2010-04-10, 16:22
Medlem
BradDourifs avatar
Blandar upp DeLillos White Noise med Paul Austers samlade sakprosa och lite noveller och essäer av Aldous Huxley. DeLillo tråkar ofta ut mig (Underworld borde ha dragits över med minst ett par klippande händer innan publicering; långa stycken var tråkiga intill oläslighet) men gnistrar till en gång iblann - om det är tillräckligt ofta för att motivera vidare läsning har jag inte bestämt mig för än. Med Auster förhåller det sig på ungefär samma sätt, med skillnaden att han ibland lyckas få till rent ofattbart dåliga passager. Vad som fick mig att köpa hans collected non-fiction övergår såhär efteråt, i nyktert tillstånd, mitt förstånd, meneeh... tja, som man kan förvänta sig är det inte varken vidare djupsinnigt eller snyggt. Därav Huxley, perfekt som komplement till (tr)å(k)ster då hans analyser av samhälleliga fenomen eller litterära karaktärer är både eleganta och fyndiga. Någon som har koll på om det finns några sjyssta utgåvor av Huxleys samlade?
Citera
2010-04-10, 16:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Just Röda rummet har jag också i bokhyllan och ska väl ta mig igenom i sinom tid. Känns dock inte som att man vill ge sig på den direkt efter att ha läst Hemsöborna.

Ja, det kan vara en bra fördel i och med Strindberg att läsa lite annat emellan så inte historierna som så slinker in i varandra. Blir lätt så för mig då jag läser flera böcker av en och samma författare på rad.
Citera
2010-04-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, det kan vara en bra fördel i och med Strindberg att läsa lite annat emellan så inte historierna som så slinker in i varandra. Blir lätt så för mig då jag läser flera böcker av en och samma författare på rad.

Ja. Jag personligen känner att jag vill låta boken sjunka in innan jag tar tag i ett annat verk av samma författare. Då är det utmärkt att läsa något annat emellan.
Citera
2010-04-10, 16:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
DeLillo tråkar ofta ut mig

Kul att jag inte är ensam om att uppfatta DeLillo i den formen, då jag själv har försökt att ge mig i kast med hans böcker, främst Falling Man som jag inte gillade alls. Har sneglat på den där boken om grabben som löser någon matematisk gåta, men känns i extremaste laget för min smak.

Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Ja. Jag personligen känner att jag vill låta boken sjunka in innan jag tar tag i ett annat verk av samma författare. Då är det utmärkt att läsa något annat emellan.

Samma här!
Citera
2010-04-10, 16:56
Medlem
Röda rummet var för svår för mig vill jag tillägga, läste det första kapitlet men det var för gammalmodig svenska och svårt annars också kanske. Fattade inte mycket

Överhuvudtaget så tror jag mig ha svårt för denna gammelsvenska, läste Ormens väg på hälleberget av T. Lindgren o det gick inte heller, fastän jag beundrar Lindgren starkt i övrigt
Citera
2010-04-12, 12:40
Medlem
Lite bra sci-fi för den invigde med "A Thousand Sons" av Graham McNeil.
Citera
2010-04-12, 13:19
Medlem
Affelindos avatar
60 Years Later: Coming Through the Rye

En oauktoriserad "uppföljare" till A Catcher in the Rye av J.D. Salinger.

Här får man följa Holden Caulfield 60 år år efter A Catcher in the Rye. Egentligen är det inte bara Holden vi följer utan även hans skapare och hans strävan att göra sig av med sin romanfigur som har hemsökt honom i så många år. En metaroman som faktiskt inte är ett dugg intresssant trots att jag älskade A Catcher in the Rye. Idén var intressant men den verkar falla på utförandet. Otroligt tråkig prosa. Man försöker verkligen återskapa Holden Caulfields uttryck men det blir inte riktigt rätt. Språket blir bara platt och dött. Jag plöjer mest igenom den för att ha den avklarad innan jag skall ta tag i P.O. Enqvist.

Lite länkar:
http://www.abebooks.com/books/coming-through-catcher-rye/60-years-later.shtml
http://www.huffingtonpost.com/2009/06/04/60-years-later-coming-thr_n_211381.html
Citera
2010-04-13, 21:00
Medlem
DoktorDoktors avatar
Har precis börjat läsa "De välvilliga" av Jonathan Littell. Den är tyvärr lite trög nu i början och jag hoppas att det lossnar.
Citera
2010-04-13, 21:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDoktor
Har precis börjat läsa "De välvilliga" av Jonathan Littell. Den är tyvärr lite trög nu i början och jag hoppas att det lossnar.

En väldigt bra men samtidigt obehaglig historia.
Citera
2010-04-13, 21:38
Medlem
DoktorDoktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En väldigt bra men samtidigt obehaglig historia.

Ja jag känner att jag ska ge boken en chans. Det är just nu frånbörjan som det är väldigt grötigt, man ska lära känna alla karaktärer osv. men det blir säkert bättre.
Citera
2010-04-14, 00:14
Medlem
Har just börjat i Dirty Sally av Michael Simon. Verkar vara en sådan där typiskt "hårdkokt" deckare. Vi får väl se, är på sid 43 nu, minns knappt vad jag läst. Vet inte om ska fortsätta men har å andra sidan inte mycket till alternativ just nu.

Har fått många böcker i den tuffa stilen av god vän som tror att jag bara läser sådant! Bland annat Rickard Flinga, "Iskallt och stenhårt", och "Massmördaren" som handlar om uppspårandet och gripandet av Rysslands värsta seriemördare, dömdes till slut -92 för 50-tal bestialiska mord på unga flickor, kvinnor, barn.

Har emellertid inte haft någon känsla för dylika ruskigheter, i stället läst om Dean Koontz "Hjärtats mörka flod". Kanske skriver något om den i "reflektioner".
Citera
2010-04-14, 00:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hindmountain
...och "Massmördaren" som handlar om uppspårandet och gripandet av Rysslands värsta seriemördare, dömdes till slut -92 för 50-tal bestialiska mord på unga flickor, kvinnor, barn.

En fråga bara; handlar den boken om Andrei Chikatilov måhända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in