2010-03-30, 01:21
Medlem
buckys.islets avatar
började med "the boat" av nam le idag
Citera
2010-03-30, 02:32
Medlem
Samwises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Tack för att du påminde mig. Läste Gentlemän för en väldans massa år sedan och har glömt bort det mest (kommer dock ihåg att jag tyckte den var jävligt bra). Dags för en omläsning så man kan läsa Gangsters också.
Just nu läser jag Den vidunderliga kärlekens historia, den kommer jag nog inte läsa ut...

Vad är för fel på den boken, orkar du inte ta dig genom några hundra sidor? Den är ju fantastiskt inte det bästa han skrivit, men ändock jävligt bra.
Citera
2010-03-30, 02:44
Medlem
Attackers avatar
Imorgon ska jag äntligen börja på Slottet av Kafka. Ska bli löjligt intressant.
Citera
2010-03-30, 02:52
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise
Vad är för fel på den boken, orkar du inte ta dig genom några hundra sidor? Den är ju fantastiskt inte det bästa han skrivit, men ändock jävligt bra.

Jag har läst 90 sidor typ och jag fastnar helt enkelt inte. För mycket "prål", Wallgren research-runkar mest.
Citera
2010-03-30, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hindmountain
Vet sannerligen inte vad jag ska säga... Började ju läsa Fantomerna för en tid sedan, men orkade bara inte. Gick tillbaka och tittade här på Fb vad jag skrev då. Blev uttråkad då, blir uttråkad nu. Det är svårt att komma med kritik också. Finns ett ordspråk som säger att tycke och smak ska man aldrig diskutera. Ska nog rätta mig efter det i fortsättningen.

Apropå ingenting: Har försökt i evigheter att skapa en avatar här på Flashback men inte lyckats. I dag var en släkting här och försökte hjälpa men kunde inte heller, trodde vi. Nu visar det sig att massa bilder som vi hämtade hem dyker upp här som avatarer??? Har haft massor med allvarliga datorkrångel sista tiden. Ska få hjälp av sakkunnig i veckan.

Läsa Gentlemen. Känner du dig uttråkad efter den då är det bara att konstatera att Östergren aldrig kommer falla dig i smaken.
Citera
2010-03-30, 08:57
Medlem
Krellyans avatar
Började läsa Pestens Tid (Stephen King) häromdagen. Får se om jag läser ut den den här gången. Dock var förra gången för ungefär 10 år sedan, då jag som färsk högstadieelev var lite pretentiös och skulle läsa tegelstenar. Går nog mycket bättre i den här vevan.
Citera
2010-03-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Läsa Gentlemen. Känner du dig uttråkad efter den då är det bara att konstatera att Östergren aldrig kommer falla dig i smaken.

Klas Östergren får mig inte att vilja sträckläsa. Började som sagt i Orkanpartyt. Finns ingenting för mig i den. Orkar inte läsa den, gjort nerslag här och där nu och läst slutet. Tycker hela berättelsen är meningslös, lämnar mig kall. Har också lånat Gentlemen, ska kanske ta itu med den. Ta itu med en bok? Ja, så känns det för mig med Östergrens böcker, inte som något man ser fram emot utan som något man ska ta itu med, som att rensa ogräs eller annat tråkigt göra.

Sträckläste däremot Caroline L Jensens Champagneflickan i natt. Den var däremot hyfsat bra och intressant fast den sjönk en del mot slutet.
Senast redigerad av hindmountain 2010-03-30 kl. 09:54.
Citera
2010-03-30, 14:41
Medlem
Rakiis avatar
Just nu läser jag lite historia i form av Vägen till Tammefors skriven av Heikki Ylikangas. Har väl bara kommit en hundra sidor in sedan jag började med den i natt men tycker mycket om den. Beskriver platser som jag själv besökt i Tammefors (min mor är ursprungligen därifrån) så man känner igen sig lite. Sen är det också en mycket tänkvärd och ångestframkallande bok om ett krig som utkämpades lite i det fördolda.
Citera
2010-03-30, 14:47
Medlem
Citat:
Klas Östergren får mig inte att vilja sträckläsa. Började som sagt i Orkanpartyt. Finns ingenting för mig i den. Orkar inte läsa den, gjort nerslag här och där nu och läst slutet. Tycker hela berättelsen är meningslös, lämnar mig kall. Har också lånat Gentlemen, ska kanske ta itu med den. Ta itu med en bok? Ja, så känns det för mig med Östergrens böcker, inte som något man ser fram emot utan som något man ska ta itu med, som att rensa ogräs eller annat tråkigt göra.

Som sagt, läs Gentlemen. Tycker du inte den är bra så är inte Klas Östergren något för dig.
Citera
2010-03-30, 14:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Som sagt, läs Gentlemen. Tycker du inte den är bra så är inte Klas Östergren något för dig.

Tja, om man ska gå på Östergren första gången är det nog bättre om man väljer att ge sig i kast med något av det han skrev under slutet av 80-talet och under 90-talet som är mer lättsmälta. Inte för att Gentlemen är svår (tycker jag) men har hört ifrån flera som inte orkat att ta sig igenom den, av någon anledning. Orkanpartyt är ju lite skevare i sin handling och utförande, men ändå mycket bra men inte direkt den jag ger till någon som ska ge sig i kast med Östergren första gången.
Citera
2010-03-30, 14:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Har också lånat Gentlemen, ska kanske ta itu med den. Ta itu med en bok? Ja, så känns det för mig med Östergrens böcker, inte som något man ser fram emot utan som något man ska ta itu med, som att rensa ogräs eller annat tråkigt göra.

Försök att läsa hans mer lättsamma berättelser, som Fattiga riddare..., Tre porträtt, Ankare, Under i september etc...

Dessa är bara ett utdrag men under Atilla och Ismael-tiden fram till Gentlemen var han lite pretentiös för sitt eget bästa känns det som.
Citera
2010-03-30, 18:24
Avslutad
Populärmusik från Vittula. Precis börjat och jag gillar författarens (Mikael Niemi) språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in