Citat:
Ursprungligen postat av
killeniyou
Jag kommer att söka till statsvetenskap på Malmö Uni till hösten och antagningspoängen för min grupp, BII, låg på 17.30 i höstas. Extremt få som antogs. Innebär detta att jag kan räkna med att bli antagen om jag höjer mitt snitt till 17 + 0.5 i meritpoäng och poängen ligger på samma nivå som i höstas? Ska söka till högskola för första gången i livet och är helt förvirrad gällande detta
Nej, det kan svänga mer än 0.2 från år till år. Du borde åtminstone komma in som reserv eller något tycker jag men det finns inga garantier.
Det finns ingen officiellt satt gräns utan du måste vara bland de x bästa i den kvoten du söker om kvoten har x platser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mytomanen123
Någon prognos gällande hur antagningspoängen kommer påverkas gällande nedläggning av HP till våren? Fler eller färre som kommer söka högskola till hösten tror ni? (Omöjligt att säga kanske, men gissningsvis?) Tänkte söka en utbildning där jag samtliga år innan har kommit in baserat på mina betyg på urval 1. Men med uteblivet HP och eventuellt ökad arbetslöshet har jag börjat bli smånervig.. Befogat?
Antagningspoängen på HP lär ju minskas, men läste om eventuella omkvoteringar för att kompensera.
Omkvoteringarna lär väl isåfall gynna dig som söker på betyg? Om HP-gruppen är svagare än vanligt på grund av att 70.000 inte fick skriva då lär man ju justera genom att minska platserna i HP-kvoten, inte öka dessa.
Jag hade inte oroat mig så mycket.