2012-08-05, 23:02
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Martin Bircks ungdom av Söderberg & Icke Brännbara sopor som är en novellantologi innehållandes alster av en radda moderna japanska författare. Femton kronor fick jag ge för de två böckerna, och då är Söderbergen en rätt så rejäl samlingvolym som utöver Martin Birck också innehåller cirka 200 sidor blandad prosa och poesi. - Helt klart prisvärt!

Grymt när man kan fynda! Har du börjat läsa antologin? Är lite nyfiken på den, så berätta gärna vad du tyckte sedan.
Citera
2012-08-05, 23:14
Medlem
Läser No logo av Naomi Klein. Rätt intressant läsning om konsumtionshets och märkesonani. Den känns fortfarande aktuell och minst lika viktig som den måste ha varit när den kom ut.

Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Martin Bircks ungdom av Söderberg & Icke Brännbara sopor som är en novellantologi innehållandes alster av en radda moderna japanska författare. Femton kronor fick jag ge för de två böckerna, och då är Söderbergen en rätt så rejäl samlingvolym som utöver Martin Birck också innehåller cirka 200 sidor blandad prosa och poesi. - Helt klart prisvärt!

Jag vill minnas att jag blev litet smått besviken på novellerna i Icke-brännbara sopor, men minst en av dem lär ju vara något bättre än de andra (men inget författarnamn har etsat sig fast, om det säger något om bokens litterära kvaliteter låter jag vara osagt - det kanske säger mer om mitt minne... ). Du får hemskt gärna skriva vad du tyckte om den när du har läst färdigt den!

På tal om Söderberg så borde jag fortsätta beta av hans alster. Har du någon favorit?
Citera
2012-08-06, 10:18
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonestowneinsor
Läste del 1 men slutade sedan där, var inte helt övertygad över ifall den var tillräckligt bra för att läsa vidare...kanske får ge den en ny chans vid tillfälle...
Den är lite segstartad till att börja med, men när den väl kommit igång så är den riktigt bra i min mening (även om den i typisk western-anda har lite pauser då och då).
Citera
2012-08-06, 13:14
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Grymt när man kan fynda! Har du börjat läsa antologin? Är lite nyfiken på den, så berätta gärna vad du tyckte sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Jag vill minnas att jag blev litet smått besviken på novellerna i Icke-brännbara sopor, men minst en av dem lär ju vara något bättre än de andra (men inget författarnamn har etsat sig fast, om det säger något om bokens litterära kvaliteter låter jag vara osagt - det kanske säger mer om mitt minne... ). Du får hemskt gärna skriva vad du tyckte om den när du har läst färdigt den!

Än så länge, efter kanske femton noveller, har jag inte så mycket att klaga på. Utbudet är mycket varierat. Klassiska och även i väst välkända författare samsas med sådant som aldrig förr översatts från japanskan. Sammanlagt innehåller boken ett förord, tjugo noveller och en avslutande text av Donald Keene, där han beskriver sina relationer till en rad japanska författare - bl.a Kenzaburo Oe och Yukio Mishima (som tyvärr inte finns representerade i urvalet).
Än så länge har jag nog uppskattats Keenes text mest, men det finns många andra bra texter. Bland annat titelnovellen, Vem som helst duger, Wasabi-tjuvarna och Soldater i gränslandet.
Förordet är dock inte mycket att hänga i granen. Förordsförfattaren verkar bara ha klistrat ihop baksidetexterna till de olika novellerna. Om läsaren vill veta vad Wasabi-tjuvarna handlar om läser läsaren Wasabi-tjuvarna och om läsaren vill ha lite info om japansk litteratur och kultur läser läsaren förordet - det borde varje förordsförfattare förstå.
Det andra är bara den detaljen att man inte får veta när de olika novellerna kom till. Lite småstörande, men inte mer än så.
Citat:
På tal om Söderberg så borde jag fortsätta beta av hans alster. Har du någon favorit?
Bortsett från den två sidor långa novellen Kyssen är detta det första jag läser av Söderberg - så njaa, eller det vore väl just Kyssen isåfall!

Klistrar in den här:
Citera
2012-08-06, 14:50
Medlem
hobokens avatar
Läser just nu Min kamp av Karl-Ove Knausgård, som verkligen förtjänar all beröm den fått. Parallellt håller jag även på med Atlas Shrugged, som utvecklats till ett evighetsprojekt. Filosofin och ideologin i all ära, men den är ju för lång och högtravande.
Citera
2012-08-06, 14:54
Medlem
Erasmus av Rotterdam - Dårskapens lov

Cioran, E.M. - Bitterhetens syllogismer
Citera
2012-08-06, 18:27
Medlem
Cineastens avatar
Slaktare små - Erik Granström
Citera
2012-08-06, 19:25
Medlem
kostograms avatar
Katedralen vid havet.

So far, so good!
Citera
2012-08-06, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kostogram
Katedralen vid havet.

So far, so good!

Den ligger och väntar i min bokhylla, har bara inte fått tummen ur röven. Min mor rekommenderade den, skall vara något av det bästa hon läst (visserligen tycker vi inte alls om samma typ av böcker, men det låter ändå lovande).
Citera
2012-08-07, 05:18
Medlem
Efter att ha läst Ken Folletts supersuperdunderhärliga romaner, den första, Svärdet och spiran om byggandet av katedralen i Kingsbridge på 1100-talet, och den andra uppföljare 150 år senare om första bokens ättlingar så känns det som att ha varit med på världens största bankett för att sedan bjudas på sur mjölk och mögligt bröd när man läser katedralen vid havet. Orkade aldrig läsa mer än halva av Katedralen vid havet, var så BESVIKEN!
Citera
2012-08-07, 05:35
Medlem
Lys avatar
Boy in the Blitz av Colin Perry, och Russell Brands synnerligen underhållande självbiografi My Booky Wook.
Citera
2012-08-08, 19:44
Medlem
jonestowneinsors avatar
"A Feast For Crows" och "En kortfattad historik över nästan allting" är nu utlästa, dags för "Der Werfe den ersten Stein" av Thomas Kanger och "The Gathering Storm" av Robert Jordan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in