2011-02-24, 11:22
Avslutad
läser Restaurangen vid slutet av universum av Douglas Adams. har läst första boken för länge sedan, kom på att jag kanske borde läsa vidare i serien
Citera
2011-02-24, 12:42
Medlem
Perry Masons avatar
Har precis påbörjat första boken i Stephen Kings Dark Tower-serie, The Gunslinger. Har inte kommit speciellt långt in i den ännu så jag vill inte kommentera på innehållet. Är dock rädd för att jag kommer bli besviken, jag tycker verkligen om de King-böcker jag läst och många King-läser talar upp Dark Tower-serien, så mina förväntningar är väldigt höga.
Citera
2011-02-24, 17:30
Medlem
Cerseis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perry Mason
Har precis påbörjat första boken i Stephen Kings Dark Tower-serie, The Gunslinger. Har inte kommit speciellt långt in i den ännu så jag vill inte kommentera på innehållet. Är dock rädd för att jag kommer bli besviken, jag tycker verkligen om de King-böcker jag läst och många King-läser talar upp Dark Tower-serien, så mina förväntningar är väldigt höga.

Jag läste den första boken, som till och med författaren själv skriver är seg, och tappade tyvärr intresset.. Tråkigare bok får man leta efter! ska ge fortsättningen en chans men blev lite avskräckt..
Citera
2011-02-25, 06:47
Medlem
Redan då var räven en jägare. Av Herta Müller.
Sexualteori. Av Sigmund Freud.
Citera
2011-02-25, 08:50
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Läste färdigt "The Collector" förr litet sedan, mycket bra bok! Rekommenderas varmt. Just nu läser jag "To Kill a Mockingbird" vilket även det, som ni alla vet, är en mycket bra bok.
+1 på The Collector. Grymt bra bok.

Själv läser jag om novellsamlingen Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist. Blandad kvalitet på hans historier men när han är bra så är han riktigt bra.
Citera
2011-02-26, 03:31
Medlem
spjuits avatar
Jag har nu officiellt gett upp "Den sista människan" av Mary Shelley. Jag brukar inte ge upp böcker, utan jag läser dom till sista sidan även om de är tråkiga eller jobbiga. Men nu orkade jag inte läsa mer än en femtedel. Kanske blir den bättre längre fram men det får jag väl gå miste om då.

Problemet var bara att den var tung och utdragen. Det var nästan inga beskrivningar av varken miljöer eller karaktärernas utseenden utan det mesta som skrevs var känslor, metaforer eller poesi.
Även dialogerna var smockfulla av nyss nämnda känsloyttringar, metaforer och poetiska uttryck.
Sa någon att denne var förälskad så kunde det fyllas en hel sida med olika beskrivningar av den känslan. Inget föll sig naturligt s.a.s och allt blev tjatigt.
När man läste ännu en utdragen beskrivning så hände det t.o.m att jag glömde vad det gällde.

Denna bok ska vara den bästa och mest genomarbetade roman Mary Shelley skrev.
Genomarbetad? Absolut. Bästa? Nej.
Citera
2011-02-26, 06:11
Medlem
Prozac, min generations tröst av Elizabeth Wurtzel.
Citera
2011-02-26, 13:13
Medlem
Började på Bergens väktare i morse, ett trevligt lättläst äventyr.
Citera
2011-02-26, 14:34
Medlem
lendrygghs avatar
Den store Gargantuas förskräckliga leverne. Underhållande fransk klassiker, och den är inte illa för att vara femhundra år.
Citera
2011-02-26, 16:43
Medlem
Kerstin Ekmans häxringarna. Bra så här långt.
Citera
2011-02-27, 00:03
Medlem
Plics avatar
Kirill Yeskov: The Last Ringbearer

Sagan om ringen från förlorarnas synvinkel. Finns att ladda ner gratis på nätet.
Boken "avslöjar" ringentrilogin som en ren propagandabluff. Mordor är egentligen en högteknologisk stat men en högstående vetenskap och kultur som alverna vill krossa då den utgör ett hot mot deras makt över Midgårds folk.
Citera
2011-02-27, 00:07
Medlem
gato12s avatar
precis börjat på "ut och stjäla hästar" av Per Petterson (klockrent författarnamn...) som jag råkade höra lite av när den gick som radioföljetong för några år sedan.

handlar om en gubbe som dragit sig tillbaka till en stuga i skogen samt tillbakablickar till när han var barn 1948. det där lät väl inte särskilt upphetsande men det är ett vackert språk och mycket som ligger å bubblar under ytan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in