2013-07-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPokerface
Ernst Jünger- I stålstormen. Handlar om Ernst i 19-årsåldern i första världskriget.

Då boken är baserad på Ernst dagboks-anteckningar så blir skildringen av kriget "verkligt" och man berörs verkligen av vissa händelse som han skriver om.
Tack för tipset. Läser just nu om en annan soldat och hans regemente (Königlich Bayerisches 16. Reserve-Infanterie-Regiment) under WWI:

dvs Thomas Webers - "Hitlers första krig"

Peter Englunds - "Stridens skönhet och sorg" ligger sedan och väntar.
Citera
2013-07-28, 23:44
Medlem
Gudruns avatar
Jussi Adler-Olsens böcker
-Kvinnan i rummet
-Fasanjägarna
-Flaskpost från P ska jag börja med nu
Citera
2013-07-29, 22:48
Medlem
Idag påbörjade jag "Suecia Antiqua et Hodierna". Har haft den ståendes länge,men idag började jag med den. Den upplagan jag har (Nationalupplagan 1910) har även med beskrivande text om planscherna. Min favoritplansch än så länge är helt klart den med templet i gamla Uppsala, en fantastisk fantasiprodukt där man kan notera både en skog med offrade människor samt Odens två korpar(!)
Citera
2013-07-29, 22:51
Medlem
Fossilens avatar
Paganinikontraktet av Kepler.
Citera
2013-07-30, 00:22
Medlem
Läste just ut Brobyggarna av Guillou. Den var ungefär som alla andra Gullou-böcker, det vill säga att huvudpersonerna är under av intelligens, moral och fysik och deras fiender obehagliga, svekfulla äckel. Snabbläst dock, det händer saker hela tiden och störs man inte för mycket av det konstanta överdrivandet är den ganska bra tidsfördriv. Ska börja på Halvbrodern, av Lars Saabye Christensen, nu.

Parallellt med skönlitteraturen läser jag också Ingrid Carlbergs biografi om Raoul Wallenberg. Började bra, tappade tempo mot slutet av hans "fria" Budapest-vistelse, och verkar ta lite fart igen nu när ryssarna kommit fram. Fascinerande levnadsöde i vilket fall.
Citera
2013-07-30, 00:28
Medlem
Dergixs avatar
Läste klart Svampkungens son av Marie Hermanson. Rekommenderar är inte att läsa den
Citera
2013-07-30, 00:45
Medlem
Rallarsvingens avatar
The fat vampire-seren (kindle). Ville läsa och skratta under sommaren. Och det fick jag. Rekommenderas.
Citera
2013-07-30, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Paganinikontraktet av Kepler.

Vad tycker du om den? Funderar på om man skulle läsa den kanske... Har ju köpt boken trots allt

Själv läser jag Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij. Därefter funderar jag på att läsa Idioten av samme författare. Känner helt enkelt att detta är böcker som man bör läsa.
Citera
2013-07-30, 08:49
Medlem
Flickan som älskade Tom Gordon av Stephen King. Har precis börjat men den kommer säkert att ta sig.
Citera
2013-07-30, 12:30
Medlem
bombaccis avatar
Stephen Kings sista bok som han skrev under Richard bachman, "Blaze". Tycker den är helt okey, fast än så länge tycker jag berättelsen om huvudpersonens barndom/ungdom är intressantare läsning än själva huvudstoryn.
Citera
2013-07-30, 16:42
Medlem
Rocket-Queens avatar
Läser "The Autobiography of Malcolm X" av Malcolm X och Alex Haley just nu. Har bara läst inledningen och de två första kapitlen, men än så länge är det mycket bra!
Citera
2013-07-30, 19:01
Medlem
Babaganoshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Läser "The Autobiography of Malcolm X" av Malcolm X och Alex Haley just nu. Har bara läst inledningen och de två första kapitlen, men än så länge är det mycket bra!

Den är helt otrolig. Tyvärr allt för få människor som vet om eller ens erkänner honom som den store mannen han var. Förbered dig på underbar läsning, Alex Haley gör en fantastisk insats och ger den rätt stuk som Malcolm hade velat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in