2013-01-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyFuschia
Tack för en intressant teori. Dock känns det inte sannolikt att de efterlysningar som faktiskt gjordes i media hade gjorts om polisen kände till deras öde. Även om polisen visade ett svalt intresse för kllarnas försvinnande så lär de knappast ha lyft ett finger om de varit med på att ge dem ny identitet.

Har jag fel?

Det jag tänker om det är att om finns substans i min teori så ville nog polisen inte lägga för mycket utan precis lagom resurser på en regisserad utredning men samtidigt så kunde de ju inte lägga armarna helt i kors heller då det har varit framstått som suspekt och inte sett bra ut utåt. I tråden har ju omskrivits att polisen visade ett svalt intresse kring dessa försvinnanden, precis som du själv skriver, och det kan ju ha varit högst medvetet då man redan visste vad som hänt. Om jag inte missminner mig så har det tagits upp i tråden att det var media och anhöriga som pushade polisen att agera mer eller mindre överhuvudtaget. Kanske kände sig polisen tvingad att iscensätta efterlysningar och dylikt för sakens skull.

Frågan är ju också om en ev. mörkning hos polisen av vad som hänt var transparent och kändes till av dem som höll i utredningen fältmässigt? Jag tror att det händer alltför ofta att även polisen har dubbla agendor, ett fåtal högre chefer vet helheten medan underställda undanhålls den känsliga informationen och blir toppstyrda när det gäller vilken nivå på arbetet som skall hållas.

Men jag kan inte säga att du har fel i ditt resonemang, i detta fallet är väldigt svårt att säga något om vad som är rätt och fel innan konkreta bevis/källor ev. uppkommer.
Citera
2013-01-26, 16:36
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macadam-soul
Det jag tänker om det är att om finns substans i min teori så ville nog polisen inte lägga för mycket utan precis lagom resurser på en regisserad utredning men samtidigt så kunde de ju inte lägga armarna helt i kors heller då det har varit framstått som suspekt och inte sett bra ut utåt.
Fast den huvudansvarige polisen för fallet, Olle Broström medverkade ju i media efter sin pensionering och stod fast vid den kända versionen. Det känns långsökt att han skulle ha fortsatt spela ett spel efter sin pensionering.

Här finns en tidningsartikel från 1990 med Broström:

https://www.flashback.org/sp24423710
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-01-26 kl. 16:39.
Citera
2013-01-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast den huvudansvarige polisen för fallet, Olle Broström medverkade ju i media efter sin pensionering och stod fast vid den kända versionen. Det känns långsökt att han skulle ha fortsatt spela ett spel efter sin pensionering.

Här finns en tidningsartikel från 1990 med Broström:

https://www.flashback.org/sp24423710

Tack för länkarna!

Jag håller med dig om att det är långsökt, om Broström kände till hela sanningen vill säga.

Några av er som varit aktiva mer eller mindre från början när denna tråd startade har ju varit i kontakt med ett antal uppgiftslämnare och menar att ni själva fått en ganska god bild av vad som hände Dahlsjögänget men ni säger samtidigt att mycket av informationen ni fått är för känslig för att offentliggöras här på forumet. Jag respekterar detta men skulle gärna vilja veta varför en beskrivning av själva händelseförloppet och inget annat är så känslig? Om man i en sådan beskrivning inte uppger namn/roller för inblandade personer så kan väl inte detta i sig försätta personerna i problem efter så här lång tid? Det enda jag kan komma på är om känslor hos de anhöriga skulle röras upp men som jag förstår det så vill de flesta anhöriga primärt bara veta vad som hände och inte att rättvisa ska skipas. Såvida om inte händelseförloppet kan knytas till en annan händelse där de inblandade är kända och därför per automatik skulle bli misstänkta för den oklara händelsen.
Citera
2013-01-26, 17:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
PVn sänkt i vatten - planerad handling.

Citat:
Har läst igenom hela denna tråd och följt den sedan länge, det är intressant och spännande läsning.

Bestämde mig idag för att skapa ett konto och bidra med min teori kring vad som kan ha skett.

Jag tror att Dahlsjögänget hade en koppling till Grodmansrånet, som tidigare antytts i tråden, på så sätt att de rekryterades av huvudmännen för att hjälpa till med förberedelser och logistik för rånet.

Gay kan samma kväll som rånet begett sig till Blå Donau för att klämma några öl. Rånet lär rimligtvis ha varit det stora samtalsämnet på stället och en berusad Gay har börjat glappa om vad han visste om rånet och kanske även om sin egen inblandning. Kanske pratade han med någon som hade en koppling till huvudmännen i rånet utan att han visste om det själv eller så råkade personer med och utan koppling höra vad Gay yppade om saken. Vad jag förstått så greps inte alla huvudmännen samma dag som rånet och de som fortfarande gick fria blev kanske informerade om vad Gay snackade runt om och därför togs ett snabbt beslut om att Gay omgående måste tystas. Kanske skred man till verket då Gay lämnat Blå Donau den kvällen för att bege sig hem.

Efter Gays glappande på Blå Donau får polisen in tips och letar därför upp Jan-Olof och Kjell-Åke och tar in dem till förhör. Dessa har fått kännedom om vad Gay har råkat ut för och väljer då i förtvivlan att informera poliserna. Poliserna inser snart att det finns en sannolik hotbild även mot dessa två och klargör det för grabbarna. Samtidigt efter rådgörande med övre instanser presenterar polisen ett förslag om att ge Jan-Olof och Kjell-Åke nya identiteter med villkoret att de först avslöjar all kännedom och inblandning de har om rånet. Nu var J-O och K-Å kanske inte så kallsinniga att de vågade avböja erbjudandet då de fruktade att också deras egna liv också kunde stå på spel vilken sekund som helst. De väljer att samarbeta och kort därefter lämnar de Göteborg och får efter en tid sina nya identiteter färdigställda. Här kan tänkas att tröjmannen besöker Gays lägenhet för att plocka med sig lite saker innan duon lämnar Göteborg. Vad jag läst så greps faktiskt de återstående huvudmännen några dagar efter rånet efter att polisen fått in information om var de befann sig.

Jag tror som sagt att polisväsendet/Säpo var inblandat i J-O och K-Å's försvinnanden och att det finns akter med hög sekretess som visar precis hur dessa gått till.

Att det fortfarande anses känsligt att lägga korten på bordet i detta ärende skulle kunna förklaras med att någon som fortfarande är i livet har gjort sig skyldig till mord, den/de som klarade livet och fortfarande lever har lämnat den här historien bakom sig och slutligen att polisen/Säpo vet att deras ageranden/ridåläggande kan komma att ifrågasättas. Ingen av dessa inblandade roller ser helt enkelt inte gärna att skynket rycks undan.

PV:n kan mycket väl ligga under vatten som i tråden ofta föreslås men då tror jag att den medvetet sänkts, det var inte ovanligt under denna tid att skrotbilar rullades ut i älvar/sjöar.

Ang. Sandplan som också ofta omnämns, kan det vara så att det var där Gay mötte sin baneman och att vissa spår lämnades som de övriga i Sandplansgänget senare upptäckte? Skaraborg säger i något avsnitt att Sandplansgänget fick se något "riktigt extraordinärt" när de kom dit en tid efter försvinnandet. Beklagar att jag inte citerar Skaraborg precis som han skrev, rätta mig gärna.

Nu var det längesen jag läste igenom hela tråden så jag kan ha glömt viktiga avsnitt som emotsäger min teori men det är iaf i grova drag vad jag tror kan ha hänt.

Skulle kunna förklara varför ingen i Dahlsjögängets bekantskapskrets för tidpunkten vet vart de tog vägen. Efter så många år skulle det sannolikt kommit fram om någon av dessa satt inne på information. Dessa personer vet helt enkelt inte pga att J-O och K-Å blev tvungna att gå under jorden och med myndigheternas hjälp etablerade de helt nya liv på annan ort med nya identiteter.

Nu vet vi inte om Blå Donau fanns den 29 juli 1965? Åtminstone vet inte jag det. Stället som låg på Linnégatan 6 hade under 1963 blivit sålt av den dåvarande ägaren. Om stället fanns kvar 1965 kan jag tänka mig att detta var en träffpunkt för personer från länder som Ungern och Österrike. Åtminstone Gay kunde inte ens engelska. Enbart göteborgska enligt hans syster.

En av rånarna blev gripen samma dag efter att han hade legat skottskadad i Säveån och gömt sig. De två andra blev gripna under förmiddagen söndagen den 1 augusti på olika adresser i Göteborg.

Gay Karlsson skall fortfarande ha varit i livet strax efter den 29 juli. Han skall då ha suttit på ett ölhak tillsammans med Kjell-Åke Johansson i Haga. Vilket detta ölhak var vet vi inte. Det fanns ju en del att välja på vid denna tid. Att Gay råkade speciellt illa ut måste ha berott på att han under fyllan och villan satt och pratade om saker han inte skulle ha pratat om.

Visst kan PVn ha blivit sänkt i vatten - utan lik. Om så skedde var detta en planerad handling.

Att SÄPO skulle ha varit inblandat i detta med nya identiter har iaf inte på något sätt framkommit. Varför skulle SÄPO ha velat hjälpa dessa två personer? Ansågs de utgöra en fara för rikets säkerhet? Knappast. Däremot finns det ett annat spår som går i en annan riktning. Stämmer detta så var det åtminstone Kjell-Åke som fick denna hjälp.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-26 kl. 17:26.
Citera
2013-01-26, 17:20
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
menar att ni själva fått en ganska god bild av vad som hände Dahlsjögänget
Så är det inte, dessvärre.
Jag har ju just länkat till de mest intressanta uppgifterna, från Källa 1, och jag har även nämnt Källa 2:s uppgifter, som finns här:

https://www.flashback.org/sp41445614
https://www.flashback.org/sp37924040

Och båda dessa källor är ju anonyma. (Men ändå trovärdiga, bör jag tillägga.)
Senast redigerad av FritzDaCat 2013-01-26 kl. 17:26.
Citera
2013-01-26, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nu vet vi inte om Blå Donau fanns den 29 juli 1965? Åtminstone vet inte jag det. Stället som låg på Linnégatan 6 hade under 1963 blivit sålt av den dåvarande ägaren.

En av rånarna blev gripen samma dag efter att han hade legat skottskadad i Säveån och gömt sig. De två andra blev gripna under förmiddagen söndagen den 1 augusti på olika adresser i Göteborg.

Gay Karlsson skall fortfarande ha varit i livet strax efter den 29 juli. Han skall då ha suttit på ett ölhak tillsammans med Kjell-Åke Johansson i Haga. Vilket detta ölhak var vet vi inte. Det fanns ju en del att välja på vid denna tid. Att Gay råkade speciellt illa ut måste ha berott på att han under fyllan och villan satt och pratade om saker han inte skulle ha pratat om.

Visst kan PVn ha blivit sänkt i vatten - utan lik. Om så skedde var detta en planerad handling.

Att SÄPO skulle ha varit inblandat i detta med nya identiter har iaf inte på något sätt framkommit. Varför skulle SÄPO ha velat hjälpa dessa två personer? Ansågs de utgöra en fara för rikets säkerhet? Knappast. Däremot finns det ett annat spår som går i en annan riktning. Stämmer detta så var det åtminstone Kjell-Åke som fick denna hjälp.

Tack för informationen, intressant att det framkommit lite nya spår och ledtrådar. Hoppas du kan förtälja mer.

Ang. Säpo så hade de troligen inget egenintresse av att hjälpa dessa grabbar om inte nu exempelvis huvudmännen i Grodmansrånet ingick i ett större kriminellt nätverk som var intressant att nysta i. Men min tanke var främst att vid denna tid så kanske Säpo rutinmässigt konsulterades för bedöma hotbild och i sin tur nödvändigheten av ny identitet. Alternativt att det var Säpo som måste informeras och ge sitt godkännande för att byta identitet och därmed har information om bakgrunden arkiverad.
Citera
2013-01-26, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bodde ett par år i Annedal.

Citat:
Ursprungligen postat av JamesAvenger
Tack för detta skaraborg2, ska kolla där, jag kommer även att söka rätt på vart jag var för jag tänker inte missa ett enda inlägg.

Intresset är stort då min far var från trakten och jämnårig med karlsson, så jag letar även andra intressanta saker i denna historia pga egna frågetecken.

Jag kommer troligen att flika in med lite teorier så snart jag läst ikapp.

/JA

Det är ju bra ifall du orkar med att läsa alla inlägg i tråden.

Jaså din far var jämngammal med Karlsson och själv kom från trakten. Nu bodde Gay iofs i Annedal men hade bara bott där under ca två år när han försvann. Han var född i Mölndal, uppvuxen i Slätta Damm samt även bott i Lundby ett kortare tag.

Eftersom Gay inte var någon infödd person och som bara bodde där en kort tid, så kommer folk inte ihåg honom lika bra som Dahlsjö och Kjell-Åke.

Dahlsjö var född i Masthugget och även han hade bott i Lundby under ungefär samma tid som Gay. Dahlsjö hade bott nästan fem år i Haga när han försvann.

Kjell-Åke däremot var infödd hagabo.

Välkommen med dina ev. egna teorier.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-26 kl. 17:51.
Citera
2013-01-26, 17:45
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
intressant att det framkommit lite nya spår och ledtrådar.
Nja, de är rätt gamla och kommer från den numera saknade Källa 2.
(Alltså angående att Gay och KÅ ska ha synts till på ett hak den 30:e juli.)
Citera
2013-01-26, 17:47
Medlem
Citat:
Så är det inte, dessvärre.
Jag har ju just länkat till de mest intressanta uppgifterna, från Källa 1, och jag har även nämnt Källa 2:s uppgifter, som finns här:

https://www.flashback.org/sp41445614
https://www.flashback.org/sp37924040

Och båda dessa källor är ju anonyma. (Men ändå trovärdiga, bör jag tillägga.)

Aaah, jag har kanske missat dessa, så då tyder iaf dessa uppgifter på en klar koppling till Grodmännen och personerna bakom.

Vill klart minnas att iaf Skaraborg vid ett tillfälle långt bak i tråden menade på att han hade fått en god uppfattning av vad som hände Dahlsjögänget vid försvinnandet baserat på inkomna uppgifter. Men självklart är ju en sådan uppfattning relativ och kan förändras över tid, kommer nya uppgifter som spräcker gamla teorier osv.

Men om jag vänder på steken, vad är det för TYP av uppgifter som inkommit men som inte kunnat läggas ut här på forumet? Det har ju varit en massa rabalder här i tråden kring att Skaraborg m.fl., även du tror jag, haft mer information men inte velat röja denna av olika anledningar. Eller har även denna information successivt blivit helt redovisad nu?
Citera
2013-01-26, 17:53
Medlem
Citat:
Nja, de är rätt gamla och kommer från den numera saknade Källa 2.
(Alltså angående att Gay och KÅ ska ha synts till på ett hak den 30:e juli.)

OK, jag syftade mest på det du skrev att:

"Däremot finns det ett annat spår som går i en annan riktning. Stämmer detta så var det åtminstone Kjell-Åke som fick denna hjälp"

Detta tror jag inte har framkommit i tråden tidigare eller har jag fel?
Citera
2013-01-26, 17:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
3237.

Citat:
OK, jag syftade mest på det du skrev att:

"Däremot finns det ett annat spår som går i en annan riktning. Stämmer detta så var det åtminstone Kjell-Åke som fick denna hjälp"

Detta tror jag inte har framkommit i tråden tidigare eller har jag fel?

Det var jag som skrev detta i inlägg 3237.
Citera
2013-01-26, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var jag som skrev detta i inlägg 3237.

Helt rätt, fel av mig, jag blandade ihop. Hoppas ni rutinerade kan ha överseende med en nybörjares förvirring...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in