Om jag läser en fristående kurs (utöver de 30 hp jag redan läser inom programmet) och blir underkänd på den kursen, kan det bli det några komplikationer av det? Finns det någon gräns på hur många oavklarade kurser man får ha i bagaget för att få söka nya?
Har blivit antagen till psykologprogrammet i Uppsala.
Hur brukar registreringen fungera? Kan inte öppna ett konto hos studentportalen än och det finns absolut ingen information om datum och dylikt.
Vill ju inte bli exkluderad pga missad registrering
Hej, undrar nu efter andra urvalet så blev jag antagen till mitt andrahands val men är fortfarande reserv till förstahands valet och då undrar jag hur det skulle gå till om jag kom in på förstahands valet.
Kan jag tacka nej till den och fortsätta på andrahands valet som jag är antagen till eller kommer mitt andrahandsval där jag kommit in att strykas och jag måste börja förstahands valet? Eller hur ser det ut, ringer de upp en och man kan tacka ja/nej eller stryks allt som är under.
Har nämligen skaffat boende osv i staden där jag kom in som andrahandsval det är därför jag undrar.
Hej, undrar nu efter andra urvalet så blev jag antagen till mitt andrahands val men är fortfarande reserv till förstahands valet och då undrar jag hur det skulle gå till om jag kom in på förstahands valet.
Kan jag tacka nej till den och fortsätta på andrahands valet som jag är antagen till eller kommer mitt andrahandsval där jag kommit in att strykas och jag måste börja förstahands valet? Eller hur ser det ut, ringer de upp en och man kan tacka ja/nej eller stryks allt som är under.
Har nämligen skaffat boende osv i staden där jag kom in som andrahandsval det är därför jag undrar.
Har blivit antagen till psykologprogrammet i Uppsala.
Hur brukar registreringen fungera? Kan inte öppna ett konto hos studentportalen än och det finns absolut ingen information om datum och dylikt.
Vill ju inte bli exkluderad pga missad registrering
Grattis!! Blev också antagen dit. Hade samma funderingar, men vi fick ett Mail idag som förklarar ganska utförligt. Ses den 15/1 i Blåsen!
Kan tydligen inte söka fler kurser på antagning.se, och inte heller ta bort några. Kan man gå direkt till lärosätet och fråga om det går att registrera sig på plats för kurser med lediga platser?
Har tre ämnen kvar för att fixa grundläggande behörighet och tänker därefter söka till en utbildning. Säg att jag blir klar runt Maj och sista ansökningsdatum är April 15. Kommer jag då in på utbildningen om jag uppfyller kraven eller är det för sent?
Men jösses. Ska du börja på universitet men har inte lärt dig att googla än?
Sista dagen för komplettering är mitten av juni. Så du kan söka i april men bli klar med din grundläggande behörighet efteråt. Kom ihåg bara att ha lite marginal till sista kompletteringsdatumet, då det ofta kan ta 7-10 dagar för ditt kursbetyg att bli registrerat.
Om sista kompletteringsdatumet är till exempel 20 juni så kan du inte bli klar med din kurs 19 juni.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2020-02-20 kl. 01:44.
Men jösses. Ska du börja på universitet men har inte lärt dig att googla än?
Sista dagen för komplettering är mitten av juni. Så du kan söka i april men bli klar med din grundläggande behörighet efteråt. Kom ihåg bara att ha lite marginal till sista kompletteringsdatumet, då det ofta kan ta 7-10 dagar för ditt kursbetyg att bli registrerat.
Om sista kompletteringsdatumet är till exempel 20 juni så kan du inte bli klar med din kurs 19 juni.
Hur blir det då när han söker in? Han har ju samma meritvärde, inte så att det höjs för en kurs som inte är tillgodoräknad
16 mars öppnar höst-anmälan. 15 april stänger höst-anmälan. Inget meritvärde räknas ut då, utan det görs efter den 18 juni som är den sista kompletteringsdagen.
Så vilket meritvärde/betyg man har den 15 april spelar ingen roll. Det som spelar roll är den 18 juni.
Och tänker man efter så är det ganska självklart. Det är ju tusentals gymnasiestudenter som tar studenten i juni, och som börjar plugga på universitet direkt i augusti. De hade omöjligen kunnat söka med det meritvärde de har i april-mars, för då har de inte ens en gymnasieexamen (dvs ingen behörighet).
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2020-02-20 kl. 02:14.