2013-03-18, 17:52
Moderator
Allaballawallas avatar
Började läsa White line fever av Lemmy Kilmister idag.
Läste ut Vredens druvor av John Steinbecki lördags och tänkte mest bara läsa något mer upplyftande och halvkul; den här boken verkar kunna vara rätt för det.

Senast redigerad av Allaballawalla 2013-03-18 kl. 17:57.
Citera
2013-03-18, 18:53
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Började läsa White line fever av Lemmy Kilmister idag.
Läste ut Vredens druvor av John Steinbecki lördags och tänkte mest bara läsa något mer upplyftande och halvkul; den här boken verkar kunna vara rätt för det.

Öster om Eden, min vän, det är den du bör börja bläddra i!
Citera
2013-03-18, 21:43
Medlem
Har just "blädderläst" i några diktsamlingar av Hjalmar Gullberg. Har läst honom förut.
Nu när jag läser om honom reflekterar jag mera över personen Gullberg. "Kyssande vind" t ex. Tyckte den var så vacker. När jag nu läser om den smyger sig ett intryck på av en nöjd Hjalmar som har fått sin vilja fram: "Från din mun har han kysst, det sista av motstånd som fanns, din mun ligger tyst med halvöppna läppar mot hans..." (Ja, där vann jag!)

Men men, han tänker inte behålla henne: "Du var ju en annans, blott lånad, en kväll i syrenernas tid, i gullregnets månad". Lite beräknande sådär men med syrenerna och gullregnet blir det så hisnande vackert och ljuvt vemodigt.

Förresten måste han vara bra. De här raderna fastnade nu: "Svart är mitt hår och benat över pannan. Svart är mitt hår men vid tinningarna vitt." Känns som om jag identifierar mig med de raderna. Trots att jag inte är svarthårig och inte har någon bena eller vitt vid tinningarna. Jag är ju inte ens man för guds skull!
Citera
2013-03-18, 22:19
Medlem
Aquaracers avatar
Avslutade precis Orwells: 1984. Pinsamt att jag inte har läst den tidigare.

Började härom dagen med Tre män i en båt av Jerome K. Jerome.
Citera
2013-03-18, 23:15
Medlem
bombaccis avatar
Fått hem boken "American sniper" av Chris Kyle. Det var ett par månaders väntetid på boken hos Sthlms stadsbibliotek. Läst ca 40 sidor av boken än så länge bara men tycker den är spännande och intressant.

En bok jag eventuellt skulle kunna tänka mig att äga senare. Får se vad jag tycker när jag läst ut den men intressant med såna här biografier som inte bara handlar om någon trött politiker eller knarkande artist.
Citera
2013-03-18, 23:35
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Avslutade precis Orwells: 1984. Pinsamt att jag inte har läst den tidigare.

Började härom dagen med Tre män i en båt av Jerome K. Jerome.

Mycket rolig bok! Du kommer säkerligen skratta en del. Inte ofta jag skrattar till när jag läser, men den boken är en av få böcker som fått mig att skratta. Men den bör läsas på engelska. Jag föredrar faktiskt svenska som lässpråk, men engelsk litteratur bör enligt mig läsas på engelska.
Citera
2013-03-19, 00:33
Medlem
KenzoTenmas avatar
Just nu läser jag "The Remains of The Days" av Kazuo Ishiguro på Engelsks och måste säga att den är ruskigt bra.

Vad som gör boken eminent är att språket är någorlunda avancerat och väldigt formellt. Med andra ord är boken väldigt lärorik och bra om man vill utveckla sitt språk samtidigt som man underhålls. Definitivt en bok jag skulle rekommendera!
Citera
2013-03-19, 01:22
Medlem
Micke Ls avatar
Läser i vanlig ordning några böcker åt gången. Torgny Lindgrens Ormens väg på hälleberget, Stig Dagermans Ormen och Clarice Lispectors Nära det vilda hjärtat. Ångesten är total i samtliga böcker men angreppspunkterna är olika, likaså förhållningen till den. Lindgrens västerbottniska distans ställer sig i bjärt kontrast till Dagermans penetrerande psykologiska realism och Lispectors plågade ande svävar som en manet i och mellan raderna
Citera
2013-03-19, 12:48
Medlem
Northwest-Passages avatar
Läser för en gångs skull bara en bok just nu - Den levande av Anna Starobinets.
Citera
2013-03-19, 13:34
Medlem
Moon The Loons avatar
The Right Stuff av Tom Wolfe. Så filmen (som är mycket bra) för länge sedan men misstänker att boken är strået vassare då Wolfe är en av mina absoluta favoriter.
Citera
2013-03-19, 15:53
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Öster om Eden, min vän, det är den du bör börja bläddra i!

Var och lyfte lite i den, men tänkte att jag bara skulle läsa något jag kan flabba mig igenom först och främst. Det är inte omöjligt att det blir Öster om eden efter White line fever; gillar Steinbecks sätt att skriva (Älskar Riddarna kring Dannys bord/Tortilla Flat.) så det är nog möjligt att det blir den...

White line fever är nog ändå utläst under onsdagen...
Citera
2013-03-19, 21:26
Medlem
Spyrrans avatar
Peter James - Den enes död.

Har läst de föregående böckerna om Roy Grace (skrivna av Peter James, och det är en bokserie). Så kände att jag vill läsa resterande böcker också. Även om det finns småsaker som stör mig (men det beror mest på att bokserien är som den är, inte boken i sig), så verkar boken hyfsat okej än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in