2011-05-30, 07:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tolkningsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är inte upp till mig att avgöra.
Vad som är känsligt är naturligtvis en tolkningsfråga. Jag menade bara att när man talar om "känsliga" uppgifter, så skapar det en så pass dramatisk ton, att läsaren tror att någonting exceptionellt dramatiskt har framkommit, vilket det inte har. Vissa "hintar" i tråden är betydligt mer dramatiska.
Du skrev:

Jag tycker alltså att det är viktigt att poängtera att anledningen till att vissa uppgifter inte ska läggas ut, är integritetsskäl, inte för att innehållet skulle vara mer "känsligt" än de uppgifter som redan finns i tråden. Vi talar endast om semantik här, att fallet är spännande är ju självklart.

Notera, det finns ingen ledtråd i arkiven, som avslöjar vad som hände den 29:e juli.

Jag vill alltså inte medverka till att väcka folks nyfikenhet, mer än vad jag kan stå för. Men som sagt, om vissa uppgifter kan verifieras, så är historien helt unik.

Vi behöver mer information!

Inte? Det trodde jag det var.

Ja det är en tolkningsfråga. Jag tolkar det på ett helt annat sätt med tanke på de uppgifter jag
har!
Citera
2011-05-30, 10:26
Medlem
obafgkms avatar
Citat:
I Bräcke på Hisingen skall "Hymme" ha setts enligt vittnen? Har för mig att Ekelundagatan skall ligga där? Rätta mig om jag har fel.

Det finns ingen gata som heter Ekelundagatan, däremot Ekelundsgatan, men den ligger en bra bit därifrån.
Citera
2011-05-30, 12:01
Medlem
FritzDaCats avatar
"Känsligheten" handlar alltså - än så länge - om integritetsaspekten, och inte om uppgifternas art.
Det har inte framkommit verifierbara uppgifter om någonting som kan klassas som "känsligt".

Ledsen, alla sensationslystna!
Citera
2011-05-30, 12:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ekelundsgatan.

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Det finns ingen gata som heter Ekelundagatan, däremot Ekelundsgatan, men den ligger en bra bit därifrån.

Tack för din rättelse av vad gatan heter samt att den ligger en bra bit från Bräcke.
Citera
2011-05-30, 12:02
Medlem
FritzDaCats avatar
Host host...

Eketrä!
Citera
2011-05-30, 12:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skall vi ta denna diskussion här?

Citat:
"Känsligheten" handlar alltså - än så länge - om integritetsaspekten, och inte om uppgifternas art.
Det har inte framkommit verifierbara uppgifter om någonting som kan klassas som "känsligt".

Ledsen, alla sensationslystna!

Nu ligger det faktiskt en del annat bakom denna kommentar!

Citera
2011-05-30, 12:15
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Sensationslystnad är en viktig beståndsdel här på FB!

(Och inget fel i det... )
Citera
2011-05-30, 14:46
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Host host...
Eketrä!

Diskussionen om Eketrägatan och området där omkring har diskuterats tidigare i tråden (januari 2010, glömde kolla inläggens nummer, men sök på Eketrägatan så kommer de upp.)

Det som kan vara intressant i det fallet är att det ligger väldigt nära hamnen och Göta älv med många öppna kajkanter, om man nu ska fundera lite åt att de försvunnit på det viset.

Det fanns väl kopplingar till både PV:n och Hymme i just det området, men om det var vid samma tidpunkt vet jag inte.
Citera
2011-05-30, 15:32
Medlem
Ju mer jag tänker på det ju mer framstår det som helt ologiskt att det finns någon sensationell upplösning av detta försvinnande. Sannolikt har de kört över en kajkant eller något liknande. TS har tyvärr i sin iver över en sensationell lösning fått skojare i huset som drivit honom i en helt fel riktning. En sak kan man ju nästan garanterat vara säker på och det är att den som påstår att någon av grabbarna lever är en bluff. Jag skall äta upp min hatt om det är så att TS:källa i den frågan är trovärdig
Citera
2011-05-30, 16:27
Medlem
Crap_Fucks_Craps avatar
Citat:
Det är mer sannolikt att bilen var duvblå, eftersom den nu har omtalats på det sättet. Det stämmer att ingen 444 tillverkades i den färgen 1956, men jag tycker inte man kan utesluta omlackering. Om man tittar på bilder från 60-talet så kryllar det av duvblå bilar. Färgen var helt klart populär.
Och man får inte glömma att färgstyrka påverkas av ljuset. Locky kanske bara såg bilen i skuggan, eller när det var dunkelt.

Hur som helst så visste i alla fall grabbarna i dessa kretsar hur man slaktar bilar.

Jag är ju säker på att ingen lackade om sin PV till Duvgrått! Troligast har färgen Duvgrått i folkmun ändrats till Duvblått och haft ett specielt skimmer eftersom det var den första nyansen bortsett från svart som Volvo kunde erbjuda och den kom dessutom på en lite finare serie bilar på runda slängar 700 bilar. Det kan ju gjort att den fick en speciell plats i medvetandet. Unefär som Saabs Cardinalröd och Volvos Tgul har blivit nyanser folk i speciella åldrar vet precis hur dom ser ut. Ungefär som att alla vita Amazoner och P1800 atomatiskt känns som Califoniavita!
Senast redigerad av Crap_Fucks_Crap 2011-05-30 kl. 16:31.
Citera
2011-05-30, 16:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Av respekt för alla som intresserar sig för detta fall, känner jag att det är på sin plats för vissa klargöranden.

Det finns fortfarande ingen förklaring till vad som hände killarna det aktuella datumet.
Ett förslag till själva orsaken har givits av en uppgiftslämnare, och detta passar hyfsat bra tillsammans med ett trovärdigt vittnesmål. Men med tanke på annat som har kommit fram så räcker det inte som förklaring. Det finns alltså ingen fakta som bekräftar denna teori, och förslaget till orsak kan ju dessutom i värsta fall vara en planterad uppgift.
Och vi talar alltså endast om orsaken, inte om vad som faktiskt utspelade sig den 29:e juli. Jag bör väl tillägga att jag själv aldrig har trott benhårt på denna teori - som naturligtvis inte heller kan uteslutas.

Att fallet skulle ha sin grund i en "bilolycka", är inte sannolikt.

Någon bekräftelse på att en av killarna är i livet, finns inte, bara några få "tips" från anonyma¨uppgiftslämnare. (Som vanligt.)

Det har inte kommit fram några uppgifter som skulle vara känsliga. Däremot så har, av respekt mot de inblandade och anhöriga, vissa privata uppgifter inte utlämnats. Men som sagt, med tanke på vad som tidigare har skrivits i tråden, så skulle inte jag klassa uppgifterna som känsliga.

De uppgifter som finns i svenska arkiv ger oss några få upplysningar om killarnas liv innan 1965, men där finns verkligen inte en enda minsta liten ledtråd om vad som hände killarna den 29:e juli och tiden därefter.

Det är överhuvudtaget svårt att hitta människor som tydligt minns grabbarna och vad de gjorde, rent allmänt. De flesta verkar ha glömt det hela.
De som jobbade med mörkläggningen, har helt enkelt gjort det skickligt. Ytterst få personer kan ha varit informerade om det som skedde.
Och annars skulle det inte heller finnas något mysterium, utan endast en förklarbar händelse.

Det kan mycket väl komma fram vad som har hänt, men än så länge har spanarna det tufft, och om inte fler uppgiftslämnare vill träda fram, så tror i alla fall jag att vi övriga kan glömma att få reda på sanningen.

Tack FritzDaCat för klargörande.

Jag har varit mycket fundersam till vad det är för indicier som legat som grund för mycket av det som presenteras i denna tråd och har nu med ditt klargörande kommit fram till att man har en teori om vad som kan ha hänt utan att för den skull ha något annat att styrka denna teori med än viss information som kommit mun till mun, alltså hörsägen.

Jag har följt denna tråd från början och har som så många andra haft förhoppningar om att det ska lyckas gå att få en upplösning på detta mycket intressanta fall, eller åtminstone få en möjlig förklaring till det inträffade.

Funderar fortfarande på vad det är som klart styrker sambandet mellan killarnas försvinnande och Hymnes försvinnande, förutom att de råkade försvinna samma dag från en av Sveriges största städer, eller försvann de verkligen från samma stad och ens samma dag.

Funderar också över om det inte skulle kunna vara en trolig förklaring att de kört över kajen och bilen drivit bort en bit med strömmen för att till slut sjunka till botten för gott.

Sannolikheten att alla tre skulle mördas vid ett och samma tillfälle ser jag som liten och det är i så fall en mycket unik händelse, framförallt då varken deras kroppar eller bilen har återfunnits. Kan det ha varit osämja i gruppen vilket ledde till att någon dog, en eller två, och att de/den som överlevde har hållit sig gömd i alla dessa år, troligtvis utomlands.

Någon idag levande person borde sitta på en förklaring till det som inträffat, gärningsmannen borde ha fått hjälp att hålla sig undan.

Finns det ingen som kan redovisa vad för teori man har kring deras försvinnande, över hela händelseförloppet, utifrån den information som finns i tråden och den information som har kommit fram och som inte är känd i tråden?
Citera
2011-05-30, 19:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pete Bondurant
Sannolikt har de kört över en kajkant eller något liknande. TS har tyvärr i sin iver över en sensationell lösning fått skojare i huset som drivit honom i en helt fel riktning.
Uppgifter från flera, högst sannolikt oberoende uppgiftslämnare, gör att olycksteorin faktiskt kan vara fel. Men det finns ännu inga konkreta bevis att lägga fram.
Citat:
En sak kan man ju nästan garanterat vara säker på och det är att den som påstår att någon av grabbarna lever är en bluff. Jag skall äta upp min hatt om det är så att TS:källa i den frågan är trovärdig
Problemet är att en av källorna som hävdar detta är mycket trovärdig! (Jag kan inte utveckla varför.) Men vederbörandes uppgifter har, som sagt ändå inte kunnat verifieras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in