2014-01-11, 18:56
Medlem
Har just läst ut Expiration date av Tim Powers. Vilken Bok! Vilken fantasi! Handlingen är helt otrolig vilket till en del beror på att det är spöken som för handlingen framåt! Så småningom får man grepp om det hela och tre huvudpersoner utkristalliserar sig: Elvaåringen som flyr för sitt liv sedan han sett sina föräldrar döda, munkavleförseda och med ögonen utrivna. Av ett spöke. En man och en flicka som också är på flykt. Handlingen utspelas som sagt i en värld som är så bisarr att man måste gå tillbaka och läsa om flera gånger för att fatta... Det här är en bok som passar mig som hand i handske. Och höjden av lycka, den verkar ingå i en trilogi! ska se till att låna de andra två delarna snarast.

Efter denna läsupplevelse har jag precis nyss avslutat en annan, inte helt olika fast här rör det som om en självbiografi. Författaren ifråga har haft en otroligt ruskig barndom, men inte bland de fattiga utan bland välbärgade intellektuella. Det är Augusten Burroughs som berättar om sin barndom i boken Det är nåt som inte stämmer. På amerikanska "Running with Scissors" vilket är ungefär vad författaren verkar göra i den värld där vi följer honom från elvaårsåldern till slutet av tonåren. Han är bög från födseln. Det blir så naturligt; det här är bland det första man läser, han är ensam föräldrarna har gått ut (mamman) eller barrikaderat sig i sitt arbetsrum (pappan):"Jag får alltihop för mig själv. ... Jag ska vrida på vardagsrummets spotlights, lysa upp öppna spisen, soffan. Jag ska släcka ljuset och vrida på alla spotlights i hallen, över dörren. Jag ska springa från väggen och ställa mig i ljuset. Jag ska bada i ljuset som en stjärna och säga: "Tack för att ni har kommit hit ikväll för att höra mig läsa poesi." Jag ska ta på mig den klänning mamma lät vara. Den är lång och svart av ren polyester, mitt älsklingstyg därför att det rör sig. Jag ska ta på mig hennes klänning och hennes skor och jag ska vara hon. Osv.

Och sedan blev det mycket bråk om den här boken, mamman lämpade ju över honom till sin psykiaters hushåll där allt var otroligt bisarrt och han berättar rent ut hur det var. Läs den!
Citera
2014-01-11, 19:11
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
"Brave New World" har jag precis börjat läsa. Ska bli spännande, har riktigt höga förväntningar på den här boken.
Du kommer inte bli besviken. Är kanske den bästa dystopiska boken någonsin, bra Orwells 1984 är på samma nivå. Helt otroligt bra! Ha i bakhuvudet alltid att den är skriven 1931...
Citera
2014-01-11, 20:02
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Du kommer inte bli besviken. Är kanske den bästa dystopiska boken någonsin, bra Orwells 1984 är på samma nivå. Helt otroligt bra! Ha i bakhuvudet alltid att den är skriven 1931...

Jag har inte läst färdigt den. Inte för att den var dålig, och inte heller för att den var för äcklig, även om den var ganska äcklig det jag läste. Men jag tappar lätt koncentrationen, börjar på en annan bok och så ställer jag tillbaka boken i bokhyllan efter att den legat på nattduksbordet i ett halvår utan att jag läst något mer.

Men jag ville bara lägga till Kallocain på listan, och även Bradburys Fahrenheit 451 brukar ju rekommenderas tillsammans med de tre men den har jag inte heller läst.

Själv läser jag bland annat Hamsuns Viktoria och Saeterbakkens Genom natten.
Citera
2014-01-11, 20:12
Medlem
TomJonass avatar
Alf R Jacobsens Angrep vid daggry. På norska, finns nog inte på svenska. Handlar om striden om Narvik 1940. Visste ni att alltihop handlade om tillgången på järnmalmen från Kiruna.
Alf R Jacobsen har skrivit en hel serie faktaböcker om det grymma kriget uppe i Finnmark, inklusive om slagskeppen Scharnhorst och Tirpitz. Och de flesta finns på svenska. Oerhört fascinerande och intressanta. Låna gärna nån på biblioteket
Citera
2014-01-12, 18:29
Medlem
Rakiis avatar
Läste första akten av Kaos är granne med Gud av Norén på bussen för en stund sedan, håller samma kvalité som Natten är dagens mor hittills.
Citera
2014-01-13, 02:09
Medlem
chessjamts avatar
The Lion, the Witch and the Wardrobe av C.S. Lewis.

Läste tidigare idag (läs igår) ut The Magicians Nephew och gillade den skarpt. Är nog fan första gången en bok är så pass fängslande att jag läser ut den på en dag. Nu var den iofs inte så tjock och ganska lättläst, men ändå. Trodde inte att det skulle gå så lätt att sluka den på en sittning.

Har aldrig läst de här Narnia-böckerna förut men haft dem på min "Att läsa"-lista ett bra tag. Efter att ha läst alla böckerna i GRRMs ASOIAF så känns den här fantasyserien mer "säker" och trygg. Förstår såklart att de här böckerna är betydligt mer barninriktade än Martins serie. Ser hursomhelst fram emot de andra böckerna om landet Narnia. Just nu så har Lucy precis gått in i garderoben och kommit ut på andra sidan. Genialiskt av Lewis att konstruera en väg eller portal mellan världar sådär. Riktigt smart.

Kommer nog att läsa mer fantasy framöver. Har blivit riktigt insnöad i den genren nu.
Citera
2014-01-13, 02:23
Medlem
Hestapos avatar
Grottbjörnens folk av Jean M. Auel, det var hennes debutroman (1980). Den handlar om när en cromagnonkvinna, Ayla möter en neandertalklan och att hon adopteras efter att ha skilts från sina föräldrar genom en jordbävning.

mvh
Citera
2014-01-13, 08:38
Medlem
Krellyans avatar
Lade ner Koontzs senaste till förmån för ytterligare en bizarrobok, också denna gång Cameron Pierce. Abortion Arcade är en samling på tre berättelser. Gillade första skarpt, No Children, som utspelar sig på en människofarm driven av zombies, där männen föds upp enbart för att fortplanta sig en gång, för att sedermera avrättas. Vi följer Grieves, som älskar sin Pym, och hur han förbereder sig för sin bröllopsdag - vilket är dagen han får ligga och sen dör.
Andra berättelsen, The Roadkill Quarterback of Heavy Metal High är i en annan ton, om varulven Danny som går på Heavy Metal High, och hur han måste ha en olycka innan den stora matchen mot Old Time Vampires i amerikansk fotboll. Rätt underhållande, men kunde skippat matchreferatet. Är inte färdig med den än och sedan återstår The Destroyed Room, vilket källor, på goodreads.com bl.a., anses vara den bästa av de tre.
Citera
2014-01-13, 13:58
Medlem
Jag läser Cormac McCarthys Vägen. Det här är riktigt riktigt bra.

Citera
2014-01-13, 14:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Jag läser Cormac McCarthys Vägen. Det här är riktigt riktigt bra.

Riktigt bra bok, valde den till en av Flashbacks dåvarande bokcirklar kring 2008.
Citera
2014-01-14, 00:04
Medlem
bombaccis avatar
Jag har ganska nyligen börjat med Stolthet och fördom och zombier av Jane Austen och Seth Grahame Smith.

Det är alltså baserad på klassikern stolthet och fördom av Jane Austen men där smith har ändrat lite och lagt till delar med zombier.

Jag har läst klassikern och givetvis är klassikern mycket bättre. Det här är dock en ganska så lättsam läsning innan man ska sova.

Lite nyfiken på hur det ska sluta. Fast egentligen är jag mest intresserad av huvudstoryn och visar väl hur bra Austens roman är. Kommer förmodligen att läsa den igen.

Boken börjar med

"Det är en allmänt erkänd sanning att en zombie som åtnjutit hjärna kommer att vilja ha mer hjärna"

Det är trevligt att det finns illustrationer med i boken också. När de skriver om hur damerna dödar zombies med dolkar så började jag fantisera om att börja på Escrima, så småmysig och lättsam men absolut inget skönlitterärt mästerverk.

Lånade boken på biblioteket och det gjorde jag nog rätt i. Tror inte att jag skulle vilja äga den här boken även om den är lättsmält. Kommer nog skaffa boken "svindlande höjder" som är lite som jane austens klassiker.

Såhär ser boken ut

http://www.adlibris.com/se/bok/stolthet-och-fordom-och-zombier-9789185861224
Citera
2014-01-14, 10:52
Medlem
Cliffords avatar
Plöjde klart Nyckeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg förra veckan. Välskriven och spännande precis som de tidigare delarna, men vissa av manusvändningarna kändes lite konstlade och onödiga och vissa viktiga skeenden kändes jäktade och kunde ha utvecklats mer. Ändå jävligt habil underhållning, som Sudden hade sagt.

Nu läser jag Cigarett av Per Hagman, har aldrig läst honom tidigare och tänkte att det var lika bra att börja från början. Har väl kommit halvvägs ungefär och den är väl som väntat. Sprit, knark och sex i Stockholm på sent 80-tal. Påminner om Bret Easton Ellis men utan våldet, lite som en svennigare version av Noll att förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in