2020-03-16, 08:34
Medlem
joyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Helt tomt är det inte men en massa program som brukar redovisas för VT finns inte med under HP-kvoten. Psykolog, socionom, jurist på GU t.ex.

GU viktade HP för psykolog och socionom den här terminen. Titta på HP75.
Citera
2020-03-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mytomanen123
Någon prognos gällande hur antagningspoängen kommer påverkas gällande nedläggning av HP till våren? Fler eller färre som kommer söka högskola till hösten tror ni? (Omöjligt att säga kanske, men gissningsvis?) Tänkte söka en utbildning där jag samtliga år innan har kommit in baserat på mina betyg på urval 1. Men med uteblivet HP och eventuellt ökad arbetslöshet har jag börjat bli smånervig.. Befogat?

Antagningspoängen på HP lär ju minskas, men läste om eventuella omkvoteringar för att kompensera.

Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Nej, det kan svänga mer än 0.2 från år till år. Du borde åtminstone komma in som reserv eller något tycker jag men det finns inga garantier.

Det finns ingen officiellt satt gräns utan du måste vara bland de x bästa i den kvoten du söker om kvoten har x platser.

Omkvoteringarna lär väl isåfall gynna dig som söker på betyg? Om HP-gruppen är svagare än vanligt på grund av att 70.000 inte fick skriva då lär man ju justera genom att minska platserna i HP-kvoten, inte öka dessa.

Jag hade inte oroat mig så mycket.

Minskning av platser i HP-kvoten lär vi inte se. Utbildningsplatserna ligger enligt plan, och urvalsprocenten med.

Och som svar på huvudfrågan; att 70 000 inte skriver nu i vår kommer att påverka HP-poängen oerhört marginellt. Trendkurvan de senaste 6 åren visar på en sak; hårdare normeringar och allt färre andel av de skrivande som får de högre normerade poängen. Detta har gjort att samtliga program visar på fallande antagningspoäng i HP-kvoten. Vid normeringsarbetet tar man med de tidigare 5 årens resultat och normeringar; allt för att antagningen skall bli så rättvis som möjligt. Nu hoppar man detta en termin. Följden blir att trendkurvan stannar något; inga nya och ännu tuffare normeringar kommer således fortsätta sänka HP-kvotens antagningskrav.

Men som sagt; det gäller 10 prov man tar med i normeringsarbetet. Därtill redan sedan innan oerhört marginella fluktuationer mellan de olika normeringarna.

Summa summarum; Antagningspoängen i HP-kvoten kommer att påverkas oerhört marginellt.

Brasklapp; min analys tar ej hänsyn till det faktum att en oerhört stor andel av de 70 000 som hade tänkt söka nu inte kommer att göra det. Kommer vi att se lägre antal totalsökanden i höst? Mest troligt. Men blir Corona/lågkonjunkturen extrem kan detta få fler att söka.

Summa summarum 2; antagningspoängen i HP-kvoten kommer ligga stabilt i höst.
Citera
2020-03-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killeniyou
Jag kommer att söka till statsvetenskap på Malmö Uni till hösten och antagningspoängen för min grupp, BII, låg på 17.30 i höstas. Extremt få som antogs. Innebär detta att jag kan räkna med att bli antagen om jag höjer mitt snitt till 17 + 0.5 i meritpoäng och poängen ligger på samma nivå som i höstas? Ska söka till högskola för första gången i livet och är helt förvirrad gällande detta

Att antagningspoängen låg på 17,3 innebär att den sist antagna i denna kvot (BII) hade denna poäng. Det kan i sin tur innebära att det fanns flera till med denna poäng som ej blev antagna. Men man ska även ha i åtanke att den som hade 17,3 fick denna plats från UHR i urval 2 och kan ha tackat nej. Detta syns inte i UHR:s siffra. Siffrorna i UHR:s statisitik visar som sagt bara vilka som har erbjudits platser genom UHR. Detta innebär att den som slutligen antogs till programmet och verkligen började studera kan ha haft lägre poäng än den som syns i UHR:s statistik. Och vad som ytterligare komplicerar det hela är att det så kallade överintaget gör att man inte på ett enkelt sätt kan beräkna eventuell poäng på sist lokalt antagna reserv. Krångligt, eller hur?

Antagningspoängen fluktuerar år till år. För vissa program går den upp, och för vissa går den ned.Kan pendla en hel del även mellan de olika kvoterna.

När det gäller ditt program så har antagningspoängen i BII-kvoten stigit genom åren; 15,2, 16,3 och 16,52 och 17,3 nu i höstas. Detta innebär att den kan stiga ytterligare. Låt säga att den stiger till 17,5 och att du har just 17,5 - då är sannolikheten stor att du får en plats. Detta under förutsättning att ingen annan ligger på exakt samma som du; för du lottas det om vem av er som får platsen.

Stiger poängen till en poäng under 17,5 har du en garanterad plats. Alltså; du är garanterad en plats om du har högre antagningspoäng än den som anges i UHR:s antagningsstatistik för din kvot.

Blev ett aningen rörigt inlägg. Fråga gärna om något fortfarande är oklart.
Citera
2020-03-16, 12:05
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Kan ni välja utbildning än?

EDIT: nu gick det!
Senast redigerad av MegalodonIsAlive 2020-03-16 kl. 12:14.
Citera
2020-03-18, 22:31
Medlem
hjälp med universitet kurser!

Hej
jag ska söka indek programmet och ekonomi kandidat i år med förhoppningen att komma in i höst termin. Men om jag inte lyckas komma in så undrar jag om jag kan söka några enskilda kurser som ingår i en av dessa två program så att när jag söker in i nästa VT eller nästa HT så har jag klarat av en liten del av programmet. Går det att göra så här? har någon av er gjort så förut?
Senast redigerad av agk12 2020-03-18 kl. 22:52.
Citera
2020-03-18, 22:37
Medlem
DrOutlaws avatar
Ja det går att göra så. Det är dock inte säkert att alla kurserna som ingår i programmet finns tillgängliga som fristående kurser.
Citera
2020-03-18, 22:38
Moderator
VitKallas avatar
Prata med studievägledarna för de program du funderar på så får du svar som är tillämpliga för dig.
Citera
2020-03-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Ja det går att göra så. Det är dock inte säkert att alla kurserna som ingår i programmet finns tillgängliga som fristående kurser.

Okej men ifall jag läser en kurs som kan hittas fristående, när jag kommer in i utbildning kan universitet tvinga mig att läsa den igen eller inte acceptera kursen eftersom jag har läst den hos en annan universitet?
Citera
2020-03-18, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Prata med studievägledarna för de program du funderar på så får du svar som är tillämpliga för dig.

Har mejlat och jag väntar på svar, men tänkte att skriva här på FB för att se om någon har provat att göra så.
Citera
2020-03-18, 23:01
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agk12
Okej men ifall jag läser en kurs som kan hittas fristående, när jag kommer in i utbildning kan universitet tvinga mig att läsa den igen eller inte acceptera kursen eftersom jag har läst den hos en annan universitet?
Har du läst kursen och klarat den och den ingår i ditt program (samma universitet allt) så behöver du självklart inte läsa om den.
Om en kurs ska tillgodoräknas från annat universitet beslutar studievägledare om. Det hänger på antal poäng samt kursinnehåll.

Betänk dock att om du studerar fristående kurser med csn-lån/bidrag så kan du inte få det för samma kurs sen. Eftersom programkurser läses i en viss ordning blir det glapp som du behöver fylla på något sätt.

Det finns mycket om och men som inte går att svara på mer än generellt. Därför är alltid såna här frågor bäst lämpade för den som hanterar dom.
Citera
2020-03-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Har du läst kursen och klarat den och den ingår i ditt program (samma universitet allt) så behöver du självklart inte läsa om den.
Om en kurs ska tillgodoräknas från annat universitet beslutar studievägledare om. Det hänger på antal poäng samt kursinnehåll.

Betänk dock att om du studerar fristående kurser med csn-lån/bidrag så kan du inte få det för samma kurs sen. Eftersom programkurser läses i en viss ordning blir det glapp som du behöver fylla på något sätt.

Det finns mycket om och men som inte går att svara på mer än generellt. Därför är alltid såna här frågor bäst lämpade för den som hanterar dom.

Tydligen det är jätte många grejer som jag måste veta så jag tycker du har rätt, det är bäst att bara kontakta och fråga själva universitet. Men jag har en fråga till, har läst här i FB att några håller på att göra ekonomi kandidatexamen själva med fritående kurser, så jag undrar om det här påverkar ens karriär i framtiden, alltså är det sämre att ta examen inom fristående kurser istället för att komma i en 'färdig' utbildning som i lund eller HHS, är det sämre i arbetsmarknaden att man gör så?
Citera
2020-03-20, 16:43
Medlem
Hur tror ni att antagningen genom högskoleprovet kommer att påverkas nu när höstens prov är inställt?

Själv tror jag på att ett flertal utbildningar ser en minskning med iallafall 0.1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in