2010-07-25, 21:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Läser om Maratonmarschen av Stephen King, och den är något förvånande lika medryckande nu som när jag läste den förra gången, i den späda femtonårsåldern.

Bra val av omläsning, den går då aldrig ur tiden.
Citera
2010-07-25, 22:29
Medlem
Har precis börjat läsa On the road/På drift med Jack Kerouac, väldigt spännande hitills.
Citera
2010-07-25, 22:40
Medlem
ElakPistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
Dexterböckerna är sköna! Läs gärna resten på engelska (om det funkar för dig), Jeff Lindsay leker mycket med ord och en stor del av hela grejen är svåröversatta formuleringar som lätt tappar stinget i en svensk översättning.
Helt rätt! Översättningen tappar en del humoristiska formuleringar och är inte alls lika bra som originalet (om man redan blivit förtjust i berättarrösten och gillar serien).
Citera
2010-07-25, 22:43
Medlem
Trumpeters avatar
Har precis påbörjat Signal av Stephen King
Citera
2010-07-25, 22:44
Medlem
redcollars avatar
Gudfadern och ska snart börja på Omerta. Bägge av Mario Puzo om jag inte minns fel.
Citera
2010-07-26, 10:20
Medlem
Läste nu på morgonen ut Joseph Conrads Heart of Darkness. Härnäst blir det John le Carré - Spionen som kom in från kylan.
Citera
2010-07-26, 12:44
Medlem
NoTruces avatar
De välvilliga av Jonathan Littell. Jag hade en läsplan för den här godbiten, och höll mig ganska strikt till den under större delen av förra veckan då jag var på semester på landet. Men nu har jag strax läst 600 sidor och känner att jag måste rycka upp mig om den ska bli utläst. Det är dock en mycket fascinerande berättelse.
Citera
2010-07-26, 12:48
Medlem
screWeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
Dexterböckerna är sköna! Läs gärna resten på engelska (om det funkar för dig), Jeff Lindsay leker mycket med ord och en stor del av hela grejen är svåröversatta formuleringar som lätt tappar stinget i en svensk översättning.

Har faktiskt alla förutom första på engelska, så när jag är klar med denna blir det de engelska jag kommer beta av
Citera
2010-07-26, 13:47
Medlem
Big_Bites avatar
Har börjat på att läsa "Pestens Tid", vart inne på bokhandeln för att köpa "Det" och "Staden som försvann" och såg att de även hade just "Pestens tid".

Har bara ett vagt minne av serien somm gick på tv fär en herrans massa år sedan och tänkte att den måste jag läsa.
Citera
2010-07-26, 18:57
Medlem
Oscizs avatar
Läser just nu Solstorm av Åsa Larsson, spännande bok. Tror jag kommer läsa uppföljarna också.
Citera
2010-07-26, 21:28
Medlem
flutts avatar
Ögonen i Gaza av de norska läkarna Erik Fosse och Mads Gilbert. Gripande om resultaten av en konflikt som vi andra kanske aldrig någonsin kommer att förstå oss på.

http://www.ordfront.se/Bocker/PolitikoDebatt/OgoneniGaza.aspx

Jag hade tre kolleger som jobbade i Gaza 2002. En av dem fick så svåra psykiska men att han aldrig har återvänt till jobbet efter det. Jag projektledde det hela, men "fick" aldrig åka dit, det kanske var lika bra.

Citat:
Den 27 december 2008 inledde Israel en militäroffensiv i Gaza, som skulle komma att vara i 22 dagar. Kriget slog hårt mot den redan svårt drabbade regionen – mer än 1 400 palestinier dog, flera hundra av dem barn.

De norska läkarna Erik Fosse och Mads Gilbert var två av de få västerlänningar som lyckades ta sig in över den stängda gränsen. De kom för att bistå på al-Shifa-sjukhuset i Gaza stad, men trots sin långa erfarenhet av medicinskt arbete i krigszoner insåg de snart att det inte var som sjukhuspersonal de kunde göra störst nytta. Den främsta uppgiften blev istället att vara en länk till västerländska medier. Deras ögonvittnesskildringar om resultatet av Israels bombningar hade en viktig inverkan på världsopinionen medan kriget pågick.

Ögonen i Gaza är Erik Fosses och Mads Gilberts gemensamma redogörelse för vad de upplevde under 11 intensiva dagar i ett belägrat och beskjutet Gaza. De berättar om patienter de behandlat, arbetet på ett sjukhus i krig och krigets fruktansvärda följder.
Senast redigerad av flutt 2010-07-26 kl. 21:31.
Citera
2010-07-26, 22:17
Medlem
heinos avatar
Winter Sleep av Kenzo Kitakata.

Beskriven som en japansk gangsterroman.
En lugn meditativ berättelse om en man som isolerar sig i en stuga uppe i bergen och målar. Korthugget och minimalistiskt.

I ran like always.
My time never improved; I knew it without looking at a stopwatch.
My body had found its pace, i could not change it.
I stopped at the crest and did my stretches.
Senast redigerad av heino 2010-07-26 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in