2011-07-22, 17:11
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Vill varna för att detta kan vara HELT irrelevant men en sak slog mig när jag läste tråden.

Någon gång i under andra halvan av 90-talet (hösten 97 tror jag) så var jag med farsan och plockade svamp i bohustrakten, vi hade varit i Oslo dagarna innan och jag tror att vi bodde en natt på hotell i kungälv om jag inte mins fel.

Både jag och farsan gillar att gå i skog och mark, plocka svamp och bär, fiska etc.

Jag minns att vi åkte ut i ett skogsområde för att plocka svamp och ströva i skogen efter att vi hade checkat ut, minns inte hur långt från kungälv det var men det var ett stort skogsområde och fin natur, vidare minns jag att vi stannade till vid en mack kort innan vi "hittade" skogsområdet..
Åt vilket håll från Kungälv?
Citera
2011-07-22, 17:20
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Åt vilket håll från Kungälv?

Det är mycket länge sedan och jag har inget minne av själva resan från kungälv fram till skogsområdet (tidsrymd etc.) däremot vet jag att nästa stopp var släktingar i Norrköping och att vi så att säga stannade till på måfå i skogen (dvs inte planerat i förväg) så vilket håll man nu än kör åt om man ska från kungälv till Norrköping, jag minns at hotellet låg inne i själva orten om det nu är relevant för färdvägar etc.
Citera
2011-07-22, 18:28
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Det är mycket länge sedan och jag har inget minne av själva resan från kungälv fram till skogsområdet (tidsrymd etc.) däremot vet jag att nästa stopp var släktingar i Norrköping och att vi så att säga stannade till på måfå i skogen (dvs inte planerat i förväg) så vilket håll man nu än kör åt om man ska från kungälv till Norrköping, jag minns at hotellet låg inne i själva orten om det nu är relevant för färdvägar etc.
Den mest naturliga färdvägen för en utomsocknes som vill lägga snabba mil på mätaren vore att åka ned till Göteborg och därefter köra E20 österut via Alingsås, alternativt rv40 via Borås om man vill köra söder om Vättern och upp genom Östergörland.

Dock är den rakare vägen att pipa rätt över Jordfallsbron till Bohus, köra en bit norrut och ta sig till Alingsås via någon av småvägarna från Nol-Ale-Älvängen. Det är fina naturområden en bit där strax öster om rv45. Dessvärre, för din beskrivning, är att det finns en mack i nära nog varenda by längs vägen där. Åtminstone 1993. Kan du kanske kolla någon street-view och se efter om du känner igen någon av bensinstationerna?
-----------------
Jag kanske ska tillägga att det finns en hel del gamla bilvrak ute i skogarna. Det var bl a just därför man en gång införde skrotningspremier (slutet av 70-talet om jag inte missminner mig): det hade blivit lite väl populärt att göra sig av med rishögar genom att köra ned dem i nån grop i skogen. I min povra ungdom skulle jag trimma en folkamotor och behövde några specifika delar. De införskaffades genom några rundturer vid halvkända återvändsskogsväger, och se! alla åtråvärda delar fanns där i granriset.
Senast redigerad av Pentyl 2011-07-22 kl. 18:34.
Citera
2011-07-22, 19:03
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
-----------------
Jag kanske ska tillägga att det finns en hel del gamla bilvrak ute i skogarna. Det var bl a just därför man en gång införde skrotningspremier (slutet av 70-talet om jag inte missminner mig): det hade blivit lite väl populärt att göra sig av med rishögar genom att köra ned dem i nån grop i skogen. I min povra ungdom skulle jag trimma en folkamotor och behövde några specifika delar. De införskaffades genom några rundturer vid halvkända återvändsskogsväger, och se! alla åtråvärda delar fanns där i granriset.

Visst är det så, skogarna är fulla av dumpade bilar. Det var mest kombinationen geografiskt område/bilmodell samt sättet bilen var dold på som fick mig att haja till. Tyvärr lär jag aldrig kunna återfinna platsen ändå, bara en blick på kartan får mig att inse att orten är inringad av naturreservat och skogsområden. Enda rimliga möjligheten var om jag skulle få fatt på foton, Farsan fotade som fan under hela resan bland annat i skogsområdet där vi var men han tog också minst ett foto av mig invid bilen när vi stannade till vid macken.

Jag vet att farsan lämnade efter sig en hel låda med gamla foton, ska ringa min faster och se om hon har den kvar. Om jag mot förmodan skulle lokalisera dem så kanske jag kan posta dem här i tråden och se om någon med mer lokalkännedom eventuellt känner igen sig. Eller är det för mycket av en longshot för att ödsla tid på tycker ni?
Citera
2011-07-22, 22:49
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ja för tusan. Bild på macken samt några mot skogen som innehåller lite mänskliga artefakter. Typ stugor, transformatorer, bommar eller andra varaktiga kännetecken. Kanske långsökt men likväl en spännande liten deckarnöt i sommarhettan.
Citera
2011-07-22, 23:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Om jag mot förmodan skulle lokalisera dem så kanske jag kan posta dem här i tråden och se om någon med mer lokalkännedom eventuellt känner igen sig. Eller är det för mycket av en longshot för att ödsla tid på tycker ni?

Absolut av intresse Danielxbf32.

Intressent vi återigen har vi hamnat i trakterna av Kungälv!
Citera
2011-07-23, 00:24
Medlem
Danielxbf32s avatar
Spännande!

Det är ju en jäkla shot in the dark men man vet ju aldrig..

Vad som är ännu mer spännande är att jag talade med gamla faster idag och hon minns farsans och min Osloresa! (det var bla henne och hennes man vi träffade i norrköping då farsan var därifrån), hon vet att hon har sett bilder från resan för länge sen, hon hade till och med en bild av mig på Jernbantorget i Oslo hemma på byrån så därmed kan jag säkert säga att bilderna framkallades. Dock minns hon inte några bilder på bilen men vem fan kommer ihåg bilder på en skrotbil 14 år senare?

Vad som tyvärr är lite problematiskt är att hon inte vet var bilderna finns, de fanns inte hemma vad hon kunde se fast hon lovade att gräva lite mer imorgon. De kan ligga ute i en sommarstuga utanför norrköping, en annan stuga i bollnästrakten samt eventuellt i farsans gamla gömmor hemma i bostaden norr om stockholm Jag tror knappast hans änka har rotat igenom allt skrot han lämnade efter sig. Förhoppningsvis finns de hemma hos faster annars blir det en halv jävla Stieg Larsson roman av det hela men när jag väl fått för mig något så är jag en maskin :-)

Återkopplar om jag hittar bilder eller kommer på nåt mer.
Citera
2011-07-23, 13:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gammal nedgrävd bil.

Återkopplar om jag hittar bilder eller kommer på nåt mer

Låter mycket bra.

Skall bli intressant att höra om du har fått tag på något gammalt foto på den nedgrävda bilen.
Citera
2011-07-24, 16:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Jag lade ut denna förfrågan på företagsskvaller, men det är ju egentligen i denna tråd som den hör hemma.

AB Göteborgs motorcentrum i Stenungsund

Jag bara undrar om det finns någonting att berätta om denna firma och dess ägare, Sven Lindqvist?

http://www.121.nu/onetoone/foretag/aktiebolaget-goteborgs-motorcentrum-1F8C

På 60-talet hade bolaget en verkstad på Mellangatan i Haga.
Till vänster i bild:

http://hem.passagen.se/rogern/haga/h003.htm
Citera
2011-07-24, 23:52
Medlem
FritzDaCats avatar
Är namnet Bengt Cederholm bekant för någon?
Citera
2011-07-29, 00:25
Medlem
Det är nu 46 år sedan min bror försvann och jag har inte givit upp hoppet om att min bror .en dag ska komma tillbaka ,Hoppet dör aldrig .
Citera
2011-07-29, 02:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och hans plånbok den 29 juli 1965.

Ja idag är det precis 46 år sedan Kjell-Åke och de övriga försvann för alltid. Med anledning av det kommer litet information att läggas ut om just Kjell-Åke.

När han lämnade föräldrahemmet i Brämaregården denna dag så lämnade han kvar en sak som än idag finns kvar. Detta är en plånbok som hans mamma har sparat som ett minne efter sin försvunne son.

Plånboken är idag nött men vet inte hur den kan ha sett ut för 46 år sedan? En del av plånbokens innehåll var sådant som han själv hade stoppat ner , en del hade mamman troligtvis stoppat ner.

Det som hon bl.a. hade stoppat ner är ett brev från Försäkringskassan som gällde f.o.m. den 1 januari 1967 samt ett brev från Åklagarmyndigheten i Göteborg daterat den 2 augusti 1965.

Det som Kjell-Åke hade stoppat ner var fyra foton på flickvännen, ett legitimationskort från NORAB gällande tiden 1/3 - 1/5 1965, en kvittens på en försåld bil daterad den 17/12 1964 samt, det mest intressanta, en liten anteckningsbok.

Den här lilla anteckningsboken innehöll 15 namn med telefonnummer varav en del är något underliga kontakter. På det motsatta bladet hade han skrivit "Mitt namn Kjell Åke" samt "Hem Tel" och så telefonnumret till föräldrahemmet.

I anteckningsboken hade han också gjort dagboksanteckningar. Tyvärr har ett flertal blad blivit utrivna. Om det var Kjell-Åke som gjorde det är inte gott att säga? Dessa dagboksanteckningar slutar den 22 februari och där kan vi läsa "Jävligt dålig dag". Detta berodde på hans skadade ben.

Dessutom så har han gjort en liten teckning. Detta är ett hjärta med en dödskalle, en benknota och ett svärd inuti. Över detta ett smalt kors. På vänstra sidan om hjärtat m.m. ett gevär och på den högra sidan ett svärd (eller kniv). Längst upp ovanför teckningen på den högra sidan har han textat ordet "Trohet". Längst ner på den högra sidan ordet "Kärlek". På den vänstra sidan längst upp ordet "HAT". På den vänstra sidan längst ner ordet "Död".

Lämnade Kjell-Åke plånboken hemma eftersom han trodde att han skulle komma tillbaka snart eller hade han köpt en ny som han använde när han försvann? Ja det vet vi inte.

Vi vet iaf att han kan omöjligt ha känt till vad som skulle hända denna dag. Att den 29 juli 1965 skulle bli hans sista dag tillsammans med sin familj!
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-07-29 kl. 03:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in