2016-03-16, 20:32
Bannlyst
Tja. Är inte så gammal och vill plugga nu i höst. Undrar om man kan snickra ihop en affärsjuridikexamen genom att läsa fristående kurser? Hur gör man då?

Verkar som att man kan snickra en juristexamen genom att läsa alla de här kurserna i uppsala... http://www.jur.uu.se/Education/%C3%8...ende_grundniv_

Hur funkar det? Kan jag bara köra en kurs efter annan och sen få en juristexamen i uppsala?
Citera
2016-03-16, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited
Tja. Är inte så gammal och vill plugga nu i höst. Undrar om man kan snickra ihop en affärsjuridikexamen genom att läsa fristående kurser? Hur gör man då?

Verkar som att man kan snickra en juristexamen genom att läsa alla de här kurserna i uppsala... http://www.jur.uu.se/Education/%C3%8...ende_grundniv_

Hur funkar det? Kan jag bara köra en kurs efter annan och sen få en juristexamen i uppsala?

Vet inte hur det är med affärsjuridikexamen, men en juristexamen kan du iallafall inte snickra ihop själv.
Citera
2016-03-17, 20:05
Medlem
U-166s avatar
Någon som har erfarenhet kring strökurser på SU?

Jag orkar inte jobba i höst och känner mig sugen på att läsa något halvseriöst, typ franska, filosofi, konst eller ryska.

Brukar typ ryska för nybörjare 50% studietakt få tillräckligt med intresserade för att kunna starta?
Citera
2016-03-21, 20:00
Medlem
Ska söka till hösten, ligger på 20,4. Vad tror ni chansen att jag kommer in på ett program med 20,1 förra hösten är? Biex kvoten.
Senast redigerad av hejpaout 2016-03-21 kl. 20:05.
Citera
2016-03-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpaout
Ska söka till hösten, ligger på 20,4. Vad tror ni chansen att jag kommer in på ett program med 20,1 förra hösten är? Biex kvoten.
Goda?
Citera
2016-03-21, 20:54
Medlem
Howarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Någon som har erfarenhet kring strökurser på SU?

Jag orkar inte jobba i höst och känner mig sugen på att läsa något halvseriöst, typ franska, filosofi, konst eller ryska.

Brukar typ ryska för nybörjare 50% studietakt få tillräckligt med intresserade för att kunna starta?

Ja, just den kursen brukar starta. Däremot verkar slaviska språk i övrigt ha lite problem att få folk vad jag har märkt. Jag har läst lite filosofi och idéhistoria och kan varmt rekommendera den typen av kurser som strökurser. De är både väldigt intressanta och allmänbildande (i alla fall den senare nämnda).
Citera
2016-03-22, 17:16
Medlem
TazexRGBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK
Shit... såg att programmet jag ville in på till hösten har minskat sina platser från 40+ till 30 stycken... och jag låg redan på gränsen för att komma in

Men i alla fall, antagning.se påstår att min aktiveringskod är fel...? Någon som varit med på om liknandet, ska jag beställa en ny?

Verkar som om mångas, om inte allas, aktiveringskoder är fel.

UHR har gått ut med att det är ett känt fel: https://www.antagning.se/sv/Kalender/Mars-/Problem-med-aktiveringskoder/

Lycka till med utbildningen i alla fall
Citera
2016-03-22, 20:35
Bannlyst
En fråga!

Jag får upp detta under "Mina Meriter"

Citat:
För att vi ska se att du är behörig behöver du skicka in slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande. Enbart samlat betygsdokument ger inte behörighet.

är det något som alla får upp eller? Jag har sökt till högskola tidigare via antagning.se och kommit in. Men blev lite orolig nu när detta dök upp.
Citera
2016-03-29, 13:29
Medlem
ruckaalis avatar
Någon som vet hur detta funkar:

Pluggar just nu sista terminen på min kandidat. Har sökt till en master som börjar till hösten. I dagsläget har jag alltså inte min kand färdig men kommer förhoppningsvis ha det till sommaren. Hur funkar det då i urvalet? Behöver jag skicka in något särskilt och i så fall vad(kanske beror på vilken utbildning)?
Citera
2016-03-29, 17:24
Medlem
Jag undrar om någon vet vart man kan hitta hur många som blev antagna till en utbildning med lägsta högskoleprovsresultatet? Indek i Linköping kräver 1.6 på hp, vart kan man hitta om det var 99 av 100 med 1.6 som kom in eller 1 av 100 med 1.6 som kom in. Eller måste man kontakta universitetet själv och fråga? Tack för eventuella svar!
Citera
2016-03-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.amoch
Jag undrar om någon vet vart man kan hitta hur många som blev antagna till en utbildning med lägsta högskoleprovsresultatet? Indek i Linköping kräver 1.6 på hp, vart kan man hitta om det var 99 av 100 med 1.6 som kom in eller 1 av 100 med 1.6 som kom in. Eller måste man kontakta universitetet själv och fråga? Tack för eventuella svar!
Den siffran visar vad den sist antagna hade för resultat. Du bör alltså kontakta universitetet.
Citera
2016-04-01, 13:00
Bannlyst
Förlåt för dum fråga. Men har man större chans att komma in på det som man har förstaval på? Alltså att jag hamnar före i "kön" om jag har utbildningen på nummer 1 jämfört med nummer 5?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in