2010-01-24, 22:01
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kan finnas en möjlighet att denna dammiga och gulnade lunta kan ligga insorterad under "Hymmes" polisutredning. Denna måste i a f finnas kvar tycker man. Här kan isf också finnas känsliga uppgifter men eftersom hans familj är utdöd så råder det här ett något annat förhållande. Jag har också begärt att få ta del av polisutredningen om honom. Att hans försvinnade har med "Dahlsjö-gänget" att göra är jag helt övertygad om.

Exakt vad även jag tänkte på, utredningarna kan ha gått in i varandra. Har du fått något svar om utredningen kring "Hymme"?
Och hur säkert är det att akterna inte finns kvar hos polisen? Jag vet att ni fått till svar att de inte finns där men det låter konstigt att de fanns där så sent som på åttiotalet men inte nu. Redan då,-84, var ju fallet iskallt. Jag vet inte hur läget är i Göteborg men kan handlingarna ha skickats till en annan avdelning eller t.o.m en annan station? De behöver ju inte ligga hos avdelningen som hade hand om det från början

Ni verkar ha kontakt med anhöriga och det kan ju vara en möjlighet att utnyttja! Be någon, eller ännu hellre några, av dessa skriva till polisen och kräva besked.
Citera
2010-01-24, 22:40
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Exakt vad även jag tänkte på, utredningarna kan ha gått in i varandra. Har du fått något svar om utredningen kring "Hymme"?
Och hur säkert är det att akterna inte finns kvar hos polisen? Jag vet att ni fått till svar att de inte finns där men det låter konstigt att de fanns där så sent som på åttiotalet men inte nu. Redan då,-84, var ju fallet iskallt. Jag vet inte hur läget är i Göteborg men kan handlingarna ha skickats till en annan avdelning eller t.o.m en annan station? De behöver ju inte ligga hos avdelningen som hade hand om det från början

Ni verkar ha kontakt med anhöriga och det kan ju vara en möjlighet att utnyttja! Be någon, eller ännu hellre några, av dessa skriva till polisen och kräva besked.

Personligen tror jag inte att de fanns där på 80-talet, intrycket Håkansson gav var att han hittade infon i gp-arkiv. Min gissning är att någon tagit med sig skiten hem, eller att den har försvunnit i någon flytt
Citera
2010-01-24, 22:45
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Personligen tror jag inte att de fanns där på 80-talet, intrycket Håkansson gav var att han hittade infon i gp-arkiv. Min gissning är att någon tagit med sig skiten hem, eller att den har försvunnit i någon flytt
Aha, jag trodde det var så att han hade varit på plats och gjort ett reportage om olika fall
Citera
2010-01-24, 22:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisutredningen igen.

Citat:
Ursprungligen postat av måns

Jag pratade med Landsarkivet nu i veckan och de skulle under veckan som kommer börja att leta efter denna utredning samt även efter efterlysningen på Dahlsjö i PU 1967.

I ett "normalt" fall så skall alla gallrade utredningar hamna hos just Landsarkivet. Nu skall gudarna veta att "Dahlsjöfallet" är långt ifrån ett "normalt" fall.

Jag har tänkt en hel del på detta just ang. denna polisutredning. Varför skulle den ha blivit kvar hos polisen? Om den skulle ha blivit kvar där så måste det ha berott på något verkligen speciellt. När det gäller journalisten som skrev artikeln 1984 så behöver han inte ha sett någon polisutredning. Han kom iaf ihåg att han hade använt sig av gammalt material från media.

Ja det finns god kontakt med anhöriga. Får fundera på detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-24 kl. 22:52.
Citera
2010-01-25, 11:33
Medlem
Detta fall är preskriberat för länge sen. Jag antar att utredningspappren antingen har kastats eller ligger arkiverade på fel ställe.

Det var nu länge sen jag läste i denna intressanta tråd och det har sedan dess kommit in massor av nya inlägg. Finns det någon som kan ge en kortfattad resumé av vad som är känt, och gärna bra spekulationer i vad som kan ha hänt dessa personer?

MVH
Citera
2010-01-25, 12:27
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Detta fall är preskriberat för länge sen. Jag antar att utredningspappren antingen har kastats eller ligger arkiverade på fel ställe.

Det var nu länge sen jag läste i denna intressanta tråd och det har sedan dess kommit in massor av nya inlägg. Finns det någon som kan ge en kortfattad resumé av vad som är känt, och gärna bra spekulationer i vad som kan ha hänt dessa personer?

MVH

https://www.flashback.org/sp20082007

https://www.flashback.org/sp20082031
Citera
2010-01-25, 15:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
I fredags kom svaret från Eftersökningsbyrån, Frälsningsarmén i Stockholm.

Här kommer nu delar av Eftersökningsbyråns svar.

"Alla ärenden är inte sparade. Det är också svårt att söka i ett gammalt ärende utan att veta referensnummer. Det finns inte något sökregister, utan man måste gå igenom alla årenden ett för ett.

Nu har jag fått besked ifrån vårt arkiv att man gått igenom alla ärenden som registrerades mellan första juli 1965 och fram till sista februari 1966. Tyvärr påträffades inget ärende som gällde Kjell-Åke Johansson."

Det var mycket snabbt arbetat av Eftersökningsbyrån. Stort tack för detta.

Tyvärr började de inte den 1 augusti 1965 istället och fortsatte t.o.m. den sista mars 1966.
Citera
2010-01-25, 20:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Detta fall är preskriberat för länge sen. Jag antar att utredningspappren
Citat:
antingen har kastats eller ligger arkiverade på fel ställe.

MVH

Du kan ha rätt i de kan ligga arkiverade på fel ställe. Även om något är preskriberat så slängs inte utredningen. Den gallras ganska hårt och skickas därefter till Landsarkivet.

Nja nu har det faktiskt aldrig funnits något att preskribera. Officiellt sett, så har det aldrig begåtts något brott. Att försvinna är inget brott i sig. Inofficiellt så är dessa försvinnanden något helt annat! Här gäller endast 70 årsgränsen.

Två av de försvunna var myndiga och kunde göra precis som de ville. De andra två var iofs bara 16 resp. 18 år och därmed inte myndiga. Inget av försvinnandena har alltså officiellt sett betraktats som ett brott. Detta är "det fina i kråksången". Inget brott - inget att preskribera.
Citera
2010-01-26, 00:34
Medlem
krachons avatar
Jaha, då var det dags att delta i tråden. Jag har ägnat två dygn till att läsa igenom det mesta i tråden. Kanske har jag missat något och ber om ursäkt för det i så fall. Det flesta stenar har ni säkert redan vänt på men jag vill ändå kolla några saker med er.

Har det begåtts ett brott eller har det skett en olycka, detta är som ni flera gånger diskuterat en central fråga, men det kan röra sig om en kombination.

Om vi förutsätter att Karlsson, Dahlsjö, Hymme & Johansson alla befinner sig i bilen, efter att firma Karlsson & Dahlsjö, i tur och ordning plockat upp Hymme & Johansson.

Första scenariot, En enkel bilolycka.

Fyra unga, förmodligen ganska upprymda, killar i en Bil mitt i sommaren, samtalande om något spännande, kanske samtalet blir något hetsigt beroende på samtalsämnet. De kan ha kommit in på någon aktuell händelse det året, musik - Rolling Stones hade spelat i Stockholm i april, Politik Yngve Holmberg är ny partiledare i Högerpartiet, Kriget i Vietnam pågår och moståndet i Sverige växer, ryssarna har genomfört en rymdpromenad, ja, ni kanske förstår vart jag vill komma.

De unga männen kanske har diametralt olika uppfattningar i någon fråga, som i sin tur leder till en hetsig diskussion och ett ställningstagande för eller emot något. Några tycker tvärtemot vad de andra två tycker. Ponera då att föraren, vem det nu är, deltar i diskussionen, blir upphetsad och säger något till dem i baksätet samtidigt som han vänder sig lätt om för att få ögonkontakt.

Då i ett olyckligt ögonblick tappar den körkortslöse och oerfarne föraren kontroll över bilen, betänk att det förmodligen regnar ordentligt, bilen är gammal och däcken kanske inte de bästa. En gir och en vattenplaning i hög fart, är allvarligt.

Det finns nu fler alternativ, en kraftig avåkning följt av ett antal volter i närheten av ett vattendrag, alla fyra medvetslösa i en sjunkande bil. - Ridå!!!

Ett annat alternativ, är en mindre dramatisk avåkning mot ett träd eller en bergvägg, en eller kanske två i bilen förolyckas, bilen klarar sig hyggligt, är demolerad, men i körbart skick. Vad gör de överlevande när de förstår situationens allvar? Kanske blir någon rädd och vill skyla över allt genom att dumpa bilen, med den/de som dog i bilen? - Då har vi två eller kanske tre unga män som dumpar bilen med en eller två döda i, eller enbart kropparna, de återvänder sedan till Göteborg, för att börja planera för framtiden. De är rädda att olyckan ska upptäckas och bestämmer sig så småningom för att fly landet, som sjömän, ta värvning i legionen eller dyl.

Ett tredje alternativ är att det vid olyckan bara är en som dör, och att diskussion uppstår bland de överlevande, hur de bäst ska agera. Ponera då att Hymme överlevt och propsar på att de ska kontakta polisen, vilket inte uppskattas av de övriga, varför Hymme lämnar dem och börjar gå mot vägen för att finna någonstans att telefonera. Någon av de två kvarvarande tappar då besinningen och försöker handgripligen stoppa Hymme, varvid en av dem dräps. De två som då återstår agerar som de två i exemplet ovan, dvs. dumpar bilen eller kropparna, för att sedan fly fältet.

Detta kanske redan har avhadlats och uteslutits av er, men känns ändå som en i raden av fler tänkbara händelseförlopp. Vet inte hur ni har resonerat om bilen/bilarna, är det helt uteslutet att bilen dumpats, alternativt sjunkit med alla fyra? Jag vet att någon av de misstänkta bilarna "levde" vidare några år innan skrotning.

Som sagt, en spännande tråd och en makalöst, irriterande svår nöt att knäcka så här långt efteråt.

Med hopp om fler klargöande och framsteg i fallet.

Krachon
Citera
2010-01-26, 03:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
HYMMES MAMMA EBBA OCH BRODERN MANNE - GT - 19-11-1965
http://img269.yfrog.com/img269/8381/hymmesmammaebbaochbrode.jpg
Citera
2010-01-26, 12:04
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Du kan ha rätt i de kan ligga arkiverade på fel ställe. Även om något är preskriberat så slängs inte utredningen. Den gallras ganska hårt och skickas därefter till Landsarkivet.

Nja nu har det faktiskt aldrig funnits något att preskribera. Officiellt sett, så har det aldrig begåtts något brott. Att försvinna är inget brott i sig. Inofficiellt så är dessa försvinnanden något helt annat! Här gäller endast 70 årsgränsen.

Två av de försvunna var myndiga och kunde göra precis som de ville. De andra två var iofs bara 16 resp. 18 år och därmed inte myndiga. Inget av försvinnandena har alltså officiellt sett betraktats som ett brott. Detta är "det fina i kråksången". Inget brott - inget att preskribera.
Ja just därför tycker man att utredningen ju måste finnas någonstans.
Man undrar vad som hänt om folk plötsligt börjat rapportera att de sett någon av dessa herrar? Då borde ju ärendet bli något mer aktivt och polisen måste ju då ha något att "falla tillbaka" på.
Att de anhöriga skulle trycka på tror jag skulle hjälpa men då menar jag inte automatiskt oss utan dem själva. Om de sedan skulle vilja dela med sig av resultatet skulle bara ses som en bonus!
Citera
2010-01-26, 14:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Brott bakom händelserna den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av krachon
Jaha, då var det dags att delta i tråden. Jag har ägnat två dygn till att läsa igenom det mesta i tråden. Kanske har jag missat något och ber om ursäkt för det i så fall. Det flesta stenar har ni säkert redan vänt på men jag vill ändå kolla några saker med er.

Har det begåtts ett brott eller har det skett en olycka, detta är som ni flera gånger diskuterat en central fråga, men det kan röra sig om en kombination.

Om vi förutsätter att Karlsson, Dahlsjö, Hymme & Johansson alla befinner sig i bilen, efter att firma Karlsson & Dahlsjö, i tur och ordning plockat upp Hymme & Johansson.

Första scenariot, En enkel bilolycka.

Fyra unga, förmodligen ganska upprymda, killar i en Bil mitt i sommaren, samtalande om något spännande, kanske samtalet blir något hetsigt beroende på samtalsämnet. De kan ha kommit in på någon aktuell händelse det året, musik - Rolling Stones hade spelat i Stockholm i april, Politik Yngve Holmberg är ny partiledare i Högerpartiet, Kriget i Vietnam pågår och moståndet i Sverige växer, ryssarna har genomfört en rymdpromenad, ja, ni kanske förstår vart jag vill komma.

De unga männen kanske har diametralt olika uppfattningar i någon fråga, som i sin tur leder till en hetsig diskussion och ett ställningstagande för eller emot något. Några tycker tvärtemot vad de andra två tycker. Ponera då att föraren, vem det nu är, deltar i diskussionen, blir upphetsad och säger något till dem i baksätet samtidigt som han vänder sig lätt om för att få ögonkontakt.

Då i ett olyckligt ögonblick tappar den körkortslöse och oerfarne föraren kontroll över bilen, betänk att det förmodligen regnar ordentligt, bilen är gammal och däcken kanske inte de bästa. En gir och en vattenplaning i hög fart, är allvarligt.

Det finns nu fler alternativ, en kraftig avåkning följt av ett antal volter i närheten av ett vattendrag, alla fyra medvetslösa i en sjunkande bil. - Ridå!!!

Ett annat alternativ, är en mindre dramatisk avåkning mot ett träd eller en bergvägg, en eller kanske två i bilen förolyckas, bilen klarar sig hyggligt, är demolerad, men i körbart skick. Vad gör de överlevande när de förstår situationens allvar? Kanske blir någon rädd och vill skyla över allt genom att dumpa bilen, med den/de som dog i bilen? - Då har vi två eller kanske tre unga män som dumpar bilen med en eller två döda i, eller enbart kropparna, de återvänder sedan till Göteborg, för att börja planera för framtiden. De är rädda att olyckan ska upptäckas och bestämmer sig så småningom för att fly landet, som sjömän, ta värvning i legionen eller dyl.

Ett tredje alternativ är att det vid olyckan bara är en som dör, och att diskussion uppstår bland de överlevande, hur de bäst ska agera. Ponera då att Hymme överlevt och propsar på att de ska kontakta polisen, vilket inte uppskattas av de övriga, varför Hymme lämnar dem och börjar gå mot vägen för att finna någonstans att telefonera. Någon av de två kvarvarande tappar då besinningen och försöker handgripligen stoppa Hymme, varvid en av dem dräps. De två som då återstår agerar som de två i exemplet ovan, dvs. dumpar bilen eller kropparna, för att sedan fly fältet.

Detta kanske redan har avhadlats och uteslutits av er, men känns ändå som en i raden av fler tänkbara händelseförlopp. Vet inte hur ni har resonerat om bilen/bilarna, är det helt uteslutet att bilen dumpats, alternativt sjunkit med alla fyra? Jag vet att någon av de misstänkta bilarna "levde" vidare några år innan skrotning.

Som sagt, en spännande tråd och en makalöst, irriterande svår nöt att knäcka så här långt efteråt.

Med hopp om fler klargöande och framsteg i fallet.

Krachon

Stort tack för visat intresse krachon.

"Dahlsjö-gänget" hade med största sannolikt vare sig intresse för politik eller rymdpromenader. Vad jag grundar detta på är efter många och långa samtal med anhöriga. Dessa personer läste på sin höjd en dagstidning. Här fanns det helt andra intressen s.a.s. Hur det förhöll sig med "Hymme" vet jag inte men han skall tydligen ha varit intresserad av att debattera.

"Den duvblå" kan ev. ha "levt" vidare men den kan lika gärna ha slaktats. Delarna kan t.ex. ha exporterats till Norge. Varför jag tror på en slaktning beror på uppgifter som jag har.

Nu var i o f s Karlsson ej innehavare av ett körkort. Dock tror jag att han hade ganska stor erfarenhet av att köra bil. Vi vet iaf att han hade kört bilen till Borås samt att han kört stadstrafik åtminstone sedan våren/försommaren 1965 utan att ha åkt fast. Flera personer som lever än i dag har både sett O18920 samt även åkt med i den som passagerare. Folk kan berätta hur Karlsson körde omkring och gapade och skrek. Troligtvis hade han många gånger inför en bilkörning tagit sig en styrketår. Däremot Dahlsjö kunde inte köra bil. Dessa uppgifter ang. Karlssons resp. Dahlsjös körduglighet kommer från ett antal av varandra oberoende källor.

Vad som exakt hände den 29 juli 1965 vet jag inte? Det som hände var dock i allra högsta grad av kriminellt slag. Detta enligt indikationer och "hintar".
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-26 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in