Har gett mig på Nietzsches "Beyond Good And Evil" det går trögt
Känner att man kanske skulle läsa den på svenska istället till att börja med.
/Kataklysm
Nästan allt med Nietzsche är segt, har försökt mig på Tragedins födelse och såväl Den glada vetenskapen utan framgång, bara Sålunda talade Zarathustra som är lättläst i mitt tycke.
Fast One av Paul Cain. Denna den hårdkoktaste av alla hårdkokta romaner handlar om gangstern Gerry Kells och hans älskarinna Granquist i LA under den stora depressionen. Brutal i handlingen och korthuggen i språket. Det är inte mycket av personanalys, utan mest dödande av dem som står i vägen. Kanske en s.k. minor classic, men extrem i sin nästan dadaistiska enkelhet.
Ett välkommet tips! Trodde jag hade skaplig koll på noir och pulp, men där har jag missat något. Måste omedelbart införlivas i den svarta samlingen. Där f.ö. min personliga favorit är "the poet of despair" David Goodis. (Shoot the Pianoplayer (filmad av Truffaut), The Moon in the Gutter, Street of the No Return, The Wounded and the Slain etc). Neuroser, paranoia och mörka gränder. Som någon skrev: För Goodis var noir inte en estetik, det var en livsstil.
Nästan allt med Nietzsche är segt, har försökt mig på Tragedins födelse och såväl Den glada vetenskapen utan framgång, bara Sålunda talade Zarathustra som är lättläst i mitt tycke.
Hehe jag hade nästan det på känn
Zarathustra hade varit mitt första val om jag hittat den på bibblan.
Läste precis ut The Antichrist, ganska lättläst men väldigt repetitiv. Just nu läser jag Shutter Island av Dennis Lehane
"Astronomica", tänkte att det var dags att förbättra min allmänna kunskap om universum. Dock är den på runt 500 sidor, så kommer nog inte orka läsa allt, utan får välja ut de kapitel som verkar mest intressanta. Det finns schyssta bilder i boken också.
Jag har gett mig på Joseph Heller's Catch-22 nu, efter att ha läst en lite mer lättläst bok (Jorden runt på 80 dagar av Jules Vernes.)
Jag får hoppas att den är så lysande som det sägs.