2009-10-06, 11:20
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Det borde sålunda ligga en förundersökning protokollförd i ngt arkiv ngnstans. Att denna idag, snart 45 år senare skulle behöva sekretessbeläggas finner jag totalt osannolikt.

Möjligen kan vissa smärre delar kanske fortfarande vara sekretessbelagda, och jag tänker då på uppgifter från de inblandades uppväxt, särskilt om det förekommit insatser från socialtjänsten. Men själva brottsutredningen, spaningsresultat, förhör etc är utan tvekan tillgänglig idag.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Tycker att det verkar rimligt det du skriver, men utredningen finns inte där de brukar finnas. Har som jag skrivet tidigare haft kontakt med två poliser som har försökt hitta den, men de har misslyckats!
De har dock bara försökt få tag på utredningen den "vanliga vägen".

Hur skulle en alternativ sökväg kunna tänkas se ut; finns det några möjligheter, eller är det tvärstopp?
Citera
2009-10-06, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej sekretess på sekretessen.

Citat:
Det sista tror jag knappast är troligt. En sekretess "läggs" i normalfallet inte på en allmän handling. Prövningen sker i normalfallet först när ngn begär att få ut handlingen. Vägras man detta så måste vägran motiveras. Därefter kan man överklaga till länsrätt, kammarrätt och (prövningstillstånd krävs) regeringsrätten. I samtliga fall måste besluten motiveras.

Nu är jag inte kunnig i hur utredningen i Dahlsjöfallet såg ut, eller hur den bedrevs, men inledningsvis *bör* den väl ha bedrivits med både försvinnande, olycka, och brott (dvs. mord, dråp, vållande till annans död etc) som orsak till försvinnandet. Ngn gång har utredningen avslutats, vilket idag sker genom att åklagaren fattar beslut om ärendets avskrivande, eller, om det ligger i domstol, domstolen skriver av det. Det borde sålunda ligga en förundersökning protokollförd i ngt arkiv ngnstans. Att denna idag, snart 45 år senare skulle behöva sekretessbeläggas finner jag totalt osannolikt.

Möjligen kan vissa smärre delar kanske fortfarande vara sekretessbelagda, och jag tänker då på uppgifter från de inblandades uppväxt, särskilt om det förekommit insatser från socialtjänsten. Men själva brottsutredningen, spaningsresultat, förhör etc är utan tvekan tillgänglig idag.

Nej Lage Vrängare jag tror inte heller att det skulle vara någon sekretess på sekretssen. Problemet är som jag har skrivit många gånger förut att denna polisutredning inte finns där den skulle ha funnits. Alla gamla polisutredningar hamnar till sist hos (i detta fall) Landsarkivet i Göteborg.

När Karlssons syster sent omsider gick och anmälde sin bror som försvunnen, sa polisen till henne "Glöm det hela. De är alla döda. Du får aldrig se honom igen". Hur kunde de veta detta med säkerhet? Då hade det ju "bara" gått ca 2-4 år efter att han försvann. Polisen var ocksså mycket förvånade över att ingen hade anmält honom som saknad innan.

Detta ihop med att tidningarna ingenting skrev gör ju att man får sina funderingar?

Varför finns inte polisutredningen hos Landsarkivet i Göteborg? Varför skrev media inte ett dyft om fallet åtminstone fram till augusti 1966?
Citera
2009-10-06, 21:27
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Hur skulle en alternativ sökväg kunna tänkas se ut; finns det några möjligheter, eller är det tvärstopp?
Jag vet inte riktigt, men som jag har uppfattat det så kan man som polis inte hålla på och söka på fall som inte angår dem. De kan naturligtvis söka i olika register, men det loggas antar jag och då kan väl chefen undra vad det är man sysslar med.
Förmodligen så duger inte förklaringen att en "kompis ville ha lite hjälp".
Jag tror att det går att få fram mer, dessa har bara frågat som "privat person"
därimot så har de frågat rätt person och utredningen finns inte i det vanliga arkivet. Den ena snuten sa att det finns ett tredje ställe (förutom landsarkivet och polisens vanliga arkiv) som utredningen kan finnas på utan att det är konstigt, personligen har jag ingen aning om vad detta kan vara för något ställe och han har inte hört av sig sedan början av september.

Alternativen är att den är slängd, felsorterad, någon intresserad kommissarie som tagit med sig den hem, sekretess, eller något annat.

Uttalandet från polisen som svarade GRK:s syster blir man ju inte heller klok på. Personligen tror jag att utredningen är så tunn så att den inte gör varken från eller till att ha.
Jag tror inte polisen gjorde ett skit i detta fallet (Hymme letade man med sannolikhet efter) , att men skall ha draggat ner mot Åsa tror jag inte på, detta var förmodligen tre personer polisen var glada att bli av med!
Citera
2009-10-06, 21:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När Karlssons syster sent omsider gick och anmälde sin bror som försvunnen, sa polisen till henne "Glöm det hela. De är alla döda. Du får aldrig se honom igen". Hur kunde de veta detta med säkerhet? Då hade det ju "bara" gått ca 2-4 år efter att han försvann. Polisen var ocksså mycket förvånade över att ingen hade anmält honom som saknad innan.

Detta ihop med att tidningarna ingenting skrev gör ju att man får sina funderingar?

Varför finns inte polisutredningen hos Landsarkivet i Göteborg? Varför skrev media inte ett dyft om fallet åtminstone fram till augusti 1966?

Minns systern om hennes tidningsutklipp var från tiden efter hennes anmälan? Du, Skaraborg, hade ju följt fallet i pressen senast 1969(?). Vid någon viss tidpunkt och av någon viss anledning, hade det, mer eller mindre plöstligt, blivit högintressant för pressen. Detta var med säkerhet efter den tidpunkt då polisen sammankopplat de tres försvinnande. Vad kan ha hänt? Varför denna fördröjda kommunikation mellan polis och press?
Citera
2009-10-06, 22:00
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:

Kan det vara så horribelt att polisutredningen inte finns hos Landsarkivet på grund av att det aldrig ägt rum någon riktig utredning?

Det låter förstås helt otroligt, men om polisen hade utrett ett mystiskt trippelförsvinnande hade rimligen lokalmedia fått nys om det och rapporterat. Man kan till och med tänka sig att polisen borde ha vänt sig till tidningarna för att få in tips från allmänheten. Karlsson och möjligen även Dahlsjö var formellt inte anmälda försvunna till en början. Om jag förstått saken rätt gjorde sig polisen inte ens besväret att kontakta Karssons anhöriga. Det kanske länge behandlades som ett fall där en 16-åring rymt tillsammans med ett par äldre kompisar? När de eventuellt började misstänka att det här var något annat hade det hunnit gå minst ett år och många spår hade hunnit kallna.

Om polisen sade åt Karlssons syster att glömma alltihop kanske denne inte ens tog upp en anmälan?

Om det i så fall beror på oförlåtligt slarv och en cynisk inställning från polisens sida, där småbusar och arbetarklasskillar inte är något värda, eller om det finns en mer konspiratorisk förklaring till polisens agerande är omöjligt att veta. Jag gissar på det förstnämnda.
Citera
2009-10-06, 23:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tidningsurklipp m.m.

Citat:
Minns systern om hennes tidningsutklipp var från tiden efter hennes anmälan? Du, Skaraborg, hade ju följt fallet i pressen senast 1969(?). Vid någon viss tidpunkt och av någon viss anledning, hade det, mer eller mindre plöstligt, blivit högintressant för pressen. Detta var med säkerhet efter den tidpunkt då polisen sammankopplat de tres försvinnande. Vad kan ha hänt? Varför denna fördröjda kommunikation mellan polis och press?

Nej Sven-Gustaf Karlssons syster minns tyvärr inte detta.

Polisen sammankopplade "Dahlsjö-gängets" försvinnande i stort sett med en gång efter den 29 juli. Som jag har skrivit förut så är de åtminstone på det klara ang. detta redan den 7 september 1965. Detta vet vi enligt PU. Ändå skrev det inte ett jota om fallet!

Ja jag har läst om fallet. Problemet är när och i vilka blaskor? Det kan ha varit G-P, GT eller kanske båda? Det kan ha varit 1968, 1969 ja t.o.m. 1970?

Årtiondena går och naturligtvis kommer man inte lika bra ihåg saker och ting för 40-45 år sedan. Även om mitt minne är mycket gott.

Jag tror, utan att jag har stöd för detta än så länge, att media aldrig riktigt nappade på "Dahlsjö-fallet" och "den duvblå". Inte ens "Hymme" nappade de något vidare på. Detta vet vi genom artiklarna i G-P den 28 augusti samt 14 november 1965 samt artikeln från samma tidning den 1 april 1966.

Av någon anledning kopplade aldrig massmedia in på spåret att alla dessa försvinnanden ev. hörde ihop? Nästan alltid har denna "avknoppning" gjorts?
Citera
2009-10-06, 23:36
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Men vid någon tidpunkt fick pressen nys om saken, vilket borde innebära poliskommentarer i tryck. Tänker du fortsätta med mikrofilmerna tills du kommer fram dit, eller blir det för segt?
Citera
2009-10-06, 23:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Microfilmerna.

Citat:
Men vid någon tidpunkt fick pressen nys om saken, vilket borde innebära poliskommentarer i tryck. Tänker du fortsätta med mikrofilmerna tills du kommer fram dit, eller blir det för segt?

Jag tror att pressen hade nys om saken redan från början. Det måste de hatt med tanke på ett sådant verkkligt udda fall. Allt annat vore faktiskt omöjligt! T.ex. "Grodmansrånet" som vi vet utspelade sig samma dag så var pressen genast "på hugget".

Ja jag kommer att fortsätta med dessa microfilmer men det kommer att ta ett bra tag om det inte skrevs något förrän t.ex. 1969. Dock kan jag inte göra detta nu, utan jag kommer att börja igen i slutet av året.
Citera
2009-10-07, 03:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vänt sig till media.

Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Kan det vara så horribelt att polisutredningen inte finns hos Landsarkivet på grund av att det aldrig ägt rum någon riktig utredning?

Det låter förstås helt otroligt, men om polisen hade utrett ett mystiskt trippelförsvinnande hade rimligen lokalmedia fått nys om det och rapporterat. Man kan till och med tänka sig att polisen borde ha vänt sig till tidningarna för att få in tips från allmänheten. Karlsson och möjligen även Dahlsjö var formellt inte anmälda försvunna till en början. Om jag förstått saken rätt gjorde sig polisen inte ens besväret att kontakta Karssons anhöriga. Det kanske länge behandlades som ett fall där en 16-åring rymt tillsammans med ett par äldre kompisar? När de eventuellt började misstänka att det här var något annat hade det hunnit gå minst ett år och många spår hade hunnit kallna.

Om polisen sade åt Karlssons syster att glömma alltihop kanske denne inte ens tog upp en anmälan?

Om det i så fall beror på oförlåtligt slarv och en cynisk inställning från polisens sida, där småbusar och arbetarklasskillar inte är något värda, eller om det finns en mer konspiratorisk förklaring till polisens agerande är omöjligt att veta. Jag gissar på det förstnämnda.

Naturligtvis skulle polisen ha vänt sig till massmedia för hjälp. Detta har jag själv sett hur de har gjort förut i andra bl.a. försvinnanden under 1965-66.

Ja jag har faktiskt varit inne på de tankebanorna förut, som du har framfört sickpuppy. Att det aldrig kom till stånd en utredning och därför finns det inget hos Landsarkivet i Göteborg?

Då säger jag till mig själv att detta inte kan vara omöjligt? Naturligtvis måste det ha kommit någon slags utredning till stånd iaf.

Vi vet genom Bengt Dahlsjö att han blev förhörd av polisen efter att JOD hade försvunnit på sin arbetsplats. Även JOD:s mamma blev förhörd. Ingen av Karlssons anhöriga blev iaf hörda. Polisen brydde sig inte om att ta någon som helst kontakt med hans anhöriga. Detta vet vi också för det har både hans syster och mamman berättat. Kjell-Åke Johanssons föräldrar (åtminstone modern) blev hörd eftersom det skall ha varit hon som rapporterade sonen som saknad.

I vilket fall som helst, så är det något "konstigt" eller varför inte "sjukt" med hela denna utredning.

Troligtvis så tog de upp systerns anmälan samt att de fick ett foto på Karlsson. Man får iaf hoppas att de gjorde så?

Om jag skulle gissa på något så gissar jag på samma som du. Småkriminella och arbetargrabbar inget värda.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-10-07 kl. 04:01.
Citera
2009-10-07, 12:17
Medlem
Citat:
Naturligtvis skulle polisen ha vänt sig till massmedia för hjälp. Detta har jag själv sett hur de har gjort förut i andra bl.a. försvinnanden under 1965-66.

Ja jag har faktiskt varit inne på de tankebanorna förut, som du har framfört sickpuppy. Att det aldrig kom till stånd en utredning och därför finns det inget hos Landsarkivet i Göteborg?

Då säger jag till mig själv att detta inte kan vara omöjligt? Naturligtvis måste det ha kommit någon slags utredning till stånd iaf.

Vi vet genom Bengt Dahlsjö att han blev förhörd av polisen efter att JOD hade försvunnit på sin arbetsplats. Även JOD:s mamma blev förhörd. Ingen av Karlssons anhöriga blev iaf hörda. Polisen brydde sig inte om att ta någon som helst kontakt med hans anhöriga. Detta vet vi också för det har både hans syster och mamman berättat. Kjell-Åke Johanssons föräldrar (åtminstone modern) blev hörd eftersom det skall ha varit hon som rapporterade sonen som saknad.

I vilket fall som helst, så är det något "konstigt" eller varför inte "sjukt" med hela denna utredning.

Troligtvis så tog de upp systerns anmälan samt att de fick ett foto på Karlsson. Man får iaf hoppas att de gjorde så?

Om jag skulle gissa på något så gissar jag på samma som du. Småkriminella och arbetargrabbar inget värda.

Förhören borde ju ha protokollförts. Finns det ingen pensionerad polis som iofs kan bekräfta att en utredningen startades, och i vart fall en tid bedrevs? Sen kanske denna polis inte kan svara på var utredningen fysiskt finns idag.
Citera
2009-10-07, 23:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olle Broström.

Citat:
Förhören borde ju ha protokollförts. Finns det ingen pensionerad polis som iofs kan bekräfta att en utredningen startades, och i vart fall en tid bedrevs? Sen kanske denna polis inte kan svara på var utredningen fysiskt finns idag.

Den polis som hade hand om fallet var Olle Broström. Han arbetade just på skyddspolisen i Göteborg när "Dahljsö-gänget" och "Hymme" försvann. Vad jag förstår så var det han som hade hand om fallet ända till sin pensionering.

Olle Broström finns omnämnd förut i tråden. Han måste vara samma Olle Broström som avled i Klippan 2003. Då var han ca 83 år.

Han var alltså född ca 1920 och han blev tidigt polis. Omkring 1940 redan. Låt oss säga att han gick i pension ca 1985. Redan då "fyllde" "Dahlsjö-fallet" 20 år.

Olle Broström fortsatte efter sin pensionering att forska i "Dalshjö-fallet". Han fortsatte ända fram till sin död. Man kan ju undra om han fick med sig en del papper rörande dessa försvinnanden? Vad han ev. kom fram till vet jag inte?

Ingmar Norlén interjuvande honom och denna interjuv finns med i hans bok.

Denne polisman Olle Broström skulle man ha velat tala med. Han satt nog inne med en hel del intressanta bitar i detta puzzle!
Citera
2009-10-08, 00:15
Medlem
I Norléns bok är ju Broström mest omnämnd. Han säger inte vad han tror hände Dahlsjögänget. Det var ju intressant det du säger Skaraborg att han fortsatte att forska i fallet efter sin pensionering. Ja, han var säkert den ende som brydde sig. Han borde väl ha haft en del teorier om vad som hände. Undrar om han hade en familj som kunde berätta något? Hans eventuella kvarlämnade papper finns kanske inte kvar. Anhöriga brukar väl inte spara sådant om man inte anser att det är av värde eller själv är intresserad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in