2009-12-13, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av karakoima
Jag läser faktiskt Maria Gripes böcker. Var lite för gammal då de kom så de gick mig spårlöst förbi då det begav sig. Har nu läst ett par högt för mina barn, insett att vi har något ungdomsmystiskt här hemma som banne mig går utanpå både Rowlings och Tolkien. Åtminstone för mej. Just nu Agnes Cecilia.
Jag ÄLSKAR Maria Gripe. En av mina absoluta favoritförfattare fortfarande som vuxen. Tordyveln flyger i skymningen, Agnes Cecilia och Skugg-serien (Skuggan över stenbänken, ...och de vita skuggorna i skogen, Skuggornas barn och Skugg-gömman) är favoriterna.
Citera
2009-12-13, 02:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhovanion
Jag ÄLSKAR Maria Gripe. En av mina absoluta favoritförfattare fortfarande som vuxen. Tordyveln flyger i skymningen, Agnes Cecilia och Skugg-serien (Skuggan över stenbänken, ...och de vita skuggorna i skogen, Skuggornas barn och Skugg-gömman) är favoriterna.

Och inte att förglömma Glasblåsarens barn.
Citera
2009-12-13, 09:14
Medlem
K9Devils avatar
Läser sista delen i Stephen Kings Dark Tower-serie. Börjar bli (eller började väl egentligen redan i näst sista delen) rätt utflippat Metaperspektiv på allt han nånsin skrivit. Men jag gillar det!
Citera
2009-12-13, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Och inte att förglömma Glasblåsarens barn.
AHH hur kunde jag glömma den?!?! Shame on me!
Citera
2009-12-13, 16:33
Medlem
Shalashaskas avatar
Just nu så läser jag Emil Ciorans På Förtvivlans Krön.
Citera
2009-12-13, 19:56
Medlem
flutts avatar
Börjar för TREDJE gången på Charles de Lints "The Mystery of Grace" - vet inte alls varför jag har så svårt att komma iång, den är inte dålig på något vis alls, men det bara glider in andra böcker emellan ändå...!

http://www.sfreviews.net/delint_mystery_of_grace.html
Citera
2009-12-14, 20:44
Medlem
pirates avatar
Dan Brown - the lost symbol.
Började igår och inledningen är så kryptiskt bra som i hans övriga böcker.
Ska bli skoj att läsa igenom den, då jag tycker böcker är bättre än de filmer som har varit.
Böcker är så mer detaljerade.
Citera
2009-12-14, 21:35
Medlem
Krappfiskarns avatar
Läser Childes klassiska The Dawn of European Civilization (sjätte upplagan), hade gärna velat läsa hans första upplaga från 1925 innan radiokoldatering kom och läsa hans mer "rena" tankar innan han blev influerad av andra arkeologer.
Citera
2009-12-14, 22:09
Medlem
Showzs avatar
Läser Häxan från Portobello av Paulo Coelho mest för att jag inte lånat någon från biblioteket. Mina förväntningar besannas och jag kan nästan tycka att Coelho är en barnslig författare med naiva åsikter, konstiga värderingar som han själv verkar tycka är ovärderliga. Hjälp mig här. Kan Coelho räknas som en bra författare?
Citera
2009-12-14, 22:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Showz
Kan Coelho räknas som en bra författare?

Högst svårt att svara på, men utifrån vad jag uppfattat ifrån folk här i forumet så är han inte det. Själv har jag inte läst någonting utav honom och kommer nog inte att göra det heller.
Citera
2009-12-14, 22:20
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Showz
Läser Häxan från Portobello av Paulo Coelho mest för att jag inte lånat någon från biblioteket. Mina förväntningar besannas och jag kan nästan tycka att Coelho är en barnslig författare med naiva åsikter, konstiga värderingar som han själv verkar tycka är ovärderliga. Hjälp mig här. Kan Coelho räknas som en bra författare?
Mina erfarenheter av Coelho är väldigt små, men precis som man inte behöver träffa en rullstolsbunden person femton gånger för att konstatera att personen sitter i en rullstol behöver man inte läsa särskilt mycket Coelho för att inse att han suger.

Det enda jag läst av honom är Alkemisten, men där finns allt du nämner och lite till. Den naiva tron på att allt kommer ordna sig bara man lämnar det till universum, klyschiga kärlekshistorier, ett slätstruket och tråkigt språk, vilket de smaklösa brukar kalla "läsarvänligt."

Coelho kan inte räknas som en bra författare. Han är tråkig, platt, dum och klyschig.
Citera
2009-12-15, 08:48
Medlem
carebears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Mina erfarenheter av Coelho är väldigt små, men precis som man inte behöver träffa en rullstolsbunden person femton gånger för att konstatera att personen sitter i en rullstol behöver man inte läsa särskilt mycket Coelho för att inse att han suger.

Det enda jag läst av honom är Alkemisten, men där finns allt du nämner och lite till. Den naiva tron på att allt kommer ordna sig bara man lämnar det till universum, klyschiga kärlekshistorier, ett slätstruket och tråkigt språk, vilket de smaklösa brukar kalla "läsarvänligt."

Coelho kan inte räknas som en bra författare. Han är tråkig, platt, dum och klyschig.
Kan bara instämma! Så dumt o naivt som han berättar sin "gudomliga insikt" i sina böcker känns det lika relevant o trovädigt som "munken" med spikmattan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in