2013-08-14, 12:35
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Beställde just Evelyn Waughs A Handful of Dust. Ser framemot den! Någon här som läst den?
Citera
2013-08-14, 18:27
Medlem
bobhnuds avatar
Jag läste ut Ormen av Dagerman för ett tag sedan, och har nu fortsatt med De dömdas ö. Välskriven och ångestladdad litteratur.
Citera
2013-08-14, 18:41
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Jag läste ut Ormen av Dagerman för ett tag sedan, och har nu fortsatt med De dömdas ö. Välskriven och ångestladdad litteratur.

De dömdas ö är tamejfan en av de jobbigaste böcker jag läst, på mer än ett sätt.
Citera
2013-08-14, 18:56
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
De dömdas ö är tamejfan en av de jobbigaste böcker jag läst, på mer än ett sätt.
Jasså, har du lust att utveckla ditt svar lite mer?

Jag har hört att folk tycker att den är svårtolkad, och det kan jag väl delvis hålla med om än så länge, men jag gillar böcker som är lite svårtolkade, så har man något att fundera på.
Citera
2013-08-14, 19:22
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Jasså, har du lust att utveckla ditt svar lite mer?

Jag har hört att folk tycker att den är svårtolkad, och det kan jag väl delvis hålla med om än så länge, men jag gillar böcker som är lite svårtolkade, så har man något att fundera på.

Till att börja med är språket otroligt tjockt och tungt. Det är extrem psykologisk realism med en hel drös stämningsskapande miljöbeskrivningar. Det händer egentligen inte så mycket rent konkret, men det är heller inte det som är grejen. Det viktiga är det som pågår i huvudpersonernas hjärnor, och även innan de hamnar där de nu är, det vill säga på ön. Alla är mer eller mindre trasiga efter tidigare upplevelser, vilket paradoxalt får de fysiska omgivningarna att i vissa fall verka som rena semestern.

Det har skrivits en del om den här boken. I förordet (eller om det var efterordet) till nyutgåvan får man även ta del av Dagermans egna tankar runt bokens tillblivelse. Det verkar ibland som om han inte visste vad han gjorde när de allra febrigaste prosasjoken tillkom. Han bara skrev.
Citera
2013-08-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Beställde just Evelyn Waughs A Handful of Dust. Ser framemot den! Någon här som läst den?

Ja, tror inte du blir besviken om du gillar hans svarta humor.
Citera
2013-08-14, 21:28
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Till att börja med är språket otroligt tjockt och tungt. Det är extrem psykologisk realism med en hel drös stämningsskapande miljöbeskrivningar. Det händer egentligen inte så mycket rent konkret, men det är heller inte det som är grejen. Det viktiga är det som pågår i huvudpersonernas hjärnor, och även innan de hamnar där de nu är, det vill säga på ön. Alla är mer eller mindre trasiga efter tidigare upplevelser, vilket paradoxalt får de fysiska omgivningarna att i vissa fall verka som rena semestern.

Det har skrivits en del om den här boken. I förordet (eller om det var efterordet) till nyutgåvan får man även ta del av Dagermans egna tankar runt bokens tillblivelse. Det verkar ibland som om han inte visste vad han gjorde när de allra febrigaste prosasjoken tillkom. Han bara skrev.
Okej, tack för att du tog dig tid att utveckla ditt svar!

Det låter som om det kommer att bli spännande att fortsätta läsa den i alla fall. Det ska bli intressant att läsa för- och efterordet sedan också. (Väntar alltid med att läsa förordet tills efter att jag har läst klart boken. Ofta avslöjas, och tolkas, alldeles för mycket av bokens innehåll i förordet. Ormen är ett bra exempel på det, men det var intressant att läsa förordet efter att jag hade läst klart själva boken).
Citera
2013-08-14, 22:22
Medlem
Laidfronts avatar
The Dragon Reborn - R. Jordan

Älskar serien so far
Citera
2013-08-15, 13:37
Medlem
Moon The Loons avatar
Köpte ren kiosklitteratur på tågstationen häromdagen.
Nämligen Lars Bill Lundholms - Gamla Stan Morden. Tog den mest för titeln.
Citera
2013-08-17, 11:04
Medlem
Ulf Lundell - Jack. Läste för den många herrans år, nu är det dags igen.
Citera
2013-08-17, 12:31
Medlem
Petterrors avatar
Började precis läsa Ett skrik i mörkret av John Bryson. Den lät intressant ut på förhand och bara läst ett kapitel. Väldigt starkt första kapitel.
Citera
2013-08-17, 13:13
Medlem
toungetieds avatar
Läser om Lev Tolstojs Anna Karenina. Så himla fin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in