Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Läste ut novellsamlingen
Historier från ingenstans av honom innan idag! Riktigt härliga noveller... alltid trevligt att läsa om utanförskap och äckel inför tillvaron och mänskligheten och Bukowski förmedlar verkligen detta på ett helt jävla underbart sätt. Men är det verkligen så stor skillnad mellan Bukowski på engelska och Bukowski på svenska? Har inte läst så mycket av honom och allt har varit på svenska, jag tänkte mest eftersom hans språk ändå är förhållandevis enkelt. Vilka nyanser är det man går miste om?
-
Läser just nu:
Vad är liv... i kosmos, i cellen, i människan?
Ah fan va peppad jag blev på hans dikter när du skrev det där, har snubblat över dem i affärer vid några tillfällen, va tyckte du om dem?
Jag har svårt att peka specifikt på något, men om din engelska är god så finns det ju inget skäl till att inte läsa det på författarens modersmål.
Det som jag störde mig på i de svenska översättningarna var i stort hur smaklöst det blev, och hur jag i mitt huvud började översätta det till engelska jag läste dock pissgammla antikvariats översättningar som jag tillskansat mig genom att kasta växel över en kassa...
Drog igenom ett gäng av hans dikter nu över nätet på engelska, och jag tycker att det blir jävligt mycket djupare direkt.
Uppriktigt sagt så tycker jag att den lilla bråkdel av dikterna jag läst hittils har varit bättre än både postverket och kvinnor...
Och ja, jag gillar också bukowskis teman, även om det är jävligt uttjatat då Chinaski mest gör samma skit hela tiden så tar det lång tid innan man tröttnar.