2010-09-07, 07:10
Medlem
Rakiis avatar
Började lite smått i Vineland av Thomas Pynchon i natt, underhållande minst sagt.
Citera
2010-09-07, 10:56
Medlem
Kommendantens avatar
Artiklar om stamceller tills Patrick Rothfuss blir klar med The Wise Man’s Fear och Steven Erikson blir klar med The Crippled God.
Citera
2010-09-07, 16:15
Medlem
carebears avatar
Postverket, Bukowski. Klart roande.
Citera
2010-09-08, 01:42
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jodå, de övriga översättningarna som jag läst av honom har varit helt okej men varken Glamorama eller American Psycho fick en rättvis översättning i min mening.

Varför var American Psycho en dålig översättning? Bara läst den översatta versionen så jag är lite nyfiken.
Läst den översatta versionen av Lunar Park också, vilken jag tyckte var skit.
Hans andra böcker har jag läst på engleska, men inte läst Glamorama än, har den på engelska, är den värd att läsa?
Jag uppskattade inte hans böcker speciellt mycket förutom American Psycho och Less Than Zero.
Kanske ska läsa om dessa någon gång iofs, var kanske bara inne i en peroid som gjorde att jag inte gillade dem.
Citera
2010-09-08, 11:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.TobiasFunke
Varför var American Psycho en dålig översättning? Bara läst den översatta versionen så jag är lite nyfiken.

Förutom de numera klassiska tabbarna med orden "hårdsubba" och "ger honom en hand med fem" så finns det ändå en del annat som går just förlorat i en översättning, speciellt i den svenska som jag läst en gång. Framför allt är Bret Easton Ellis en sådan författare utifrån mitt perspektiv som förmedlar känslor som är svåra att översätta genom den engelska prosan till svenska, oftast samma med hans val av ord och meningar. Rent generellt föredrar jag att läsa böcker på engelska om författaren har det som modersmål, så det är väl där det mycket hänger för min egen del också.
Citera
2010-09-08, 12:43
Medlem
Fritiof Nilsson Piraten - Bock i Örtagård.
Smålustig.
Citera
2010-09-08, 16:19
Medlem
Mephistopheless avatar
Bunny Munros Död av Nick Cave

Småtrevlig men ganska enahanda framställning med en del väldigt underhållande avsnitt. Tror jag gör mig skyldig till en ganska förlåtlig inställning till den just för att det är Nick Cave som skrivit den. Jag läste nyligen Philip Roths Sabbaths Theater som har ett liknade tema men är genomgående bättre.
Citera
2010-09-08, 18:06
Medlem
Svejks avatar
Mordets praktik av Kerstin Ekman.

En parallell ”verklighet” till Doktor Glas.
Citera
2010-09-09, 00:13
Medlem
felloutofbedtwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arvid89
Som rubriken lyder, vilken bok (eller vilka böcker) läser du just nu?
Och för att detta inte ska bli en listtråd så får ni skriva vad ni tycker så långt och hur långt ni har kommit.

Själv läser jag Adolf Hitler : En biografi - Ian Kershaw
Har läst ungefär halva boken, det vill säga 460 sidor, så jag har en hel del sidor kvar att njuta av Jämfört med Bengt Liljegrens Hitlerbiografi anser jag att Kershaws är snäppet vassare.

Per Hagmans Vänner för livet. Den är på 700 sidor, så det går trögt (jag är en ganska långsam läsare). Men emellanåt är den väldigt, väldigt bra, och då rinner sidorna iväg.
Citera
2010-09-09, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av felloutofbedtwice
Per Hagmans Vänner för livet. Den är på 700 sidor, så det går trögt (jag är en ganska långsam läsare). Men emellanåt är den väldigt, väldigt bra, och då rinner sidorna iväg.
Har läst ut den precis, hyfsad roman.

Läser just nu "Ett annat liv" av PO Enquist.
Citera
2010-09-09, 13:27
Medlem
Shit89breaks avatar
har precis börjat på Sex Droger och Kalaspuffar av Chuck Closterman.
Citera
2010-09-09, 14:29
Medlem
Hittade Dennis Lehanes Patient 67 liggandes på tåget, precis när jag kände för något lättläst.
Win!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in