Har läst igenom hela denna tråd och följt den sedan länge, det är intressant och spännande läsning.
Bestämde mig idag för att skapa ett konto och bidra med min teori kring vad som kan ha skett.
Jag tror att Dahlsjögänget hade en koppling till Grodmansrånet, som tidigare antytts i tråden, på så sätt att de rekryterades av huvudmännen för att hjälpa till med förberedelser och logistik för rånet.
Gay kan samma kväll som rånet begett sig till Blå Donau för att klämma några öl. Rånet lär rimligtvis ha varit det stora samtalsämnet på stället och en berusad Gay har börjat glappa om vad han visste om rånet och kanske även om sin egen inblandning. Kanske pratade han med någon som hade en koppling till huvudmännen i rånet utan att han visste om det själv eller så råkade personer med och utan koppling höra vad Gay yppade om saken.
Vad jag förstått så greps inte alla huvudmännen samma dag som rånet och de som fortfarande gick fria blev kanske informerade om vad Gay snackade runt om och därför togs ett snabbt beslut om att Gay omgående måste tystas. Kanske skred man till verket då Gay lämnat Blå Donau den kvällen för att bege sig hem.
Efter Gays glappande på Blå Donau får polisen in tips och letar därför upp Jan-Olof och Kjell-Åke och tar in dem till förhör. Dessa har fått kännedom om vad Gay har råkat ut för och väljer då i förtvivlan att informera poliserna. Poliserna inser snart att det finns en sannolik hotbild även mot dessa två och klargör det för grabbarna. Samtidigt efter rådgörande med övre instanser presenterar polisen ett förslag om att ge Jan-Olof och Kjell-Åke nya identiteter med villkoret att de först avslöjar all kännedom och inblandning de har om rånet. Nu var J-O och K-Å kanske inte så kallsinniga att de vågade avböja erbjudandet då de fruktade att också deras egna liv också kunde stå på spel vilken sekund som helst. De väljer att samarbeta och kort därefter lämnar de Göteborg och får efter en tid sina nya identiteter färdigställda. Här kan tänkas att tröjmannen besöker Gays lägenhet för att plocka med sig lite saker innan duon lämnar Göteborg. Vad jag läst så greps faktiskt de återstående huvudmännen några dagar efter rånet efter att polisen fått in information om var de befann sig.
Jag tror som sagt att polisväsendet/Säpo var inblandat i J-O och K-Å's försvinnanden och att det finns akter med hög sekretess som visar precis hur dessa gått till.
Att det fortfarande anses känsligt att lägga korten på bordet i detta ärende skulle kunna förklaras med att någon som fortfarande är i livet har gjort sig skyldig till mord, den/de som klarade livet och fortfarande lever har lämnat den här historien bakom sig och slutligen att polisen/Säpo vet att deras ageranden/ridåläggande kan komma att ifrågasättas. Ingen av dessa inblandade roller ser helt enkelt inte gärna att skynket rycks undan.
PV:n kan mycket väl ligga under vatten som i tråden ofta föreslås men då tror jag att den medvetet sänkts, det var inte ovanligt under denna tid att skrotbilar rullades ut i älvar/sjöar.
Ang. Sandplan som också ofta omnämns, kan det vara så att det var där Gay mötte sin baneman och att vissa spår lämnades som de övriga i Sandplansgänget senare upptäckte? Skaraborg säger i något avsnitt att Sandplansgänget fick se något "riktigt extraordinärt" när de kom dit en tid efter försvinnandet. Beklagar att jag inte citerar Skaraborg precis som han skrev, rätta mig gärna.
Nu var det längesen jag läste igenom hela tråden så jag kan ha glömt viktiga avsnitt som emotsäger min teori men det är iaf i grova drag vad jag tror kan ha hänt.
Skulle kunna förklara varför ingen i Dahlsjögängets bekantskapskrets för tidpunkten vet vart de tog vägen. Efter så många år skulle det sannolikt kommit fram om någon av dessa satt inne på information. Dessa personer vet helt enkelt inte pga att J-O och K-Å blev tvungna att gå under jorden och med myndigheternas hjälp etablerade de helt nya liv på annan ort med nya identiteter.