2020-02-20, 17:35
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Ansökan till uni." infogad.
/Moderator
Citera
2020-03-04, 14:31
Medlem
phosphors avatar
Sista året på mitt program utgörs av C-kurser som kräver att man har läst 120 hp för att bli behörig, vilket är följaktligen den mängd högskolepoäng som man ska ha om man har klarat alla föregående kurser på programmet. Vad händer om man måste skriva en omtenta på den sista kursen inför det sista året på sommaren? Blir man inte behörig då?
Citera
2020-03-04, 20:55
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Sista året på mitt program utgörs av C-kurser som kräver att man har läst 120 hp för att bli behörig, vilket är följaktligen den mängd högskolepoäng som man ska ha om man har klarat alla föregående kurser på programmet. Vad händer om man måste skriva en omtenta på den sista kursen inför det sista året på sommaren? Blir man inte behörig då?
Förkunskapskrav, spärrkrav eller liknande torde framgå av kursplanerna.
Citera
2020-03-12, 10:16
Medlem
Kom in på 52,5 hp denna termin - behöver jag göra något?

Denna vårtermin läser jag 30 hp på mitt ordinarie program, men ett par veckor sedan gjorde jag en sen anmälan till ytterligare tre kurser på 22,5 hp, vilket betyder att jag läser totalt 52,5 hp denna termin. Jag har nu blivit antagen till samtliga kurser, och undrar om det är bara att registrera sig och köra på. Behöver jag kontakta institutionerna där dessa tre nya kurser läses för att be om något slags godkännande ā la parallelläsning?
Citera
2020-03-12, 10:26
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebin
Denna vårtermin läser jag 30 hp på mitt ordinarie program, men ett par veckor sedan gjorde jag en sen anmälan till ytterligare tre kurser på 22,5 hp, vilket betyder att jag läser totalt 52,5 hp denna termin. Jag har nu blivit antagen till samtliga kurser, och undrar om det är bara att registrera sig och köra på. Behöver jag kontakta institutionerna där dessa tre nya kurser läses för att be om något slags godkännande ā la parallelläsning?

Nej, det är bara att registrera sig och köra på.
Citera
2020-03-13, 22:25
Medlem
SU-35s avatar
Någon som vet varför UHR fortfarande inte har publicerat antagningspoängen för en rad olika program på en rad olika lärosäten?
Citera
2020-03-14, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Någon som vet varför UHR fortfarande inte har publicerat antagningspoängen för en rad olika program på en rad olika lärosäten?

Något speciellt program/lärosäte? Finns en *, eller är det fullständigt tomt?
Citera
2020-03-14, 07:29
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Något speciellt program/lärosäte? Finns en *, eller är det fullständigt tomt?

Helt tomt är det inte men en massa program som brukar redovisas för VT finns inte med under HP-kvoten. Psykolog, socionom, jurist på GU t.ex.
Senast redigerad av SU-35 2020-03-14 kl. 07:32.
Citera
2020-03-14, 13:36
Medlem
Jag kommer att söka till statsvetenskap på Malmö Uni till hösten och antagningspoängen för min grupp, BII, låg på 17.30 i höstas. Extremt få som antogs. Innebär detta att jag kan räkna med att bli antagen om jag höjer mitt snitt till 17 + 0.5 i meritpoäng och poängen ligger på samma nivå som i höstas? Ska söka till högskola för första gången i livet och är helt förvirrad gällande detta
Citera
2020-03-15, 20:29
Medlem
Någon prognos gällande hur antagningspoängen kommer påverkas gällande nedläggning av HP till våren? Fler eller färre som kommer söka högskola till hösten tror ni? (Omöjligt att säga kanske, men gissningsvis?) Tänkte söka en utbildning där jag samtliga år innan har kommit in baserat på mina betyg på urval 1. Men med uteblivet HP och eventuellt ökad arbetslöshet har jag börjat bli smånervig.. Befogat?

Antagningspoängen på HP lär ju minskas, men läste om eventuella omkvoteringar för att kompensera.
Citera
2020-03-15, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killeniyou
Jag kommer att söka till statsvetenskap på Malmö Uni till hösten och antagningspoängen för min grupp, BII, låg på 17.30 i höstas. Extremt få som antogs. Innebär detta att jag kan räkna med att bli antagen om jag höjer mitt snitt till 17 + 0.5 i meritpoäng och poängen ligger på samma nivå som i höstas? Ska söka till högskola för första gången i livet och är helt förvirrad gällande detta

Nej, det kan svänga mer än 0.2 från år till år. Du borde åtminstone komma in som reserv eller något tycker jag men det finns inga garantier.

Det finns ingen officiellt satt gräns utan du måste vara bland de x bästa i den kvoten du söker om kvoten har x platser.

Citat:
Ursprungligen postat av Mytomanen123
Någon prognos gällande hur antagningspoängen kommer påverkas gällande nedläggning av HP till våren? Fler eller färre som kommer söka högskola till hösten tror ni? (Omöjligt att säga kanske, men gissningsvis?) Tänkte söka en utbildning där jag samtliga år innan har kommit in baserat på mina betyg på urval 1. Men med uteblivet HP och eventuellt ökad arbetslöshet har jag börjat bli smånervig.. Befogat?

Antagningspoängen på HP lär ju minskas, men läste om eventuella omkvoteringar för att kompensera.

Omkvoteringarna lär väl isåfall gynna dig som söker på betyg? Om HP-gruppen är svagare än vanligt på grund av att 70.000 inte fick skriva då lär man ju justera genom att minska platserna i HP-kvoten, inte öka dessa.

Jag hade inte oroat mig så mycket.
Senast redigerad av Aaabree 2020-03-15 kl. 21:28.
Citera
2020-03-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Helt tomt är det inte men en massa program som brukar redovisas för VT finns inte med under HP-kvoten. Psykolog, socionom, jurist på GU t.ex.

Lite skumt ja. Brukar dyka upp tämligen omgående efter urval 2. Därefter tar den lokala antagningsprocessen vid (reserver m.m). Mest troligt någon random eftersläpning denna termin. Lär dyka upp så småningom. Ser nu att många program viktade dessutom.

Jurist gbg tar för övrigt in enbart HT.
Senast redigerad av blueberrycake 2020-03-16 kl. 08:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in