2010-07-21, 11:27
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbkuuk
när får jag veta svaret om jag har kommit in på skolan om jag har tackat ja till en reservplats? har även tackat ja till en skola jag kom in på men det spelar väl ingen roll för jag tackade ja till båda.

Tidigast när resultatet av urval 2 presenteras.
Om du som reserv blir erbjuden en plats efter urval 2 så kontaktas du av lärosätet i fråga.
När du senast kan bli kontaktad är upp till lärosätet.
Citera
2010-07-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbkuuk
bump

Du får veta om du kommit in på din utbildning när Antagningsbesked 2 kommer i början/mitten av augusti.

Om du kommer in på utbildningen där du står som reserv, blir det den utbildningen du blir antagen till och den andra, som står längre ner på din lista, blir struken.
Citera
2010-07-21, 14:43
Medlem
fbkuuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiemarknad.
Du får veta om du kommit in på din utbildning när Antagningsbesked 2 kommer i början/mitten av augusti.

Om du kommer in på utbildningen där du står som reserv, blir det den utbildningen du blir antagen till och den andra, som står längre ner på din lista, blir struken.
okej vad bra, ville veta för måste ju börja planera om jag inte kommer in där jag vill för då ,åste jag flytta
Citera
2010-07-21, 14:44
Medlem
fbkuuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiemarknad.
Hej.

Ponera följande hypotetiska scenario:

Kalle har läst ett år på en civilingenjörsutbildning på ett lärosäte uppe i Norrland. Nu vill han byta till ett annat lärosäte lite mer söder ut. Detta lärosäte har dock sagt att de inte tar in folk genom senare-del-av-program-ansökningar i år, då det är så få som har hoppat av sina utbildningar på lärosätet de senaste åren.

Kalle har därför sökt in som vanligt (via studera.nu) till det program han vill läsa (dvs. "samma" program som han redan läser i Norrland). Oturligt nog för Kalle, så har antagningspoängen höjts väldigt mycket i år, eftersom lärosätet har tagit bort ca 25% av platserna på programmet (p.g.a. av att så få har hoppat av de senaste åren, och att lärosätet vill höja programmets status).

Nu har Kalle hamnat på reservlistan, och kommer med största sannolikhet inte in på programmet eftersom utbildningen han sökt är mycket populär och de som kommit in/ligger före honom i reservlistan förmodligen inte kommer tacka nej.

Nu till frågan: Kan Kalle fixa in sig på utbildningen på något sätt? Är det någon som har något tips till Kalle? Kan Kalle gå till en psykolog och fejka djup depression p.g.a. exempelvis mörkret uppe i norr (eller liknande) och på så sätt få ett "frikort" in på utbildningen i söder? (Följdfråga: Om man kommer till den programansvariga med ett intyg på att man är djupt deprimerad, måste han/hon då låta en byta lärosäte?)

Mycket tacksam för svar från någon som vet!
bumpar den, intressant fråga
Citera
2010-07-22, 12:56
Medlem
Vidavelors avatar
Jag såg nu på min mail angående antagningen att man måste ha sin pin kod fÖr att kunna svara på antagningen, men jag blev inte fÖrfrågad om pinkod när jag svarade och det gick ändå. Jag har också fått bekräftelse på mailen om att jag har tackat jag på min utbildning, är det lugnt eller?
Citera
2010-07-22, 14:13
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidavelor
Jag såg nu på min mail angående antagningen att man måste ha sin pin kod fÖr att kunna svara på antagningen, men jag blev inte fÖrfrågad om pinkod när jag svarade och det gick ändå. Jag har också fått bekräftelse på mailen om att jag har tackat jag på min utbildning, är det lugnt eller?

Isåfall har du använt din PIN-kod tidigare.
Det ska bara göras en gång.
Citera
2010-07-22, 14:28
Medlem
Hey,

Jag har kommit in på diverse utbildningar jag har sökt, och tänkte tacka ja till distansutbildning.
Jag jobbar heltid och kommer utöver detta alltså göra distansutbildning.
Är det någon som har gjort det och hur mycket tid tar det?

Jag ska till exempel ta kursen
"Bruksspel i gitarr 1", som är 10 hp http://lnu.se/utbildning/kurser/1MU320

Men jag tänkte även ifall jag skulle hinna med Allmän musiklära, 7,5hp..
http://www.uu.se/node701?kpid=20711&lasar=10%2F11&typ=1

Det känns ju som att man kanske tar sig vatten att plugga 17,5hp medans man jobbar 100% då en termin på 100% studiefart är 30hp.

Däremot så känner jag ju att gitarr är mitt intresse, och jag spelar ändå gitarr lite varje dag eller minst några dagar i veckan. Så jag tänkte att det kanske inte tar upp för mycket tid ändå.
Är det något negativt ifall jag skulle tacka ja till båda och sedan hoppa av en om jag inser att det blir för mycket? Att det finns med i någon historik att man är drop-out eller så.

Bruksspel i gitarr verkar roligare med tanke på att man får redovisa i ljud och bild, och har mer hp än allmän musiklära, medan allmän musiklära verkar lite vettigare på ett sätt.

Tror ni jag hinner med? Ska jag tacka ja till båda och sedan hoppa av om det verkar trist/blir för mycket, eller ska jag helt enkelt nöja mig med en?
Citera
2010-07-22, 14:30
Medlem
Hej, jag skulle vilja fråga något åt min syster.

Hon sökte till sjuksyrreutb i höst och nu i juli fick hon beskedet att hon står 1a reserv på den utb hon vill komma in på. Hennes 2a val kom hon in på och frågar sig själv nu om hon kan tacka JA till den platsen UTAN att hennes första plats på reservlistan stryks?

Tack på förhand
Citera
2010-07-22, 14:31
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalstocken
Hej, jag skulle vilja fråga något åt min syster.

Hon sökte till sjuksyrreutb i höst och nu i juli fick hon beskedet att hon står 1a reserv på den utb hon vill komma in på. Hennes 2a val kom hon in på och frågar sig själv nu om hon kan tacka JA till den platsen UTAN att hennes första plats på reservlistan stryks?

Tack på förhand

Syrran ska tacka Ja till båda.
Citera
2010-07-22, 14:33
Medlem
Orzions avatar
När jag skulle söka CSN bidrag var jag antagen till två kurser jag aldrig ens sökt och den utbildningen jag är antagen på enligt studera fanns inte ens med att välja. Det står inget om dessa kurser på studera men jag fick något email om att jag var antagen till dem och de stod som sagt på CSN hemsida. Hur blir man antagen till kurser man inte sökt och är det bara att ignorera? Jag vill ju inte att studera skall plocka bort mig automatiskt trots att jag tackat ja med hänvisning till att jag redan är antagen till 30 poäng som jag aldrig sökt och inte finns på deras hemsida.
Citera
2010-07-22, 16:53
Medlem
Oscizs avatar
På de platser jag inte svara på, kommer de försvinna när besked 2 kommer? D.v.s endast de jag svarat på kommer synas? Om jag har 20st på mina lista idag och endast svarar på 2, kommer endast de två synas på besked 2?
Citera
2010-07-22, 18:08
Medlem
Beys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osciz
På de platser jag inte svara på, kommer de försvinna när besked 2 kommer? D.v.s endast de jag svarat på kommer synas? Om jag har 20st på mina lista idag och endast svarar på 2, kommer endast de två synas på besked 2?
ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in