2013-03-02, 23:28
Medlem
Gamblors avatar
Läser "Consider Phlebas" av Iain M. Banks. Gillar't skarpt!
Citera
2013-03-03, 10:47
Bannlyst
Läser Roslund och Hellströms "Edward Finnigans upprättelse". Herrejävlar vad spännande den är. En skicklig filmregissör hade kunnat göra ett mästerverk av den här boken.
Citera
2013-03-03, 19:21
Medlem
jimmyfingerss avatar
Hundra sidor in i One Flew Over the Cuckoo's Nest. Riktigt bra hittills. Skiljer sig från filmen bland annat i att den berättas ur indianens perspektiv (för er som inte redan visste detta.)
Citera
2013-03-03, 20:42
Medlem
Jag har precis läst ut "Saga från valhalla" och fått ett spirande intresse för fornnordisk mytologi.
Det är egentligen den sista delen av en triologi, men böckerna är fristående.

Boken är skriven på ett sätt som är tänkt att kontrastera mot alla religiösa berättelser där gudarna i huvudsak är män, och den fokuserar på Frejas dotterdotter, Saga.

Många starka och mångfacetterade kvinnoskildringar.
Citera
2013-03-03, 22:15
Medlem
Gamblors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Hundra sidor in i One Flew Over the Cuckoo's Nest. Riktigt bra hittills. Skiljer sig från filmen bland annat i att den berättas ur indianens perspektiv (för er som inte redan visste detta.)

Förmodar du läser den på engelska men frågar i alla fall om du vet hur den är på svenska, bra eller dålig?
Citera
2013-03-04, 10:55
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamblor
Förmodar du läser den på engelska men frågar i alla fall om du vet hur den är på svenska, bra eller dålig?

Ja jag läser den på engelska, men jag kan se för mig att den gör sig lika bra på svenska. Bedömer den inte som en svåröversatt roman där man missar mycket genom att inte läsa den på originalspråk. Så läs på svenska du, om du vill
Citera
2013-03-04, 11:45
Medlem
Mig äger ingen - Åsa Linderborg. Hjärtskärande.
Citera
2013-03-04, 11:54
Medlem
Gamblors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Ja jag läser den på engelska, men jag kan se för mig att den gör sig lika bra på svenska. Bedömer den inte som en svåröversatt roman där man missar mycket genom att inte läsa den på originalspråk. Så läs på svenska du, om du vill

Bra att veta. Tack för svaret.
Citera
2013-03-04, 13:04
Medlem
Darling Jim av Christian Mørk

Den började lite trögt men blir bara bättre.
Lättläst och underhållande.
Ville gärna läst dom sista 80 sidorna igår kväll men klockan var för mycket.
Citera
2013-03-04, 15:45
Medlem
filipjanssons avatar
Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro. Har redan sett filmen som jag tyckte var intressant, så jag tänkte: varför inte läsa boken?

Och nu gör jag det.
Citera
2013-03-05, 23:50
Medlem
"Äcklet" av Jean-Paul Sartre. Otroligt intressant med intressanta perspektiv på livet som jag starkt rekommenderar.
Citera
2013-03-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramleh
Vad tycker du om Döda själar? Den har varit på min att-läsa-lista länge nu. Jag kan välja att läsa den på engelska eller svenska. Jag köpte den engelska versionen då jag inte kunde hitta den svenska versionen, sen gav en bekant mig den på svenska. Jag antar att det är lika bra, om inte bättre, att läsa den svenska översättningen.

Än så länge är den väldigt bra och mycket rolig. Jag har inte hunnit så långt men har redan brustit ut i skratt ett antal gånger åt de minst sagt lustiga karaktärerna Tjitjikov stöter på. Har varit insnöad på rysk litteratur ett tag nu och Gogol imponerar. Rekommenderas!

Så länge du inte behärskar verkets originalspråk så bör du läsa det på ditt modersmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in