2017-01-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shad0wl1ghT
Problemet med att söka program är att jag måste läsa 3 år. Med fristående kurser har jag möjlighet att skrapa ihop 90 poäng och är således inte obligatoriskt bunden till att följa programmets kurser. Du/ni får gärna hjälpa till och kommentera mitt tankesätt om ni tror det finns en bättre approach till hur jag löser en systemvetenskaplig kandidat med hjälp av komplettering från min ekonomikandidat.

Om du är inskriven på programmet så brukar du ha tillträde till alla kurser (givet att du uppfyller förkunskapskraven givetvis) så om du då tar med dig en massa poäng från en tidigare examen du har tänkt ha som biämne för en ny kandidatexamen så behöver du absolut inte plugga i 3 år. För närmare detaljer rekommenderar jag att kontakta studievägledaren för det program du är intresserad av.
Citera
2017-01-08, 22:55
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
antagningssystemet på antagning.se tar väl inte hänsyn till till studieort?
Nej.
Citat:
utan jag kan bli antagen till två utbildningar i olika delar av landet även om det är fysiskt omöjligt att genomföra båda samtidigt?
Ja.
Citat:
den enda restriktionen är väl att man inte kan bli antagen till mer än 45 hp?
Ja.
Citera
2017-01-13, 21:18
Medlem
Quiatos avatar
Enligt UHR så låg första antagningen för mitt program som jag kom in på 0.05 poäng högre på HP än vad jag hade, hur är det möjligt?

Kom garanterat inte in via någon annan kvot.
Citera
2017-01-13, 21:20
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quiato
Enligt UHR så låg första antagningen för mitt program som jag kom in på 0.05 poäng högre på HP än vad jag hade, hur är det möjligt?
Hur det är möjligt? Med tanke på hur få olika resultat HP resulterar i är det ganska naturligt att en hel del sökande hamnar precis nedanför det resultat som krävdes. Eller till och med på samma resultat.
Senast redigerad av Samizdat 2017-01-13 kl. 21:30.
Citera
2017-01-13, 21:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Kom garanterat inte in via någon annan kvot.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Hur det är möjligt? Med tanke på hur få olika resultat HP resulterar i är det ganska naturligt att en hel del sökande hamnar precis nedanför det resultat som krävdes. Eller till och med på samma resultat.

Jag tror att frågan egentligen är "varför kom Quiato faktiskt in trots att Quiato hade lägre HP-resultat än gränsen"? Svaret är i så fall troligtvis att Quiato antagits som reserv efter att någon annan tackat nej till sin plats.
Citera
2017-01-13, 21:34
Medlem
Quiatos avatar
Citat:

Givetvis, men representerar inte "antagningspoäng" poängen på lägsta antagen?
Citera
2017-01-13, 21:36
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag tror att frågan egentligen är "varför kom Quiato faktiskt in trots att Quiato hade lägre HP-resultat än gränsen"? Svaret är i så fall troligtvis att Quiato antagits som reserv efter att någon annan tackat nej till sin plats.
Det har du nog rätt i; jag läste förmodligen slarvigt.
Citat:
Givetvis, men representerar inte "antagningspoäng" poängen på lägsta antagen?
Jo, men det finns både ett första och ett andra urval. Det är det sistnämnda som är mest intressant.
Citera
2017-01-13, 21:55
Medlem
Quiatos avatar
Citat:
Det har du nog rätt i; jag läste förmodligen slarvigt.

Jo, men det finns både ett första och ett andra urval. Det är det sistnämnda som är mest intressant.

Blev antagen i första urvalet.

Ska söka HHS till hösten om mina BI / BIEX har blivit felaktiga på något sätt..
Citera
2017-01-13, 22:24
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag har ett par funderingar som jag inte riktigt tycker är värda en ny tråd för, så jag väljer att ta det här och hoppas på att det inte är alltför off-topic.

Det är så att jag sen tidigare har en socionomexamen. Jag funderar på att omskola mig (ekonomi, systemvetenskap och högskoleingenjör tänker jag främst på för tillfället) och undrar om ifall jag skulle bli "tvungen" att läsa hela programmen (3 år alltså)?

Jag är medveten om att det kan vara svårt att få ett specifikt svar och jag ska självfallet boka tid med en studievägledare, men rent generellt - kan jag förvänta mig ca 2 år studietid ifall jag blir antagen? Jag tänker då att socionomprogrammet är en relativt "bred linje" med kurser som går in på andra samhällsvetenskaper.
Citera
2017-01-13, 22:30
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag har ett par funderingar som jag inte riktigt tycker är värda en ny tråd för, så jag väljer att ta det här och hoppas på att det inte är alltför off-topic.

Det är så att jag sen tidigare har en socionomexamen. Jag funderar på att omskola mig (ekonomi, systemvetenskap och högskoleingenjör tänker jag främst på för tillfället) och undrar om ifall jag skulle bli "tvungen" att läsa hela programmen (3 år alltså)?

Jag är medveten om att det kan vara svårt att få ett specifikt svar och jag ska självfallet boka tid med en studievägledare, men rent generellt - kan jag förvänta mig ca 2 år studietid ifall jag blir antagen? Jag tänker då att socionomprogrammet är en relativt "bred linje" med kurser som går in på andra samhällsvetenskaper.

Det brukar finnas ett visst utrymme för valfria kurser i alla program, och då bör du kunna tillgodoräkna poäng från din befintliga examen till detta. Du ska alltså definitivt kunna klara dig med mindre än tre års ytterligare heltidsstudier och ändå få ut en kandidat till.
Citera
2017-01-13, 22:31
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det brukar finnas ett visst utrymme för valfria kurser i alla program, och då bör du kunna tillgodoräkna poäng från din befintliga examen till detta. Du ska alltså definitivt kunna klara dig med mindre än tre års ytterligare heltidsstudier och ändå få ut en kandidat till.
Kan man använda samma kurs(er) för två olika examina?

Jag antar att svaret är ja med tanke på ditt svar men vill bara säkerställa att så är fallet.
Citera
2017-01-13, 22:35
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Kan man använda samma kurs(er) för två olika examina?

Ja, det är definitivt möjligt. Jag har själv tillgodoräknat kurser på detta sätt. Det kan dock finnas gränser på hur mycket man får tillgodoräkna och även vilka specifika ämnen/kurser som är OK för ett visst givet program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in