2010-04-03, 16:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungsynvinkel
Läser två böcker just nu. Den ena är "Brott & Straff" av den ryske författaren Fjodor Dostojevskij och den andre är "Och världen skälvde" av Ayn Rand.

Vad tycker du hittills om respektive bok?
Citera
2010-04-03, 20:24
Medlem
BradDourifs avatar
Alternerar just nu Malcolm Lowrys "Under the Volcano" med Hawthornes "The Scarlet Letter" och Mircea Cartarescus "Orbitor: vänster vinge". Har av någon anledning - som nu när jag börjat läsa ter sig än mer outgrundlig - aldrig tagit mig för att läsa vulkanboken. Ett par tankar såhär halvvägs in i boken: hur många likheter har boken inte med Joyces Ulysses? Och hur oändligt mycket bättre är den inte? Joyce, den pretentiöse brillormen från Irland, tillhör en förkastlig skara jag knappt tål att se åt: den sketna tradition som håller form-före-innehåll, intellekt-före-känsla, form-före-innehåll. Joyces bok är stram i sin "experimentlusta", tråkig i sin oförutsägbarhet, kvävande i sitt intellektuella stoltserande - och på vägen lyckas den tappa alla band till det den avbildar (människan och världen). Lowry, å andra sidan, gör experimenten till en essentiell del av den berättade berättelsen (snarare än ett nödvändigt ont), får den spretiga boken att kännas som en dynamisk helhet (snarare än ett fult, styvmoderligt sammansatt lapptäcke) - han har helt enkelt det "språkliga ekvilibrister" som Joyce och (för att ta ett svensk exempel!) Malte Persson ofta saknar: känsla.

Någon som har koll på Lowry å känner för att tipsa om något annat ur hans tyvärr inte alltför digra produktion?
Citera
2010-04-03, 22:16
Medlem
Rakiis avatar
Kul att läsa om Lowry! Under the Volcano ligger hemma och ska ta itu med den snart efter Ellroy.
Citera
2010-04-04, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vad tycker du hittills om respektive bok?

Har precis börjat på dom båda så har inte kommit särskilt långt men Brott & Straff verkar onekligen intressant. Har nyligen börjat intressera mig för Nietzsches idéer och fick denna bok rekommenderar för mig, så skall läsa den med glädje. Och världen skälvde känns aningen segare men får hoppas den tar lite fart med tiden. Brott & Straff skall läsas ut den kommande veckan iallafall. Har du läst dom, isåfall vad tyckte du?
Citera
2010-04-04, 01:10
Medlem
Kepss avatar
Jan Guillous Den Enda Segern. På ljudbok.
Citera
2010-04-04, 05:41
Bannlyst
Laste precis ut Mankells, Kinesen. Riktig usel kiosk deckare. Nastan som han forsokte gora upp med sina egna ungdoms vanster tankar. Hatar nar forfattare forsoker vava in egna tankar och teorier, typ Lapidius andra med massa tjafs om Palme. Sakert hans egna lilla sido utredning. Trakigt
Citera
2010-04-04, 10:04
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Alternerar just nu Malcolm Lowrys "Under the Volcano" med Hawthornes "The Scarlet Letter" och Mircea Cartarescus "Orbitor: vänster vinge". Har av någon anledning - som nu när jag börjat läsa ter sig än mer outgrundlig - aldrig tagit mig för att läsa vulkanboken. Ett par tankar såhär halvvägs in i boken: hur många likheter har boken inte med Joyces Ulysses? Och hur oändligt mycket bättre är den inte? Joyce, den pretentiöse brillormen från Irland, tillhör en förkastlig skara jag knappt tål att se åt: den sketna tradition som håller form-före-innehåll, intellekt-före-känsla, form-före-innehåll. Joyces bok är stram i sin "experimentlusta", tråkig i sin oförutsägbarhet, kvävande i sitt intellektuella stoltserande - och på vägen lyckas den tappa alla band till det den avbildar (människan och världen). Lowry, å andra sidan, gör experimenten till en essentiell del av den berättade berättelsen (snarare än ett nödvändigt ont), får den spretiga boken att kännas som en dynamisk helhet (snarare än ett fult, styvmoderligt sammansatt lapptäcke) - han har helt enkelt det "språkliga ekvilibrister" som Joyce och (för att ta ett svensk exempel!) Malte Persson ofta saknar: känsla.

Någon som har koll på Lowry å känner för att tipsa om något annat ur hans tyvärr inte alltför digra produktion?

Tipsar gärna om två favoriter:
Dark as the Grave Wherein my Friend is Laid - något av en metaroman, där Lowry tio år senare återvänder till Mexico och de platser och människor han skildrade i Vulkanen. Omistlig om man älskar hans mästerverk. Inte lika helgjuten, men den har samma dallrande nervighet och samma självutlämnande klarsyn. Oförgömliga scener och formuleringar som etsar sig fast på varje sida.

En pärla med alldeles speciell glöd är kortromanen Lunar Caustic , ständigt omarbetad, aldrig färdig. Handlar om hans tid under isen i New York på 30-talet, då han togs in på Bellevue Hospital för akut alkoholism. Lite Gökboet över den, men mörkare och mera obarmhärtig. (Ingår i vissa utgåvor av novellsamlingen Hear Us Lord..., men har även utgetts separat.)

Däremot vill jag avråda lite från sista romanen October Ferry to Gabriola, som är krampaktig och stum. Trots flera försök har jag aldrig lyckats komma igenom den.
Senast redigerad av SilverTip 2010-04-04 kl. 10:32.
Citera
2010-04-04, 16:53
Medlem
Eremitens avatar
Horacio Castellanos Moya - Sanslöshet (Insensatez).

"Castellanos Moya skriver som om han befann sig djupt ner i någon av sitt hemlands vulkaner. Det här låter som magisk realism. Men det finns inget magiskt med hans böcker förutom möjligtvis hans medvetna stil. Moyas fräna humor är en tickande bomb som hotar att rubba hormonbalansen hos de imbecilla nationalisterna. Jag kan inte tänka mig ett mer hedrande betyg åt en sann författare."
Roberto Bolaño

Moya är en exilförfattare som föddes 1957 i Honduras och växte upp i El Salvador. Hans litterära influens är Thomas Bernhard.

Citat:

Senselessness [Sanslöshet] is the eighth novel by Salvadoran writer Horacio Castellanos Moya and, remarkably, the first to appear in English. Moya has been hailed as El Salvador's foremost novelist, and Senselessness, published in Spanish in 2004, took only four years to arrive in the States—not a bad track record, considering that Roberto Bolaño's The Savage Detectives, released here last fall, was first published in 1998.

A chaptered but nearly paragraphless 142 pages, Senselessness reads like a vicious, novella-length rant by the Austrian writer Thomas Bernhard—had Bernhard spent his developmental years drinking mescal in a corrupt, oppressively Catholic Latin America and having sex with passionate Spanish women. Bernhard's influence is obvious, like Joyce's influence on Flann O'Brien and J.P. Donleavy, but never burdensome. By filtering Bernhard's addled consciousness through his own, and steeping it in the humidity of a thinly disguised Guatemala, the novel provides a kind of meta-analysis of the neurotic Austrian master—though it stands alone, too, as an innovative and invigoratingly twisted piece of art.

This is familiar terrain for Moya. In 1997, he published a book titled Revulsion: Thomas Bernhard in El Salvador, an attack on Salvadoran life written with the same piqued intensity as Bernhard's attacks on his homeland, and starring a fictional version of Bernhard himself. Its publication resulted in anonymous death threats to the author and his voluntary exile. Perhaps the ubiquity of such tactics in Central America left Moya unfazed, because Senselessness goes after a neighboring government in a similar way.
http://www.villagevoice.com/2008-06-...o-the-twisted/
Citera
2010-04-04, 20:56
Medlem
Rakiis avatar
Började med Långt ifrån död idag av Peter James, får intrycket av att den är minst lika bra som hans övriga böcker.
Citera
2010-04-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Började med Långt ifrån död idag av Peter James, får intrycket av att den är minst lika bra som hans övriga böcker.

Tar gärna ett svar ifrån dig.
Citera
2010-04-04, 21:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ungsynvinkel
Tar gärna ett svar ifrån dig.

Oj, såg inte ditt inlägg där uppe, du får ursäkta mig.

Jag har läst både Brott och straff och Och världen skälvde med glädje, och måste påpeka som många andra gjort väldigt många gånger att Dostojevskijs roman är en av de bästa böcker som någonsin har skrivits. Däremot bygger den väl inte så mycket på Nietzsches teorier om människan utan bottnar mera i existentialismen och dess filosofi. Men fortfarande en väldigt bra bok i min mening, läst den ett par gånger nu med stor behållning varje gång.

Håller med om att Ayn Rand kan vara lite seg i mittpartiet men höjer sig ganska bra mot slutet då allt knyts samman och förklarar hela bokens tema. Jag kunde dock inte identifiera mig med kvinnans syn på människan och hennes filosofi om objektivismen men boken var ändå skapligt intressant för att jag skulle läsa den ganska snabbt och den var definitivt värd mödan att ta sig igenom de 1200 sidorna såhär i efterhand.
Citera
2010-04-04, 21:39
Medlem
Läser Nightfall av Isaac Asimov och Robert Silverberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här