2011-02-19, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer16
true dat... Har läst postverket och kvinnor på svenska, och insett att bukowski tappar charmen översatt.

edit: skrev fel; fix'd

Läste ut novellsamlingen Historier från ingenstans av honom innan idag! Riktigt härliga noveller... alltid trevligt att läsa om utanförskap och äckel inför tillvaron och mänskligheten och Bukowski förmedlar verkligen detta på ett helt jävla underbart sätt. Men är det verkligen så stor skillnad mellan Bukowski på engelska och Bukowski på svenska? Har inte läst så mycket av honom och allt har varit på svenska, jag tänkte mest eftersom hans språk ändå är förhållandevis enkelt. Vilka nyanser är det man går miste om?

-

Läser just nu: Vad är liv... i kosmos, i cellen, i människan?
Citera
2011-02-20, 22:53
Medlem
flutts avatar
Dinosauriens fjädrar av Sissel-Jo Gazan. Annorlunda och riktigt skön.

http://www.albertbonniersforlag.se/Bocker-auto/Bokpresentationssida/?isbn=9789100124670

(fast jag avskyr när dinosaurier kallas skräcködlor, dumma dumma Bonniers!)
Citera
2011-02-21, 09:59
Medlem
Jag läser just nu ondskan ! suverän
Citera
2011-02-22, 01:42
Medlem
nummer16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Läste ut novellsamlingen Historier från ingenstans av honom innan idag! Riktigt härliga noveller... alltid trevligt att läsa om utanförskap och äckel inför tillvaron och mänskligheten och Bukowski förmedlar verkligen detta på ett helt jävla underbart sätt. Men är det verkligen så stor skillnad mellan Bukowski på engelska och Bukowski på svenska? Har inte läst så mycket av honom och allt har varit på svenska, jag tänkte mest eftersom hans språk ändå är förhållandevis enkelt. Vilka nyanser är det man går miste om?

-

Läser just nu: Vad är liv... i kosmos, i cellen, i människan?

Ah fan va peppad jag blev på hans dikter när du skrev det där, har snubblat över dem i affärer vid några tillfällen, va tyckte du om dem?

Jag har svårt att peka specifikt på något, men om din engelska är god så finns det ju inget skäl till att inte läsa det på författarens modersmål.

Det som jag störde mig på i de svenska översättningarna var i stort hur smaklöst det blev, och hur jag i mitt huvud började översätta det till engelska jag läste dock pissgammla antikvariats översättningar som jag tillskansat mig genom att kasta växel över en kassa...
Drog igenom ett gäng av hans dikter nu över nätet på engelska, och jag tycker att det blir jävligt mycket djupare direkt.

Uppriktigt sagt så tycker jag att den lilla bråkdel av dikterna jag läst hittils har varit bättre än både postverket och kvinnor...
Och ja, jag gillar också bukowskis teman, även om det är jävligt uttjatat då Chinaski mest gör samma skit hela tiden så tar det lång tid innan man tröttnar.
Citera
2011-02-22, 01:56
Medlem
snillet_1s avatar
Kafka - Processen.

Lite halvpretto känns det, men satan vilken författare tjecken var.
Citera
2011-02-22, 02:57
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Kafka - Processen.

Lite halvpretto känns det, men satan vilken författare tjecken var.
Usch ja, vet inte om jag läst något tråkigare...
Citera
2011-02-22, 03:04
Medlem
gato12s avatar
snart klar med "Norwegian wood" av japanen Haruki Murakami.

helt okej, handlar om en ung japansk (!) kille som går på universitetet, träffar lite skumma tjejer, ligger med de skumma tjejerna och läser böcker.
Citera
2011-02-22, 06:56
Medlem
Lånade hem Sigmund Freud's Vardagslivets psykopatologi..
Citera
2011-02-22, 13:17
Medlem
K9Devils avatar
Läser Justin Cronins "Flickan från ingenstans", en undergångsskräckis (släpps nån gång i vår/sommar tror jag). Delikat!

http://www.norstedts.se/bocker/utgiven/2011/Sommar/cronin_justin-flickan_fran_ingenstans-inbunden/
Citera
2011-02-22, 15:43
Medlem
Cerseis avatar
Det har blivit lite Dean Koontz böcker det senaste så just nu är det "viskningar"
Citera
2011-02-22, 16:47
Medlem
davkeis avatar
The Intelligent Investor - Benjamin Graham
Citera
2011-02-22, 18:44
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Usch ja, vet inte om jag läst något tråkigare...

Tråkig?!

Jag fängslas och sugs in i boken, särskilt gillar jag det något invecklade och fina språk K. använder.

Men visst, det är inte någon färgexplosion direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in