2010-07-25, 12:52
Medlem
Popkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gauss1
Efter att ha avverkat Hemingways Den gamle och havet, John Kennedy Tooles Dumskallarnas sammansvärjning och Goethes Den unge Werthers lidanden under veckan har jag nästan blivit lite lästrött. Jag har idag påbörjat 2001: A Space Odyssey med epilog av Arthur C. Clarkes och delvis (?) Stanley Kubrick. Någon som har läst boken och har några åsikter att dela med sig av angående boken?

Om du har sett filmen så skiljer sig boken en del från den. Där filmen är flummig och ett svävande i ovetandet så är boken förklarande. Tyvärr tycker jag faktiskt att förklaringarna förtar boken en del. Jag föredrar faktiskt filmen även om båda två är riktiga mästerverk. Om jag inte helt missminner mig så blev jag heller inte helt överväldigad av bokens prosa. Arthur C. Clarkes var nog mer en tänkare än en författare.
Citera
2010-07-25, 13:40
Medlem
Weejays avatar
Sofi Fahrman - Elsas Mode (nej den är verkligen inte bra; Fahrman har verkligen lyckats skapa en huvudkaraktär som jag känner noll sympati för...)
Sartre - Orden
Camus - Pesten
Karolina Ramqvist - Flickvännen
Citera
2010-07-25, 13:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Sofi Fahrman - Elsas Mode (nej den är verkligen inte bra; Fahrman har verkligen lyckats skapa en huvudkaraktär som jag känner noll sympati för...)

En stor eloge till dig om du lyckas med bedriften att läsa klart den. Själv klarade jag bara av ett kapitel...
Citera
2010-07-25, 14:15
Medlem
Popkes avatar
Jag började läsa Kafkas "Den försvunne" igår, och har hunnit 60 sidor än så länge. Än så länge har jag inte hunnit få grepp om boken, den skiljer sig ganska mycket från det mesta annat jag läst av Franz. Huvudpersonen har , till skillnad från de andra två huvudpersonerna i "ensamhetens triologi", inget riktigt mål. Boken har inte riktigt samma mystik som de andra, även om det mycket möjligt kan dyka upp snart.
Citera
2010-07-25, 16:56
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En stor eloge till dig om du lyckas med bedriften att läsa klart den. Själv klarade jag bara av ett kapitel...

Haha jag har läst 40 sidor och det tär på krafterna
Citera
2010-07-25, 17:21
Medlem
Barreletos avatar
Läser för tillfället 'Svensk Maffia' och den är faktiskt väldigt intressant, bra fakta och personliga intervjuer med ex medlemmar i olika stora gäng. Är på sida 300 och har drygt 70 sidor kvar och man fastnar verkligen i den så jag rekommenderar den för folk som är intresserade av Maffia/Mc-Gäng och dess etablering och utveckling.
Citera
2010-07-25, 17:35
Medlem
Jack.Dogs avatar
Dostojevskijs Idioten. Ångrar mig lite nu i efterhand att jag köpte den i pocketformat...skallat boken ett bra antal gånger redan på grund av miniatyrtexten..
Citera
2010-07-25, 17:44
Medlem
flutts avatar
Stephan Mendel-Enks Tre apor. Han har bra flyt i språket, så den kommer det inte ta många timmar att läsa ut.
Citera
2010-07-25, 18:18
Medlem
screWeds avatar
'Dexters dunkla drömmar' av Jeff Lindsay. Ska även börja läsa 'Malleus Maleficarum' så fort den landar i brevlådan!
Citera
2010-07-25, 18:47
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av screWed
'Dexters dunkla drömmar' av Jeff Lindsay. Ska även börja läsa 'Malleus Maleficarum' så fort den landar i brevlådan!

Dexterböckerna är sköna! Läs gärna resten på engelska (om det funkar för dig), Jeff Lindsay leker mycket med ord och en stor del av hela grejen är svåröversatta formuleringar som lätt tappar stinget i en svensk översättning.
Citera
2010-07-25, 20:33
Medlem
K9Devils avatar
Läser om Maratonmarschen av Stephen King, och den är något förvånande lika medryckande nu som när jag läste den förra gången, i den späda femtonårsåldern.
Citera
2010-07-25, 21:07
Medlem
Carobnjaks avatar
Läst ungefär 70 sidor av Anthony Bourdains "Kitchen confidental" sen igår. Var sugen på lite verklighetsbaserat, med drag och ett frächt tema. Läste några år sen "Food noir" som jag tyckte om. Bourdains bok känns lite väl sofistikerad när det kommer till alla matuttryck och detta förstör helhets känslan. Dessutom envisas han med att namedroppa och referera till massa saker som i längden blir lite väl tröttsamt. Boken har lite beat känsla över sig. Har knappt eg läst något av beat författarna förutom delar av "På drift" men Bourdains språk påminner om denna stilen. Hoppas på att han slutar fokusera på sig själv och börjar berätta mer om matlagningens konst och värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in