Precis klar med Ulf Danielssons "Den bästa av världar".
Ulf Danielsson är professor i teoretisk fysik och har skrivit den här boken för att förklara världsbilden hos en fysiker. Det blandas vetenskap, religiösa perspektiv, historia, filosofi och biologi. En hel del populärvetenskap dyker upp. Man behöver inte vara en komplett fysiknörd för att förstå boken. I början är boken lite stapplande för att bli riktigt bra och självsäkert skriven fram till slutet - då man egentligen skulle vilja ha lite mer. Ger den betyget 8 av 10.
Det förefaller mig fullt möjligt att föreställa sig en värld med varelser som går omkring och diskuterar existentiella frågor om medvetandet utan att dessa varelser är något annat än själlösa automater utan minsta tillstymmelse till medvetande.
Humanisten i mig vill också hävda att det föreligger en meningsfull skillnad mellan en sådan värld och en värld där varelserna är medvetna;
att en värld utan medvetanden på något sätt är en sämre värld. Det är förresten inte möjligt att utesluta att det är just en sådan värld vi lever i.
(- Det talas om artificiell intelligens kontra mänsklig intelligens)
Ganska lättläst. Den är vetenskaplig, så det är inte bara ett slöseri med tid på ren underhållning utan här kan man lära sig något om världen vi lever i också.
Jag har snöat mig in på att jag vill läsa hela Da Vinci Koden, den är riktigt bra stundtals, vissa delar i boken intresserar mig mindre dock, men boken har sina höjdpunkter (har läst 250 sidor hittills).
Dessutom läser jag Död Zonav Stephen King som författare. Jag har gillat allt jag har läst hittills i boken, men jag är bara ca 70 sidor fram i boken, men den har lyckats fånga mig redan.
Jag har snöat mig in på att jag vill läsa hela Da Vinci Koden, den är riktigt bra stundtals, vissa delar i boken intresserar mig mindre dock, men boken har sina höjdpunkter (har läst 250 sidor hittills).
Den hör verkligen till bland det sämsta som jag har läst.
Snart färdigläst och hittills bra samt spännande berättelse som Ken målar upp, minns då han släppte första plattan med Mamma som spelades på ZTV och hela faderittan kring Vattenfestivalen. Var dock väldigt ung då (13 bast) och mycket tänkte man ju inte på då det hände i realtid så bra att få det berättat åt en nu med hans egna ord och reflektioner, följt Ken mera aktiv sen 06-07 då han släppte Äntligen hemma-skivan. Gillar mycket av det som jag läser även om det går att ifrågasätta en hel del grejer som känns väldigt kryddade, som att Ken skulle till USA och producera musik åt Eminem, men men...
Sjömannen som föll i onåd hos havet av Yukio Mishima.
Jag började läsa för en liten stund sedan och har bara kommit 45 sidor, men hittills är den riktigt bra. Väldigt intressant med ett vackert språk, bra karaktärer med drömmar och ångest.
Min första bok av Mishima. Redan nu sugen på att läsa mer!
Den hör verkligen till bland det sämsta som jag har läst.
Nämen sluta nu. Jag älskar Dan Browns episka äventyr, som kan vara lite over the topp ibland & lite mycket insnöande på platser/byggnader/illuminati & diverse konspirationer som jag aldrig kommer minnas, men på det hela taget är hans böcke namnam för mig