2011-09-11, 12:54
Medlem
Corinnes avatar
Jag läser "Människan socialt och kulturellt", av Katri Cronlund.

Kurslitteratur i SOMS1202, jag hoppar lite mellan kapitlen. Kap 1 - 4, samt 8 är avklarade so far.

Den är jävligt intressant och kan rekommenderas till alla, oavsett om man studerar till ett yrke inom ramen för ämnet eller inte. Finfin allmännbildning o nyttiga tankeställare!

För övrigt: https://www.flashback.org/t1653244
Citera
2011-09-11, 14:20
Medlem
Har haft turen att upptäcka en mycket underhållande fantasyförfattare som jag inte kände till: Trudi Canavan. Lånade en av hennes böcker på måfå, var The Magicians´ Guild. Var sedan tvungen att fortsätta med de två följande böckerna i trilogin: The Novice och The High Lord.

Fick sedan Canavanabstinens och lyckades få tag i ytterligare en trilogi av henne: Voice of the Gods, Last of the Wilds och Priestess of the White. Är nu på slutet av Last of the Wilds och gläder mig åt att det finns ytterligare en bok som ligger och väntar.

Trudi har en egen värld där berättelserna utspelas. Första trilogin om novisen osv utspelas cirka 5-600 år efter den jag läser nu. Händelserna jag läser om nu är alltså bakgrund till novisenböckerna fast jag tror att hon skrev dem före de här.

Alla böckerna är tjocka maffiga saker på mellan 550-650 sidor vardera. Härligt!
Citera
2011-09-11, 17:40
Medlem
Jooplins avatar
Hobbes-Leviathan

Håller på att skriva ett PM om kriget mot terrorismen och dess kompatibilitet med Hobbes idéer. Han hade fördjävliga idéer den mannen. Minst sagt. Man kan ju undra om Bush är ett fan(?!) Men hursomhelst är den ett måste om man är intresserad av filosofi och/eller politisk teori.
Citera
2011-09-12, 20:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Länge sedan man förresten hörde något om Skantze. Vet inte ens om han skriver fortfarande.

Han har inte skrivit någonting sedan Tribut som kom tidigt 00.
Citera
2011-09-13, 01:32
Medlem
Rakiis avatar
På tal om Alexander Skantze så lånade jag hem Plus minus noll idag som jag läser i just nu.
Citera
2011-09-14, 09:31
Medlem
Suleymans avatar
Den siste mohikanen. Har börjat plöja lite klassiker jag missat tidigare, är sådär tycker jag.
Citera
2011-09-14, 12:52
Medlem
fritjofkonkass avatar
Maler för tillfället igenom Håkan Nessers och Picadilly Circus ligger inte i Kumla. Bra bok.
Citera
2011-09-14, 19:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På tal om Alexander Skantze så lånade jag hem Plus minus noll idag som jag läser i just nu.

Klar med den nu och ska ge mig i kast med Äkta skräck som kom på posten igår.
Citera
2011-09-14, 20:35
Medlem
moleskines avatar
Parallell-läser Jonathan Franzens Freedom och Haruki Murakamis novellsamling The elephant vanishes. Har nyss börjat på båda så har inget omdöme att ge ännu, men har stora förväntningar på båda.
Citera
2011-09-14, 20:55
Avslutad
Läste precis ut Anteckningar från källarhålet av Fjodor D. Ikväll lär Slashs självbiografi påbörjas.
Citera
2011-09-14, 21:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moleskine
Parallell-läser Jonathan Franzens Freedom och Haruki Murakamis novellsamling The elephant vanishes. Har nyss börjat på båda så har inget omdöme att ge ännu, men har stora förväntningar på båda.

Två böcker som jag är sugen på att läsa, hoppas att du gillar dom!
Citera
2011-09-15, 01:23
Medlem
Micke Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Läste precis ut Anteckningar från källarhålet av Fjodor D. Ikväll lär Slashs självbiografi påbörjas.

Oj! Vilken salig blandning. Magkänslan säger mig att du trivialiserar Anteckningar och således dess innebörd, alltså din egen existens. Jag rekommenderar att du går ett steg djupare och ett steg närmare både geografiskt och epokmässigt och läser Lars Gyllenstens Anteckningar från en Vindskupa istället. Känner du fortfarande för att Slash självbiografi är något viktigt kanske en fältundersökning med ett gram kinavit heroin är på sin plats.

Missuppfatta mig rätt, jag förringar inte Slash och hans musik utan bara ser det som ett tämligen absurt bokval efter en sådan ångvält till novell. Vad tyckte du om boken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in