2009-08-03, 22:15
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har läst de flesta av Easton Ellis böcker (bortsett ifrån Glamorama) ett antal gånger och är villig att påstå att Lunar Park spelar i samma division som hans övriga, äldre böcker. Blandar en metahistoria med psykologiska freudtolkningar såväl en skickligt ihopsatt spökhistoria om sitt eget levnadsöde. Rekommenderas verkligen!

Jag håller med i stort men skulle vilja påstå att du ska läsa Lunar Park efter du läst iallafall American Psycho och kanske Noll Att Förlora, inte för att den är sämre utan för att den refererar väldigt mycket till många av hans tidigare böcker på ett intressant och rätt kittlande sätt i min mening.

Sen börjar den fantastiskt, får en dipp i mitten för att sedan avslutas på ett väldigt (för mig) tillfredsställande sätt.

Rekommenderas alltså.

EDIT: Ja och själv läser jag alltså Den Hemliga Historien av Donna Tartt, som aldrig verkar vilja lyfta ifrån "lovande" till "bra" (kommit halvvägs ganska precis)
Citera
2009-08-03, 22:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirSkalle
Läser ingenting just nu, sitter spänt och väntar på att den sista delen i "Det Mörka Tornet" ska släppas på svenska. Suck, skulle ha läst den på engelska från början istället

Den kommer väl ut på svenska i höst, eller?
Citera
2009-08-03, 22:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Jag håller med i stort men skulle vilja påstå att du ska läsa Lunar Park efter du läst iallafall American Psycho och kanske Noll Att Förlora, inte för att den är sämre utan för att den refererar väldigt mycket till många av hans tidigare böcker på ett intressant och rätt kittlande sätt i min mening.

Det är ju rätt, det refereras ju en del till Less than zero i boken men inte direkt sådär i överlag så man måste ha läst boken innan.
Citera
2009-08-03, 22:20
Medlem
jeremy-joness avatar
Citat:
Det är ju rätt, det refereras ju en del till Less than zero i boken men inte direkt sådär i överlag så man måste ha läst boken innan.

Nej men absolut. Själv läste jag Noll att förlora efter jag läste Lunar Park faktiskt. Så det är väl egentligen bara en krydda.

Någon som vet förresten om "Den hemliga historien" är sådär bra egentligen som den påstås? Har kommit en bit men inte fångats upp riktigt ännu.
Citera
2009-08-04, 00:36
Medlem
K9Devils avatar
Jag tror att hemligheten (ähem), när det gäller Tartts hemliga historia, ligger i vem man identifierar sig med. Så som varande en Henry - om än i kvinnlig form och tjugo år gammal - när jag läste den, så förtrollades jag. Att jag sedan hade såväl en Bunny som en Francis i min omedelbara närhet, och att campusmiljön alltid fascinerat mig, gjorde läsningen superb. Det är mer än ett decennium sedan jag läste boken, men den hänger kvar hos mig ännu. Det är allt jag kan säga. Förlåt min oförmåga att gå in närmre i någon sorts dekonstruktion ... så går det när man har en halv box rödvin skvimpandes innanför skinnet.
Citera
2009-08-04, 17:06
Medlem
Trilbys avatar
Har börjat läsa Pär Lagerkvists Barabbas, verkar mycket lovande!
Citera
2009-08-04, 17:11
Bannlyst
Jag läser boken Godnatt och sov gott av Andrej Sinjavskij. Jag började att läsa den för några få timmar sedan så jag har bara hunnit läsa ett par sidor.
Citera
2009-08-04, 17:15
Medlem
SirSkalles avatar
Citat:
Den kommer väl ut på svenska i höst, eller?

Jepp, det gör den. 09-09-09 om jag inte minns fel, men det är ju alldeles för lång tid. Med tanke på hur Sången om Susannah slutade så vill jag fan inte behöva vänta alls
Citera
2009-08-04, 22:58
Medlem
Krappfiskarns avatar
The Franks av Edward James.
Citera
2009-08-05, 21:24
Medlem
Rakiis avatar
Räddningens öar av Henri "Papillon" Cherriére som jag köpte på ett antikvariat i Rättvik igår. Hittills mycket bra!
Citera
2009-08-05, 21:41
Medlem
Fursten av Niccolò Machiavelli. Att jag aldrig plockat upp denna bok tidigare
Citera
2009-08-05, 23:29
Medlem
Din stund på jorden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto