2012-03-21, 19:05
Bannlyst
Ikväll blir det väl till att börja läsa 7:A av Bjarne Reuter
Citera
2012-03-21, 19:17
Medlem
utan.att.stannas avatar
-fel-
Senast redigerad av utan.att.stanna 2012-03-21 kl. 19:22.
Citera
2012-03-21, 19:21
Medlem
utan.att.stannas avatar
Läser Raoul Wallenbergs sista dagar . Intressant, fina beskrivningar ( av fula bombade områden, döda människor och missär)! Har inte kollat upp hur sanningsenlig den är, men gott om referenser finns det i.a.f. Har man dessutom varit i Budapest och fått lite koll på stadsdelarna är den än bättre, då det är ganska skoj att veta på ett ungefär vart vad hände. Bra skriven bok.

Jag måste säga att jag är imponerad av hans insats och mod. Han förtjänar sin hedersmedborgarstatus ( trots att det var judar han räddade ).

Parallellt med den läser jag av eget intresse Riskbruk och missbruk av psykologen, läkaren samt journalisten ( !! ) Katarina Johansson. Främst för avsnittet gällande biologisk verkan i hjärnan vid användande av olika sinnesförändrande stimulantia. Resten i boken är var ganska basic om missbruk, men den delen om bl.a. belöningssystemet är super! Gärna tips om någon vet någon annan bok i ämnet?
Senast redigerad av utan.att.stanna 2012-03-21 kl. 19:29.
Citera
2012-03-21, 20:00
Medlem
Fjandass avatar
Äntligen börjat på Margit Sandemo böckerna! Läser första nu och riktigt fastnar i boken
Citera
2012-03-21, 20:53
Medlem
stro66s avatar
Murakami 1Q84, plöjer sista delen just nu.
Någon som har tips på något "liknande" när den snart tar slut?
Gärna något utan Japansk anknytning då, som ett litet break innan jag ger mig på hans andra alster...
Citera
2012-03-21, 22:48
Medlem
IshethZenunims avatar
Är just nu mitt i Stephen Kings senaste novellsamling "Strax efter solnedgången". Det är ju inte King i högform direkt, men ändå bra mycket bättre än det mesta han skrivit på senare år.
Citera
2012-03-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Världskrig Z (World War Z) läser jag just nu. Kollade i "Rekommendera mig en bok som är lik ..." och letade efter en bok som liknade Metro 2033. Har väldigt höga förhoppningar då jag älskar zombietemat.

Så den har kommit i svensk översättning? Tycker inte att likheten mellan WWZ och Metro 2033 var så påtaglig, post-apokalyptiskt tema, ja, men där slutar nästan likheterna. WWZ är helt fantastisk, Metro tycker jag helt ärligt är ganska överskattad. Själva tematiken är otroligt intressant, men jag tycker att berättelsen och karaktärerna är ganska svaga, och jag gillar inte hans sätt att skriva.

Men du har bra läsning framför dig
Citera
2012-03-22, 00:01
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Är just nu mitt i Stephen Kings senaste novellsamling "Strax efter solnedgången". Det är ju inte King i högform direkt, men ändå bra mycket bättre än det mesta han skrivit på senare år.

ska precis börja läsa Eldfödd

Varsel, pestens tid och det ligger på nattduksbordet och väntar
Citera
2012-03-22, 00:30
Medlem
Rakiis avatar
Läser utvalda texter ur Lokko 1989 - 1998.
Citera
2012-03-22, 06:07
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkäft
Så den har kommit i svensk översättning? Tycker inte att likheten mellan WWZ och Metro 2033 var så påtaglig, post-apokalyptiskt tema, ja, men där slutar nästan likheterna. WWZ är helt fantastisk, Metro tycker jag helt ärligt är ganska överskattad. Själva tematiken är otroligt intressant, men jag tycker att berättelsen och karaktärerna är ganska svaga, och jag gillar inte hans sätt att skriva.

Men du har bra läsning framför dig
Jag läser den på svenska, ja. Hittills märker jag inte heller av några slående likheter mellan böckerna. WWZ berättas på ett helt annat vis för läsaren än vad Metro 2033 gör vilket gör att stämningen också blir annorlunda. Men den är bra än så länge.
Citera
2012-03-22, 08:31
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
ska precis börja läsa Eldfödd

Varsel, pestens tid och det ligger på nattduksbordet och väntar
Pestens tid enligt mig, är den mest storartade av dessa böcker. Fyfan vad bra läsning du har framför dig . Måste läsa om den snart. Har läst dom andra du nämner också.
Citera
2012-03-22, 17:20
Medlem
Shit89breaks avatar
Det står mellan "Kniven i hjärtat" av Björn Ranelid eller "Radhusdisco" av Morgan Larsson
Har inte riktigt bestämt mig än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in