2012-02-11, 20:48
Medlem
Flairrs avatar
Läser för tillfället Kinas Ledare av Hans Hägerdal. Intressant bok om 1900-talets Kina men har man läst Mao - Den sanna historien av Chang, Halliday så känns en del stycken som repetition.
Citera
2012-02-11, 21:56
Medlem
Imperial Bedrooms av den gamle BEE, håller inget vidare tempo dock... ruskigt snyggt skriven, men blir inte engagerad
Citera
2012-02-11, 23:33
Medlem
Micke Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CTC
Har precis börjat på "Döda själar" av Nikolaj Gogol, och är i slutändan av "Ormen" av Stig Dagerman

Jag avundas dig! Tänk att få läsa Döda Själar för första gången igen...
Citera
2012-02-12, 17:00
Medlem
Efter att nyligen läst ut A dance with dragons av George R.R. Martin så har jag börjat läsa Odyssèen - Homeros (prosaversion) och Stå aldrig still, en bok om Thåström.
Citera
2012-02-13, 15:31
Medlem
Svejks avatar
Inte bara spioner... : stasi-infiltration i Sverige under kalla kriget av Birgitta Almgren.

Har inte läst de tidigare böckerna i serien, vilket jag lite inledningsvis känner att jag nog borde gjort. Men det får väl ge sig. Förhoppningsvis så ska man väl inte svämmas över av referenser och besvärliga kopplingar till den tidigare Inte bara Stasi.
Citera
2012-02-13, 19:49
Medlem
FruGondols avatar
Läser åter igen Solsjenitsyns Cancerkliniken. För vilken gång i ordningen har jag tappat
räkningen på.
Handlingen utspelar sig under några månader på en cancerklinik i Tasjkent, i början
på 50-talet.
Är själv gammal onkologi-syrra och jag måste säga att denna bok är den mest gripande
och vackraste jag någonsin läst. Rekommenderar den – av hela mitt hjärta.
Citera
2012-02-14, 14:14
Medlem
Eremitens avatar
Arne Garborg - Trötta män (Trætte Mænd)

"Strömningarna inom konsten och idédebatten i Skandinavien hade vid slutet av förra sekelskiftet ett centrum i Kristiania där den s.k. Kristiania-bohemen (en sammanslutning av en rad kända författare och konstnärer) var tongivande. Denna miljö har skildrats livfullt av Arne Garborg (1851-1924) i hans romaner Män och Trötta män.

Trötta män är en bok om tro, hopp och kärlek.
Gabriel Gram, som för pennan i Trötta män, är en medelålders man som genomgår en livskris. Han brottas ständigt med religiösa och existentiella frågor, han är medveten om att han dricker för mycket, och hans förhållande till kvinnor är synnerligen problematiskt. Förfärad över sig själv och sin samtid längtar han intensivt efter en fast tro, ett hopp inför framtiden och ett nära förhållande till en kvinna. Hans impressionistiska dagboksanteckningar om en splittrad och sökande människas kamp mot pessimism och livsleda är mycket aktuella i 1900-talets fin de siècle-stämning."

Citat:

Trætte Mænd er ein roman av Arne Garborg, som vart utgjeven for fyrste gong i 1891, og som skil seg ut i forfattarskapen ved å vere den einaste romanen av Garborg som er skrive på dansk-norsk. Romanen merker seg dessutan ut i norsk litteratursoge ved i særs stor grad å referere seg til form og idear som dei franske dekadanseforfattarane stod for på slutten av 1800-talet, med Joris-Karl Huysmans i brodden.

Innhaldet gjorde boka til ein av dei heftigast diskuterte europeiske romanane i 1890-åra. Han fokuserte nemleg på tilhøvet mellom kvinner og menn, med emne som kjærleik, kjønnsroller og kristendom.
http://nn.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A6tte_M%C3%A6nd
Citera
2012-02-14, 17:08
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Jag läser tre böcker just nu, Bengt Ohlssons omdebatterade och extremt pladdriga Rekviem för John Cummings, en fiktiv historia om Johnny Ramone som jag trots allt inte kan slita mig ifrån. Den underbara Ballong till månen av Per Rådström, samt Spelreglerna, en novellsamling av Jonas Karlsson, underfundigt och bitvis lysande.
Citera
2012-02-14, 19:48
Bannlyst
Precis beställt hem de fem böckerna i "Game of Thrones", engelska versionen såklart. Ska bli spännande.
Citera
2012-02-14, 22:39
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Arne Garborg - Trötta män (Trætte Mænd)

"Strömningarna inom konsten och idédebatten i Skandinavien hade vid slutet av förra sekelskiftet ett centrum i Kristiania där den s.k. Kristiania-bohemen (en sammanslutning av en rad kända författare och konstnärer) var tongivande. Denna miljö har skildrats livfullt av Arne Garborg (1851-1924) i hans romaner Män och Trötta män.

Dessa romaner kände jag ej till och blir nu mycket nyfiken! Trots att jag ej läser så
mycket nu för tiden då min syn börjat svikta, skall jag söka låna dessa på bibblan.
Lär väl knappast ha sådan tur att romanerna finns som talböcker (?). Om inte, så
ämnar jag dock kämpa på med de synhjälpmedel jag har till hands.

Tar nu tillfället i akt och uttrycker min stora beundran för ditt enorma litteraturvetande.
En beundran som jag sannolikt delar med de flesta här på litteraturforumet. mvh
Senast redigerad av FruGondol 2012-02-14 kl. 22:42.
Citera
2012-02-15, 18:34
Medlem
Bazinga90s avatar
Runaway world av Anthony Giddens, en bok om hur globaliseringen påverkar och formar samhället.
Citera
2012-02-15, 18:54
Medlem
Micke Ls avatar
Jag läser ett par olika böcker för tillfället. Johan Svedjedals bok om Spektrum plockade jag upp på biblioteket och läser i lite då och då:

"En grupp unga radikaler i trettiotalets Stockholm. I centrum redaktören Josef Riwkin. Runt honom, bland andra författarna Karin Boye, Gunnar Ekelöf och Agnes von Krusenstjerna, kritikerna Erik Mesterton och Victor Svanberg, fotografen Anna Riwkin-Brick, arkitekten Sven Markelius och socialreformatorerna Alva och Gunnar Myrdal. Tillsammans var de Sveriges motsvarighet till Bloomsburygruppen."

Sedan läser jag Pelle Molins första samling postumt utgivna noveller Ådalens Poesi där följande kärleksyttring till Ångermanland yttras:

"Detta är Ådalen, sannerligen det fagraste land! Allt detta är min Ådal, mitt sagoskrin, min kärlek och min skräck, ty hur man längtar över bergen, håller det fast som en mara. Varje ny skönhet som upptäcks, varje historia är en hållhake på den, som annars hade tänkt sig livet annorlunda, än på samma fläck i passiv tillbedjan av det, som fängslat öga och öra."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in