2011-01-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Inte i klass med Camus, men väl läsvärd. Varje berättelse verkar ta upp en sida av existentialismens problematik, som ex. i Intimitet, som tar upp självförverkligandet kontra behovet att känna sig hemma och behövd i ett sammanhang.
.

Vad menar du? Har du läst novellen 'Muren'?
Citera
2011-01-24, 20:50
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuk
Vad menar du? Har du läst novellen 'Muren'?
Jo, läste Muren för ett tag sedan. Dessvärre avslöjade någon åsna på en hemmafest slutet för mig, så det blev ingen överraskning direkt... Men den var väldigt välskriven. Stämningsfull.

Herostratos är den jag tyckt bäst om än så länge, men En ledares barndom ser ut att kunna ta hem pokalen.

Men, som sagt, jag håller Camus högre. Ge Landsflykten och Riket ett försök så får du se varför!
Citera
2011-01-24, 20:52
Medlem
SweetAsss avatar
Blir kärringläsning nu : Änglar- Marian Keyes.
Citera
2011-01-25, 12:14
Medlem
Krappfiskarns avatar
Pompeii av Robert Harris.
Citera
2011-01-25, 16:37
Medlem
saftad_burks avatar
Påbörjade Tolstoys Aelita tidigare idag.

Har även hittat två till halvlästa novellsamlingar som av en eller annan anledning blivit liggande:

Tjechov - Noveller (förstår inte varför jag la ifrån mig den...)

Ambroise Bierce - An occurrence at owl creek bridge and other stories (hög högstanivå, dessvärre nås den ganska sällan)
Citera
2011-01-25, 17:58
Medlem
Har precis avslutat Förgörelsen av Guillermo del Toro och Chuck Hogan och svär långa ramsor över att sista delen i serien inte har släppts än.

Just nu läser jag eric av Terry Pratchett
Citera
2011-01-25, 18:41
Medlem
Lider av svår boktorka, väntar på bokleverans. Har börjat i tre böcker nu och förkastat alla tre. Först började jag på Här har du ditt liv av Eyvind Johnsson (nobelpristagare).Var på sidan 58 när fann att jag behövde en paus - från berättelsen alltså. Sådant lovar inte gott och jag har heller inte återvänt till den.

Nästa försök är av en författare som heter Yukio Mishima: Bruset av vågor. Måste ha läst någon rekommendation här inne rörande Mishima. Läst ut andra kapitlet, vilar mig etc.

Nu tog jag Nadine Gordimer - också en nobelpristagare väl? - boken heter Bevararen. Tog tvärstopp direkt tyvärr. Alla tre böckerna ligger staplade på varann, uppslagna där jag slutade läsa. Varför, oh varför kan jag inte uppbåda minsta intresse för någon av dem? Tror det beror på att de är för realistiska. Saknar fullständigt "sense of wonder".

Traci Lords "Nattens barn" (som jag till min förvåning fann i en pocketbokhög som deponerats hos mig i stället för soptunnan) var intressant och sträckläsvänlig. Va? Vem kunde tro att den fåfänga f d porrstjärnan kunde stå till tjänst med(stå till tjänst, är jag påverkad av hennes f d yrke? Låter inte bättre) en intressant berättelse om sitt liv?

Till och med Blodets meridian av Cormac McCarthy som jag i förstone dömde ut visade sig vara tillräckligt intressant för att läsas ut trots alla sina hemskheter.

I morgon får jag en ny sändning böcker. Få se vilka av min beställning som jag hugnas med och vilka bibliotekarien av okänd anledning plockar med. Äsch anledningen är nog att det faller sig bekvämast så, fylla upp boklådorna med massa böcker som finns till hands så slipper hon sitta och beställa hem dem jag önskat mig. Förstår henne men blir lite bitter. (Lite? )

Tillägg:
Funderar på det jag skrev att böckerna var för realistiska. Kan absolut inte bero på det: Strindbergs Röda rummet och Tjänstekvinnans son, Hjalmar Bergmans Markurells i Vadköping t ex är realistiska i högsta grad men sträckläsvänliga. Nu kommer jag att tänka på Doris Lessing också, en av hennes första böcker där hon skildrar barn- och ungdomsåren och när hon flyttade till London. Den var också jätteintressant trots våldsamt realistisk! Kommer inte ihåg vad den heter. Bara några exempel i högen av realistiska böcker jag gillat.
Senast redigerad av hindmountain 2011-01-25 kl. 18:51.
Citera
2011-01-25, 20:22
Bannlyst
Jag läser det som finns översatt till svenska, vilket är förvånansvärt lite, av den australiske poeten Les Murray.
Mycket, mycket bra. Rekommenderas.
Citera
2011-01-25, 20:42
Medlem
Unseen Academicals av Terry Pratchett.
Intressant att se hur unseen university fungerar, vilket kan skymtas på flera ställen i boken.
Citera
2011-01-25, 21:23
Medlem
Spawnisens avatar
Snälla Pappa, Nej med Stuart Howarth.
Mycket gripande.
Citera
2011-01-26, 12:13
Medlem
Rakiis avatar
I am Ozzy av Ozzy Osbourne.
Citera
2011-01-26, 17:06
Medlem
Ska börja läsa Garp och hans värld av John Irving ikväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in