2010-06-24, 14:38
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PicCoLini30
Jag läser "Corniles Wreeswijk självbiografi

Vad heter den? Har aldrig sett att det finns någon självbiografi av honom.
Citera
2010-06-25, 20:03
Medlem
1905s avatar
Parallellt med på spaningen efter... har jag även börjat läsa Tolstoys Kreutzersonaten.

En väldigt lättläst och faschinerande bok som talar så öppet om sexualitet och relationer. Jag får lite ångest när jag läser den samtidigt som jag läser om hur människor idag beeter sig inom relationer, det som var en livslögn då har idag förvandlats till att bli ett fullständigt accepterat förhållningssätt och tillika ett paradigm som jag upplever att människor inte kan eller vill se runt.

Eller så är det jag som bara har varit naiv som tror att det borde vara möjligt att ha ett annat... i brist på bättre ord för att beskriva det jag menar: Förhållningssätt.

Hur som helst har Kreutzersonaten givit mig något i vardagslivet. Ganska ovanligt för mig annars. Och det är bara en av dimensionerna som gör boken intressant. Jag rekommenderar den varmt även om man inte håller med det som skrivs så lär kugghjulen börja gå i huvudet på en.
Citera
2010-06-26, 16:31
Medlem
attack666s avatar
just nu läser jag ondskans hus av james herbert
Citera
2010-06-26, 18:32
Medlem
i.b.ms avatar
Har just läst färdigt den näst senaste Komissarie Lynley boken av Elizabeth George "Stråk av rött", böckerna är betydligt bättre än TVserien... Nu så har jag plockat fram "American Psycho" av Bret Easton Ellis som jag läste för 10 år sedan men kände för att läsa om igen känner för lite psykotisk spänning...
Citera
2010-06-26, 21:45
Medlem
Har nyligen lånat och läst den första delen i Johanne Hildenbrandts succéserie som min dotter tipsade mig om: "Freja" (2002). Fantastiskt bra. Lånade även den fristående tredje delen i serien: "Sagan från Valhalla" (den andra delen var utlånad) som jag ska läsa sedan jag läst Åsa Nilsonne (2003) "Bakom ljuset" som jag nu har halvläst. Den är också bra. Har även lånat "I det tysta" (1992) av Åsa Nilsonne, som jag ska läsa därnäst.

Förra midsommaren läste jag om mina tre underbara böcker; "Farlig midsommar" (1954),
"Pappan och havet" (1965) och Muminpappans memoarer (bearbetad upplaga 1968)
av Tove Jansson( 1914 - 2001).

Mitt lilla barnbarn tycker om dessa sago/bilderböcker av Tove Jansson; "Vem skall trösta knyttet?" (1960)
"Hur gick det sen? Boken om Mymlan, Mumintrollet och Lilla My" (1952) Han är också duktig på att lägga ett par pussel som han har i dessa motiv.

Några andra underbara böcker som jag ibland brukar läsa om just vid midsommartid eller under resten av sommaren är;

"Decamerone" som skrevs 1348–53 av den italienske författaren Giovanni Boccaccio (som levde 1313–75). Boccaccios främsta verk är novellcykeln "Decamerone" (italiensk utgåva 1492, 1974, svensk övers 1995) med 100 berättelser samt en ramberättelse som binder ihop hela historien. Intrigen går i stora drag ut på att pesten kommer till Florens, och tio ungdomar (7 kvinnor och 3 män) flyr till Fiesole utanför Florens. Där sysselsätter de sig genom att varje dag berätta en historia vardera, i tio dagar. På så vis har de, när den tionde dagen är slut, sammanlagt berättat 100 berättelser. Titeln är en kombination av två grekiska ord som betyder "tio" (δέκα déka) och "dag" (ἡμέρα hēméra). ... De tio stegen.

Philippe Claudel (2006) "Grå själar" (första delen i en löst sammansatta krigstrilogi, och en av de bästa böcker jag läst)

Giles Blunt (2008) "När du läser detta" (mycket spännande deckare)

och "På spaning efter den tid som flytt", som utgavs 1913–27 av den franske författare Marcel Proust (1871–1922) och var hans livsverk. Här ges en subjektiv vision av sekelskiftets franska aristokrati. I centrum står berättarjagets minnesverksamhet, vad han återupplever i tankar och associationer kring minnet, tiden och döden, kring kärleken och lidelsen. Verket kan läsas som historien om en människa som finner sin frälsning i konsten.Romansviten i sju delar är ett av de litterära monumenten från 1900-talet. De sju delarna är;
1 Swanns värld, 1964 (Du côté de chez Swann), 1913)
2 I skuggan av unga flickor i blom, 1965 (A l'ombre des jeunes filles en fleurs, 1919)
3 Kring Guermantes, 1966 (Le côté de Guermantes, i två volymer 1921 - 1922)
4 Sodom och Gomorra, 1969 (Sodome et Gomorrhe I och II, 1922 - 1923)
5 Den fångna, 1973 (La prisonnière, 1925)
6 Rymmerskan, 1978 (Albertine disparue alternativt La fugitive, 1927)
7 Den återfunna tiden, 1982 (Le Temps retrouvé, 1927)
Senast redigerad av tankar 2010-06-26 kl. 22:13.
Citera
2010-06-26, 21:52
Medlem
Henry-Chinaskis avatar
Läser Jack Kerouacs På Väg. Har läst största delen innan men av någon anledning blev jag inte klar.

Tycker inte att boken är skriven på något roligt eller finurligt sätt, men jag älskar hur jag drömmer mig iväg när jag läser den. Kan ibland bli så att jag lägger den ifrån mig bara för att drömma mig iväg lite.

Sjukt skönt. En öl på det!
Citera
2010-06-27, 01:38
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henry-Chinaski
Läser Jack Kerouacs På Väg. Har läst största delen innan men av någon anledning blev jag inte klar.

Tycker inte att boken är skriven på något roligt eller finurligt sätt, men jag älskar hur jag drömmer mig iväg när jag läser den. Kan ibland bli så att jag lägger den ifrån mig bara för att drömma mig iväg lite.

Sjukt skönt. En öl på det!

Läser du den på Engelska eller Svenska? På Engelska anser jag nämnligen den vara en fröjd att läsa.

William Gibson - Neuromancer

Första boken i Sprawl-triologin.

Har Count Zero och Mona Lisa Overdrive liggandes på tur!
Citera
2010-06-27, 19:59
Medlem
Henry-Chinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotpod
Läser du den på Engelska eller Svenska? På Engelska anser jag nämnligen den vara en fröjd att läsa.

William Gibson - Neuromancer

Första boken i Sprawl-triologin.

Har Count Zero och Mona Lisa Overdrive liggandes på tur!
Jag läser den svenska, misstänker att det är en rätt svår engelska den är skriven på, har jag fel?
Citera
2010-06-27, 20:24
Medlem
Gyro Gearlooses avatar
Läser för tillfället: Och dagarna går som är skriven av Ingmar hård.

En bok som sätter mitt liv i perspektiv då den handlar om en 80 år gammal mans vardag (50 sidor in),
Trevlig läsning.
Citera
2010-06-27, 21:23
Medlem
slabadans avatar
Finska vinterkriget av Robert Edwards
Citera
2010-06-27, 21:27
Medlem
Parkers avatar
Läste nyligen (och äntligen) Kommunistiska Manifestet. Nej, jag är inte kommunist. Kände bara att det kan vara intressant och bildande att läsa det.

Nu läser jag, för tredje eller fjärde gången, George Woodcocks lysande bok Anarkismen - Omstörtande Nihilism Eller Fredlig Idealism?

Jag började för ett par dagar sedan med Tolstojs Anna Karenina men kände att det blivit för mycket rysk litteratur den senaste tiden...
Citera
2010-06-27, 21:30
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Slashs självbiografi. Är 60 sidor in i boken, som främst har handlat om hans barndom. Ser fram emot guns n' roses eran, det var därför jag valde att läsa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in