2010-02-24, 23:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fantastisk tråd förövrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av straycat
Kanske bilen blev ommålad? Fantastisk tråd förövrigt, Tack till er alla!

Tack för din uppskattning straycat.

Det är mycket möjligt att bilen kan ha blivit ommålad. Ingen vet vad som kan ha hänt med bilen efter den 29 juli 1965. En hel del olika teorier finns och säkerligen är någon den rätta. Frågan är vilken?
Citera
2010-02-25, 00:56
Medlem
Intressant info om att det gick rykten i Haga om att Karlsson blivit mördad. Det är väl sannolikt att detta rykte var sant tyvärr. Så helt "tätt" har det väl inte varit. Ju fler som vet om en sak desto större risk att någon pratar bredvid mun i fyllan och villan. Men särskilt långt kan ju inte ryktena ha nått.
En annan person jag funderade på är Kjell-Åkes flickvän. Som han fick ett barn med,"utanför äktenskapet" som det står i PU. Vad visste hon egentligen om vad han sysslade med? Enligt Norlén var det hon som nämnde det där med att åka till Åsa eller eventuellt till Danmark. Har hans familj kontakt med henne?
Citera
2010-02-25, 14:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen kontakt under många årtionden.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Intressant info om att det gick rykten i Haga om att Karlsson blivit mördad. Det är väl sannolikt att detta rykte var sant tyvärr. Så helt "tätt" har det väl inte varit. Ju fler som vet om en sak desto större risk att någon pratar bredvid mun i fyllan och villan. Men särskilt långt kan ju inte ryktena ha nått.
En annan person jag funderade på är Kjell-Åkes flickvän. Som han fick ett barn med,"utanför äktenskapet" som det står i PU. Vad visste hon egentligen om vad han sysslade med? Enligt Norlén var det hon som nämnde det där med att åka till Åsa eller eventuellt till Danmark. Har hans familj kontakt med henne?

Intressant att du tar upp ryktet som Cs har omnämnt. Själv har jag dock inget minne av just detta. Har ej heller någon anteckning om denna uppgift. Det rykte jag kommer ihåg att hon har berättat, är att det hade gått ett rykte om att Karlsson var tillbaka i sin lägenhet och höll på att packa ner sina pinaler. Ryktet ville också göra gällande att han höll på att flytta.

Däremot så förstod Karlssons lillasyster, att efter hon hade besökt hans lägenhet under augusti 1965, att brodern var död. Detta till stor del p.g.a. "dörrmannen" iklädd broderns favorittröja.

Kjell-Åkes flickvän och mamman till hans barn, visste säkert en hel del om hans sista tid innan försvinnandet. Han måste under dessa månader varit mycket tillsamans med flickvännen och deras barn.

Denna kvinna skall leva än i dag. Hon gifte sig sedan och bytte därmed sitt efternamn.

Ingen har mig veterligen varit i kontakt med henne under många årtionden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-25 kl. 15:01.
Citera
2010-02-25, 20:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Finns troligtvis i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Aha, tack. Hatten av för er och ert forskningsarbete!

Stort tack för din uppskattning Orm Onde.

Åtminstone delar av vad som hände, ligger med största sannolikhet utlagda i tråden som en teori. Frågan blir återigen: Vilken av alla olika teorier är den (eller de) som ligger närmast sanningen? Naturligtvis, så är det ingen som vet detta. Åtminstone inte ännu.
Citera
2010-02-25, 21:29
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Däremot så förstod Karlssons lillasyster, att efter hon hade besökt hans lägenhet under augusti 1965, att brodern var död. Detta till stor del p.g.a. "dörrmannen" iklädd broderns favorittröja.

Det är nog sannolikt att han var död vid tidpunkten av hennes besök i lägenheten. Men vi kan inte helt utesluta att han levde vid det här tillfället. Att "dörrmannen" var iklädd broderns favorittröja behöver ju inte betyda att han blivit mördad.
Citera
2010-02-25, 23:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karlsson troligtvis död vid systerns besök?

Citat:
Ursprungligen postat av persona
Det är nog sannolikt att han var död vid tidpunkten av hennes besök i lägenheten. Men vi kan inte helt utesluta att han levde vid det här tillfället. Att "dörrmannen" var iklädd broderns favorittröja behöver ju inte betyda att han blivit mördad.

Det har du helt rätt. Troligtvis var han död när systern kom till lägenheten tidigast den 10 augusti. Att "dörrmannen" bar broderns favorittröja är ju inga säkra bevis på att Karlsson var död.

Att hans lillasyster förstod att han var död var p.g.a. att hon kände honom så väl och han skulle aldrig ha hållt sig undan utan att ringa till henne eller modern. Tydligen måste han ha stått dessa personer mycket nära.

Man kan ju fundera över vilken roll dessa källarutrymmen hade? Vi vet att de hade med försvinnandena att göra på något sätt men inte vilket? Vad användes de till?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-25 kl. 23:11.
Citera
2010-02-25, 23:06
Medlem
Amorzes avatar
Hej!

Måste bara säga, Skaraborg2...vilket fantastiskt jobb du gjort med denna tråd! Helt otroligt facinerande.
Jag har läst ca 300 inlägg och det finns ytterligare ca 1400 inlägg kvar att läsa. Kände bara spontant att jag måste få skriva av mej lite samt ställa några frågor.

Märker att det finns en del återkommande inslag i denna historia och att mycket repeteras så en fråga är... bör jag spendera tid på att läsa allt?

Jag har kommit till den delen av tråden där det diskuterades mycket ang. Karlssons systers iaktagelse efter den 29:e juli, vad var det hon fick se? Har du avslöjat detta?
Har du även avslöjat dom andra detaljerna som du inte ville gå in på i början av tråden? (Alltså där du va rädd för förtal och liknande)

Tack för en mycket intressant tråd. Är själv från Göteborg och har aldrig hört talas om detta fall innan jag hittade denna tråd. Skall nog köpa Norléns böcker kring detta och andra kriminalhistoriska fall. Kan nån vänlig själ PM:a boktitlarna till mig tro? skulle uppskattas !

Kommer att följa denna tråd med spänning!

mvh: Amorze
Citera
2010-02-25, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Många duktiga och engagerade skribenter i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Amorze
Hej!

Måste bara säga, Skaraborg2...vilket fantastiskt jobb du gjort med denna tråd! Helt otroligt facinerande.
Jag har läst ca 300 inlägg och det finns ytterligare ca 1400 inlägg kvar att läsa. Kände bara spontant att jag måste få skriva av mej lite samt ställa några frågor.

Märker att det finns en del återkommande inslag i denna historia och att mycket repeteras så en fråga är... bör jag spendera tid på att läsa allt?

Jag har kommit till den delen av tråden där det diskuterades mycket ang. Karlssons systers iaktagelse efter den 29:e juli, vad var det hon fick se? Har du avslöjat detta?
Har du även avslöjat dom andra detaljerna som du inte ville gå in på i början av tråden? (Alltså där du va rädd för förtal och liknande)

Tack för en mycket intressant tråd. Är själv från Göteborg och har aldrig hört talas om detta fall innan jag hittade denna tråd. Skall nog köpa Norléns böcker kring detta och andra kriminalhistoriska fall. Kan nån vänlig själ PM:a boktitlarna till mig tro? skulle uppskattas !

Kommer att följa denna tråd med spänning!

mvh: Amorze

Stort tack för din uppskattning samt för visat intresse Amorze. Många duktiga och engagerade skribenter har bidragit till att göra tråden till vad den är. Folk har t.o.m. engagerat sig utanför nätet.

Om du nu har kommit så långt som till inlägg nr. 300 så bör du fortsätta att läsa. Tråden kommer med tiden också att ändra karaktär.

Detta vad Karlssons lillasyster såg i dörren avslöjas längre fram. Mycket mera kommer också fram i tråden. Dessutom foton på de fyra försvunna unga männen samt även foton på en del annat som har anknytning till dessa.

Vid flera tillfällen har Crapstack gjort sammandrag av det viktigaste och mest intressanta som har framkommit.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-25 kl. 23:35.
Citera
2010-02-26, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amorze

Det finns faktiskt en sak du kan hoppa över. I en uppgift är det fel registreringsnummer på bilen varför våra duktiga detektiver här i tråden spårar upp fel bil. En svart PV. Dock en ganska rolig parantes.
Citera
2010-02-26, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElakeKjell
Tack för en oerhört intressant tråd! Den har verkligen förgyllt några trista dagar.

Funderade lite på ett alternativt scenario. Hymne kanske fick skjuts av någon annan än killarna i PV'n, men kom inte längre än en bit in på Hisingen där han fortsatte försöka lifta efter vägen.
Sen kommer killarna i PV'n körandes, men på grund av det extrema regnvädret ser de ej Hymne utan kör helt enkelt på honom så att han antingen dör eller skadas svårt.
Sen håller jag med vad övriga sagt, GRK ville förmodligen att ambulans/polis tillkallas, men de ville inte de övriga, speciellt då inte Kjell-Åke Johansson som förmodligen är den som dödar GRK och bilen med de bägge liken dumpas i nåt vattendrag.

Inte så stor skillnad egentligen mot att Hymne dödats inne i bilen under ett slagsmål, men jag tänkte jag skulle skriva det ändå.

Hoppas på att det kommer fram mer spännande fakta och information i det här fallet!
Kommer ihåg att jag läst om Hymnes försvinnande och att det då även försvann tre killar i en PV samma dag, men inte tänkt så mycket mer på det, helt otroligt egentligen då det är så sjukt spännande och mystiskt.
Ja , detta kan vara troligt.Och ännu troligare om chauffören var onykter och dessutom var körkortslös.
Citera
2010-02-26, 16:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det felaktiga och rätta registreringsnumret.

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Det finns faktiskt en sak du kan hoppa över. I en uppgift är det fel registreringsnummer på bilen varför våra duktiga detektiver här i tråden spårar upp fel bil. En svart PV. Dock en ganska rolig parantes.

Ja den felaktiga registreringsnumret på bilen ställde till det en hel del Som tur var så var det Prudens (tror jag?) som letade fram handlingarna på O19920, den s.k. "Sahlin-bilen". Hade han inte gjort det så kan man ju undra hur lång tid det hade tagit innan någon hade kommit på denna felaktighet. Jag tänkte iaf inte på att det kunde ha varit felskrivet i GP 1984.

Som tur var så framkom till sist det rätta registreringsnumret O18920.
Citera
2010-02-26, 16:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Nu fruktar polisen brott bakom hans försvinnande."

Artikel Aftonbladet onsdagen den 3 september 1965, sidan fem. Artikeln skriven av Bengt Johannisson.

"Mystiken tätnar allt mer runt 18-årige drottningholmsynglingen Hybner Lundqvists försvinnande. Sedan en månad tillbaka är han försvunnen och polisen fruktar att ett brott ligger bakom.

Hans moder har sedan tio dagar nedlagt ett enormt privat spaningsarbete på att finna sin son i Göteborgs undre värld.

Hon har under dessa dagar finkammat nästan hela Göteborgs undre värld och utbildat sig till något av en stjärnspanare, som givit bl a narkotikakommissionen i Göteborg utomordentliga tips, säger man vid skyddspolisen i Göteborg."

"Brott."

I slutet av juli lämnade Hybner sina föräldrars sommarställe i Torekov i Skåne för att resa till en ferieskola utanför Lysekil. Han är konststuderande. Den 29 juli skickade han ett vykort till Torekov med texten:
- Är i Göteborg. Allt väl.

Detta är det sista livstecknet man har av 18-åringen. Han har två gånger efterlysts i radio. Polisen börjar nu luta åt uppfattningen att ynglingen blivit utsatt för något brott.

Man trodde till en början att Hybner var deprimerad och höll sig undan hos tillfälliga bekanta i Göteborg. Den teorin har nu kommit i bakgrunden."

Det sista i denna artikel handlar om hans signalement. Eftersom signalementet redan finns vid ett flertal tillfällen förut i tråden så hoppas detta över.

Jag tycker personligen att detta är en bland de mest intressanta artiklar som skrevs om Hybner vid denna tid. Här framkommer klart och tydligt att skyddspolisen misstänkte brott. Dessutom att mamma Ebba blev en privatspanare och hjälpte polisen i deras arbete. Dessutom att hon trodde att sonen fanns i Göteborgs undre värld.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-26 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in