2010-06-08, 07:01
Medlem
GhettoSvens avatar
Grodmansrånet sänkte Dahlsjökvartetten!

Finns det uppgifter om på vilka platser polisen satte upp avspärrningar pga grodmansrånet?
Finns det uppgifter om hur många poliser som deltog?

Geografiskt passar grodmansrånet perfekt in i min nya teori. De flesta av oss tror att Hymme plockades upp i området kring Centralen. Då pekade förmodligen PV:ns front approximativt i nordlig riktning ty Hymme liftade norrut. Skedde allt detta efter kl 14.15 så måste polisinsatserna ovillkorligen ha skapat panik i den duvblå PV:n. Med all övrig respekt, så gissar jag att den körkortslösa duon Dahlsjö och Karlsson blev minst sagt virrig av uppståndelsen. Och inte visste dom vad som pågick heller. Därmed körde man planlöst ner till okända vägar vid älven och halkade ner i vattnet. Väder, panik, dålig trafikkunskap, och alkohol i en oturlig kombination.

Visst kan jag hålla med om att Göta älv i dessa trakter inte är optimal för min teori pga mycken trafik vilken borde gett anledning till dyknigar, muddringar, och dylikt genom åren. Kan någon kunnig utvärdera möjligheten rent praktiskt för om bilen kan ligga gömd i Göta älv? Och Säveån?

Väldigt enkla platser har döljt bilar i årtionden i andra liknande fall! Se länkar:

http://wdef.com/oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_finally_o ver_in_polk_county

http://www.wdef.com/news/the_oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_is_fi nally_over_in_polk_county/10/2009

http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2010/04/27/13737156-qmi.html

http://www.youtube.com/watch?v=jgUaMpK1kvE

http://www.seattlepi.com/local/66547_car15.shtml

http://blogs.browardpalmbeach.com/juice/2009/09/body_of_gail_schoening_plantation_found.php

http://mobil.aftonbladet.se/a/5677630;jsessionid=695EB63AC412E74C4F6F79E2BFF189C F.mobilb

Man skall aldrig gå över ån efter vatten, inte ens i Dahlsjöfallet. Den enklaste lösningen är oftast den rätta lösningen.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-08 kl. 07:23.
Citera
2010-06-08, 07:22
Medlem
Jag kan inte minnas var i tråden, men jag har för mig att Hymme försvann ganska långt efter 14.15. Snarare framåt 20.00 tiden. Det ska ha något med vykortet han skickade till sin mamma att göra. Kan minnas fel, det var ett tag sedan jag läste och det finns ju en och annan bit information i den här tråden. Personligen tvivlar jag på teorin att Hymme och gänget i den duvblå råkade ut för en ännu oupptäckt trafikolycka. S2 har ju skrivit rakt ut att vi ska strunta i PVn. Om Hymme träffade gänget skulle jag tro att det snarare tro att anledningen till att de förs samman är ökd. En överklasskille från stockholm, tre busar från götet och en tjej de känner alla fyra låter explosivt nog, speciellt om alkohol är inblandat och med tanke på några ur gängets dryckesvanor är det nog sannolikt.
Citera
2010-06-08, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Om jag fattat det hela rätt så är situationen följande:
Svenska mord är sura på Skara för att han nystartade tråden på FB, vilket har lett till att de försöker sabotera den, vilket har lett till att uppgiftslämnarna som hade fallets lösning vägrar gå ut med informationen för att de inte velat att man förlöjligar en så pass allvarlig händelse, vilket har lett till att vi alla sitter här och spekulerar om allt möjligt fast vi egentligen inte skulle behöva göra detta.
Och ingen av oss får veta vad som hände.
Ok.

Är detta din egen tolkning av skeendet?
Eller är det "Skara" som påstår att det förhåller sig på det här viset?
Vad är Svenska mord för något?
Oavsett om det förhåller sig så som du anger så kan väl "Skara" vara betydligt distinktare när han lämnar nya uppgifter.

Tex. när "Skara" plötsligt skriver: Se bort från bilen så uppfattar jag iaf. det som ett oerhört viktigt påstående som tarvar en mer noggran förklaring för attt vara trovärdig. Bilen har under hela trådens levnad spelat en central roll i fallet.

Noterar att ts. under en tid inte har medverkat varken med uppgifter eller närvaro i diskuterandet här.

Varför?
Citera
2010-06-08, 12:15
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag kom in i tråden så pass sent som för ca en månad sedan, så jag är inte helt ajour med alla turer. Om jag fattat det hela rätt så är situationen följande:
Svenska mord är sura på Skara för att han nystartade tråden på FB, vilket har lett till att de försöker sabotera den, vilket har lett till att uppgiftslämnarna som hade fallets lösning vägrar gå ut med informationen för att de inte velat att man förlöjligar en så pass allvarlig händelse, vilket har lett till att vi alla sitter här och spekulerar om allt möjligt fast vi egentligen inte skulle behöva göra detta.
Och ingen av oss får veta vad som hände.
För att detta inte ska spåra ur så kanske det är dax för ett klargörande.
En utav uppgiftslämnarna (det finns fler än en) var förbannad/bedrövad över att det förlöjligades, men det skulle inte påverka fortsättningen. Det skulle däremot kanske ta lite längre tid, han skulle fundera på om det var någon mening med att göra allt offentligt om det nu ändå skulle bli hånat från SM.
Så nackdelen är att vi inte skulle få skriva det på FB om vi ville ha allt, men det hindrar ju inte att man kan sprida det på annat vis om han ger sitt medgivande.
Hur Skara har det med sina andra källor vet jag ej, detta gäller bara de jag själv har haft kontakt med.

Kan även tillägga att även vissa av de anhöriga är mindre glada över aktiviteten på SM.
Citera
2010-06-08, 13:02
Medlem
Jag har följt denna tråden i över ett år nu. Jag har tyvärr inget att bidra med, men jag har en önskan/vädjan om att vi alla här beter oss som vuxna människor, och medverkar till en seriös diskussion kring detta mycket intressanta fall. Tack för ordet.
Citera
2010-06-08, 13:48
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag har följt denna tråd med största intresse under mer än ett år tillbaka. Jag har inte postat på länge eftersom jag inte har något att tillföra rörande frågan om vad som hände Hymme och "Dahlsjögänget".

Jag kan dock inte fatta hur ända in i glödheta h-e någon/några kan orka hoppa in och skriva långa, gnälliga inlägg enbart med syfte att klaga på Skaraborg. JA - han har inte lagt fram något som bevisar hans påståenden. Vi kan faktiskt begripa detta själva, vi är inte alla fullständiga idioter. MEN - detta betyder inte betyda att han ljuger, de uppgifter han lämnar kan lika gärna stämma.

Uppriktigt sagt ger jag egentligen numera fullständigt fan i om Skaraborgs uppgifter stämmer eller inte, eftersom han gett oss en fantastiskt intressant tråd, som hållit många fängslade under mycket lång tid. Redan det är en prestation som är värd en eloge. Nu tror jag i och för sig på honom, därför att han är ett levande uppslagsverk inom kriminalhistoria, som i de andra trådarna i forumet inte på samma sätt som i denna gör gällande att han sitter på en massa insiderinformation. Jag tror att han helt enkelt drivs av det som driver forskare, d.v.s. nyfikenhet och sanningslidelse.

Tack Skaraborg för denna tråd och hoppas att Du struntar i alla gnällspikar och fortsätter Din verksamhet på Flashback i allmänhet och i denna tråd i synnerhet.

Tack för ordet!
Citera
2010-06-08, 18:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arbetet (okänt datum), 1990.

Mycket liten del av en lång artikel.

"Janne och Gay hade gjort lumpen tillsammans och muckat bara ett par veckor tidigare. De var kompisar och umgicks mycket. Tittade på fotboll och så. Jag tror till och med att de jobbade ihop ute på Arendalsvaravet i ett företag som hette Underhållstjänst."

Hopp i artikeln.

"Det är möjligt att den här Johansson slank med i sista stund. Hans mamma ringde senare till vår mamma och undrade var Janne dragit iväg med hennes pojk. Men mamma visste inte att han var med."

Karlsson kan dock inte ha muckat samtidigt som Dahlsjö eftersom han blev frikallad efter halva tiden.

Dahlsjö kallades för Janne av familj och vänner.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-08 kl. 19:02.
Citera
2010-06-08, 19:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket liten del av en lång artikel.

"Janne och Gay hade gjort lumpen tillsammans och muckat bara ett par veckor tidigare. De var kompisar och umgicks mycket. Tittade på fotboll och så. Jag tror till och med att de jobbade ihop ute på Arendalsvaravet i ett företag som hette Underhållstjänst."

Hopp i artikeln.

"Det är möjligt att den här Johansson slank med i sista stund. Hans mamma ringde senare till vår mamma och undrade var Janne dragit iväg med hennes pojk. Men mamma visste inte att han var med."

Karlsson kan dock inte ha muckat samtidigt som Dahlsjö eftersom han blev frikallad efter halva tiden.

Dahlsjö kallades för Janne av familj och vänner.

Ah! Har du artikeln i sin helhet eller är det värt att leta efter den?
Citera
2010-06-08, 19:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ah! Har du artikeln i sin helhet eller är det värt att leta efter den?

Ja jag har hela artikeln i sin helhet. Den är mycket intressant och väl värd att läsa.
Citera
2010-06-08, 19:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag har hela artikeln i sin helhet. Den är mycket intressant och väl värd att läsa.

Har du möjlighet att scanna...?
Citera
2010-06-08, 19:18
Medlem
FritzDaCats avatar
Jag ser att den oförtröttlige Skara har varit och samlat mer info!

Nå.

Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Jag frågade tidigare vad Svenska mord är. Eftersom jag inte fick något svar på det så använde jag sökmotorn google och fann denna sida.
Jag insåg ju den möjligheten, och eftersom CS gav svaren på övriga frågor så tänkte jag att jag inte behövde svara.
Citat:
Menar du då att detta som omnäms om tex. "Skara" (ts.) är rena falsarier?.
Har inte den blekaste. Det som inte berör Dahlsjöfallet i den tråden intresserar mig inte.
Citat:
Vad jag är mest förundrad över är att du påstår att Svenska mord tar åt sig äran av att ha "skrämt iväg uppgiftslämnarna" får du gärna förklara tydligare.
Nånting i stil med:
''Framförallt så kan man läsa sanningen om Skaraborg2 här. Har de olika uppgiftslämnarna, anhöriga gjort det så är det glasklart varför de inte vill ha att göra med Skaraborg2.''
Citat:
Är det inte lite väl enkelt att förklara bort det med: "De är sura"? Läser man båda trådarna så får man som objektiv betraktare oerhört mycket att fundera över.
Jag har inte hittat nåt i den mastodonttråden som förklarar varför de är sura. (Och sura är de väl? )
Citera
2010-06-08, 23:59
Medlem
Jag blev nyfiken och läste igenom tråden på Svenska mord om Dahlsjö mfl och att säga att de är starkt kritiska är väl en liten underdrift. Jag skulle säga att de (det är i praktiken bara 3 skribenter, alla från Rolling Stones verkar det som, förutom en del inhoppare) egentligen inte gör annat än kopierar in inlägg härifrån och sedan förlöjligar dem.
Någon kritisk faktagranskning kan jag inte hitta. Inte heller ges någon bakgrund, några källor eller några resonemang som leder fram till åsikter eller teorier.

Tråden på Svenska Mord verkar mer vara ett sätt för sårade och försmådda barn att ge igen. Deras reaktion får mig att tänka på Shakespeare, Hell hath no fury like a woman scorned...

Surfcity, jag blev lite nyfiken på vad du anser vara fakta. Kan du utveckla detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in