärlgrå. Tydligen var plåten lackerad svart invändigt från slutet av 1955 mot tidigare grått. Kan systern minnas färgen av plåten på insidan av PVn? Liten risk men ändå? Skulle ju kunna visa på att bilen var en äldre och falskskyltad och att det bara var nummerplåtarna som försvann och spaningen fastnade på att leta efter en 1956a. Finns årsmodellen bekräftad genom annat än regnumret typ att systern såg typiska detaljer från 56an? Fråga systern om den hade delad bakruta (två små rutur)? Det är ju ett typiskt tecken på att det är en äldre PV då 56an fick hel och större bakruta. Polisen var inte så hemma med årsmodellerna vid den tiden och kan ju ha accepterat att det var en 1956as PV utan att titta närmare på fakta. Duvgrå kallades ofta Duvblå och ersattes av dels pärlgrå och en nyans som heter midnattsblå.
Senast redigerad av Crap_Fucks_Crap 2011-05-29 kl. 12:54.
Citera
2011-05-29, 13:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Modern sökte efter sonen i Göteborg.

[quote=Corelli]Han kunde vara rätt labil tydligen. Hans tvillingbror (dock inte enäggstvilling) tog försvinnandet hårt och blev rätt konstig med tiden.

Ebba och Evert kände till flickan och att Hymme skulle till Gerlesborg för att träffa henne.[/QUOTE]

Tack för denna intressanta information Corelli.

Det först nämnda har jag också hört och läst att så skulle ha varit fallet.

Man undrar ju varför denna uppgift att han skulle besöka en tjej i Gerlesborg inte framkom i media. De första artiklarna ang. hans försvinnande skrevs i GP den 28/8 1965 med rubriken "Ej hem efter sommarlovet", i GT den 28/8 med rubriken "18-åring försvunnen" samt i GHT den 30/8 med rubriken "18-årig pojke spårlöst borta sedan en mänad". I dessa tre artiklar omnämns inte ens att han var på väg till Gerlesborg.

I bokverket Polisen griper in, del två, 1975 står det på sidan 150 bl.a. följande:
"När Hymme skulle lifta från Torekov till Göteborg var det för att komma till Gerlesborg konstskola i Bohuslän. Just när han skulle ge sig av, sa han: - Hör du, mamma. Du kanske skulle göra mej sällskap dit?
Modern blev glad över förslaget. Hon var beredd att snabbt göra sig klar och ta reda på trafikförbindelserna. Då ångrade sig Hymme lika plötsligt: - Nej, förresten. Jag vill klara det här själv."

Varför ville inte föräldrarna att det framkom att deras son skulle besöka en tjej i Gerlesborg? Denna uppgift kände de ju tydligen till.

Precis som en föregående skribent har skrivit så sökte modern efter sin försvunne son i Göteborg, bl.a. i Haga. Varför gjorde hon detta? Hon blev iaf enligt media polisens bästa privatspanare.

Har aldrig läst någonstans att hon skall ha sökt efter honom i trakterna av Gerlesborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-05-29 kl. 13:09.
Citera
2011-05-29, 14:30
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Jag kan ju inte släppa allt prat om Duvblå som egentligen heter Dyvgrå men kallades ofta blå för att den just var blå. Den fanns ju aldrig på Volvo PV av 1956 års modell utan försvan några år tidigare. Antingen har någon tagit fel på nyanserna Midnattsblå eller Pärlgrå som ersatte Duvgrått 1954 men då borde dom kallats för grå eller mörkblå. Annars kan ju bilen varit falskskylltad. Det behöver ju inte betyda att bilen var stulen. Nån kan ju ägt en krockad 56a och fört över papperna på en bil som fått flygande besiktning eller haft skatteskuld. Många Raggarbilar fick ju identiteterna flyttade fram och tillbaka på den tiden och Bengt kan ju köpt den om reggad. Många så kallade resande handlade ju med bilar och stökade om bland regbevisen. Minns han om den hade delad bakruta eller grålackad plåt i inredningen. Det kan ju vara lättare att minnas än regnummret!
Citera
2011-05-29, 15:59
Medlem
Bilen .

Bilen var mörk blå och hade hel bakruta plåten på insidan var i samma färg som bilen som jag minns det alltså mörk blå.
Senast redigerad av Locky 2011-05-29 kl. 16:02.
Citera
2011-05-29, 16:09
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Bilen var mörk blå och hade hel bakruta plåten på insidan var i samma färg som bilen som jag minns det alltså mörk blå.

Då borde det stå midnattsblå i stället för duvblå.
Citera
2011-05-29, 16:23
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Har ju bara kommit genom halva tråden men inte kan det väl finnas nån som helst trovärdighet i att det var trion i PVn som syntes i Bräcke ett år senare i samma bil? Då skulle dom ju behövt hålla sig flytande med mat och bensin i ett års tid utan att någon skulle sett dom.
Citera
2011-05-29, 16:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den duvblå har nu blivit den midnattsblå.

Citat:
Ursprungligen postat av Locky

Jättebra att du skrev hur du kommer ihåg vad för färg och hur bakrutan såg ut. Den f.d. duvblå har numera blivit den midnattsblå. På så sätt kunde Crap_Fucks_Crap konstatera att den rätta benämningen på Volvons färg var midnattsblå. Stort tack för det.

Dock har bilen fått namnet i media som den duvblå-grå under alla dessa årtionden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in