2014-06-03, 22:11
Medlem
Ray.Millands avatar
Just nu läser jag Bränt Barn av Stig Dagerman. Har tidigare läst Tysk Höst och Ormen av honom. Jag tycker att han är en fantastisk författare, en av mina favoriter! I Bränt Barn är hans skrivande i toppklass och språket är otroligt vackert. Har inte kommit så långt dock eftersom Dagerman alltid tar lite tid för mig att läsa, även om han är riktigt bra!
Citera
2014-06-03, 22:36
Medlem
nestesaippuas avatar
Stephen King - Benrangel

Har läst Kings bok "Duma Key" tidigare och jag gillade mystiken med övernaturliga krafter blandat med lite skräck i handlingen. Mycket av samma element finns med i Benrangel och jag tycket att den har en bra blandning av spökhistoria och thriller, intressanta karaktärer och ett bra driv.
Citera
2014-06-04, 14:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ray.Milland
Just nu läser jag Bränt Barn av Stig Dagerman. Har tidigare läst Tysk Höst och Ormen av honom. Jag tycker att han är en fantastisk författare, en av mina favoriter! I Bränt Barn är hans skrivande i toppklass och språket är otroligt vackert. Har inte kommit så långt dock eftersom Dagerman alltid tar lite tid för mig att läsa, även om han är riktigt bra!

Min favoritbok av Dagerman! Han tog livet av sig bara drygt 2 kilometer ifrån där jag bor och finns faktiskt en park tillägnad honom som kommunen har byggt, väldigt fin och finns en del citat av honom där på skyltar.
Citera
2014-06-04, 15:18
Medlem
filipjanssons avatar
Leni Riefenstahl - filmskapare i Tredje rikets tjänst av Jürgen Trimborn

Har än så länge bara hunnit läsa prologen men det verkar vara ett rätt maffigt verk redan. Kan bli en spännande läsning.
Citera
2014-06-04, 17:46
Medlem
Quoters avatar
Just nu läser jag 'Flashback' - bättre än vilken bok som helst. Innehåller allting och lite till. Hittills har jag läst någon procent (kanske) men jag hoppas kunna läsa ut hela forat lagom till 2075.
Citera
2014-06-04, 17:55
Medlem
pimmetjes avatar
The Girl Next Door av Jack Ketchum. Jag har fastnat för att läsa skräckböcker och har klämt tre Richard Laymon-böcker de senaste dagarna. Nu kände jag för att läsa något lite mindre smaklöst så jag tänkte att The Girl Next Door kunde passa. Såg filmen för några år sedan men minns inte speciellt mycket. Har bara läst ca 10% av boken och än så länge har inget direkt hänt, utan det känns mest som en Stand By Me-liknande "coming of age"-historia. Jag gillar den än så länge men förhoppningsvis så börjar det bli värre snart
Citera
2014-06-04, 22:51
Medlem
donnamanloves avatar
Jag läser Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez och är väl lite mer än halvvägs. I början älskade jag boken, men nu tycker jag faktiskt den är lite jobbig. Det är lite för många "Aureliano" och "Arcadio" att hålla reda på. Och jag är normalt en sträckläsare (och även rätt snabb) men den här boken tycker jag inte alls fungerar till det, så nu har jag börjat med att bara läsa lite per dag och tycker genast mer om den igen.
Sedan blir väl inte boken mindre jobbig av att mitt exemplar är tryckt i världens minsta text trots att den är inbunden.
Citera
2014-06-05, 01:51
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Jag läser Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez och är väl lite mer än halvvägs. I början älskade jag boken, men nu tycker jag faktiskt den är lite jobbig. Det är lite för många "Aureliano" och "Arcadio" att hålla reda på. Och jag är normalt en sträckläsare (och även rätt snabb) men den här boken tycker jag inte alls fungerar till det, så nu har jag börjat med att bara läsa lite per dag och tycker genast mer om den igen.
Sedan blir väl inte boken mindre jobbig av att mitt exemplar är tryckt i världens minsta text trots att den är inbunden.

Kul att läsa om dina reflektioner hittills. Har själv funderat på att läsa den och hört som du nämner att den ska vara värre än ryska tegelstenar till och med med efternamn och så. Men den lockar ju trots allt med dess fascinerande surrealism. Gabriel Garcia Marquez dog ju den 17 april i år så är det på något vis man kan hylla honom är det väl att läsa boken. Garcia är för övrigt en intressant person utöver författarskapet då han upplevt väldigt mycket i Sydamerika. Utrikeskorrespondent, vän med Fidel Castro, och ska dessutom ha sett ett tåg lastas med döda kroppar i någon djungel och skyfflats iväg.

Skönt att du hitta tillbaka till känslan i boken.
Senast redigerad av messiasibid 2014-06-05 kl. 01:53.
Citera
2014-06-05, 10:53
Medlem
gato12s avatar
Biblioteket var stängt idag av någon outgrundlig anledning så jag plockade på mig en bok på Ica. Den minst dåliga jag kunde hitta var Dold Identitet av Lee Child.
Citera
2014-06-05, 13:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Biblioteket var stängt idag av någon outgrundlig anledning så jag plockade på mig en bok på Ica. Den minst dåliga jag kunde hitta var Dold Identitet av Lee Child.

Gillar du böckerna om Jack Reacher annars eller är det din första bok som du läser om honom?

Själv tog jag en paus ifrån Psykodrama då jag blev ganska illa till mods av den, som vanligt då det gäller Dahlström som författare. I stället så läser jag Neil Gaimans nya bok, Oceanen vid vägens slut. Gaiman var min husgud i tonåren och har läst Amerikanska gudar ett antal gånger genom åren, och denna verkar riktigt bra hittills av de tre kapitlen som jag har läst.
Citera
2014-06-05, 13:35
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar du böckerna om Jack Reacher annars eller är det din första bok som du läser om honom?

Själv tog jag en paus ifrån Psykodrama då jag blev ganska illa till mods av den, som vanligt då det gäller Dahlström som författare. I stället så läser jag Neil Gaimans nya bok, Oceanen vid vägens slut. Gaiman var min husgud i tonåren och har läst Amerikanska gudar ett antal gånger genom åren, och denna verkar riktigt bra hittills av de tre kapitlen som jag har läst.

Läste den där som blev film med Tom Cruise. Och njaäe, blev väl inte helsåld direkt. Det ska vara så jävla machohårt och amerikanskt hela tiden. Korta och snärtiga meningar. En mystisk hjälte som kan slå ner vem som helst. Särskilt styggingar. Men det funkar väl, det fanns typ in get annat att välja på, hellre det än Camilla Läckberg.

Har faktiskt länge funderat på att ta itu med Dahlström. Ska man börja med Järnbörd?
Citera
2014-06-05, 14:21
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har faktiskt länge funderat på att ta itu med Dahlström. Ska man börja med Järnbörd?

Har inte läst den själv ännu då hans äldre böcker är svåra att hitta om man inte kollar på antikvariat i stan eller på nätet, men har läst Hem, Fyr, Papperskorg och Nedkomst och dom kan jag rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in