2009-06-26, 11:45
Medlem
dumburkens avatar
Febern av le Clézio, en novellsamling om nio verk. Har dock inte kommit så långt än men den uppfyller alla mina krav
Citera
2009-06-26, 11:58
Medlem
Har gett mig på Nietzsches "Beyond Good And Evil" det går trögt
Känner att man kanske skulle läsa den på svenska istället till att börja med.

/Kataklysm
Citera
2009-06-26, 12:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kataklysm
Har gett mig på Nietzsches "Beyond Good And Evil" det går trögt
Känner att man kanske skulle läsa den på svenska istället till att börja med.

/Kataklysm

Nästan allt med Nietzsche är segt, har försökt mig på Tragedins födelse och såväl Den glada vetenskapen utan framgång, bara Sålunda talade Zarathustra som är lättläst i mitt tycke.
Citera
2009-06-26, 12:28
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Fast One av Paul Cain. Denna den hårdkoktaste av alla hårdkokta romaner handlar om gangstern Gerry Kells och hans älskarinna Granquist i LA under den stora depressionen. Brutal i handlingen och korthuggen i språket. Det är inte mycket av personanalys, utan mest dödande av dem som står i vägen. Kanske en s.k. minor classic, men extrem i sin nästan dadaistiska enkelhet.

Ett litet smakprov finns här:
http://www.noexit.co.uk/features/an_excerpt_from_fast_one_243.php

Ett välkommet tips! Trodde jag hade skaplig koll på noir och pulp, men där har jag missat något. Måste omedelbart införlivas i den svarta samlingen. Där f.ö. min personliga favorit är "the poet of despair" David Goodis. (Shoot the Pianoplayer (filmad av Truffaut), The Moon in the Gutter, Street of the No Return, The Wounded and the Slain etc). Neuroser, paranoia och mörka gränder. Som någon skrev: För Goodis var noir inte en estetik, det var en livsstil.
Citera
2009-06-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nästan allt med Nietzsche är segt, har försökt mig på Tragedins födelse och såväl Den glada vetenskapen utan framgång, bara Sålunda talade Zarathustra som är lättläst i mitt tycke.

Hehe jag hade nästan det på känn
Zarathustra hade varit mitt första val om jag hittat den på bibblan.

/Kataklysm
Citera
2009-06-26, 13:59
Medlem
Flytande_argots avatar
"Modern politisk filosofi" av Will Kymlicka.

Känns ärligt talat lite tung i sommarvärmen. Inte en enda jävla bild i hela boken!
Citera
2009-06-26, 14:09
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Läste precis ut The Antichrist, ganska lättläst men väldigt repetitiv. Just nu läser jag Shutter Island av Dennis Lehane
Citera
2009-06-26, 14:13
Medlem
qapmocs avatar
Olle Carlsson - Kristendom för ateister
Stephenie Meyer - Om jag kunde drömma
Citera
2009-06-26, 15:24
Medlem
Papa.Ubus avatar
Har precis läst ut Vladimir Sorokins roman Is och påbörjat Javier Marias Alla Själar
Citera
2009-06-26, 15:41
Medlem
Ursas avatar
Albert Speer och sanningen/ Sereny
Citera
2009-06-26, 16:28
Medlem
pump-action.s avatar
"Astronomica", tänkte att det var dags att förbättra min allmänna kunskap om universum. Dock är den på runt 500 sidor, så kommer nog inte orka läsa allt, utan får välja ut de kapitel som verkar mest intressanta. Det finns schyssta bilder i boken också.
Citera
2009-06-26, 17:25
Medlem
arvid89s avatar
Jag har gett mig på Joseph Heller's Catch-22 nu, efter att ha läst en lite mer lättläst bok (Jorden runt på 80 dagar av Jules Vernes.)
Jag får hoppas att den är så lysande som det sägs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in