2010-04-09, 15:29
Medlem
Salorm,

Ja, samma hade boken lyckats göra med mig vid nämnt sidantal. Om du ger den några hundra sidor till ( och skriv sedan här i tråden om du finner lust ). Svårt att hålla ihop långa böcker, men jag läste ur den, början dock, kanske till 3-400 sidor, möjligtvis kortare än så skvallrade om en klarblå himmel.
Citera
2010-04-09, 16:22
Medlem
Friheten av U.Lundell
I veckan läst ut S. Näslunds ensamseglingsbiografi och sista delen jag hade kvar i "Sömnlös" med S.King
Citera
2010-04-09, 16:50
Medlem
Betterthanyous avatar
På palmblad och rosor av Stig Claesson. Slas är slas. Bra berättelse, enkelt språkig och saftig livsglädje.
Citera
2010-04-09, 17:06
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Människa utan hund av Håkan Nesser. Rätt så bra än så länge. Gillar alla små syftningar på Håkans och min egen hemstad Kumla. Även om historien utspelar sig i "Kymlinge" så är det ibland Håkan beskriver miljöer som är direkt tagna från Kumla. Bla det gamla orangebruna vattentornet på Norra Kungsvägen med grönt tak som han nämner i boken som är en direkt anspelan på detta vattentorn som ligger på just Norra Kungsvägen i Kumla. Ingenting man tänker på om man inte är från Kumla men extra kul just för mig som är därifrån att få dessa små anspelningar som man känner igen sig i.
Citera
2010-04-09, 19:39
Medlem
Resa till nattens ände. Bra.
Citera
2010-04-09, 21:35
Medlem
Drullknulls avatar
Eftersom Stig Dagermans Bränt Barn kommit ut i en ny upplaga, och fint inbunden (min gamla pocket försvann cirka 1998), läser jag denna. Det blir spännande och se om tolkningen blir den samma denna läsomgång.
Citera
2010-04-10, 12:02
Medlem
Läste igenom Svinalängorna med Alakoski igår kväll
Nu har jag lagt till Bara lite roligt med Gerda Antti vid sidan av Friheten med Lundell, orkar inte med att läsa igenom 800s Lundell just nu, utan att läsa en vuxnare människas funderingar in emellanåt
Citera
2010-04-10, 12:51
Medlem
Rakiis avatar
Har lånat hem Vineland av Thomas Pynchon som jag blev nyfiken på efter diskussionerna i Nobelpristråden.
Citera
2010-04-10, 13:56
Medlem
Blev klar med Hemsöborna inatt. Bra bok men vissa stunder när man var trött blev den lite jobbig att läsa på grund av de gamla språket, men själva berättelsen var mycket bra.

Nu tänkte jag börja läsa Vägen av Cormac McCarthy som jag av någon outgrundlig anledning inte har läst än.
Citera
2010-04-10, 14:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Blev klar med Hemsöborna inatt. Bra bok men vissa stunder när man var trött blev den lite jobbig att läsa på grund av de gamla språket, men själva berättelsen var mycket bra.

Minns att jag försökte att läsa just Hemsöborna ute i skärgården förra sommaren men det ville inte gå riktigt, kan ha att göra med omständigheterna plus språket som sagt. Tyckte att både Röda rummet och Inferno gick betydligt lättare att ta sig igenom.
Citera
2010-04-10, 14:16
Medlem
Ahruons avatar
Hemsöborna är en favoritbok. Med sina målande naturbeskrivningar, humoristiska situationer och fantastiska personporträtt med värmlänningen Carlsson, den bortskämda Gusten och Madam Flod som hoppas på ett liv som inte finns. Rekommenderar också den lysande tv-serien med Allan Edwall som Carlsson.

Intressant och läsa vad Strindberg själv tyckte om boken:

"Ledsen och trött, utpinad, jagad som ett vildt djur satt jag mig i Augusti vid mitt skrifbord för att roa mig sjelf. Skref: en bonddrängs historia, mina sommarminnen från oförgätliga dagar i Stockholms skärgård [...] och beslöt göra en Svensk och en rolig och en grofkornig kostlig bok, visande huru en bonddräng med sunda nerver och godartad blod, utan galla, går sin väg genom lifvet, tagande hvad som erbjöd sig, släppande utan gråt hvad han ej kunde hålla."

"När jag bar den boken i hufvut hade jag stora förhoppningar om den, men när jag såg den på papperet, så fann jag den betydelselös. Det värsta är att jag trodde den skulle vara rolig därför att arbetet roade mig, men mina vänner här säger att den äfven är tråkig. Nå, den har spelt sin rol för mig och må läggas till handlingarne."
Senast redigerad av Ahruon 2010-04-10 kl. 14:18.
Citera
2010-04-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Minns att jag försökte att läsa just Hemsöborna ute i skärgården förra sommaren men det ville inte gå riktigt, kan ha att göra med omständigheterna plus språket som sagt. Tyckte att både Röda rummet och Inferno gick betydligt lättare att ta sig igenom.

Just Röda rummet har jag också i bokhyllan och ska väl ta mig igenom i sinom tid. Känns dock inte som att man vill ge sig på den direkt efter att ha läst Hemsöborna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in