Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Av respekt för alla som intresserar sig för detta fall, känner jag att det är på sin plats för vissa klargöranden.
Det finns fortfarande ingen förklaring till vad som hände killarna det aktuella datumet.
Ett förslag till själva orsaken har givits av en uppgiftslämnare, och detta passar hyfsat bra tillsammans med ett trovärdigt vittnesmål. Men med tanke på annat som har kommit fram så räcker det inte som förklaring. Det finns alltså ingen fakta som bekräftar denna teori, och förslaget till orsak kan ju dessutom i värsta fall vara en planterad uppgift.
Och vi talar alltså endast om orsaken, inte om vad som faktiskt utspelade sig den 29:e juli. Jag bör väl tillägga att jag själv aldrig har trott benhårt på denna teori - som naturligtvis inte heller kan uteslutas.
Att fallet skulle ha sin grund i en "bilolycka", är inte sannolikt.
Någon bekräftelse på att en av killarna är i livet, finns inte, bara några få "tips" från anonyma¨uppgiftslämnare. (Som vanligt.)
Det har inte kommit fram några uppgifter som skulle vara känsliga. Däremot så har, av respekt mot de inblandade och anhöriga, vissa privata uppgifter inte utlämnats. Men som sagt, med tanke på vad som tidigare har skrivits i tråden, så skulle inte jag klassa uppgifterna som känsliga.
De uppgifter som finns i svenska arkiv ger oss några få upplysningar om killarnas liv innan 1965, men där finns verkligen inte en enda minsta liten ledtråd om vad som hände killarna den 29:e juli och tiden därefter.
Det är överhuvudtaget svårt att hitta människor som tydligt minns grabbarna och vad de gjorde, rent allmänt. De flesta verkar ha glömt det hela.
De som jobbade med mörkläggningen, har helt enkelt gjort det skickligt. Ytterst få personer kan ha varit informerade om det som skedde.
Och annars skulle det inte heller finnas något mysterium, utan endast en förklarbar händelse.
Det kan mycket väl komma fram vad som har hänt, men än så länge har spanarna det tufft, och om inte fler uppgiftslämnare vill träda fram, så tror i alla fall jag att vi övriga kan glömma att få reda på sanningen.
Tack FritzDaCat för klargörande.
Jag har varit mycket fundersam till vad det är för indicier som legat som grund för mycket av det som presenteras i denna tråd och har nu med ditt klargörande kommit fram till att man har en
teori om vad som kan ha hänt utan att för den skull ha något annat att styrka denna teori med än viss information som kommit mun till mun, alltså hörsägen.
Jag har följt denna tråd från början och har som så många andra haft förhoppningar om att det ska lyckas gå att få en upplösning på detta mycket intressanta fall, eller åtminstone få en möjlig förklaring till det inträffade.
Funderar fortfarande på vad det är som klart styrker sambandet mellan killarnas försvinnande och Hymnes försvinnande, förutom att de råkade försvinna samma dag från en av Sveriges största städer, eller försvann de verkligen från samma stad och ens samma dag.
Funderar också över om det inte skulle kunna vara en trolig förklaring att de kört över kajen och bilen drivit bort en bit med strömmen för att till slut sjunka till botten för gott.
Sannolikheten att alla tre skulle mördas vid ett och samma tillfälle ser jag som liten och det är i så fall en mycket unik händelse, framförallt då varken deras kroppar eller bilen har återfunnits. Kan det ha varit osämja i gruppen vilket ledde till att någon dog, en eller två, och att de/den som överlevde har hållit sig gömd i alla dessa år, troligtvis utomlands.
Någon idag levande person borde sitta på en förklaring till det som inträffat, gärningsmannen borde ha fått hjälp att hålla sig undan.
Finns det ingen som kan redovisa vad för teori man har kring deras försvinnande, över hela händelseförloppet, utifrån den information som finns i tråden och den information som har kommit fram och som inte är känd i tråden?