2010-01-30, 01:31
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Iaktagelsen av Kjell-Åke som görs ca tio år efteråt är av annorlunda slag. Han är nu registrerad som obenfintlig och lång tid har gått sedan han försvann. Jag tror att det var bara ren otur att han sågs av en barndomskamrat, i en stad som varken hon eller han hade någon anknytning till 1965. Det finns ju tyvärr också det alternativet att personen i fråga bara hittade på detta för att göra sig märkvärdig.Hur han hade kunnat klara sig under alla dessa år? Jag vet inte men jag har mina aningar.

Det kan ju röra sig om en direkt förväxling också, beroende på hur hon beskrivit deras möte.
T ex två onyktra personer som bytt några ord på krogen, där den ena senare börjar grubbla och halvt omedvetet förstorar upp vad som egentligen hänt och sagts. Nu tror jag inte detta är ens den näst mest sannolika förklaringen, men ändå värd att nämnas.

Sedan undrar jag kring Johanssons och Dahlsjös möjligheter att hålla sig undan: Skulle ni som är lite äldre här säga att det var lättare än idag att leva "osynligt" under 60-70-talet i Sverige? T ex jobba svart, hyra i andrahand, undvika visa leg osv.
Citera
2010-01-30, 06:34
Bannlyst
Citat:
Nej detta som utspelade sig denna dag var ingen olycka. Visst kan det ev. ha börjat som en olycka och sedan utvecklats till något helt annat. Det som talar för att det inte var någon olycka är det du själv har skrivit.

Just det krachon! Ligger mycket i det du skriver. Dock fanns det inget att preskribera faktiskt - officiellt sett alltså. Det som skedde denna dag var så vidrigt och hemskt att det fanns s.a.s. inte längre någon återvändo.

Även om händelerna har förbleknade under årtiondernas lopp, så var det ändå inte glömt.

Redan 1984 skrev ju en journalist om "Dahlsjö-gänget". Sedan kom ju Norlén med sin bok 1995 men innan dess, troligtvis under 1980-talets senare del, så kom detta kapitel som en artikel om "Dahlsjö-gänget" i en veckotidning. Därefter gick jag och tänkte på fallet i hela 14 år. Hade fallet utspelat sig i Stockholm, så hade det nog inte fått gå en så många år.

Ja Karlssons syster har fått lära sig att leva med detta. Eftersom det aldrig har funnits en grav att gå till, har hon fått gå till en minneslund. Redan vid första samtalet med henne så gav detta en del. Problemet med just Karlsson var, att han inte hade bott tillsammans med henne de ca sista sex åren innan han försvann.

Naturligtvis finns det de som önskar att det inte talas om fallet men det finns också de som önskar precis tvärt om.

Ja en del frågetecken har faktiskt övergått till utropstecken!!!!!!!!!!!!

Med all respect Skar mht familjen anser jag att det skulle vara mer klädsamt att inte en fredag natt droppa alltför mycket detaljer.

Sedan måste jag säga att på 60 talet fanns det en hel del strävsamma arbetarfamiljer( ej nedlåtande) som bodde i Annedal, Landala mfl äldre delar av Göteborg i oisolerade lägenheter med tunna fönsterglas och WC på gården. Dessa familjer gjorde i stort sett rätt för sig någon kriminalitet exixterade ej möjligen tjyveri....

Alla bostäder i Haga Annedal var inte slum om ej otidsenliga så döm ej ut dessa som strävsamt bode kvar.

Inte är det väl fel i Saltis för att några flummar i Rinkeby???

Tex Snickargatan i Annedahl hade så sent som tidigt sjuttiotal en Ved affär en halvtrappa ned...

OT men som sagt ger fallet lit bredd
Senast redigerad av Play 2010-01-30 kl. 06:40. Anledning: Rätt stavning
Citera
2010-01-30, 07:11
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Mycket information, "hintar", indikationer m.m. har kommit mig tillhanda via telefonsamtal, e-mails och PM.

Vissa "incidenter" utspelade sig många många år efter den 29 juli 1965. Dessa "incidenter" var en följd av vad som hände denna ödesdigra torsdag för så länge sedan.

Jag har själv diskuterat med en uppgiftslämnare ang. dessa två händelser och att lägga ut dem i tråden. Jag har varit något fundersam till detta och har nu gått och tänkt på det ett tag.

Det är dock så omskrivet att endast, förutom uppgiftslämnaren och jag själv, den person det är ställt till samt kretsen runt den här personen som förstår vad som egentligen menas. Jag vet att iaf flera ur kretsen har varit inne och läst i tråden.

Som en liten "försäkring", så har jag också omtalat exakt hela händelseförloppet, som jag känner till för två mycket pålitliga personer i min närhet. Detta är långt ifrån komplett med enormt stora luckor men det hänger s.a.s ihop.

Ca i mitten av 1990-talet görs en s.k. "slutbesiktning". Detta görs i samband med en händelse som hade med två personer att göra.

En bra bit in på 2000-talet inträffade nästa "incident". Då kom en "gäst" på besök vid ett speciellt tillfälle. Båda dessa händelser var "avskedsvisiter".

Dessa händelser inträffade båda i västra Sverige men på två olika orter. Personen detta berör vet vad som menas med "slutbesiktning", "gäst" och "avskedsvisiter".

Egentligen utpspelade sig även en tredje händelse. Detta utspelade sig dock så tidigt som i slutet av 1960-talet. Detta skedde på samma ställe som "slutbesiktningen" gjordes.

avskedsvisiter - skulle kunna vara begravning, alltså en gäst som kom till en begravining..
slutbesiktning - ?
Citera
2010-01-30, 07:19
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Flera orsaker till att jag är ganska säker på detta. Skall här ta upp två av dem.

1. Alltför många personer, t.o.m. personer som var bekanta med dem, hade sett dem. Kjell-Åke på Kafé Auto på Haga Östergata 14/10-65, i närheten av Coca Cola-fabriken på Bergsgatan i slutet av september 1965, även samma höst skall han ha synts på Stora Essingen i Stockholm. Det fanns ytterligare iaktagelser.

En kvinnlig bekant, enligt henne själv, säger att hon stötte på Kjell-Åke i antingen Lidköping eller Linköping. Hon skall då ha pratat med honom att han skulle höra av sig till sin familj. Han skall då ha svarat att det skulle han göra men det skulle ta ett tag. Detta möte skall ha skett ca 1975. Denna bekant hade också växt på Haga Nygata och kände Kjell-Åke mycket väl sedan barnsben.

I början av oktober 1965 så skall återigen Kjell-Åke ha synts på Kungstorget i Göteborg. Denna gång skulle han varit tillsammans med Dahlsjö och en obekant man som satt bakom ratten. Dahlsjö skall vid detta möte yttrat "Tala inte om för någon att du har sett oss här." Detta har förut blivit omnämnt i tråden.

Även om någa av dessa iaktagelser inte skulle vara sanning så är det ändå alltför många och att flera av personerna hade känt både Dahlsjö och Johansson innan de försvann.

2. Detta är den kanske viktigaste vittnesmålet. Detta är alltså då systern till Karlsson, ser Johansson i dörröppningen till broderns lägenhet. Även om hon inte är till 100% så är hon minst till 75-80% säker. Att hon aldrig gjorde något åt sin iaktagelse, kan förklaras med hon hade aldrig träffat honom innan, samt att endast GT två gånger hösten 1965 hade Kjell-Åkes foto i tidningen. Utöver detta så var det helt tyst omförsvinnande. Detta möte skedde som förut nämnts troligtvis första halvan av augusti 1965.

Den "kvinnliga bekant" som enligt egen utsago pratade med Kjell-Åke i Linköping 1975, alltså drygt tio år efter försvinnandet, ska tydligen varit en barndomskamrat till Kjell-Åke.
Här har vi ju det starkaste vinntesmålet och också det av mest vikt!
Finns vittnet i livet idag?

Skulle detta stämma, att han var vid liv så välter det ju alla scenarion med att hela "gänget" skulle vara döda.

Teorier:
1) alla har frivilligt försvunnit
2) någon eller några i gänget har mördat någon eller några andra i gänget, och därfter gått under jorden..
Citera
2010-01-30, 08:04
Medlem
Soppas avatar
Vart låg Snickargatan, verkar inte finnas kvar idag.

Jo, håller med. Mycket arbetssamma människor bodde i dessa kvarter, och alla var definitvt inte kriminella! Tråkigt om ngn har trampats på tårna!
Citera
2010-01-30, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Vart låg Snickargatan, verkar inte finnas kvar idag.

Jo, håller med. Mycket arbetssamma människor bodde i dessa kvarter, och alla var definitvt inte kriminella! Tråkigt om ngn har trampats på tårna!

Ja det har du rätt i Snickargatan har försvunnit snarare byggts bort.

Vet du var Möbelgalleriet ligger,,eller sportshopparna?

Hur som helst var Snickaregatan var en tvärgata till Övre Husargatan (heter den så)? gatan som är paralell med Linnegatan.

Snickargatan var den första paralellegatan till spårvagnsspåret mitt emot gamla lärar högskolan
(i riktning mot Skanstorget)!

Senast redigerad av Play 2010-01-30 kl. 08:19. Anledning: Stavar rätt inte lät i ett snöigt GBG
Citera
2010-01-30, 09:20
Medlem
Soppas avatar
Skaraborg - i en annan tråd nämner du den kriminella "Kungen", som vad jag förstår var grovt kriminell på den tiden.
Och du nämner att Dahlsjö-gänget kanske hade en relation till honom.
Var Dahlsjö-gänget så grovt insyltade i kriminell verksamhet?
Citera
2010-01-30, 10:18
Medlem
krachons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
Den "kvinnliga bekant" som enligt egen utsago pratade med Kjell-Åke i Linköping 1975, alltså drygt tio år efter försvinnandet, ska tydligen varit en barndomskamrat till Kjell-Åke.
Här har vi ju det starkaste vinntesmålet och också det av mest vikt!
Finns vittnet i livet idag?

Skulle detta stämma, att han var vid liv så välter det ju alla scenarion med att hela "gänget" skulle vara döda.

Teorier:
2) någon eller några i gänget har mördat någon eller några andra i gänget, och därfter gått under jorden..

Kommentar!

Teorier:
2) någon eller några i gänget har mördat någon eller några andra i gänget, och därfter gått under jorden

Tillägg
3) någon eller några har omkommit i en olycka, några har överlevt och därfter gått under jorden.

Avskedsvisiter låter som någon tidigare påpekat, som besök vid begravningar.
Kan betyda att en av de som "gått under jorden", besöker en släktings begravning.

Slutbesiktning, kan vara en omskrivning för att någon av de inblandade, gör en inspektion av brottsplatsen/olycksplatsen eller platsen där ev. omkomna/dödade har sin viloplats.
Citera
2010-01-30, 11:24
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krachon
Kommentar!

Teorier:
2) någon eller några i gänget har mördat någon eller några andra i gänget, och därfter gått under jorden

Tillägg
3) någon eller några har omkommit i en olycka, några har överlevt och därfter gått under jorden.

Avskedsvisiter låter som någon tidigare påpekat, som besök vid begravningar.
Kan betyda att en av de som "gått under jorden", besöker en släktings begravning.

Slutbesiktning, kan vara en omskrivning för att någon av de inblandade, gör en inspektion av brottsplatsen/olycksplatsen eller platsen där ev. omkomna/dödade har sin viloplats.

Ja, det är tre mycket tänkbara teorier.
Dock fråga som kvarstår.. Var finns vittnet från 1975 , barndomskamraten?
Vet någon svaret? Skaraborg2?
Citera
2010-01-30, 11:27
Medlem
Rodettos avatar
Om man någon gång ska lyckas få ett uns av klarhet i denna märkliga gåta så måste alla haömstrån tas till vara..
Skaraborg, måste tala mer i klarspråk vad gäller "avskedsvisit" och "slutbesiktning"... !!
Citera
2010-01-30, 11:35
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
Ja, det är tre mycket tänkbara teorier.
Dock fråga som kvarstår.. Var finns vittnet från 1975 , barndomskamraten?
Vet någon svaret? Skaraborg2?

Namnet är känt, vet ej dock var hon finns. Vanligt namn tyvärr.
Det som dock gör vittnet lite "svagare" är att KÅJ syster inte trodde på henne.

Det kan ju ha berott på hur vittnet var som person.
Senast redigerad av CrapStack 2010-01-30 kl. 12:05.
Citera
2010-01-30, 11:39
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Skaraborg - i en annan tråd nämner du den kriminella "Kungen", som vad jag förstår var grovt kriminell på den tiden.
Och du nämner att Dahlsjö-gänget kanske hade en relation till honom.
Var Dahlsjö-gänget så grovt insyltade i kriminell verksamhet?

Det verkar som om deras kriminalitet hade ökat för "vårat gäng" under våren 65, det finns dock inga direkta bevis för detta, mer indicier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in